Chocken är ett faktum: Det blir ingen fysisk E3-mässa 2021

Robot
Chocken är ett faktum: Det blir ingen fysisk E3-mässa 2021

Ytterligare ett år med digitala event.

#E3, #Electronic-entertainment-expo


It's not a lake, it's an ocean

Jahapp. Inte oväntat. Framtiden för E3-mässan har länge känts oklar, frågan är om pandemin blir dödsstöten nu när utgivarna börjat vänja sig vid digitala event (som ju måste vara betydligt billigare)?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Skribent
Skrivet av Ruffles:

Jahapp. Inte oväntat. Framtiden för E3-mässan har länge känts oklar, frågan är om pandemin blir dödsstöten nu när utgivarna börjat vänja sig vid digitala event (som ju måste vara betydligt billigare)?

Ja, risken finns helt klart. Fast det vore jäkligt synd. Även om det är smidigt och kostnadseffektivt med online-event så är ändå det fysiska spaktaklet med E3 roligt och givande. Tror även det har högt värde för utvecklare och utgivare att få träffas fysiskt, speciellt för mindre aktörer som kan knyta viktiga kontakter.

Medlem

Gör inget, de flesta av oss hade nog haft ett digitalt E3 framför datorn hemma ändå

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Ja, risken finns helt klart. Fast det vore jäkligt synd. Även om det är smidigt och kostnadseffektivt med online-event så är ändå det fysiska spaktaklet med E3 roligt och givande. Tror även det har högt värde för utvecklare och utgivare att få träffas fysiskt, speciellt för mindre aktörer som kan knyta viktiga kontakter.

Vad jag hörde förut så är det en 6-siffrig summa för att deltaga på E3.. och det är i $, sedan tillkommer ju allt runt omkring.
Så det är väldigt jobbigt för dem mindre att ens ta sig dit.

Skribent
Skrivet av Winzi:

Vad jag hörde förut så är det en 6-siffrig summa för att deltaga på E3.. och det är i $, sedan tillkommer ju allt runt omkring.
Så det är väldigt jobbigt för dem mindre att ens ta sig dit.

Att ställa ut kostar säkert i den storleksordningen, men man kan ju närvara och nätverka utan att ha ett eget bås.

Inaktiv

Kvittar. E3 har blivit sämre under lång tid. Lika bra att fortsätta digitalt framöver med.

Medlem

Hade varit mer chockad om det blivit en fysisk mässa.

Medlem

chocken? Var väntat och livet står inte eller faller med E3.

Medlem

Om man tycker kvaliteten på E3 blivit sämre med åren kan jag inte tänka mig att det blir bättre av att gå över till online only.

Jag kommer inte ihåg något minnesvärt alls från E3 förra året. Någon får gärna hjälpa mig att minnas.

Nä det blir väl ännu ett år av pinsamt undermåliga onlinekonferenser att vänta.
Får hoppas att kvaliteten blir bättre när pandemin är "över".

Skribent
Skrivet av Aletheides:

chocken? Var väntat och livet står inte eller faller med E3.

Absolut, det var lite ironiskt menat.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Jonny Myrén:

Ja, risken finns helt klart. Fast det vore jäkligt synd. Även om det är smidigt och kostnadseffektivt med online-event så är ändå det fysiska spaktaklet med E3 roligt och givande. Tror även det har högt värde för utvecklare och utgivare att få träffas fysiskt, speciellt för mindre aktörer som kan knyta viktiga kontakter.

E3 har alltid varit något speciellt. Den där massiva nyhetsbombningen från branschens alla stora (minus Rockstar) så att man nästan inte hinner med. Presskonferenserna på stor scen. Konsolavtäckningarna. Allt det där känns som en del av en svunnen tid nu, tyvärr.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Känns som de där mässorna tillhör en mer analog tidsålder.


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem

Det har alltid varit digitalt för mig hähä *pekar på spel journalister*

Medlem

För mig har USA alltid varit digitalt dvs via TV och datorskärmar. Sista tiden via VR-hjälmen. 🙂

Skribent
Skrivet av Ruffles:

E3 har alltid varit något speciellt. Den där massiva nyhetsbombningen från branschens alla stora (minus Rockstar) så att man nästan inte hinner med. Presskonferenserna på stor scen. Konsolavtäckningarna. Allt det där känns som en del av en svunnen tid nu, tyvärr.

Man börjar verkligen sakna det. Hoppas att branschen slår på stort 2022, 2023 eller när den fysiska mässan (förhoppningsvis) drar igång igen.

Det är ju lite som spelnördarnas fotbolls-VM (även om faktiska fotbolls-VM också är roligt), där man sitter uppe för att se specifika presskonferenser eller smygtittar på mobilen om man blir borttvingad från hemmet på nått ärende.

Medlem

E3 har ju alltid varit för några få utvalda och jag har ändå sett alla E3 digitalt så för mig kvittar det. Buhu för er alla som inte kan åka... Det är väl egentligen mest synd om alla cosplayers då mässor är ett sätt att visa upp sig och hänga med likasinnade.

Skribent

Ni som skriver att det inte spelar roll för att det alltid varit digitalt för er eller tror att mässor som inte är digitala är förlegade vill jag sticka ut hakan och säga att ni har fel. Det är publiken som gör eventen bra och även om man själv sitter digitalt så är det de personer som är där som höjer stämningen och förgyller hela upplevelsen. Samma sak med idrott, totalt kasst utan publik på arenorna.

För att ge tre exempel jag kommer på direkt på rak arm.

1. Keanu Reeves går ut på scenen efter Cyberpunk 2077 trailern. Publiken blir galen och Keanu håller sitt tal och har en riktigt bra kontakt med publiken. Vad kommer vi ihåg mest? Jo, när en i publiken skriker "You're breathtaking!" och Keanu svarar, "No! You're breathtaking!". I en digital värld så hade en kamera klippt in Keanu och han läst ett manus samt presenterat datumet och sedan slut. Då hade vi kanske fått se massa kommentarer swisha förbi i ett YouTube flöde som vi inte hinner läsa.

2. Bethseda/ID Software presenterar Doom 2016. Publikens jubel när trailern börjar, när shotgun visas första gången, skrik vid i princip varje glory kill som visas som överröstar spelets ljud. Det blir liksom som en extra krydda och en häftig grej. I en digital värld så hade det bara kommit en trailer på Doom 2016 sedan en trött utvecklare som pratar om glory kills.

3. Blizzard presenterar DIablo Imortal. Publikens reaktion när de får reda på att nästa Diablo som kommer är till telefoner är obetalbart. Besvikelsen som vi alla kände satte publiken ord på och vi fick det legendariska svaret från Blizzard iform av "Don't you guys have phones?". I en digital värld hade vi alla skrivit massa kommentarer på YouTube som blivit borttagna för att de skulle räknats som hatiska.

Publik på event höjer upplevelsen för oss som inte är på plats, oavsett om det är E3, OS, Premier League, SHL, LoL, CS:GO och personligen tycker jag det vore en extremt tråkig utveckling om mässor och events går över till att vara helt digitala.

edit: För att ta en liten mer lokal mässa så hade jag precis fått upp ögonen för Dustinmässan året innan pandemin och tycker det är trist att inte kunna besöka den och strosa runt och titta på nya prylar.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Ni som skriver att det inte spelar roll för att det alltid varit digitalt för er eller tror att mässor som inte är digitala är förlegade vill jag sticka ut hakan och säga att ni har fel. Det är publiken som gör eventen bra och även om man själv sitter digitalt så är det de personer som är där som höjer stämningen och förgyller hela upplevelsen. Samma sak med idrott, totalt kasst utan publik på arenorna.

För att ge tre exempel jag kommer på direkt på rak arm.

1. Keanu Reeves går ut på scenen efter Cyberpunk 2077 trailern. Publiken blir galen och Keanu håller sitt tal och har en riktigt bra kontakt med publiken. Vad kommer vi ihåg mest? Jo, när en i publiken skriker "You're breathtaking!" och Keanu svarar, "No! You're breathtaking!". I en digital värld så hade en kamera klippt in Keanu och han läst ett manus samt presenterat datumet och sedan slut. Då hade vi kanske fått se massa kommentarer swisha förbi i ett YouTube flöde som vi inte hinner läsa.
https://www.youtube.com/watch?v=0DWap7pS7XM

2. Bethseda/ID Software presenterar Doom 2016. Publikens jubel när trailern börjar, när shotgun visas första gången, skrik vid i princip varje glory kill som visas som överröstar spelets ljud. Det blir liksom som en extra krydda och en häftig grej. I en digital värld så hade det bara kommit en trailer på Doom 2016 sedan en trött utvecklare som pratar om glory kills.
https://www.youtube.com/watch?v=QiinO9JPUGw

3. Blizzard presenterar DIablo Imortal. Publikens reaktion när de får reda på att nästa Diablo som kommer är till telefoner är obetalbart. Besvikelsen som vi alla kände satte publiken ord på och vi fick det legendariska svaret från Blizzard iform av "Don't you guys have phones?". I en digital värld hade vi alla skrivit massa kommentarer på YouTube som blivit borttagna för att de skulle räknats som hatiska.
https://www.youtube.com/watch?v=n5QRgpjfarY

Publik på event höjer upplevelsen för oss som inte är på plats, oavsett om det är E3, OS, Premier League, SHL, LoL, CS:GO och personligen tycker jag det vore en extremt tråkig utveckling om mässor och events går över till att vara helt digitala.

edit: För att ta en liten mer lokal mässa så hade jag precis fått upp ögonen för Dustinmässan året innan pandemin och tycker det är trist att inte kunna besöka den och strosa runt och titta på nya prylar.

Väl skrivet. Det blir lite mer själ och känsla när det är en scen och publik på plats helt klart. Inte så förtjust när dom första raderna är köpta skådisar dock hehe.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Jag minns vilken höjdpunkt E3 var under andra hälften av 90-talet innan internet ”slagit igenom” ordentligt och det mest av informationen man fick var från speltidningar. Kunde gå och vänta som en tok på PC Gamers (?) reportage från mässan eftersom det var först då man fick en inblick i vad som komma skulle. Självklart är det bättre att kunna följa med live nu för tiden, men den känslan var speciell😊


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Skägg.
10 Chambers

Väntat med tråkigt som fan.


signatur
Medlem

Tråkigt att höra, men som ni säger är det ju väntat. Hoppas innerligt att det kommer tillbaka nästa år. Har inte råd att ta mig dit själv men älskar att se klipp därifrån och fantisera om hur fantastiskt det är. Minns flera artiklar jag läst i magasinens dagar som gjorde det hela till stiliga dagböcker <3


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Testpilot

Även om jag alltid haft E3 som ett digitalt event så är det lite som att kolla på fotboll utan publik, visst roligt är det, men inte lika kul när det inte är publik på plats.

Det går dock att göra digitala events bättre, förra året var det parodiskt dåligt många gånger.

Backloggens befriare
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Väntat med tråkigt som fan.

Allt är Emils fel. Hade han inte slutat på Geeks hade detta aldrig hänt.


signatur

Ad hoc addendum

Backloggens befriare
Skrivet av jeppe109:

Om man tycker kvaliteten på E3 blivit sämre med åren kan jag inte tänka mig att det blir bättre av att gå över till online only.

Jag kommer inte ihåg något minnesvärt alls från E3 förra året. Någon får gärna hjälpa mig att minnas.

Nä det blir väl ännu ett år av pinsamt undermåliga onlinekonferenser att vänta.
Får hoppas att kvaliteten blir bättre när pandemin är "över".

Med tanke på att det inte var något E3 förra året hade det ju varit riktigt imponerande om du hade haft några minnen av det.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Med tanke på att det inte var något E3 förra året hade det ju varit riktigt imponerande om du hade haft några minnen av det.

Säger inte det ännu mer om deras relevans? Man minns inte ens att det INTE gick att genomföra förra året. 😂

Medlem

Ingen fysisk E3 mässa i år?.. Var ska då 'journalister' gå för att få nyheter om spel och diverse tech?!.. Ah, right. Internet/publiceringar likt Alla andra! Hah! E3 mässan har bara varit för journalister ändå så mässan kunde ha skrotat den fysiska delen för länge sedan och låtit oss konsumenter passera "nyhetssiter".

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Cortex:

E3 har ju alltid varit för några få utvalda och jag har ändå sett alla E3 digitalt så för mig kvittar det. Buhu för er alla som inte kan åka... Det är väl egentligen mest synd om alla cosplayers då mässor är ett sätt att visa upp sig och hänga med likasinnade.

Jag har inte heller varit på plats i Los Angeles utan följt det via nätet som de flesta andra varje år. Men det är ju inte poängen här. Poängen är att det under E3 pumpas ut spelnyheter, intervjuer med utvecklare och chefer osv. Även i traditionella medier uppmärksammas det. Under några dagar är vår hobby plötsligt viktig.

E3 hade förstås förändrats redan innan pandemin, Nintendo har exempelvis inte hållit en traditionell presskonferens sedan de visade upp Wii U. Efter det här lär vi få vänja oss vid digitala event från samtliga. Men jag hoppas personligen att E3 kommer tillbaka i någon form.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Shadee:

Ni som skriver att det inte spelar roll för att det alltid varit digitalt för er eller tror att mässor som inte är digitala är förlegade vill jag sticka ut hakan och säga att ni har fel. Det är publiken som gör eventen bra och även om man själv sitter digitalt så är det de personer som är där som höjer stämningen och förgyller hela upplevelsen. Samma sak med idrott, totalt kasst utan publik på arenorna.

För att ge tre exempel jag kommer på direkt på rak arm.

1. Keanu Reeves går ut på scenen efter Cyberpunk 2077 trailern. Publiken blir galen och Keanu håller sitt tal och har en riktigt bra kontakt med publiken. Vad kommer vi ihåg mest? Jo, när en i publiken skriker "You're breathtaking!" och Keanu svarar, "No! You're breathtaking!". I en digital värld så hade en kamera klippt in Keanu och han läst ett manus samt presenterat datumet och sedan slut. Då hade vi kanske fått se massa kommentarer swisha förbi i ett YouTube flöde som vi inte hinner läsa.
https://www.youtube.com/watch?v=0DWap7pS7XM

2. Bethseda/ID Software presenterar Doom 2016. Publikens jubel när trailern börjar, när shotgun visas första gången, skrik vid i princip varje glory kill som visas som överröstar spelets ljud. Det blir liksom som en extra krydda och en häftig grej. I en digital värld så hade det bara kommit en trailer på Doom 2016 sedan en trött utvecklare som pratar om glory kills.
https://www.youtube.com/watch?v=QiinO9JPUGw

3. Blizzard presenterar DIablo Imortal. Publikens reaktion när de får reda på att nästa Diablo som kommer är till telefoner är obetalbart. Besvikelsen som vi alla kände satte publiken ord på och vi fick det legendariska svaret från Blizzard iform av "Don't you guys have phones?". I en digital värld hade vi alla skrivit massa kommentarer på YouTube som blivit borttagna för att de skulle räknats som hatiska.
https://www.youtube.com/watch?v=n5QRgpjfarY

Publik på event höjer upplevelsen för oss som inte är på plats, oavsett om det är E3, OS, Premier League, SHL, LoL, CS:GO och personligen tycker jag det vore en extremt tråkig utveckling om mässor och events går över till att vara helt digitala.

edit: För att ta en liten mer lokal mässa så hade jag precis fått upp ögonen för Dustinmässan året innan pandemin och tycker det är trist att inte kunna besöka den och strosa runt och titta på nya prylar.

Bra skrivet, satte ord på varför publik i alla sammanhang är viktig. Den där interaktionen är sjukt svår att få online - streamers är duktiga på det och vi arbetar aktivt med det på FF, men i så stora sammanhang ser jag ingen bra lösning.

Skrivet av keffkebab:

Allt är Emils fel. Hade han inte slutat på Geeks hade detta aldrig hänt.

Faktiskt!

Skrivet av the_apollo:

Ingen fysisk E3 mässa i år?.. Var ska då 'journalister' gå för att få nyheter om spel och diverse tech?!.. Ah, right. Internet/publiceringar likt Alla andra! Hah! E3 mässan har bara varit för journalister ändå så mässan kunde ha skrotat den fysiska delen för länge sedan och låtit oss konsumenter passera "nyhetssiter".

Och ändå sitter du här Det finns dock något i det du säger - Spelföretagen skulle gärna strunta i mediabevakningen och snacka direkt med sina konsumenter. Det är betydligt enklare och mer friktionsfritt. Det finns en anledning varför var och varannat spel har någon form av kontohantering idag. Och genom tjänster som Game Pass fintar Xbox också återförsäljarna av spel.

Direktkontakt kommer vara framtiden och vår roll kommer att förändras. Från att mer eller mindre ha ensamrätt på viss typ av information till att mer vara en mötesplats för spelälskare där man kan diskutera sina upplevelser och erfarenheter.

En annan supertydlig utveckling är att det för oss här inte längre är lika mycket pengarna som styr vilka spelupplevelser vi konsumerar. Istället är vår tid den allra viktigaste valutan och där finns det ett värde i att kunna sålla med hjälp av varandras kunskaper.

Och för att knyta tillbaka detta till E3 - ur ett rent personligt perspektiv är det både skönt och utmattande att förra året ställdes om till digitala event. Istället för att gå upp klockan 05:00, flyga till London och komma hem kring midnatt samma dag kan jag sitta hemma och få samma typ av hands-on. Eller göra en tur och retur till USA på tre dagar. Samtidigt var jag mer slut efter förra sommarens utspridda nedslag än en veckas 14-timmarsdagar i samband med E3.


signatur
eld
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Bra skrivet, satte ord på varför publik i alla sammanhang är viktig. Den där interaktionen är sjukt svår att få online - streamers är duktiga på det och vi arbetar aktivt med det på FF, men i så stora sammanhang ser jag ingen bra lösning.

Faktiskt!

Har inte så mycket koppling till e3, men som en spelutvecklare som inte kunnat ta sig till gdc på många år ny så lider jag med dig.

Det finns något speciellt med specialbyggda evenemang för hela branschen, och det fysiska aspektet.

E3 har alltid varit journalisternas speltillfälle.

12
Skriv svar