Vuxna som plöjer igenom spel på löpande band, hur hinner ni?

Medlem
Vuxna som plöjer igenom spel på löpande band, hur hinner ni?

De senaste månaderna har jag lite då och då sett folk posta bilder på sin statistik angående hur mycket de spelat förra året och siffrorna förbryllar mig lite. Väldigt många som jag vet har både familj och barn snittade runt 1000 timmar spelat på sin PS4, men de var även tydliga med att detta bara är en av konsolerna. Möjligen hade Switchen, lite retro och så PC-spelandet fått sig några timmar också.

Hur hinner man?

Jag skulle absolut inte säga att jag lever ett fullspäckat liv. Ett hyfsat krävande jobb som ibland kräver en del förberedelser och efterarbete, men inget extremt. Särbo och inga barn än. Hyfsat få men nära sociala kontakter som jag försöker hålla kontakten med lite då och då. Försöker jobba på min hälsa genom att träna och promenera, men inget extremt där heller.

Trots det så känns det som att mitt liv på lång sikt skulle falla samman om jag började spela 3 - 6 h per dygn. Jag har turen att ha en partner som förstår att egentid är viktigt, så att säga att jag känner för att sitta och spela en helkväll eller ibland heldag om något nytt intressant spel släppts möts aldrig av några protester eller sura miner. Dock så vet jag inte hur populärt det skulle vara om jag smet iväg till min spelhörna varje ledig stund om vi flyttar ihop och skaffar barn i framtiden.

Så ni som spelar mycket, hur får ni det att gå ihop utan att låta andra viktigt delar av livet lida? (Hälsa, jobb, ekonomi, relationer, andra intressen, osv.)

P.S. detta är ingen diss mot de som spelar mycket. Jag är bara nyfiken hur ni får det att gå ihop.

Quake-konnässsör

Hälsan är körd.
Jobbet är enbart 8 timmar.
Ekonomin lider inte om man enbart stannar hemma.
Finns inte många relationer och hålla koll på, om ens några.
Ihop med Coronan så har man mer eller mindre blivit instängd, och har väldigt svårt och röra sig någonstans.
Hobbys, finns fotografering, men det gör man mest på sommaren / hösten.

Väldigt deprimerande svar när man sammanfattar det så där, men det är väl sanningen också

Medlem

Jag tycker jag har hur mycket tid som helst. Ungkarl iofs

Inaktiv
Skrivet av N0S4A2:

Hur hinner man?

Man har inte hus eller små barn tror jag.

Jag sitter i lägenhet med tjejen. Inga barn. Den enda vi behöver tänka på är att laga mat i princip.
På vardagar brukar jag komma hem från jobbet halv fem senast, laga mat, äta och umgås. Sen är klockan mellan sex och sju. Då hinner man oftast lira lite fram till 21:30-tiden då man börjar tänka på att gå till sängs.

jbx
Medlem

Prioriteringar. Jag har 3 barn och sedan i November har jag tagit 8 Platinum trophies och ca 10 000 i GameScore.
Eftersom jag inte tittar på propaganda TV eller streamar film/serier så har jag ca 4-5 timmar varje kväll, ibland går jag dessutom upp vid 05 och kan då skrapa ihop 2-3 timmar där också. Och vips så har jag spelat typ 7-8 timmar per dag veckans alla dagar.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Alltså, om man inte tittar på var enda tv-serie och dokusåpa som går så får man ju ganska bra med timmar över tänker jag?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Kan tyvärr inte hjälpa dig nämnvärt.

2 Barn, fru, hus, hund och heltidsjobb. Förutom det så tränar jag BJJ 4 gånger i veckan samt har lite andra hobbys som tar tid.

Jag får oftast runt kanske 6-8 timmar i veckan att spela, ibland mer ibland mindre. I stort sett varje fredag har jag och min fru en överenskommelse att jag kan efter maten är lagad och allt är städat så kan jag sitta vid datorn hela kvällen och spela med en gammal vän. Så det blir runt 19-02 där. Behöver min fru göra nått på fredagen så blir det inget, barnen först så klart.

Annars så blir det nån spelstund här o där när man har lust. Att ha skaffat Stadia har hjälpt en del då jag kan spela samma spel på Tv:n, mobilen eller datorn och man kan lätt bara fortsätta på nästa plattform under speltiden.

Medlem

Har faktiskt inte klockat hur mycket jag spelar men jag tror det blir mer timmar i veckan än vad det känns som.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

RmK
Medlem

Jag sänker nog 80-90% i multiplayer spel för att kunna kombinera relationer och spelande. Speciellt i mitt fall när de flesta bor så geografiskt spritt så är det svårt att få tiden att träffas hela tiden.

Det hjälper mycket att ha en sambo som inte har något emot att jag spelar. Dock får vi ibland i perioder av mycket spelande (WoW Classic release, Valheim etc.) avsätta dagar som blir "Date night" där inget spelande händer (om hon inte vill spela något couch co-op förstås).

Medlem

För min del hänger det ihop med årstiderna. Går inte utanför dörren frivilligt om det är under 10grader.

Sedan beror det nog på livssituation. Spelar mer som separerad än när jag var ena halvan i ett förhållande. Mindre TV/Streaming än förr. Sedan lite Corona på det. Då nöts det timmar har jag märkt.

Jag hoppas att det lättar, vädret blir bättre så att andra hobbies får plats

Medlem

Ska tilläggas att jag inte ha några barn eller hus, utan en tjej och lägenhet. Men då tjejen själv fått upp ett intresse för spel så brukar vi ersätta film/seriekvällarna med någon form av spelkväll. Hon lirar sitt på paddan och jag på tvn, samtidigt som vi tjötar med varandra. Runt 20-01 ungefär.

Skribent
Skrivet av N0S4A2:

De senaste månaderna har jag lite då och då sett folk posta bilder på sin statistik angående hur mycket de spelat förra året och siffrorna förbryllar mig lite. Väldigt många som jag vet har både familj och barn snittade runt 1000 timmar spelat på sin PS4, men de var även tydliga med att detta bara är en av konsolerna. Möjligen hade Switchen, lite retro och så PC-spelandet fått sig några timmar också.

Hur hinner man?

Jag skulle absolut inte säga att jag lever ett fullspäckat liv. Ett hyfsat krävande jobb som ibland kräver en del förberedelser och efterarbete, men inget extremt. Särbo och inga barn än. Hyfsat få men nära sociala kontakter som jag försöker hålla kontakten med lite då och då. Försöker jobba på min hälsa genom att träna och promenera, men inget extremt där heller.

Trots det så känns det som att mitt liv på lång sikt skulle falla samman om jag började spela 3 - 6 h per dygn. Jag har turen att ha en partner som förstår att egentid är viktigt, så att säga att jag känner för att sitta och spela en helkväll eller ibland heldag om något nytt intressant spel släppts möts aldrig av några protester eller sura miner. Dock så vet jag inte hur populärt det skulle vara om jag smet iväg till min spelhörna varje ledig stund om vi flyttar ihop och skaffar barn i framtiden.

Så ni som spelar mycket, hur får ni det att gå ihop utan att låta andra viktigt delar av livet lida? (Hälsa, jobb, ekonomi, relationer, andra intressen, osv.)

P.S. detta är ingen diss mot de som spelar mycket. Jag är bara nyfiken hur ni får det att gå ihop.

Där är svaret. Kanske man inte har så mycket andra intressen än att träna och umgås med vänner och familj? Tiden som spenderas på TV-serier/Dokusåpor/Melodifestivalen/biobesök/helgshopping/pubkvällar/knypplande/pussel/följa sportsändningar läggs på spel istället så blir det en hel del timmar tänker jag, utan att respektive känner sig bortglömd eller negligerad.

Personligen är jag singel utan barn så har ju tid till lite allt möjligt, men det är så jag resonerar i alla fall.

Medlem

Jag har fru och snart barn så blir en stor förändring men just nu med fru så hinner jag ändå 1-3 timmar varje vardagskväll om vi inte bokar in något att göra.
På helger blir det mer.

Jag är även sportintresserad (F1, Hockey och och skidor) så där går en del tid.
När de kommer till annat som vanlig TV, mello, dokusåpor etc. så är detta något jag nog spenderar mindre än 60 min per vecka totalt (räknar inte sport här).
Så mycket beror på intressen men alla har ju det olika. Jag får kanske 15-30h per vecka för både sport och spel beroende på hur veckan ser ut.
Hade jag varit singel (tänker på tiden innan) så hade man lätt över 50h i veckan för spel och om jag inte gjorde annat. Var man ute med polarna, på puben eller så var det ju mindre.

Handlar om prioriteringar och hur man kommer överens med in bättre hälft om man har någon. Min spelar nämligen ingenting alls. Tror hon testade candy crush för typ 4 år sedan. Senast hon spelade något i mer än 20 min men kollar väldigt mycket på serier som hon gillar. Dessa är inte i en genre jag kollar så då får hon kolla själv.


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem
Idle

Min kompis brukar ha spelen igång när han är på jobbet/sover för att få upp sin statistik på spelade timmar så han får samlarkort i steam.

Själv stänger jag sällan ner mitt ps4a när jag går och gör andra sysslor.

Medlem

Bor med sambo i lägenhet och jobbar heltid 7-16.

Under normala omständigheter är jag en introvert typ som hellre sitter hemma än är ute och ränner på stan. Tack vare Corona har det ju inte blivit mer utevistelser än det var tidigare direkt.

Från det att jag slutar för dagen vid 16-17-snåret så fixas det som behövs i form av hushållsarbete, lagar mat framåt 19, och resten av tiden som är över på dagen spenderas antingen ihop med sambon eller framför datorn.

Så snittar nog iallafall 3 timmar om dagen framför PCn. Vissa dagar blir det inget, andra blir det allt från 1-7 timmar. Det beror lite på hur mycket man värderar en god natts sömn och sin allmänna hälsa


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Har 2 barn och fru. Dock e barnen från ett tidigare förhållande så har dem varannan vecka så har en vecka med egentid och då frugan gejmar en hel del oxå så finns det tid. Veckorna/helgen då barnen inte är hos oss blir det en hel del gejming men även tillsammans med äldsta grabben nu när han är 9...

Skägg.
10 Chambers

Jag har ju tur att ha det jobbet som jag har men rent privat kanske jag snittar på 5-6 per vecka. Vi turas om att få kidsen i säng, så varannan dag hinner jag klämma en timme typ och på helgerna brukar det bli ett par timmar till. Särskilt nu när det sociala livet är en öken. På det viset lyckades jag klocka 76 timmar i Valhalla sedan release.

Sen är ju lifehacket att spela med kidsen.


signatur
Medlem

Mycket kanske beror på hur man prioriterar sin tid. Har själv inga barn, men har också undrat hur många hinner med att spela så många timmar om dagarna när de har både barn och hund. Eller så har folk mer fritid än man tror? Jobbar heltid, kollar anime en gång i veckan och eventuellt 2-3 filmer samt klipp på youtube. Spelar mestadels på helgerna, på vardagarna varvar jag ner med något mysigt RPG någon timme om dagen.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Avstängd

Jag gjorde slut med frugan, sålde kidsen och sade upp mig från jobbet.

Jag satsar nu på en karriär i Call of duty.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av qvartofdt12:

Jag gjorde slut med frugan, sålde kidsen och sade upp mig från jobbet.

Jag satsar nu på en karriär i Call of duty.

Vad ligger dagspriset för kids ut? Hur många Gamestop-aktier får man?


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Vad ligger dagspriset för kids ut? Hur många Gamestop-aktier får man?

Hade massa skämt att dra om det här med att sälja barn men det känns bara som att det blir och låter helt fel XD


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Hade massa skämt att dra om det här med att sälja barn men det känns bara som att det blir och låter helt fel XD

Har man barn så förstår man 😂


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Singel, jobbade mycket hemifrån även innan pandemin och är väldigt noga med att inte ge min arbetsgivare en sekund mer än vad de betalar mig för. Vänskapskretsen är kvalitet framför kvantitet och vi kanske träffas nån gång varannan vecka, ungefär.

Så efter jobbet stänger jag antingen ner Officeprogrammen och öppnar ett spel, eller så flyttar jag mig tre meter till soffan och väcker valfri konsol. Städning och mathandel vid behov.

Tid är nog det enda jag har i överflöd, tyvärr. Ska väl iofs även säga att jag köper betydligt färre spel nu än för fem-tio år sedan då jag känner att jag hellre spelar ett bra spel två gånger än två mediokra spel.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Jag flyr verkligheten😅

Medlem

Svaret är enkelt.

1. Köp en symaskin
2. En jävla massa tyg
3. Där har du frihet sen.

Medlem

Fru, barn, katt, heltidsjobb natt, jobbar varannan helg. Tid att lira? Lediga vardagar: Från ingenting till två timmar! Innan familjelivet börjar igen Eller 20-60 minuter, när någon gratäng/Lasagne är i ugnen, dagar jag arbetar!!

Vid enstaka tillfällen, en hel helg!

Det där är möjligheterna! Nu använder jag ju ibland dom möjligheterna till annat, som att läsa nyheter, sticka ut och cykla, eller läsa en bok, mm, mm

Vill inte avskräcka folk, från att bilda familj. För det är rätt trevligt, den övriga tiden också


signatur

Ingen konsoll, men lurar på en PS5, eller nya Xbox.

Medlem

Vet inte hur jag gör, inget märkvärdigt i alla fall. Lyckas också få ihop över 1000 timmar om året på spel utan att familjen och jobb drabbas. Kör endast på kvällarna. Kört på dagen någon gång under helgerna, dock kan man få lite sura miner från sambon då.. då är det bara att stänga av. Men det gäller att försöka. :E

Skrivet av almblad:

Hälsan är körd.
Jobbet är enbart 8 timmar.
Ekonomin lider inte om man enbart stannar hemma.
Finns inte många relationer och hålla koll på, om ens några.
Ihop med Coronan så har man mer eller mindre blivit instängd, och har väldigt svårt och röra sig någonstans.
Hobbys, finns fotografering, men det gör man mest på sommaren / hösten.

Väldigt deprimerande svar när man sammanfattar det så där, men det är väl sanningen också

Det är därför vi finns här

Vi kommer ut en dag starkare på andra sidan, om vi inte redan har gjort det.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jobbar sex timmar, är sedan hemma resten av tiden.

Medlem
Skrivet av jbx:

Prioriteringar. Jag har 3 barn och sedan i November har jag tagit 8 Platinum trophies och ca 10 000 i GameScore.
Eftersom jag inte tittar på propaganda TV eller streamar film/serier så har jag ca 4-5 timmar varje kväll, ibland går jag dessutom upp vid 05 och kan då skrapa ihop 2-3 timmar där också. Och vips så har jag spelat typ 7-8 timmar per dag veckans alla dagar.

Låter som magi, har du städare och kock som sköter hushållet eller skippar du sömn helt och hållet eller hur tusan hinner du med mellan 7-8h spelande + ca 8h arbete och sen sömn? #undrande

12
Skriv svar