Jämförande video ställer Final Fantasy VII Remake till PS4 och PS5 mot varandra

Robot
Jämförande video ställer Final Fantasy VII Remake till PS4 och PS5 mot varandra
Medlem

Personerna som gjorde den videon borde få smisk. Man kan ju inte byta position på PS4 Och PS5 scenerna hela tiden.

Medlem

Ingen jättemarkant skillnad tycker jag. Hade de tagit bort PS4/PS5 loggan så hade det varit svårt att gissa vilken som är vilken i vissa delar av videon. Största skillnaderna (och det man kommer märka av när man spelar) är väl laddningstiderna och vissa texturer som var lite väl suddiga i PS4 versionen.

Medlem

Tror att det skulle komma Dualsense stöd med.
Frågan är om det verkligen är värt att vänta, när valet är att spela PS4 versionen gratis nu eller betala fullpris för PS5 versionen i Juni.

Ska man vänta på bättre pris så får man väl vänta fram till vintern, och då får man ju ändå betala 300kr typ för något snyggare grafik och Dualsense stöd.

Så man måste väl vara någon typ av hardcore fan ifall man väntar på PS5 versionen?

Jag vill såklart ha premium upplevelsen, men det här är väl lite överdrivet antar jag..

Jag vill inte bli spoilad, så jag kollar inte på videon, men hur fort laddar PS4 versionen på en PS5:a?

Medlem
Skrivet av Striva:

Personerna som gjorde den videon borde få smisk. Man kan ju inte byta position på PS4 Och PS5 scenerna hela tiden.

precis, störde mig rejält på att ena stunden var det ps4 vs ps5 och i nästa stund var det ps5 vs ps4

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag vill inte bli spoilad, så jag kollar inte på videon, men hur fort laddar PS4 versionen på en PS5:a?

Exemplet i videon visar en laddtid på PS4 på 41,9 sekunder och 1.96 sekunder på PS5. Så där är det rätt stor skillnad.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Fearnox:

Tror att det skulle komma Dualsense stöd med.
Frågan är om det verkligen är värt att vänta, när valet är att spela PS4 versionen gratis nu eller betala fullpris för PS5 versionen i Juni.

Ska man vänta på bättre pris så får man väl vänta fram till vintern, och då får man ju ändå betala 300kr typ för något snyggare grafik och Dualsense stöd.

Så man måste väl vara någon typ av hardcore fan ifall man väntar på PS5 versionen?

Jag vill såklart ha premium upplevelsen, men det här är väl lite överdrivet antar jag..

Jag vill inte bli spoilad, så jag kollar inte på videon, men hur fort laddar PS4 versionen på en PS5:a?

Snabbt som attan att ladda går det i filmen iaf
Håller med om det. Så om du inte spelat det så vänta istället. Jag är inget JRPG fan men spelade det när det kom. Snyggt och så men är väldigt... JRPGigt som senare FF spelen och väldigt långt. Men storyn är magisk som den alltid har varit. Kul att det kommer i PS+. Nu väntar man på del 2


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Ingen jättemarkant skillnad tycker jag. Hade de tagit bort PS4/PS5 loggan så hade det varit svårt att gissa vilken som är vilken i vissa delar av videon. Största skillnaderna (och det man kommer märka av när man spelar) är väl laddningstiderna och vissa texturer som var lite väl suddiga i PS4 versionen.

Glöm inte 60 fps!

Medlem

Underbar remake. Håller på att spela det nu på ps5an. Ångrar lite att jag inte väntade till patchen för ps5. Men visste inte om den när jag började.

Får spela DLCt med ps5 uppgraderingen istället då

Kul att det blir gratis på ps plus för alla som inte provat än

Medlem

Surt att man inte kan betala för upgrade av PS+ versionen... Det här är väl nackdelen i början av varje ny generation, istället för att satsa på att fort få ett brett väl prissatt spelutbud så försöker alla istället klämma ut varenda krona.

I just detta fall så måste ju ekonomerna ha räknat på att man gör bättre vinst på att kränga fullprisspel till dom som verkligen vill ha PS5 versionen, jämfört med att låta (en större mängd) PS+ spelare uppgradera för en mindre summa...?

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Exemplet i videon visar en laddtid på PS4 på 41,9 sekunder och 1.96 sekunder på PS5. Så där är det rätt stor skillnad.

Skrivet av NuZ:

Snabbt som attan att ladda går det i filmen iaf
Håller med om det. Så om du inte spelat det så vänta istället. Jag är inget JRPG fan men spelade det när det kom. Snyggt och så men är väldigt... JRPGigt som senare FF spelen och väldigt långt. Men storyn är magisk som den alltid har varit. Kul att det kommer i PS+. Nu väntar man på del 2

Jag tänkte lite mer såhär:

Så PS4 versionen på PS5 kanske är ca 33% snabbare.

2 sekunder låter ändå logiskt och är ungefär vad jag räknade med att det ska dröja med PS5.
Ifall det inte finns några flaskhalsar så laddar ju PS5:ans lagring i 5500MB/S för rådata, då skulle det teoretiskt alltså ta 2,909 sekunder att fylla hela grafikminnet(16GB).

Ja, det kanske är bäst att vänta, det är ju ändå rätt lång tid kvar tills del 2 släpps och backloggen är ju ändå rätt lång.
Har ju FF15 och alla expansioner att spela igenom också.
Sen så vill man väl inte missa Yuffie delen heller.

Priset för FF7:RI är rätt sjukt på PSN nu, 850Kr för standard, 700Kr för PS4 versionen(som snart är gratis på PSN) och 428Kr(Ps4) på prisjakt(tror det var nere runt 340Kr igår typ) nu.

Medlem

Var det inte tal om en PC version av remaken ?

1
Skriv svar