"Många" uppsägningar hos f.d. Bloodlines 2-studion Hardsuit Labs

Robot
"Många" uppsägningar hos f.d. Bloodlines 2-studion Hardsuit Labs
Medlem

Det var väntat, tyvärr. Men detta kommer vara bra för utvecklingen, det luktade odöd kalkon lång väg med tanke på vad de visat upp hittills.


signatur

I drank what?

Medlem

Inte oväntat att det kommer uppsägningar. Känns som att det råder grov inkompetens i företagets ledning.

Medlem

Blir nog kanske rörigt åt Paradox att få till det här spelet.. Dom har ju aldrig gjort något liknande spel ens typ nästan.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Blir nog kanske rörigt åt Paradox att få till det här spelet.. Dom har ju aldrig gjort något liknande spel ens typ nästan.

Dom har ju gett ut flera rollspel? Eller vad menar du?

Medlem
Skrivet av Cordayne:

Dom har ju gett ut flera rollspel? Eller vad menar du?

De har aldrig gett ut rollspel av den här storleken. Hardsuits Labs är ju även en relativt ny studio så jag tror nog att båda har tagit sig vatten över huvudet.

FM-guru
F.d. Sisyr

Det är lätt att vara efterklok, men ärligt talat kändes det väl som ett felbeslut redan från början att ge Hardsuit Labs chansen, även fast de hade Mitsoda (som sedan sparkades...). Nu måste förstås Paradox-folket ha sett grejer inte jag har sett, men för en utomstående framstår det som en rejäl högoddsare att Hardsuit Labs skulle vara kapabla till att göra en vettig uppföljare till Bloodlines.

Den enda utvecklaren i Paradox-stallet som jag personligen ens hade sneglat på är Harebrained Schemes, i kraft av att de redan har utvecklat några mycket gedigna RPG:n. Med tanke på att den studion precis som Hardsuit Labs är baserad i Seattle så blir jag inte heller jätteförvånad om det så småningom visar sig vara dessa som tar över utvecklingen, men vi får väl se. De har ju aldrig utvecklat en titel på den här skalan trots allt, så det är möjligt att Paradox försöker hitta ett samarbete med någon utomstående utvecklare/utgivare.

Medlem

Hardsuit fick jobbet för att de hade Brian Mitsoda, hans storyline som han spenderat 5 år att producera samt att han hjälpt dem med pitchen till Paradox. Tror han satsade på fel häst. Vetekatten vad som hände runt hans fot från projektet men helt klart var Hardsuit fel team.

Medlem

Lägg ner det, lär bli skit vilket som.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Sorgligt som fasen, har verkligen in i det längsta hoppats och hoppats på den här titeln, som gammal Bloodlines-spelare. Nu känns det som om det finns mindre hopp än det gör för Star Citizen och Squadron 42. ,-)

Medlem
Skrivet av Cordayne:

Dom har ju gett ut flera rollspel? Eller vad menar du?

Nej, inte direkt?

Sen är det skillnad på att agera utgivare och leda utveckiingen av ett spel.

Men nej... Dom har aldrig ens varit inblandad på ett hörn i något spel som är likt Bloodlines 2 i vilka krav det ställer på utvecklingen?


signatur

subterranean homesick alien

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Anton Q:

Nej, inte direkt?

Sen är det skillnad på att agera utgivare och leda utveckiingen av ett spel.

Men nej... Dom har aldrig ens varit inblandad på ett hörn i något spel som är likt Bloodlines 2 i vilka krav det ställer på utvecklingen?

Gissar att han tänkte på deras samarbete med Obisidan där Paradox var utgivare av Pillars of Eternity och Tyranny.

Men du har rätt i att det här är en annan typ av projekt där Paradox har ett mycket större ansvar i och med att det är deras IP och de själva som bestämmer, medan Obsidian styrde skutan vad gällde PoE och Tyranny.

Och det är ju förstås utan att ha nämnt det uppenbara; att Obsidian är en av de mest rutinerade utvecklarna i hela branschen vad gäller RPG's, medan Hardsuit Labs aldrig ens har skeppat ett RPG...

Medlem

Eftersom vi inte har någon detaljerad insikt i vad som hänt så är det extremt svårt att kunna dra några slutsatser.

En sak är säker dock, och det är att spelet såg ofärdigt ut i senaste demoversionen som de visade upp. Det verkade på riktigt som att de missat en del bakom vad det var som gjorde föregångaren till en sådan succé. (Det var inte otroligt klumpiga actionsekvenserna som vi fick se).


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Jag tror spelet dog redan när de sparkade Brian Mitsoda. Sicket skit det blev av alltihop. :/


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Daz
Medlem
Skrivet av Sisyr:

Det är lätt att vara efterklok, men ärligt talat kändes det väl som ett felbeslut redan från början att ge Hardsuit Labs chansen, även fast de hade Mitsoda (som sedan sparkades...). Nu måste förstås Paradox-folket ha sett grejer inte jag har sett, men för en utomstående framstår det som en rejäl högoddsare att Hardsuit Labs skulle vara kapabla till att göra en vettig uppföljare till Bloodlines.

Den enda utvecklaren i Paradox-stallet som jag personligen ens hade sneglat på är Harebrained Schemes, i kraft av att de redan har utvecklat några mycket gedigna RPG:n. Med tanke på att den studion precis som Hardsuit Labs är baserad i Seattle så blir jag inte heller jätteförvånad om det så småningom visar sig vara dessa som tar över utvecklingen, men vi får väl se. De har ju aldrig utvecklat en titel på den här skalan trots allt, så det är möjligt att Paradox försöker hitta ett samarbete med någon utomstående utvecklare/utgivare.

Jag håller med om Harebrained Schemes. De har Shadowrun Returns, Shadowrun Dragonfall, Shadowrun Hongkong samt Battle Tech som visat att de kan göra bra spel. Sen är frågan om de kan gör ett stort och svulstigt samt bra Vampire Bloodlines 2 i first person som är något helt annat än det de pysslat med tidigare.

Jag blir inte förvånad över Hardsuit Labs som jag aldrig hört talas om tidigare. Kollade wiki på dom när de fick uppdraget och jag har för mig att de gjort ett spel tidigare. Med andra ord en ganska ny och obeprövad utvecklare. Som ska utveckla en uppföljare till enligt mig ett av de bästa och mest komplexa rollspelen jag spelat. Det ringde feta varningsklockor för mig då i alla fall även om jag såklart hoppades på en bra produkt.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Daz:

Jag blir inte förvånad över Hardsuit Labs som jag aldrig hört talas om tidigare. Kollade wiki på dom när de fick uppdraget och jag har för mig att de gjort ett spel tidigare. Med andra ord en ganska ny och obeprövad utvecklare. Som ska utveckla en uppföljare till enligt mig ett av de bästa och mest komplexa rollspelen jag spelat. Det ringde feta varningsklockor för mig då i alla fall även om jag såklart hoppades på en bra produkt.

Hardsuit Labs har sin bakgrund i Zombie Studios, så att säga att det är en ny och oprövad utvecklare blir inte helt sant. Att deras produkter pendlat mellan mediokra och ren skit är en annan femma...

Medlem

Hairbrained schemes är mycket bra på det de gör. Men de har mest gjort isometriska spel. Frågan är om Bloodlines är rätt spel för dem. Sedan har ju de tidigare Vampire spelen varit isometriska så vem vet

https://store.steampowered.com/app/559680/Vampire_The_Masquer...

Medlem

"Hardsuit Labs" och "Hairbrained Schemes" låter som nån kört en "Game developer name generator"

Skribent

Det känns som det är mer problem här än bara utvecklarna. Jag blir inte förvånad om detta spel sakta försvinner från rampljuset och senare om några berättas det i en intervju med någon från Paradox att det spelet är nedlagt eller "lagt på is".


signatur

"Writer and Fighter"

1
Skriv svar