Guide – Så startar du en dedikerad Valheim-server

Robot
Guide – Så startar du en dedikerad Valheim-server

Grunda en vikingaby bara för dig och dina vänner.

#valheim


Medlem

Har man inte bytt port behöver man inte ange någon.
Sen stödjer nya uppdateringen hostnames också, så man behöver inte ansluta via IP.
Det går även att söka fram den i serverlistan om servern är publik.

Medlem

Har man feeling för lite skalbart tänk (typ att man vill husera flera dedikerade servrar framöver) finns det också bra docker-images att köra!

Typ denna: https://hub.docker.com/r/lloesche/valheim-server

Medlem

Senasste patchen gjorde så att spelet inte längre använder sig av Steams API, så senaste biten för Servrar o.s.v. funkar inte längre.

Medlem

Jag spelar inte Valheim men att se en sån här artikel var mysigt. Kändes härligt retro på ett sätt, säger jag och går tillbaka till Age of Empires II.

Redaktör
Skrivet av Tenerezza:

Senasste patchen gjorde så att spelet inte längre använder sig av Steams API, så senaste biten för Servrar o.s.v. funkar inte längre.

Jahaja, det missade jag. Tack, har uppdaterat.


signatur
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Senasste patchen gjorde så att spelet inte längre använder sig av Steams API, så senaste biten för Servrar o.s.v. funkar inte längre.

Funkar alldeles utmärkt att ansluta via Steams server fönster fortfarande, SDR != Steamworks

Medlem

Dum fråga kanske men går det att spela på samma dator som hostar den dedikerade servern om datorn är hyffsat modern? 😊

Medlem
Skrivet av Falo:

Dum fråga kanske men går det att spela på samma dator som hostar den dedikerade servern om datorn är hyffsat modern? 😊

Det ska du definitivt kunna göra.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Trevligt med en guide på svenska.

Jag drog igång en server för ett par dagar sedan men fick det inte att funka via steam server browser. Via ingame browser behövde jag ange ip fast servern var publik. Någon annan med liknande problem?

I övrigt fungerar det bra. Jag har också fixat ett backup skript som körs varje dag via Windows task scheduler, samt att servern automatiskt vid omstart. Om någon är intresserad kan jag skriva hur jag gjort när jag är hemma.

Medlem
Skrivet av Landelusen:

Har man feeling för lite skalbart tänk (typ att man vill husera flera dedikerade servrar framöver) finns det också bra docker-images att köra!

Typ denna: https://hub.docker.com/r/lloesche/valheim-server

Har sett den också men jag kör själv på den här:
https://github.com/mbround18/valheim-docker

Har inte kollat upp skillnaden på dem båda. Men gillade backup funktionen med cronjob.

Redaktör
Skrivet av Falo:

Dum fråga kanske men går det att spela på samma dator som hostar den dedikerade servern om datorn är hyffsat modern? 😊

Japp, inga problem.


signatur
Medlem

Är det bara jag som börjar bli trött på att program å spel lägger saker på C:\?
Vad hände med den gamla goda tiden när mitt D:\Games\SpelnamnX\ innehöll _allting_ (förutom add-remove regedit grejjer och genväg till skrivbord etc.) låg under just den katalogen. Såsom savefiler, genererade världar and whatnot?

Valheim är för övrigt ett fantastiskt spel. Jag spenderade 40 minuter igår att kånka hem en tunglastad kärra med min polare genom berg och skog och behövde huga ned träd å buskar i vägen och hacka S-formade vägar i berg för att det inte skulle vara för brant att bestiga. Vilket annat spel kan man säga det om?

rug
Medlem
Skrivet av Landelusen:

Har man feeling för lite skalbart tänk (typ att man vill husera flera dedikerade servrar framöver) finns det också bra docker-images att köra!

Typ denna: https://hub.docker.com/r/lloesche/valheim-server

+1 för denna. Fungerar utmärkt och docker är najs att jobba med.

Medlem

Finns många ställen att hyra servrar på nu också om man inte har en dator hemma att sätta upp servern på

Medlem

Mycket bra artikel, sånt här gillar jag att se!

Tack för länkarna till Docker-images, köpte spelet idag så tänkte dra igång en dedikerad server där jag och lite polare kan leka vikingar. Har inte sett alls mycket från spelet så ska bli spännande att upptäcka.

Medlem
Skrivet av Glore:

Funkar alldeles utmärkt att ansluta via Steams server fönster fortfarande, SDR != Steamworks

Instämmer, det funkar bra även efter patchen. Skillnaden är väl att port 2457 används via Steams lista, och 2456 om man köra via "Join IP" i spelet (om man inte har bytt portar dvs).


signatur

Tack för visat intresse!

1
Skriv svar