Rykte: Nintendo Switch med 4K-upplösning och större OLED-skärm släpps innan jul

Robot
Rykte: Nintendo Switch med 4K-upplösning och större OLED-skärm släpps innan jul

Ska konkurrera med Playstation och Xbox.

#nintendo, #switch


Medlem

En skopa salt på detta som vanligt, men hoppas på en kraftfullare switch


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Måtte den heta Super Nintendo Switch.

Medlem

Trevligt.
Ibland är switchen en dammsamlare men ibland används den flitigt. Skulle inte vilja vara utan den iaf.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Wow. Dom ska äntligen ta upp kampen mot....förra generationen!!!!

Medlem
Skrivet av Molotov:

Trevligt.
Ibland är switchen en dammsamlare men ibland används den flitigt. Skulle inte vilja vara utan den iaf.

Lite samma här, den används i perioder men jag gillar den skarpt ändå. Lysande att ha på semester eller på fredagkvällen när resten av familjen kollar på Talang

Medlem
Skrivet av Molotov:

Trevligt.
Ibland är switchen en dammsamlare men ibland används den flitigt. Skulle inte vilja vara utan den iaf.

Har velat fram och tillbaka gällande ett köp men hittar ingen anledning ännu. Vad lockade dig till att köpa den?

Skrivet av Lirilesh:

Har velat fram och tillbaka gällande ett köp men hittar ingen anledning ännu. Vad lockade dig till att köpa den?

Många av spelen som jag uppskattar till Switch kan du även spela på ps4 eller Xbox, men bärbarheten är ett stort plus om man ska iväg någonstans eller om någon annan använder tv:n. Sedan finns det självklart fantastiska exklusiva spel, där framförallt Zelda: Breath of the wild och Mario Odyssey skiner starkast (enligt mig så klart).

Medlem

720p upplösning och 4K?
Känns ju genomtänkt.
Ungefär lika genomtänkt som att betala 400 kr för indietitlar som ges bort gratis eller reas ut för 50-lappen på andra plattformar.

Grafiken har ju aldrig varit Nintendos USP så man undrar vem dem riktar sig till och om den kan gå plus. Föräldrar som köper en Switch till barnen bryr sig nog inte om 4K. Priset lär ju hanna på 4500 kr minst om orginal Switch kostar 3600 kr fortfarande. Återstår och se om det stämmer och om det funkar.

Gnällkuk
Skrivet av kaffe_is_life:

720p upplösning och 4K?
Känns ju genomtänkt.
Ungefär lika genomtänkt som att betala 400 kr för indietitlar som ges bort gratis eller reas ut för 50-lappen på andra plattformar.

720p är ju på den handhållna enheten, 4K är om du dockar den. Läste du inte?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Gen
Medlem

Undrar verkligen hur de löser kylningen i docked mode, känns som att det är den stora utmaningen. Sen är man nyfiken på vilken chip det blir. Hade nog inte räknat med mer än 30fps iaf i 4K.

Skrivet av kaffe_is_life:

720p upplösning och 4K?
Känns ju genomtänkt.
Ungefär lika genomtänkt som att betala 400 kr för indietitlar som ges bort gratis eller reas ut för 50-lappen på andra plattformar.

Att köra 4K bärbart på den där lilla skärmen hade ju varit poänglöst samt att batteritiden blivit gravt lidande. 4K var ju givetvis docked mode som det stod i artikeln..

Redaktör
Ponny
Skrivet av vamp:

Måtte den heta Super Nintendo Switch.

JA!

(Heter den Switch U går jag hem.)


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

720p är ju på den handhållna enheten, 4K är om du dockar den. Läste du inte?

Missade det.
Då kan man åtminstone spela tetris effect i halvstabil 60 fps.

Medlem
Skrivet av Gen:

Undrar verkligen hur de löser kylningen i docked mode, känns som att det är den stora utmaningen. Sen är man nyfiken på vilken chip det blir. Hade nog inte räknat med mer än 30fps iaf i 4K.

Skulle jag gissa så tror jag att det handlar om någon form av AI uppskalning typ DLSS för att nå 4k. Då hade de nog kunnat komma undan utan att lägga till allt för mycket mer kylning.

Medlem

Skulle hellre se en Switch 2 än en Switch PRO nu när det gått så lång tid. Dvs jag vill se en förbättrad switch där spelutvecklare inte behöver vara kompatibla med den gamla switchen för att på så sätt kunna erbjuda bättre spel än vad nuvarande switch klarar. Om de släpper en ny switch nu där allt som släpps ska fungera på den gamla så blir det tyvärr inte mycket nytt annat än lite bättre upplösning m.m.

Medlem

Blir ett garanterat köp om den kommer. Blir lite surt att köpa nya dockstationer etc dock till alla rum igen. Inte billigt.

Skrivet av Lasrod:

Skulle hellre se en Switch 2 än en Switch PRO nu när det gått så lång tid. Dvs jag vill se en förbättrad switch där spelutvecklare inte behöver vara kompatibla med den gamla switchen för att på så sätt kunna erbjuda bättre spel än vad nuvarande switch klarar. Om de släpper en ny switch nu där allt som släpps ska fungera på den gamla så blir det tyvärr inte mycket nytt annat än lite bättre upplösning m.m.

Switch spel är bra nog som det är nu så lite snabbare tegra chip och bättre upplösning blir bra. Nintendo behöver inte konkurrera med drakarna på deras planhalva. Nintendo har alltid gått bra körande sitt eget race och de flesta av nintendos spel har varit hits.

Medlem

Undrar verkligen vilket SoC denna kommer använda. Tegra X1+ är ju 16nm, så något modernare skulle verkligen kunna ge dem en skjuts utan att behöva påverka batteritid och värmeutveckling för mycket.

Jag hade nog också hoppats på 1080p handhållet dock.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Om det inte har kommit några uppdaterade rykten så rörde väl inte 4K-biten faktiskt spelande i 4K utan det handlade om att dockan skulle få ett chip för att kunna koda av 4K-video. Dvs du skulle kunna titta på t.ex. 4K Youtube på din Switch, men inte faktiskt spela i 4K.

Medlem

Med tanke på hur suddiga vissa switch-spel känns I handheld mode hoppas jag på minst 1080p iom att det dessutom är en större skärm än tidigare.

Det större problemet är väl dynamisk upplösning ned till löjligt låg upplösning som sedan skalas upp till 720.

Nä, tänk på mina stackars ögon Nintendo och ge den nya maskinen lite extra kraft och/eller regler för att inte hamna i samma fälla igen.

Medlem
Skrivet av vamp:

Måtte den heta Super Nintendo Switch.

Do you feel that you can't switch fast enough? get the... SUPER SWITCH!!11!

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Har velat fram och tillbaka gällande ett köp men hittar ingen anledning ännu. Vad lockade dig till att köpa den?

Förutom att det finns exklusiva spel jag gillar till den så är det möjligheten till bärbart eftersom jag till ringar semestrarna i stugan. Där blir det inte att spela på TV utan endast bärbart.

Jag tycker att switch är indie-konsol nr1.
Kör många indie spel osv på switch som jag inte skulle ofast sitta och spela på min dator eller stationära konsol. Tex spel som dead cells mm


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag hoppas att 4k för dockad Switch inte innebär ytterligare förminskat UI vid handhållet spelande.
I vissa spel är texten bedrövligt liten redan nu....

Medlem

1080p handhållet hade varit trevligt och sen UHD dockat.
Men problemet blir ju vilken SOC som kan leverera det.

Jag ser dock helst 60fps i dockat så om 1080p är max för det, kör på i min mening.
Handhållet kan vara 720p/60 om det finns en SOC som är bra nog och batteri som kan hålla det i 3-4 timmas


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem
Skrivet av martingoransson:

Många av spelen som jag uppskattar till Switch kan du även spela på ps4 eller Xbox, men bärbarheten är ett stort plus om man ska iväg någonstans eller om någon annan använder tv:n. Sedan finns det självklart fantastiska exklusiva spel, där framförallt Zelda: Breath of the wild och Mario Odyssey skiner starkast (enligt mig så klart).

Skrivet av Molotov:

Förutom att det finns exklusiva spel jag gillar till den så är det möjligheten till bärbart eftersom jag till ringar semestrarna i stugan. Där blir det inte att spela på TV utan endast bärbart.

Jag tycker att switch är indie-konsol nr1.
Kör många indie spel osv på switch som jag inte skulle ofast sitta och spela på min dator eller stationära konsol. Tex spel som dead cells mm

Tack för svar vänner, får ta en vända till och se om det blir ett köp. Har kommit igång lite med gamestreaming från Xboxet som fyller det bärbara behovet så därav lite osäker.

Inaktiv
Skrivet av kanshira:

Wow. Dom ska äntligen ta upp kampen mot....förra generationen!!!!

Hahaha, dagens bästa.

Inaktiv

Med en sådan mindre uppgradering blir det inget köp för mig i alla fall. Vill jag spela med bra grafik och upplösning så spelar jag på ps4/5. Nintendo får locka med egna spelserier, därför jag har min switch. Med en miniuppgradering så kommer säkert alla spel som funkar till switch pro att funka till vanliga switch med så ingen ide. Spelar aldrig bärbart.

Medlem

En uppgraderad Switch (med då signifikant uppgradering) är den enda konsolen som känns relevant för mig. Men har man klarat sig såhär länge och med den tid man har så kanske det inte blir något denna gången heller. Får vänta och se helt enkelt, men som sagt, fortfarande intressant.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

PC+switch är ju den ultimata kombon. Nintendos exklusiva spel är ju verkligen ett par snäpp över både ps och xbox (om man gillar den typen av spel). Skulle inte byta den mot något. Att det är svag hårdvara gör inte så mycket och är bara en begränsning vid portningar och dessa spelar jag på PC om switchen inte skulle räcka till.

Gnällkuk
Skrivet av Fredrik Eriksson:

JA!

(Heter den Switch U går jag hem.)


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

123
Skriv svar