The Last of Us II sätter rekord i Bafta-nomineringar

Medlem

Har svårt att tänka mig att någon blir personligt kränkt utifrån vad okända personer på Internet tycker om ett visst spel.
Det skapar dock, uppenbarligen, en viss irritation när vissa, utan egentliga bevis, repetitivt hävdar att majoriteten av alla spelare hatar ett visst spel.

När det gäller TLOU2 kan vi statistiskt konstatera följande:
------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Spelet har överlag fått toppbetyg inom Spelmedia
- Miljontals sålda exemplar (runt 4-5 miljoner första helgen)
- GOTY 2020 kandidat (antingen vunnit eller varit i topp 5) i uppemot 105 läsaromröstningar (framröstade av spelare) hos de flesta större spelsidorna.
I Sverige blev det framröstat som etta hos både FZ och Gamereactor.
- Hundratals andra utmärkelser som årets spel (inkl. Bafta nomineringar etc).

Vi har sedan tvivelaktig data såsom:

- Användarbetyg hos Metacritic
Majoriteten av betygen där är positiva, men det råder osäkerhet på dess riktighet (både positiva och negativa recensioner) p.g.a. recensionsbombning etc
- Antal kopior till salu i butiker (rea etc)
Inte mätbart, då alla spel sjunker i pris efter X antal månader (oavsett popularitet).
- Kommentarer/Aktivitet i spelforum och sociala medier
Inte direkt mätbart, men kan kopplas till läsaromröstningar kring årets spel.

Baserat på ovan nämnda statistiska urval kan vi därmed objektivt dra slutsatsen att spelet är omtyckt hos majoriteten av spelarna.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Neverwild:

För att det är tröttsamt att höra alla haters hela tiden. Folk kan inte acceptera att spelet är bra.

Och du tror inte folk är trötta på att se alla journalister prisa detta spel som Jesus andra återkomst fastän spelet varit ute ett bra tag nu, när generellt sett folk tycker spelet är skit? Tror det handlar mer av att folk är trötta att höra att deras åsikt inte gäller då man är del äv "pöbeln" . Man har ju sett över och över igen att det är en stor distinktion bland vanliga spelare och journalister när det kommer till sådana saker, och detta är inte bara med spel.
Tror inte folk hade brytt sig så mycket om detta spel om inte det marknadsförts och tryckts upp i deras ansikte gång på gång, och om man då lägger en kommentar på att man inte tyckte spelet va bra samt visar att de flesta tycker detta så för man fanboys på sig som påstår att alla som hatar spelet inte spelet det, att det är en som typ av organiserad review bombing (väntar fortfaranda bevis på detta i större skala) och tusentals andra ursäkter till varför deras gudomliga spel inte är gillat av pöbeln.

Medlem
Skrivet av matt76:

Har svårt att tänka mig att någon blir personligt kränkt utifrån vad okända personer på Internet tycker om ett visst spel.
Det skapar dock, uppenbarligen, en viss irritation när vissa, utan egentliga bevis, repetitivt hävdar att majoriteten av alla spelare hatar ett visst spel.

När det gäller TLOU2 kan vi statistiskt konstatera följande:
------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Spelet har överlag fått toppbetyg inom Spelmedia
- Miljontals sålda exemplar (runt 4-5 miljoner första helgen)
- GOTY 2020 kandidat (antingen vunnit eller varit i topp 5) i uppemot 105 läsaromröstningar (framröstade av spelare) hos de flesta större spelsidorna.
I Sverige blev det framröstat som etta hos både FZ och Gamereactor.
- Hundratals andra utmärkelser som årets spel (inkl. Bafta nomineringar etc).

Vi har sedan tvivelaktig data såsom:

- Användarbetyg hos Metacritic
Majoriteten av betygen där är positiva, men det råder osäkerhet på dess riktighet (både positiva och negativa recensioner) p.g.a. recensionsbombning etc
- Antal kopior till salu i butiker (rea etc)
Inte mätbart, då alla spel sjunker i pris efter X antal månader (oavsett popularitet).
- Kommentarer/Aktivitet i spelforum och sociala medier
Inte direkt mätbart, men kan kopplas till läsaromröstningar kring årets spel.

Baserat på ovan nämnda statistiska urval kan vi därmed objektivt dra slutsatsen att spelet är omtyckt hos majoriteten av spelarna.

För all data är tvivelaktig så länge det inte är backat från speljournalister som absolut inte har någon press på sig att ge Sony's stora titel höga betyg. Och att använda FZ som en referens, samma sida som gav Cyberpunk 2077 10/10 och kallade spelet mästerligt fastän det finns objektivt massor av tekniska och andra problem stödjer inte direkt dina argument.

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Och du tror inte folk är trötta på att se alla journalister prisa detta spel som Jesus andra återkomst fastän spelet varit ute ett bra tag nu, när generellt sett folk tycker spelet är skit? Tror det handlar mer av att folk är trötta att höra att deras åsikt inte gäller då man är del äv "pöbeln" . Man har ju sett över och över igen att det är en stor distinktion bland vanliga spelare och journalister när det kommer till sådana saker, och detta är inte bara med spel.
Tror inte folk hade brytt sig så mycket om detta spel om inte det marknadsförts och tryckts upp i deras ansikte gång på gång, och om man då lägger en kommentar på att man inte tyckte spelet va bra samt visar att de flesta tycker detta så för man fanboys på sig som påstår att alla som hatar spelet inte spelet det, att det är en som typ av organiserad review bombing (väntar fortfaranda bevis på detta i större skala) och tusentals andra ursäkter till varför deras gudomliga spel inte är gillat av pöbeln.

En artikel att det är nominerat till massa priser är inte att få det upptryckt i ansiktet. Scrolla vidare istället för att fortsätta hata ett spel som släpptes 8 månader sedan.

Det är inte nyttigt att hata ett spel så länge, det är ett spel liksom.

Om du missade allt om review bombning när det släpptes så va du blind då va massa sånt då.
Tror ingen orkar leta massa för saker som skedde 8 månader sedan för att klistra in till dig.

Än en gång undviker du frågan om du spelat spelet vilket får mig att tro att du inte ens rört det.

Medlem

Listade bara ned den data vi har att utgå ifrån, där betyg från Spelmedia enbart är en statistik av flera.
Personligen anser jag att läsaromröstningar har större tyngd (statistiskt sett) än satta betyg (vare sig de är från Spelmedia eller användare), då detta är mer mätbart än något annat.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av mobmoben:

när generellt sett folk tycker spelet är skit

Det är ju här det skär sig. Du påstår att folk generellt sett tycket det är skit och använder Metacritic som referens.
Spelet har 152 267 betyg. Vad har det sålt? 6-7miljoner? Att utifrån det påstå att folk "generellt sett tycker det är skit" blir ju bara löjligt. Om vi faktiskt räknar med att alla dessa 152 267 user scores är legit så utgör det bara 2,5% av spelarna om vi räknar med att spelet sålt 6 miljoner. Det är en försvinnande liten andel spelare som faktiskt betygsätter något på Metacritic. Vad resterande spelare tycker om spelet kan vi alltså bara spekulera i, men med tanke på mängden GOTY-awards det rapporterats få av läsare pekar det hela onekligen mot att majoriteten gillar, kanske till och med älskar det.

Spelet har dessutom 5.7 i snittbetyg vilket faktiskt gör att det handlar på den positiva sidan om man utgår från 5 som medel. Alltså, folk tycket generellt sett att spelet inte är skit då, även när man ska använda din Metacritic-referens.

Sen kan man ju givetvis välja att blunda för läckan och allt drama det skapade. Att det absoluuuut inte pågick någon review bombing-kampanj alls, det var bara folk som hade köpt och spelat spelet som hatade det, allihop. (Att Metacrtitic faktiskt förändrade sina regler efter just detta spelsläpp och dess review bombing kan vi väl vara tysta om).

Du får självklart tycka att spelet och allt med det är SKIT, det är helt ok. Den enda åsikt du bör bry dig om är ju din egen, den är inte någon annans. Men kom inte och påstå att "folk generellt sett tycker spelet är skit" och presentera det som fakta när inte ens den lilla clusterfuck-bubblan av Metacrtitc user scores(positiva som negativa) stödjer det du säger.

Medlem

Wow måste jag säga... Att vissa haters inte kan släppa detta spel och gå vidare med sina liv. Varje gång en artikel om Tlou2 dyker upp så sitter exakt samma personer och försöker förklara för alla, gång på gång, hur illa ni tycker om spelet... Dessutom sitter ni och använder metacritic som referens, trots att hela världen vet att spelet review bombades. Sedan sitter ni och kräver "bevis" för det med haha. Vet inte om man ska skratta eller gråta...

Jag har inte spelat spelet än, väntar på Ps5 versionen, kan varken säga om spelet är bra eller dåligt, dock kan jag vara objektiv i frågan. Men om ett spel gör vissa så upprörda så måste det vara ett jäkla fantastiskt spel.

När det kommer till metacritic, för er som då kräver "bevis", så ska jag jämföra ett jäkla populärt spel som har hållt i två generationer, och på väg till den nya med, ni vet nog vilket spel jag tänker på.

På ena sidan har vi ett GTA 5, som har sålt i minst 140 milj kopior över 7-8 år på FEM olika platformer, och på andra sidan har vi Tlou 2 som har sålt i ca 10 milj (enligt media) på 8 månader på ENDAST en platform. Tlou2 har just nu ca 152000 betyg...Med tanke på hur många betyg spelet har fått jämfört med antal sålda, så bör ju GTA 5 i så fall ha miljontals betyg, tycker man... Jag räknade ihop samtliga betyg, Ps3, Ps4, Xbox 360, Xbox One och PC, totalt har de tillsammans ENDAST 23434 betyg!

Hur kan ett utav de mest sålda/populära spelet genom tiderna ha så få betyg jämfört med Tlou2, som sålt ca 14 ggr mindre, vi snackar 140 milj vs 10 milj, men ändå har Tlou2 nästan 130000 fler betyg!? Försök och förklara det till oss som är objektiva i frågan. För så länge metacritic inte kan verifiera de som betygsätter, att de verkligen äger spelet, så är den sidan meningslös. Jag kan idag lägga upp en recension på spelet, jag ej spelat/äger.

Jag hoppas ni inser om hur mycket ni dumförklarar er själva, när ni använder metacritic som referens för att rättfärda ert hat mot spelet.

Medlem
Skrivet av TheWarlock:

Man behöver inte spela klart ett spel för att veta att det är kasst.

Jag skulle vilja säga att det beror lite på hur långt du spelat. Stänger man av efter 2-3 timmar av ett 30-timmars-spel så tycker jag man är lite väl snabb att döma.

Dex
Medlem
Skrivet av mobmoben:

För all data är tvivelaktig så länge det inte är backat från speljournalister som absolut inte har någon press på sig att ge Sony's stora titel höga betyg. Och att använda FZ som en referens, samma sida som gav Cyberpunk 2077 10/10 och kallade spelet mästerligt fastän det finns objektivt massor av tekniska och andra problem stödjer inte direkt dina argument.

Alltså förlåt, men nu får du ju ändå ge dig..... Ska du bara fortsätta ignorera alla priser spelet har vunnit som har röstats fram av spelare?

Det är helt ok att du inte gillar spelet, men kanske dags att acceptera att väldigt många gillar det och gå vidare? Eller det är bara fake priser tycker du kanske som dom har vunnit?

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Jag skulle vilja säga att det beror lite på hur långt du spelat. Stänger man av efter 2-3 timmar av ett 30-timmars-spel så tycker jag man är lite väl snabb att döma.

Jag kan ju personligen tycka att man inte har gett det en ärlig chans, men givetvis får man lov att tycka att det är kasst. Alla gillar inte allting.

Jag kan också faktiskt respektera att många surnar till när man nått halvvägs. Jag fattar att det kan bli för mycket för vissa. Nu började vederbörande yra om "PROPAGANDA" etc så jag förutsätter att det största problemet ligger i att kvinnor kan bygga muskler och att andra kvinnor föredrar samma kön.

Medlem

Well, vi får se hur mkt det kammar hem.
personligen tyckte jag väl det inte var så superbt spel *men* dessa nomineringar sker iaf på spel som folk har spelat till skillnad från ex Cyberpunk som hade vunnit typ 200 awards innan det ens var släppt.
När det blir så med spel att de kan få priser o nomineringar utan att ens vara släppta så blir det bara larvigt.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av bogani:

Jag kan ju personligen tycka att man inte har gett det en ärlig chans, men givetvis får man lov att tycka att det är kasst. Alla gillar inte allting.

Jag kan också faktiskt respektera att många surnar till när man nått halvvägs. Jag fattar att det kan bli för mycket för vissa. Nu började vederbörande yra om "PROPAGANDA" etc så jag förutsätter att det största problemet ligger i att kvinnor kan bygga muskler och att andra kvinnor föredrar samma kön.

Instämmer till fullo.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Hur är ditt problem. Varför är för att du påstår det är fakta, då bör du kunna presentera faktan. Annars är det en åsikt, som är lika giltig som "Majoriteten ogillade spelet".

Dina andra punkter har jag redan sagt, det är bevisat att folk recensionsbombat som inte ens spelat spelet. Däremot, din kommentar att den enorma majoriteten röstat en enorm mängd ggr är hörsägen, som bäst. Det är din åsikt, eller magkänsla. Men du kan inte bevisa något. Så presentera inte det som fakta.

När folk via diverse kanaler uppmanas att skapa så många konton som möjligt för att rösta ner spelet och spelet sedan får 12000 negativa betyg på några få timmar där de flesta kommer från konton som endast betygsatt just detta spel så kan nog de flesta nå slutsatsen att många röstar med ett flertal konton. Många hade namn i stil med Namn1234 och Namn1235 vilket fick många att tro att även bottar använts. Du får dra dina egna slutsatser.

Dessutom spelar det ingen roll större roll om en person recensionsbombar med 12K konton eller om 12K personer "bombar" med ett konto var. Resultatet är fortfarande att användarbetyget för spelet på Metacritic är menlöst. Detta betyg som vissa här använder som argument för att hävda att "folk" i allmänhet inte gillar spelet.

Det mesta tyder på att majoriteten som spelat det faktiskt gillar detta spel.

Redaktör
Skrivet av mobmoben:

För all data är tvivelaktig så länge det inte är backat från speljournalister som absolut inte har någon press på sig att ge Sony's stora titel höga betyg. Och att använda FZ som en referens, samma sida som gav Cyberpunk 2077 10/10 och kallade spelet mästerligt fastän det finns objektivt massor av tekniska och andra problem stödjer inte direkt dina argument.

Du kan släppa idén om att spelmakare kan pressa oss att sätta höga betyg - det funkar inte så. I fallet TLOU2 satte vi 4 av 5, alltså inte högsta betyg (varför skulle Sony muta oss att sätta nästa högsta..?) och ett år innan TLOU2 gav vi betyget 2 av 5 till Sony-spelet Days Gone. Det gäller alla seriösa spelmerider: de är inte beroende av en enda aktörs pengar så att aktören kan styra det redaktionella innehållet. Rörande Cyberpunk 2 är FZ:s recensent knappast ensam om att gilla spelet - ni läsare röstade fram det itll årets spel (medan vi på redaktionen satte det fyra).

Du får helt enkelt acceptera att din spelsmak ibland skiljer sig från de flesta spelmediers och många andra spelares.


signatur
Medlem

Är väl bara att inse att folk har olika smak och meningslöst att argumentera för vilket spel som är bäst.
Själv tycker jag t.ex. att tokhyllade Witcher III är bara OK p.g.a. alldeles för mycket rollspel och irriterande att behöva laga sina svärd ständigt - spelar mycket hellre mer lättsmälta Ghost of T eller valfritt AC.

Medlem

Den här tråden kommer fadea ut med att en person skriver ett jättelångt inlägg där den säger att allt som diskuterades inte bevisade något, och sen fick nya direktiv på discord. Eller är jag sist ut? Spännande, roulette typ.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av Margy:

När folk via diverse kanaler uppmanas att skapa så många konton som möjligt för att rösta ner spelet och spelet sedan får 12000 negativa betyg på några få timmar där de flesta kommer från konton som endast betygsatt just detta spel så kan nog de flesta nå slutsatsen att många röstar med ett flertal konton. Många hade namn i stil med Namn1234 och Namn1235 vilket fick många att tro att även bottar använts. Du får dra dina egna slutsatser.

Dessutom spelar det ingen roll större roll om en person recensionsbombar med 12K konton eller om 12K personer "bombar" med ett konto var. Resultatet är fortfarande att användarbetyget för spelet på Metacritic är menlöst. Detta betyg som vissa här använder som argument för att hävda att "folk" i allmänhet inte gillar spelet.

Det mesta tyder på att majoriteten som spelat det faktiskt gillar detta spel.

Vad är det som tyder på att de anonyma, som inte hänger på spelsiter eller skriver på forum, tycker om det? Varken du eller jag vet det. Det enda vi vet är att det sålt väldigt mycket. Om folk gillade 2an lär vi se när 3an släpps, om den floppar var inte 2an omtyckt, troligtvis. Tex kommer jag inte köpa 3an, efter att ha spelat 2an.
Jo, jag skulle säga det spelar roll om det är ETT troll som bombat med 12k konton eller om det är 12k personer som alla recenserat en gång. Recensionsbombningen är, misstänker jag, dessa personers enda sätt att visa missnöje, samtidigt som deras infantila sida vill sabba för försäljningen genom sådana idiotiska tillvägagångssätt.

Låt folk som gillar spelet, gilla det, och folk som ogillar det, att ogilla det. Man måste inte övertyga andra sidan.


signatur

I drank what?

Dex
Medlem
Skrivet av Mirage:

Vad är det som tyder på att de anonyma, som inte hänger på spelsiter eller skriver på forum, tycker om det? Varken du eller jag vet det. Det enda vi vet är att det sålt väldigt mycket. Om folk gillade 2an lär vi se när 3an släpps, om den floppar var inte 2an omtyckt, troligtvis. Tex kommer jag inte köpa 3an, efter att ha spelat 2an.
Jo, jag skulle säga det spelar roll om det är ETT troll som bombat med 12k konton eller om det är 12k personer som alla recenserat en gång. Recensionsbombningen är, misstänker jag, dessa personers enda sätt att visa missnöje, samtidigt som deras infantila sida vill sabba för försäljningen genom sådana idiotiska tillvägagångssätt.

Låt folk som gillar spelet, gilla det, och folk som ogillar det, att ogilla det. Man måste inte övertyga andra sidan.

Med tanke på alla priser det vinner som spelarna har röstat fram så skulle man nog rätt säkert kunna säga att det är ett väldigt omtyckt spel.

Tyvärr är det personer som alltid kommer vägra gå med på att inte alla håller med, men så kommer det alltid vara. Naturligtvis är det helt omöjligt att "bevisa" något på något av hållen, men om ett spel vinner så här många priser fram röstat av spelarna själva så blir det bara ganska löjligt att inte acceptera att spelet är väldigt populärt av majoriteten.

Sen att en person håller på som han gör i denna tråden och anklagar t.ex FZ för att vara mutade av Sony eller vad det nu var är bara löjligt och trollande och ska bara ignoreras

Medlem
Skrivet av Dex:

Med tanke på alla priser det vinner som spelarna har röstat fram så skulle man nog rätt säkert kunna säga att det är ett väldigt omtyckt spel.

Tyvärr är det personer som alltid kommer vägra gå med på att inte alla håller med, men så kommer det alltid vara. Naturligtvis är det helt omöjligt att "bevisa" något på något av hållen, men om ett spel vinner så här många priser fram röstat av spelarna själva så blir det bara ganska löjligt att inte acceptera att spelet är väldigt populärt av majoriteten.

Sen att en person håller på som han gör i denna tråden och anklagar t.ex FZ för att vara mutade av Sony eller vad det nu var är bara löjligt och trollande och ska bara ignoreras

Ignorerar du så fortsätter frön att växa, bättre att göra som som FZ gjorde, bemöt anklagelserna och krossa dem med logik och fakta

Ang framröstningen, så är det återigen folk som hänger på spelsidor och som troligtvis röstar i mer än en omröstning. Den grå massan som bara spelar får vi aldrig reda på. Tex jag köpte spelet, spelade och sålde omedelbums och var väldigt missnöjd. Hade jag inte hängt på spelsida hade du inte vetat det, och jag tror att spelet, precis som på spelsidorna, bland den grå massan hade ett väldigt delat mottagande.

Som jag sade, säljer 3an som tokigt, så var 2an omtyckt. Om 3an kommer kämpa, så var 2an inte så omtyckt av den stora massan. (Min logik, säger inte jag har rätt men jag tror jag har det )


signatur

I drank what?

Dex
Medlem
Skrivet av Mirage:

Ignorerar du så fortsätter frön att växa, bättre att göra som som FZ gjorde, bemöt anklagelserna och krossa dem med logik och fakta

Ang framröstningen, så är det återigen folk som hänger på spelsidor och som troligtvis röstar i mer än en omröstning. Den grå massan som bara spelar får vi aldrig reda på. Tex jag köpte spelet, spelade och sålde omedelbums och var väldigt missnöjd. Hade jag inte hängt på spelsida hade du inte vetat det, och jag tror att spelet, precis som på spelsidorna, bland den grå massan hade ett väldigt delat mottagande.

Som jag sade, säljer 3an som tokigt, så var 2an omtyckt. Om 3an kommer kämpa, så var 2an inte så omtyckt av den stora massan. (Min logik, säger inte jag har rätt men jag tror jag har det )

Ja det var klockrent svarat av Thomas!

Men jag tvivlar rätt mycket på att gamers som är aktiva och röstar på spel osv gillar ett spel så tror jag definitivt inte att den stora massan inte gillar. Gamers som är aktiva på forum osv verkar vara betydligt kräsnare än om man jämför med typ sina egna kompisar som bara spelar spel och inte sitter och kollar upp massa info osv på forum och hemsidor.

Har ju väldigt svårt och se att av någon konstig anledning spelet inte skulle vara omtyckt just med tanke på hur många priser det har vunnit, men som jag sa är det ju omöjligt att bevisa något av hållen

Medlem
Skrivet av Mirage:

Ignorerar du så fortsätter frön att växa, bättre att göra som som FZ gjorde, bemöt anklagelserna och krossa dem med logik och fakta

Ang framröstningen, så är det återigen folk som hänger på spelsidor och som troligtvis röstar i mer än en omröstning. Den grå massan som bara spelar får vi aldrig reda på. Tex jag köpte spelet, spelade och sålde omedelbums och var väldigt missnöjd. Hade jag inte hängt på spelsida hade du inte vetat det, och jag tror att spelet, precis som på spelsidorna, bland den grå massan hade ett väldigt delat mottagande.

Som jag sade, säljer 3an som tokigt, så var 2an omtyckt. Om 3an kommer kämpa, så var 2an inte så omtyckt av den stora massan. (Min logik, säger inte jag har rätt men jag tror jag har det )

Lite snedvriden logik kan man ju lugnt säga, där försäljningssiffror på en uppföljare avgör huruvida föregående spel var populärt hos den "grå massan" . Finns rätt många spel (Exempelvis Mass Effect serien etc .) där en uppföljare misslyckats att följa upp framgångarna från föregående spel, men det betyder ju inte att föregående spel ej var uppskattat.

Har för övrigt svårt att tro att den "grå massan" (som du kallar den) som grupp helt undviker spelsidor eller sociala spelrelaterade medier. Det är exempelvis ganska uppenbart att majoriteten av de som deltar i omröstningar tillhör den "grå massan", då antalet röster ofta, med god marginal, överstiger antalet aktiva forumskribenter. Lär för övrigt finnas extremt fler registrerade användare hos nationella och internationella spelsidor (tillsammans) än det sålts exemplar av TLOU2 (även om det nu är 10-12 miljoner sådana).


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av matt76:

Lite snedvriden logik kan man ju lugnt säga, där försäljningssiffror på en uppföljare avgör huruvida föregående spel var populärt hos den "gråa massan" . Finns rätt många spel (Exempelvis Mass Effect serien etc .) där en uppföljare misslyckats att följa upp framgångarna från föregående spel, men det betyder ju inte att föregående spel ej var uppskattat av den "gråa massan".

Har för övrigt svårt att tro att den "gråa massan" (som du kallar den) som grupp helt undviker spelsidor eller sociala spelrelaterade medier. Det är exempelvis ganska uppenbart att majoriteten av de som deltar i omröstningar tillhör den "gråa massan", då antalet röster ofta, med god marginal, överstiger antalet aktiva forumskribenter. Lär för övrigt finnas extremt fler registrerade användare hos nationella och internationella spelsidor (tillsammans) än det sålts exemplar av TLOU2 (även om det nu är 10-12 miljoner sådana).

Grå massan, inte gråa massan. Ska du citera, så citera

Det jag menade är att eftersom det är så mycket kontrovers runt just detta spelet, där kan man se på uppföljaren hur många som gillade 2an, eftersom 1an var älskad och 2an så var åsikterna delade. Så snedvridet nej. Jag tvivlar på att jag är den enda som köpte detta spelet, blev besviken och kommer skita i ev. 3e del.


signatur

I drank what?

Inaktiv

Förväntat och förtjänt förstås. Många tårar fällda idag av incels men det behöver vi inte gå in på

Medlem

Snedvridet till den grad att logiken inte kan appliceras på alla spelserier. Det är dock din logik, som du har rätt att nyttja :).

Antar att om en eventuell trea kommer och säljer bra, så blir nästa steg att åberopa den "ljusgrå massan" eller "tomtarna på loftet" som den grupp som "kanske" inte gillade spelet ifråga


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av matt76:

Snedvridet till den grad att logiken inte kan appliceras på alla spelserier. Det är dock din logik, som du har rätt att nyttja :).

Antar att om en eventuell trea kommer och säljer bra, så blir nästa steg att åberopa den "ljusgrå massan" eller "tomtarna på loftet" som den grupp som "kanske" inte gillade spelet ifråga

Jag förstår inte ditt argument, att jag personligen ogillade spelet har inget med min logik eller massan att göra. Jag vet hur jag resonerar, hur alla andra resonerar får stå till dem. Om en ev. 3a säljer bra så är argumentet "folk gillade tvåan överlag.". Förstår inte vart du försöker komma?


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Som jag sade, säljer 3an som tokigt, så var 2an omtyckt. Om 3an kommer kämpa, så var 2an inte så omtyckt av den stora massan. (Min logik, säger inte jag har rätt men jag tror jag har det )

Huruvida en uppföljare säljer bra eller dåligt har inget med hur uppskattat det föregående spelet var.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av matt76:

Huruvida en uppföljare säljer bra eller dåligt har inget med hur uppskattat det föregående spelet var.

Har det inte? Så du menar på fullaste allvar, att om spelföretag X släpper spel Y, som är en stor succé, sedan kommer spel Y 2 som floppar järnet. Så komer Spel Y 3, som du påstår att folk kommer köpa, för de har inget närminne?


signatur

I drank what?

Medlem

I detta fall har vi dock spel Y och Y2 som båda försäljningsmässigt har slagit rekord, och prisats av både spelare och media. Enligt din logik skulle då dåliga försäljningssiffror av ett eventuellt tredje spel därmed på något oklart sätt visa att föregående spel Y2 egentligen var riktigt dåligt och inte alls uppskattades av spelarna.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Dex
Medlem
Skrivet av Mirage:

Har det inte? Så du menar på fullaste allvar, att om spelföretag X släpper spel Y, som är en stor succé, sedan kommer spel Y 2 som floppar järnet. Så komer Spel Y 3, som du påstår att folk kommer köpa, för de har inget närminne?

Det är klart att det kan spela stor roll om spelet säljer bra eller inte beroende på vad folk tyckte om det förra spelet.

Men man kan helt klart inte dra slutsatsen att säljer 3:an bra så gillade folk 2:an eller tvärtom. Där finns sååå många andra anledningar till att folk köper eller inte köper ett spel. Som marknadsföring, trailers eller dom kanske t.ex. ändrar gameplayn till ett annat sorts spel eller ändrar storyn till att handla om något helt annat eller många andra anledningar.

Som sagt spelar det roll, men man kan inte dra slutsatsen att det bara är det som spelar roll.

Medlem
Skrivet av matt76:

I detta fall har vi dock spel Y och Y2 som båda försäljningsmässigt har slagit rekord, och prisats av både spelare och media. Enligt din logik skulle då dåliga försäljningssiffror av ett eventuellt tredje spel därmed på något oklart sätt visa att föregående spel Y2 egentligen var riktigt dåligt och inte alls uppskattades av spelarna.

Precis, för om det hade varit uppskattat, så kommer 3an sälja bra, nästan enbart på namnet/historiken. Det är givetvis som Dex nämnde, inte den enda faktorn, men det är definitivt en faktor.

Skrivet av Dex:

Det är klart att det kan spela stor roll om spelet säljer bra eller inte beroende på vad folk tyckte om det förra spelet.

Men man kan helt klart inte dra slutsatsen att säljer 3:an bra så gillade folk 2:an eller tvärtom. Där finns sååå många andra anledningar till att folk köper eller inte köper ett spel. Som marknadsföring, trailers eller dom kanske t.ex. ändrar gameplayn till ett annat sorts spel eller ändrar storyn till att handla om något helt annat eller många andra anledningar.

Som sagt spelar det roll, men man kan inte dra slutsatsen att det bara är det som spelar roll.

Nej, det tror jag inte heller. Däremot tror jag det spelar en stor roll, speciellt om spelet släpps inom en 3-års period.


signatur

I drank what?

Skriv svar