FZDZ - FZ DirtZone (Dirt Rally 2.0 klubb) - Säsong 02: 22/3 - 18/4

Medlem

Körde USA Igår. Satana vad det gick! Testade mjuka däck jämfört med medium som jag brukar köra, WOW vilken skillnad!!!!
Riktigt roligt race. Har nog inte hoppat så mycket med Golfen sedan vi var i Polen och härjade.

(Tips från coachen, är en jättehård sten vid sidan av vägen om man kommer liiiiiiiite snett.. )

Flög också ur vägen i full galopp. 48 sekunders tillägg, tack för den.

Medlem
Skrivet av AntonKG:

Körde USA Igår. Satana vad det gick! Testade mjuka däck jämfört med medium som jag brukar köra, WOW vilken skillnad!!!!
Riktigt roligt race. Har nog inte hoppat så mycket med Golfen sedan vi var i Polen och härjade.

(Tips från coachen, är en jättehård sten vid sidan av vägen om man kommer liiiiiiiite snett.. )

Flög också ur vägen i full galopp. 48 sekunders tillägg, tack för den.

Härligt!

Jag körde USA i karriärläget häromdagen, gick fort utav helvete men tror det blev 3 restarts pga stenar som du påpekar!!
Så jag anar oråd inför detta!! 😁


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av 4liv3:

Vansinnigt va du kör, märks varför man är 20-30 sek efter på varje sträcka

Det sjuka är ju att han lyckas åka det tempot utan att för den sakens skull vara nära att köra av. Lite av en Sébastien Loeb

En annan klarar sig ju undan med blotta förskräckelsen i liknande tempo(fast oftast i ett träd).

Medlem
Skrivet av bogani:

Det sjuka är ju att han lyckas åka det tempot utan att för den sakens skull vara nära att köra av. Lite av en Sébastien Loeb

En annan klarar sig ju undan med blotta förskräckelsen i liknande tempo(fast oftast i ett träd).

Haha ja precis, det ser så bekymmerslöst ut, bilen slängs fram och tillbaks och ligger alltid precis där den ska. En annan blir ju skakis så fort man kommer upp i varvstopp, alldeles för feg när ett ynka kast kan betyda DNF


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem
Skrivet av 4liv3:

Haha ja precis, det ser så bekymmerslöst ut, bilen slängs fram och tillbaks och ligger alltid precis där den ska. En annan blir ju skakis så fort man kommer upp i varvstopp, alldeles för feg när ett ynka kast kan betyda DNF

Karln kör ju rally i riktiga livet också! Vi har o bita i här gejmerfränder!!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Karln kör ju rally i riktiga livet också! Vi har o bita i här gejmerfränder!!

Jag vet inte om jag har så stor nytta av det riktiga rallykörandet i spelet. Tror mer snabbheten beror på tusentals timmar Richard Burns Rally och på senare år över 300h speltid i både dirt och dirt 2.0

Medlem
Skrivet av Bborgqvist:

Jag vet inte om jag har så stor nytta av det riktiga rallykörandet i spelet. Tror mer snabbheten beror på tusentals timmar Richard Burns Rally och på senare år över 300h speltid i både dirt och dirt 2.0

Så är det. Själv har jag bara åkt lite kartis samt kört folkrace och lite sprint/back-tävling. Alla som lägger ner tid kan lära sig åka fort i diverse spel. Det gäller snarare att lära sig varje spels styrkor och svagheter och använda det till sin fördel. Två spel som båda kallar sig för simulatorer kan kännas helt annorlunda.

Medlem

Slänger in en liten notis om att Dirt Rally 2 och DLCs ännu en gång (fortfarande?) är på stor rea på Steam.
Grundspelet för 5, GOTY för 10 och övrigt är alla DLCs på 50%!
Nuvarande gäller tills 8e Mars


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Yes, såg detta på steam! Passade på att slå till på samtliga rallybanorna!

Medlem

Helvete, gin & tonic och rally går INTE hand i hand!
Ens förmåga vad som är höger och vänster upphör att fungera normalt.. 1:a höger, nä men jag svänger vänster där..
Dont cut.. Nä, där går nog att gena tänker jag..
Slutade USA på 5:e sträckan med en sten upp i motorblocket!
Skål!

Medlem
Skrivet av Sarvik:

Yes, såg detta på steam! Passade på att slå till på samtliga rallybanorna!

Skrivet av Sarvik:

Helvete, gin & tonic och rally går INTE hand i hand!
Ens förmåga vad som är höger och vänster upphör att fungera normalt.. 1:a höger, nä men jag svänger vänster där..
Dont cut.. Nä, där går nog att gena tänker jag..
Slutade USA på 5:e sträckan med en sten upp i motorblocket!
Skål!

Skål!

Jag köpte alla rallyn under tidigare rean men slog till på alla rallycross banor denna gång samt Colin McRae tillägget!
Sjukt mycket spel för lite pengar när det är såhär billigt


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Bborgqvist:

Jag vet inte om jag har så stor nytta av det riktiga rallykörandet i spelet. Tror mer snabbheten beror på tusentals timmar Richard Burns Rally och på senare år över 300h speltid i både dirt och dirt 2.0

Skrivet av bogani:

Så är det. Själv har jag bara åkt lite kartis samt kört folkrace och lite sprint/back-tävling. Alla som lägger ner tid kan lära sig åka fort i diverse spel. Det gäller snarare att lära sig varje spels styrkor och svagheter och använda det till sin fördel. Två spel som båda kallar sig för simulatorer kan kännas helt annorlunda.

Men nog måste väl erfarenhet från riktig körning ha effekt på simracing?
Jag vet att det inte är samma sak, men tycker många med erfarenhet av båda verkar påstå att erfarenhet överförs i båda riktningar.

Men kan inte påstå jag har en aning, själv har jag bara kört gokart som barn, och servicebil i jobbet och då blire inte så mycket rallyträning! Fast det har ju blivit en del dikeskörning och snövallar denna vinter så det får räknas


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Min träning består av Göteborgs vägnätverk.
Vet inte om det klassas in i folkrace eller rally...
Men man har iaf lärt sig med alla vägbyggen att inte lita blint på kartläsaren

Medlem
Skrivet av Soulless:

Men nog måste väl erfarenhet från riktig körning ha effekt på simracing?
Jag vet att det inte är samma sak, men tycker många med erfarenhet av båda verkar påstå att erfarenhet överförs i båda riktningar.

Men kan inte påstå jag har en aning, själv har jag bara kört gokart som barn, och servicebil i jobbet och då blire inte så mycket rallyträning! Fast det har ju blivit en del dikeskörning och snövallar denna vinter så det får räknas

Såklart har det effekt, spårval, reflexer, grundläggande körtekniker m.m. funkar såklart och kan ge nytta ”åt båda hållen”.

Men det riktiga körandet kan bromsa en i simracingen också. När man ska slåss mot de snabbaste i världen gäller det mycket, som Bogani var inne på, att lära sig spelets ”lagar” och inte tänka så realistiskt.

Blev själv rätt mycket snabbare på dirt för några månader sedan då jag upptäckte en teknik som funkar bra om man kommer lite för fort in i en kurva i spelet som absolut inte hade funkat irl.

Det stora problemet blir om den tekniken sätter sig i ryggraden nu så att jag automatiskt försöker samma i verkligheten när Coronan släppt sitt grepp och vi får börja tävla med våra riktiga bilar igen. Då kan det bli dyrt...😂💸💸

Medlem

Nu kan jag inte påstå att jag vet om några hemliga knep i den bemärkelsen, men den yttersta toppen vet alla precis vilka fysik-anomalier som kan utnyttjas till max.

I Dirt-världen känns det som att du i princip alltid kan lyckas rädda bilen när du kommer med för mycket momentum in i en kurva. Lite som på isiga vägar med spikdäcken i verkligheten så ju hårdare du satsar ju mer grepp lyckas du skapa, bara det att det funkar alldeles för bra på gruset i Dirt.
Väldigt sällan kommer du till en punkt när du har provocerat greppet så mycket att det bara totalsläpper. Den effekten simuleras dock riktigt bra på blöt asfalt om du väljer något annat än regndäcken. Då kan du i princip stå stilla på startlinjen och spinna hjulen utan att komma någonstans om du inte letar grepp med gaspedalen. Samma sak med bromslås samt det jag pratade om, att man kan få totalsläpp och bara bli passagerare. Jag skulle vilja ha lite mer av det beteendet överlag.

Medlem
Skrivet av bogani:

Nu kan jag inte påstå att jag vet om några hemliga knep i den bemärkelsen, men den yttersta toppen vet alla precis vilka fysik-anomalier som kan utnyttjas till max.

I Dirt-världen känns det som att du i princip alltid kan lyckas rädda bilen när du kommer med för mycket momentum in i en kurva. Lite som på isiga vägar med spikdäcken i verkligheten så ju hårdare du satsar ju mer grepp lyckas du skapa, bara det att det funkar alldeles för bra på gruset i Dirt.
Väldigt sällan kommer du till en punkt när du har provocerat greppet så mycket att det bara totalsläpper. Den effekten simuleras dock riktigt bra på blöt asfalt om du väljer något annat än regndäcken. Då kan du i princip stå stilla på startlinjen och spinna hjulen utan att komma någonstans om du inte letar grepp med gaspedalen. Samma sak med bromslås samt det jag pratade om, att man kan få totalsläpp och bara bli passagerare. Jag skulle vilja ha lite mer av det beteendet överlag.

Exakt så ja, vi är helt överens.

Har spelat en del Richard Burns Rally igen på sistone med RBRpro-modden som använder NGP6-fysiken. Där simuleras just detta mycket bättre och bilen känns också mer naturlig att köra på sladd.
Däremot har de misslyckats helt med greppnivån i låg hastighet, en rallybil är INTE svår att köra sakta med. Man kan lätt svänga runt en vanlig asfaltshårnål utan understyrning i verkligheten, något som nästan är omöjligt i RBR

Medlem

Lördag kväll och ett bra läge att köra dirt medan sambon kollar melodifjantfestivalen. Testade det som många andra här verkar gjort, att ha en liten god dricka jämte datorn för att få förfriskningar mellan sträckorna. Dock var det inte ett framgångsrecept för mig iaf...

Då jag visste att värsta konkurrenten i mästerskapet @Bogani gjort några grova missar började jag med lugnt tempo på första sträckan. Lite väl lugnt tempo visade det sig. ”Ottothecopilot” hade käkat taggtråd denna veckan och slog mig direkt med 4 sekunder!

Försökte ladda lite på ss2 för att prova hämta igen det, men en mindre dikesvisit och ytterligare några tappade sekunder senare, gav jag upp de planerna och valde att inte riskera något för mästerskapets skull. (Gäller att tänka mer som Loeb än McRae om man ska vinna mästerskap)

Resten av tävlingen blev en jämn historia mot Otto och i slutändan gick jag in på en andraplats, 6 sekunder bakom.

Kul med hård kamp om segern även om jag denna gång förlorade den...:)

Medlem

Med 2.8 sekunders ledning efter första sträckan var Mange Hizzles sjävförtroende gutet i betong. Grusvägarnas egna Ayrton Senna var redo att sätta fz:s värsta fartdårar på plats.

Ger mig ivrigt iväg på andra sträckan. Det går i en hejdundrande fart och det är munter stämning i Peugeoten. Phil berättar glatt om vägen framför och jag stampar på gaspedalen och snurrar på ratten.

Sedan kommer vi till dödens fyra. Jag chansar. Måste hålla tempot uppe. Lätt touch på bromsen och växla ner till fyran. Kurvan snävar dock till och jag hamnar off-road. Framför mig uppenbarar sig plötsligt en bautasten. Pang! Sen blev det trehjuling till mållinjen.

Resterande sträckor var fria från spektakel. Höll mig borta från onödiga risker och lyckades till sist avsluta rallyt på strax under 25 minuter. Jag kan även stolt meddela att jag inte dödade en enda åskådare under detta rallyt.

Medlem

Så jag testar för första gången något annat än framhjulsdrivna bilar i DR2 nu, närmare bestämt RX2 forden i rallycross....Och det går ju för fan inte att köra!! D:
Bilen spinner ur och överstyr exakt hela tiden. För tusan, om 4WD är såhär hur omöjligt är inte RWD då??


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Så jag testar för första gången något annat än framhjulsdrivna bilar i DR2 nu, närmare bestämt RX2 forden i rallycross....Och det går ju för fan inte att köra!! D:
Bilen spinner ur och överstyr exakt hela tiden. För tusan, om 4WD är såhär hur omöjligt är inte RWD då??

Känt på den med några gånger, kommer inte överens med dem, känns väldigt lynnig. I verkligheten är ju RX2 ett rörramsbygge med mittmotor. Bara siluetten som är Ford. Vet inte om det är tyngdpunkten och vikten som spelar in. Tycker de riktiga WRX bilarna är lättare att köra på något sätt. De är väldigt roliga att köra, brutalstarka, bara gasa sig genom kurvorna. Spelade mest rallycross i Dirt och Dirt Rally. Också väldigt kul att köra online. Men är medelmåtta där också.

Medlem

Gled precis in över mållinjen i USA. Kul rally!
Tror dock att jag har några felinställningar någonstans, för det blev fanimej knappt körbart de sista två sträckorna i motljuset. Såg nog inte 30 meter framför huven.

Nåja, lyckades med nöd och näppa undkomma både stenar och träd, men jag tappade nog både en och två sidospeglar i några riktiga close encounters. Närmast måste varit på SS5 när jag höll liiiite för långt till höger över ett hopp och hörde hur stenbumlingen skrapade i passagerardörren när jag landade. Rallygudarna var på min sida där.

En sjätteplats i totalen, bara en ynka sekund bakom Mortaliis känner jag mig ändå nöjd med.
Topp 3 känns dock numera utom räckhåll, men Fishlers DNF öppnade upp striden om femteplatsen så där ligger siktet just nu.

Kul att se @magnne göra en ordentlig comeback också!


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Kändes ok det här förutom en rull som genererade punka på SS4....om jag bara kan hålla mig på vägen nån jävla gång.

Hårnålar är lite som singla slant för mig. Känns kanon eller genererar rakt fram, backa, vända.
Jag håller igen för mycket. Det går ju köra snabbt bitvis har jag märkt. Förstår inte varför jag autofegar så fort det blir lite skog och stenar längs med dikerna när vägen är typ rak. Släpper gasen...skumt beteende.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Så jag testar för första gången något annat än framhjulsdrivna bilar i DR2 nu, närmare bestämt RX2 forden i rallycross....Och det går ju för fan inte att köra!! D:
Bilen spinner ur och överstyr exakt hela tiden. För tusan, om 4WD är såhär hur omöjligt är inte RWD då??

Ja den är rätt speciell. Man kan mjuka upp den så mycket det går så blir den lite mer medgörlig, men man får allmänt vara lite mer följsam och inte attackera så hårt. Lite av problematiken är att den är lite för klen rent motormässigt att kunna gasa sig ur situationer som går annars.

Medlem
Skrivet av bogani:

Ja den är rätt speciell. Man kan mjuka upp den så mycket det går så blir den lite mer medgörlig, men man får allmänt vara lite mer följsam och inte attackera så hårt. Lite av problematiken är att den är lite för klen rent motormässigt att kunna gasa sig ur situationer som går annars.

Ja, det enda som funkade för mig ar att köra så sakta att det i princip kändes som en uppkörning
Vissa grusmoment hittade jag rätt i men mestadels var det antingen lugnt o fint eller urspinn.
Speciellt när det går över från grus till asfalt i en kurva, spinner runt 180 nästan varje gång :/


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

OP uppdaterad!

Med USA avklarad återstår nu endast två rallyn där vi återvänder till först Polen och sedan Australien innan detta mästerskap kommer till ända om en vecka!
Vi ser att en nykomling dykt upp i toppen där OttoTheCopilot lyckades snappa åt sig förstaplatsen 7 sekunder före Borgqvist och Mange_Hizzle ca halvminuten därefter tog en tredjeplacering före Bogani som kom in ytterligare 40 sekunder därefter.

På gravplatsen ser vi att detta rally var betydligt snällare mot förarna än sist och endast 4 av 29 startande fick besöka vildmarken på våldsamt maner.

Tidsspann för målgående förare ligger mellan 24:21 - 37:06

Poängmässigt har vi Borgqvist på förstaplats med 163p följt av Bogani på 143p, Mortaliis med 118p och Grufman77 är på fjärdeplats med 100p jämt.

Två rallyn kvar och även om det ser tungt ut för att förändra något i toppen av tabellen så kan ju vad som helst hända i rally så inget är över innan det är över!

Väl kört alla och lycka till i Polen!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Poängmässigt har vi Borgqvist på förstaplats med 163p följt av Bogani på 143p, Mortaliis med 118p och Grufman77 är på fjärdeplats med 100p jämt.

Två rallyn kvar och även om det ser tungt ut för att förändra något i toppen av tabellen så kan ju vad som helst hända i rally så inget är över innan det är över!

Väl kört alla och lycka till i Polen!

Gahh! Jag vill egentligen inte vara sån här, men som den tråkiga taktiker jag faktiskt är så kommer det, med ledning på 20p, vara otänkbart att inte köra på säkerhet de avslutande tävlingarna.

Men vem vet, även om det inte finns random tekniska fel på bilarna i spelet, så kan ju datorn krascha eller internet lägga av så att det blir en DNF av den anledningen

Medlem

Jäklar vilket flyt första racet. PB på flera minuter. Hade såååååå jäkla gött häng överallt!

Men så hände det som inte fick hända. En övermodig, adrenalinstinn 25+are som inte hade något att förlora, trodde jag.
Första eller andra hoppet hörde jag i bakhuvudet "Keep middle over jump" Jojomen, inga problem!

Vad gör jag? JAG HÅLLER FÖR FAN TILL VÄNSTER, och där small jag mot ett par stockar. DNF. Tack för den.............................

Naaaj! Hade glömt att verifiera mitt codemasters konto så det togs bort...
Har skickat en ny förfrågan att gå med i klubben, även verifierat kontot denna gång

Får se om mina poäng nollställs eller ej...

Medlem
Skrivet av OttoTheCopilot:

Naaaj! Hade glömt att verifiera mitt codemasters konto så det togs bort...
Har skickat en ny förfrågan att gå med i klubben, även verifierat kontot denna gång

Får se om mina poäng nollställs eller ej...

Skit också!
Du är acceptad igen iaf men på chamionship standings ser det ut som du har 0 poäng dessvärre :/
Din tid på senaste rallyt är dock kvar och registrerad, får se om poängen fixar till sig iom att nuvarande event är över.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Chefredaktören på ”den andra” svenska spelsidan la upp en dirt 2.0-utmaning på sin blogg.

Annbank Station Reverse i Skottland med Ford Fiesta R5 MK II med standard setup. Tiden att slå var 3.40, efter några försök kom jag ner på 3:34,8 (med några rejäla missar)

https://youtu.be/CnH2U2Itr4Y

Kan ju vara en kul utmaning för er andra också att försöka slå 3.40 som träning mellan tävlingarna här i ligan

Skriv svar