Omspelningsvärde av spel är inte mycket värt, om du frågar Josef Fares

Robot
Omspelningsvärde av spel är inte mycket värt, om du frågar Josef Fares
Medlem

Spelar jag genom ett spel är chansen stor att jag spelar om det, nu för tiden är ju dock få spel värda att spela genom.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Spelar jag genom ett spel är chansen stor att jag spelar om det, nu för tiden är ju dock få spel värda att spela genom.

Snarare så att jag nöter igenom flesta spel som jag väl startar, spelar dock aldrig om.

Backloggens befriare

Vem spelar ens om spel? Har ni inte telefon?

Hade varit intressant om regissören hade samma syn på film? Vem ser ens om film?


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Inte många spel jag har spelat om.. De spel jag har spelat om, som jag kommer ihåg nu är, Skyrim, oblivion och The forest.


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem

Håller med om att det görs till en för stor poäng bland recensenter, speciellt om det inte backas upp av data att folk faktiskt spelar om spel. Det finns ett fåtal genrer där det är relevant och bör tas med i beräkningarna, typ total-war, crusader kings, stora rpgs.

Medlem

Det har hänt. Men det är sällan. Ofta brukar jag känna mig väldigt klar med ett spel när det är klart, brukar inte ens vara sugen på dlc eftersom de släpps ofta flera månader efter och då har jag tappat suget på att plocka upp spelet igen.


signatur

Ultrazine

Inaktiv

Mig stämmer det iaf in på. Det enda spelet jag någonsin spelat om är nog Diablo 2 och det är ju för att det är en del av gameplayet när man kör online.
Det roliga med spel är att upptäcka dem, när man vet exakt hur man spelar och exakt vad som kommer försvinner det roliga för mig.

Filmer kan jag dock se om hur många gånger som helst...

Medlem

Beror ju på spelet till stor del. Vem spelar om beat saber?

Medlem

Behövs mer utvecklare som han.
Jag själv hatar verkligen när utvecklare lägger för mycket vikt på omspelningar så man inte kan låsa upp allt första gången, eller låsa svårighetsgrader osv.

Medlem

Höll på att svara nej, men kom sen på hur många gånger jag spelat Mass Effect- och Fallout-spelen. Så det beror på hur bra spelen är, antar jag. För 99.9% av spelen är omspelningsvärdet inte mycket värt.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Skribent

Tycker det beror väldigt mycket på spelet. Ta en spelserie som Hitman – där är omspelningsvärdet otroligt viktigt eftersom det inte tar lång tid att plöja igenom banorna en gång vardera.

I just Fares spel håller jag med om att omspelningsvärdet inte är lika viktigt eftersom det är mer styrda segment som ska förmedla en väldigt specifik upplevelse.

Medlem

Inte nog med att jag spelar om spel, det är även spel från OG xbox och 360 perioden!

Jag finner det även enkelt att särskilja på Xbox one S, Xbox one X och Xbox Series S, Xbox Series X!!

Nej men skämt åt sido, jag är nog en av få som spelar om spel och rätt ofta. Jag sitter faktiskt och väntar på Xbox Series uppdateringen till The Witcher 3, för att ha en tillräcklig bra anledning till att spela igenom det igen.


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem

Har tappat räkningen på hur många gånger jag har spelat igenom spel som t.ex Bloodborne och Resident Evil 2(både original och remake). Körde igenom RE2 igen senast för bara ett par veckor sedan och det tog mig cirka 90 minuter, men jag älskade varenda minut och det kan man ju knappast säga om de flesta spel som släpps idag.

Om spelet är bra så bryr jag mig inte om det är kort, framförallt om det ges möjlighet att behålla sin karaktär till nästa genomspelning eller att man får andra bonusar.

Medlem

Är det ett bra spel spelar jag om det ett antal gånger, typ som Dishonored 1 och 2. Börjar bli riktigt trött på den där Josef o hans babbel

Medlem

Håller med!
Finns inte på kartan att ha tid att spela om något.

Jag har inte ens tagit mig igenom halva Last of us 2, främst pga att det var seeegt och gameplay var ju exakt som första spelet.

Hoppade på AC:Valhalla på PS5, men redan efter 30 min så kändes det ju som vilket annat stealth/3rd person som helst som man redan spelat femtielva gånger.

Fick med senaste call of duty med min nya GPU, där var ju kampanjen lite bättre of, mer variation och fart, men ändå same same mot alla tidigare shooters.

Ledsnade ur på alla ovan och började testa Fallen Order istället, vilket jag fastnade mer för, men är nog bara en tidsfråga innan jag hoppar på nästa.

Enda spelen jag egentligen spelat klart på så länge jag kan minnas är RDR2 och Cyberpunk.

5-10h skulle vara en perfekt spellängd i min mening. Man kan klara det i några få sittningar, det blir inte segt, repetitivt eller nån grindfest.

Medlem

Enda spelen jag egentligen kör om är soulsborne-spelen samt valbaserade spel.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Jag har bara spelat om retrospel.
Något "modernt" spel har jag väl typ aldrig gjort det med men det kan nog bli aktuellt med Mass Effect triologin.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem

Spelar aldrig om spel även om jag älskade dom. Så fort jag klarar spelet tappar jag intresset helt om det inte finns ett mp läge som man kan lattja i en stund.
Men vissa böcker kan jag läsa om hur många ggr som helst samma sak med vissa filmer. Konstigt egentligen

Edit: Eller jo nu kom jag på ett spel! Första Halo spelade jag igenom säkert 5-10ggr men det är nog det enda spelet jag faktiskt kört om.

Medlem

Vissa spel behöver inte fokusera på omspelningsvärdet. Det är helt beroende till om vad det är för spel.

Medlem

Det skiljer sig så enormt mellan spel och genrer.

Rougelikes som Binding of Isaac och Spelunky 1-2 går att spela i nästan oändlighet.

Arkadspel som till exempel Housemarques spel där man ofta är ute efter poäng går också att spela i oändlighet och bara för att de är roliga.

Sedan finns det spel som Bloodborne som är så pass roliga att suget att spela mer uppstår med jämna mellanrum trots att man klarat dem.

God of War hade jag gärna spelat mer men jag kände inte att det fanns så mycket mer att göra efter platinum - jag kanske får prova på någon hög svårighetsgrad någon gång.

Sedan finns det spel som Journey som är en av de bästa spelupplevelser jag haft men jag har aldrig känt ett behov av att spela det igen. Fares egna Brothers var också bra men även det faller in bland de jag inte "behöver" spela igen.

Om ett spel kan spelas många gånger/länge är inte avgörande för om det är bra eller inte.

Medlem

Kommer förmodligen aldrig spela om Tales from the Borderlands. Fast jag älskade det spelet.

Jag har spelat igenom Mass Effect trilogin tre gånger.

Har tappat räkningen på hur många genomspelningar jag har gett Stellaris.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Tror jag aldrig spelat om ett spel, oavsett om det finns olika slut eller ej.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Klart jag har försökt spela om ett spel några gånger. Men aldrig lyckats behålla intresset för att slutföra det ens till hälften vid såna tillfällen. En gång är mer än nog för mig.

Medlem

Thief 1 och 2 spelade jag om på olika svårighetsgrader. Elder Scrolls-serien började jag om med nya typer av karaktärer men blev få timmar på varje. Var länge sen ett SP spel drog in mig så pass att jag ens kommit halvvägs innan jag tröttnat.

Medlem
Skrivet av miffot:

Tror jag aldrig spelat om ett spel, oavsett om det finns olika slut eller ej.

Då skall du inte skaffa Nier :Automata. Hela konceptet med det spelet är att man förväntas spela igenom det flera gånger.
Du ser inte ens färdigt (ett av sluten på ) hela storyn förrän i slutet av genomspelning tre.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Fares har så rätt, håller helt med. Tar sig ju aldrig igenom backloggen om man ska göra omspelningar. Många spel orkar man inte ens köra klart...

Medlem

Ptjaa, händer väl. Splinter Cell Chaos Theory har jag säkert spelat om 10-15 ggr om inte mer.

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Vem spelar ens om spel? Har ni inte telefon?

Hade varit intressant om regissören hade samma syn på film? Vem ser ens om film?

Vem ser ens om film? 🤔

Medlem

En del spel spelar jag inte igenom alls. En hel del spel spelar jag igenom flera gånger, det är faktiskt en ganska lång rad spel jag spelat igenom kampanjen/main storyn på mer än en gång.

Tråkigt att han inte ser/värdesätter att det finns en drös spelare som tycker om det.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Skriv svar