Medlem
Control......

FAAAAAAN VA JAG HATAR CHECKPOINT SYSTEMET I CONTROL!!!!!!!!! BWWWAAAAAAAARRRGH!!!!!!!!!!

Slut på meddelandet.

Medlem

Ja, det är frustrerande. Men ett riktigt coolt spel är det annars

Medlem

Ja det är ju det som är problemet. Jag gillar spelet som fasen, striderna är något av de coolaste men spelat och jag har snart spelat igenom hela skiten. Men checkpoint skitet blir jag ju fasen galen på. Dålig speldesign om ni frågar mig. Att dö i spel och få backa en bra bit och spela om partier gång på gång borde vara förbjudet 2021. Eller spel där man tvingas se om en cutscene varje gång men dör (Im looking att you gears of war!!!!) Jag skulle gärna svära och använda fulare ord i det här inlägget men man har ju klass! 🙄

Medlem

Har för mig att jag sparade ofta för att slippa det där. Kan minnas fel.

Avstängd
Skrivet av perihelion74:

Att dö i spel och få backa en bra bit och spela om partier gång på gång borde vara förbjudet 2021. Eller spel där man tvingas se om en cutscene varje gång men dör (Im looking att you gears of war!!!!)

Att få backa en ordentlig bit i spelet när man dör är ju bara bra. Då lär man sig att tänka efter lite och inte bara köra guns blazing.

Att dö i spel år 2021 har vanligtvis inga konsekvenser alls och det blir lite som att spela med god-mode aktiverat. Så att man måste backa en hel del är enligt mig en positiv sak. Men visst är det ju också lite frustrerande ibland.

Oskippbara cutscenes är dock endast jävulens påhitt. Fair enough om man inte kan skippa den första gången. Men om man måste se den fler än en gång så måste den gå att skippa.

För att även hälla på lite mer bensin på elden så måste jag nog säga att cutscenes som inte går att pausa är något som borde förbjudas 2021. (Minns dock inte hur det var med detta i control)

Tillägg:
Ps. Håll dig borta från cuphead. Ett spel som tar mindre än en timme att köra genom egentligen men på grund av hur allt måste repeteras till det oändliga lätt drar ut spelets längd till 10+ timmar


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem

Cuphead har jag spelat till förbannelse. Min son på 13 spelar spelet på Expert mode som om det vore världens lättaste spel. 10 åringen klarade spelet igår för första gången. Själv är jag långt från lika duktig. Men står ändå ut för att det är så sjukt bra. Det är ett spel som är gjort för att erbjuda ett jävulskt motstånd. I control känns det som att jag får spela om för att utvecklaren känt att spelet blir för kort annars.
Att det skulle vara bra att få backa och spela om saker kommer jag aldrig hålla med om. Det kanske funkar om man är ung och har all tid i världen att lägga på spel. Men när man i min ålder (46) får en lucka att lägga på spelande och så bränner man en timma på att inte komma framåt. Då är det en timma jag lika gärna kunnat lägga på något vettigare. Typ betalat räkningar..........

Medlem
Skrivet av Gregerory:

Har för mig att jag sparade ofta för att slippa det där. Kan minnas fel.

Fade det är ju det som är grejen. Du kan ju inte egentligen "spara" utan du har olika checkpoints som det är hyfsat glest om. Jag kör Xbox versionen. Kanske är annorlunda på PC?

Medlem

För mig fanns det bara ett frustrerande uppdrag i hela spelet. Det tillhör inte huvudstoryn och den där bossen kan dra åt... Resten av spelet var förhållandevis ganska snällt men det kanske passade min spelstil. Minns inte alls att det var så farligt men som sagt, dog knappt förutom på ett sidouppdrag.

Avstängd
Skrivet av perihelion74:

Att det skulle vara bra att få backa och spela om saker kommer jag aldrig hålla med om. Det kanske funkar om man är ung och har all tid i världen att lägga på spel. Men när man i min ålder (46) får en lucka att lägga på spelande och så bränner man en timma på att inte komma framåt. Då är det en timma jag lika gärna kunnat lägga på något vettigare. Typ betalat räkningar..........

Kanske du borde börja spela på PC då istället där man lättare kan aktivera odödlighets cheats och dylikt.

Sen skulle jag inte kalla mig själv för ung. Visst skiljer det några år oss emellan men du vet nog lika bra som mig hur mycket/lite speltid det finns med en 3 åring i huset och ett barn till på väg.

Att dö i spel tycker jag ska medföra konsekvenser i form av något straff. Annars blir det ju bara en onödig funktion att man faktiskt kan dö.
Kanske därför jag gillar alla dessa permadeath survival spelen så mycket.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem

Va? Märkte inte av några problem alls med checkpoint-systemet i Control, dock dog jag nästan aldrig så tänkte väl inte direkt på det. Men det är väl som vilket modernt spel som helst?

Medlem

Det sparar när man pillar med en control point, sen kanske vid några cut-scenes. Har egentligen inte haft problem med det annat än att det buggat ibland och inte dragit igång en control point (främst i Foundation, men har hänt enstaka gång i andra delar också).

Första gången jag körde igenom hade jag ingen aning om hur spelet funkade, tog nog en bra stund innan jag ens lade mina första ability points

Medlem

Tycker inte heller att det är några som helst problem med hur spelet sparar och var man får börja efter att man dött.

I övrigt, ett riktigt kunglir som jag njuter av för fulla muggar. Det enda jag egentligen vill klaga lite på är att det kan vara svårt att hitta ibland. Jag förstår att det är meningen att man i princip ska kunna navigera sig fram enbart genom att läsa skyltar och dylikt i byggnaden, men om man ska till ett område/rum/avdelning som ligger långt bort tycker jag att detta kan bli besvärligt. Och sedan vet jag inte om det bara är jag som är helt dum i huvudet, men vissa gånger förstår jag verkligen ingenting av kartan.

Inaktiv

Buggade ca 3/4 in så jag fick börja om från början. Det kändes som en lång jävla checkpoint. Men bra spel så klart värt att börja om.

Medlem

Förresten, någon annan som har problem med HDR:en/ljussättningen på PS5-versionen? Mörka partier blir ofta totalt "crushed", alltså helt bäcksvarta med noll detaljer i som följd. Har provat att stänga av HDR i PS5:ans inställningar men ingen skillnad.

Medlem
Skrivet av BoyeNeE:

Tycker inte heller att det är några som helst problem med hur spelet sparar och var man får börja efter att man dött.

I övrigt, ett riktigt kunglir som jag njuter av för fulla muggar. Det enda jag egentligen vill klaga lite på är att det kan vara svårt att hitta ibland. Jag förstår att det är meningen att man i princip ska kunna navigera sig fram enbart genom att läsa skyltar och dylikt i byggnaden, men om man ska till ett område/rum/avdelning som ligger långt bort tycker jag att detta kan bli besvärligt. Och sedan vet jag inte om det bara är jag som är helt dum i huvudet, men vissa gånger förstår jag verkligen ingenting av kartan.

Kartan var bitvis riktigt frustrerande i Control. Irrade omkring som en tok vid flera tillfällen.

I övrigt ett okej lir. Cuphead som någon annan nämnde däremot... Ett av tidernas bästa spel.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Irrade omkring som en tok vid flera tillfällen.

Skönt att höra att man inte är ensam. ^_^

1
Skriv svar