CS #17 Svenskkollen februari (och slutet januari)

Skribent
CS #17 Svenskkollen februari (och slutet januari)

Fnatic:

  • Line-up
    Jackinho, JW, KRIMZ, Golden, Brollan

  • Coach
    Samuelsson

  • Ranking:
    #16 (15) ↓

  • Spelade matcher:
    7

  • Vinstprocent:
    57 % (4/7)

  • Bästa spelare:
    KRIMZ 1,12 rating, +25 K/D

  • Bästa karta:
    Train. Spelad 2 gånger. 100 % vinst

  • Resultat:
    2 cs_summit 7
    13-16 IEM Katowice Play in

  • Formkurva:

I slutet av januari spelade Fnatic cs_summit 7 och det gick riktigt bra. Fyra raka vinster mot Complexity, OG, Cloud9 och Heroic blev det innan svenskarna fick se sig besegrade av Virtus.Pro som anförda av YEKINDAR kunde vinna med 2-0. En riktigt bra början på året alltså så nu var det bara att rulla vidare med den här formen, eller?

Ett tufft kval till IEM Katowice stod härnäst på schemat och med tanke på det fina resultatet några veckor tidigare var förhoppningarna stora, Fnatic floppade dock och åkte ur direkt i två raka utan att vinna en karta.

Ser vi till matcherna så var den första en bo1 mot OG, ett lag Fnatic brukar spela jämnt mot men den här gången drog OG det längsta strået. Visst kan man skylla på att det var en bo1 och det är tillfälligheter, men det var en hel del slarv och det i samband med att OGs brittiske AWPare Mantuu gjorde en kanonmatch som fällde avgörandet. Det här trots att Fnatic fick igenom Overpass som karta, en karta de gillar att spela och brukar välja om inte Inferno finns tillgänglig.

Vidare till den andra och månadens sista match för Fnatic så var det mot ett decimerat och nytt MIBR. Ett relativt nytt lag och många okända för oss som inte har koll på den sydamerikanska scenen. Att de var okända eller att Fnatic inte hade räknat med att möta dem stod klart även under matchen där MIBR tog kontroll tidigt i båda kartorna och Fnatic var lite handfallna i samband med individuella misstag som i slutändan fällde avgörandet och MIBR tog hem det med 2-0.

Nu var det dock i mars, och en match av så låg kaliber att den inte ens finns registrerad på HLTV men värt att nämna är att Fnatic förlorade mot Ground (ett lag som inte har en sida på HLTV) i en bo1 kvalmatch till Dreamhack Open. Vi får hoppas att det här var 2021-års bottennapp för Fnatic.

En bedrövlig månad (0 vinster i februari) är till ända och trots det fina resultatet i cs_summit 7 i slutet av januari undrar jag om det inte är motivationsproblem för Fnatic för tillfället. I måndags i talkshowen HLTV-Confirmed pratade FaZes nya IGL Karrigan om att det knappt känns som någon skillnad att spela en träningsmatch eller ett stort event som IEM Katowice nu när allt är online och därför är svårt att hitta motivationen. Tidigare så var det hela grejen med att flyga till spellokalen, veta att nästa vinst betyder att man får spela inför en fullsatt arena som skriker ens namn o.s.v men nu är det bara en till match i mängden hemma i sitt kontorsrum eller vad det nu är. I alla fall, för att återknyta till Fnatic så tror jag inte fler förändringar är nödvändiga, de måste helt enkelt hitta lite motivation nu tills LAN är tillbaka för jag tror Fnatic är ett helt annat lag på LAN än Online.

Nästa gång vi får se Fnatic i officiella sammanhang är 25/3 när deras grupp i ESL Pro League drar igång och där väntar tufft motstånd så hoppas verkligen Fnatic är redo.


Ninjas in Pyjamas:

  • Line-up
    twistztr, hampus, REZ, nawwk, Plopski

  • Coach
    THREAT

  • Ranking:
    #12 (16) ↓

  • Spelade matcher:
    11

  • Vinstprocent:
    45 % (5/11)

  • Bästa spelare:
    Plopski 1,06 rating, +14 K/D

  • Bästa karta:
    Dust2. Spelad tre gång var. 67 % vinst

  • Resultat:
    5-8 cs_summit
    4-6 BLAST Premier Spring Groups 2021
    1-4 IEM Katowice Play in
    13-16 IEM Katowice

  • Formkurva:

cs_summit 7 blev en besvikelse för NiP där ett svagt gruppspel med två försluter och noll vinster trots allt gav en chans till att nå slutspel via play-in. Det bästa av lagen som kom sist i gruppen fick en extrachans tillsammans med de som kom trea nämligen. Visserligen blev det där vinst efter en jämn match mot Dignitas men sedan slog Virtus.Pro ut våra svenska ninjor med 2-0.

Efter flera events där NiP inte nått upp till den nivå de själva vill ligga på kom så en förändring. Precis innan BLAST Spring groups skulle dra igång släpptes nyheten att Twist blivit bänkad och den unga Erik "ztr" Gustafsson från NiPs akademilag Young Ninjas tagit hans plats. Som debutmatch för den nya unge svensken stod världsettorna Astralis, tuffast möjliga motstånd alltså. Ztr gjorde bra ifrån sig från på direkten och hade t.o.m. en fin clutch. NiP tog ner Astralis efter två jämna kartor där båda gick till svenskarnas fördel med 16-13. Premiären för Ztr slutade på +6 i K/D vilket får ses som en riktigt bra debut. Det är långt ifrån alla som lämnar en match mot den danska maskinen med plusstats.

Match 2 och 3 i BLASTs gruppspel gick mot BIG, den första matchen vann NiP med 2-0 efter två tuffa kartor men den andra matchen vann BIG med 2-0 efter en överkörning på Vertigo och en jämn vinst på Overpass. Som tur var så var den sista matchen endast en placeringsmatch och NiP är klar för nästa steg i BLAST turneringen.

Smekmånaden för NiP fortsatte rakt in i IEM Katowice play in där Complexity fick smaka på svenskt bly i en förkrossande seger och sedan tog NiP även ner det upphajpade CIS laget Virtus.Pro med 2-0. Livet verkade leka och folk började fundera på om NiP kunde gå långt i den här turneringen, de hade trots allt besegrat årets formstarkaste lag (Virtus.Pro) och världens bästa lag (Astralis).

Efter två dagars vila var det så dags att möta FURIA, det brasilianska laget som har en av de aggressivaste spelaren i CS:GOs historia, ArT. Det visade sig bli för svårt att stoppa ArT som gjorde lite som han ville under två kartor och bar FURIA till en ganska bekväm 2-0 vinst. Eftersom det var dubbel eliminering så fanns fortfarande en chans för NiP att gå långt, men en rematch mot Virtus.Pro blev för svår och CIS-laget visade att de inte är topp 5 i världen utan anledning. 16-9, 16-7 skrevs siffrorna till och ett besviket NiP fick lämna IEM Katowice.

En förändring tror jag var nödvändigt för NiP och just Twist har varit i skottgluggen ganska länge. När hampus togs in höjdes röster om varför Lekr0 fick lämna istället för Twist, vilket mycket väl kan ha påverkat Twist negativt. Det måste vara jobbigt att läsa allt negativt som skrivs om en själv när man har haft en dålig period och läser man för mycket börjar man tro på det som skrivs och det blir en ond cirkel. I slutändan tror jag det här är bäst för NiP, men hoppas Twist får en fortsatt bra karriär i hans nya lag Lemondogs för han är en väldigt kompetent spelare som inte ryggar för att ta de lite mer obekväma rollerna.För NiPs del till övrigt så får det vara slut med förändringar på ett tag nu, låt laget spela ihop sig, sätt rimliga mål, satsa på att bygga ett lag och låt det ta lite tid.

Nästa mål för NiP är ESL Pro League säsong 14 som för deras del drar igång måndag 15/3.


DIG:

  • Line-up
    f0rest, HEAP, H4RR3 friberg, hallzerk

  • Coach
    vENdetta

  • Ranking:
    #29 ↑ (30)

  • Spelade matcher:
    5

  • Vinstprocent:
    40 (2/5)

  • Bästa spelare:
    f0rest 1,16 rating, +36 K/D

  • Bästa karta:
    Inferno. Spelad ten gång 100 % vinst

  • Resultat:
    9-10 cs_summit 7
    13-15 Snow Sweet Snow 1

  • Formkurva:

I cs_summit 7 som spelades i slutet på januari var Dignitas rejält nederlagstippade men lyckades efter en vinst mot Complexity och dubbla förluster mot OG ändå ta sig till play-in till slutspel. I ett rent svenskmöte mot NiP gick det däremot inte vägen och Dignitas fick lämna turneringen. Ändå ett steg framåt för Dignitas tycker jag eftersom de gav tufft motstånd i alla matcher och tog en kartvinst i alla förluster.

Direkt in i nästa turnering som var Snow Sweet Snow såg motståndet betydligt enklare ut för Dignitas och det fanns en bra chans att gå långt. Tyvärr ville det sig inte och efter 2 vinster (vs GamerLegion och EC Kyiv) och 3 förluster (vs Endpoint, Sangal och Sprout) i gruppspelet var turneringen över och Dignitnas fick en mindre smickrande 13-15 plats efter att precis missat slutspel.

Jag har inte sett så många av Dignitas matcher, men tydligt är att H4RR3 måste rycka upp sig annars riskerar han att bli utbytt. En K/D på -75 och rating på 0.93 är inte OK. Friberg som är IGL och tar många tuffa positioner och offrar sig mycket för laget har bättre stats, vilket inte ser bra ut för H4RR3. Jag skulle inte bli förvånad om det annonseras ett byte snart, det finns många intressanta spelare på free transfer just nu och kan Dignitas visa att de har ett seriöst och bra projekt på G kan det gå att locka till sig någon av de som just nu inte har ett lag att spela för.

Notiser:

Till sist så kör vi lite skvaller. Det finns inga officiella uppgifter men det sägs att Robin "Flusha" Rönnqvist har ett komplett lag redo och nu letar efter en organisation. Med tanke på att det är många spelare som finns på bänken samt på free transfer (olofmeister, Lekr0, sunny, KennyS, Lucky, ottoNd, NBK för att nämna några) så tycker jag det här verkar riktigt intressant. Tidigare florerade det rykten om att flusha, sunny och amerikanen autimatic skulle skapa ett lag men den planen gick i stöpet efter att autimatic bytte spel till Valorant. Nåja, nog med skvaller. Hoppas det här blir verklighet inom en snar framtid.


All statistik hämtad från www.hltv.org

Medlem

:Lekr0 joinar dignitas, kul att han hittade ett nytt lag, otroligt undervärderad spelare!

Skribent
Skrivet av superlim:

:Lekr0 joinar dignitas, kul att han hittade ett nytt lag, otroligt undervärderad spelare!

Wow! Coolt!

Hade jag ingen koll på, men lite kul att jag var inne på det spåret i texten

Premiär redan nu ikväll kl 19. Måste jag fan se, även om jag är lite less på alla bo3 eftersom det är så långa matcher. Fler bo1 tycker jag.

För den som vill läsa på, här är nyheten från HLTV: https://www.hltv.org/news/31323/lekr0-joins-dignitas

Medlem
Skrivet av Shadee:

Wow! Coolt!

Hade jag ingen koll på, men lite kul att jag var inne på det spåret i texten

Premiär redan nu ikväll kl 19. Måste jag fan se, även om jag är lite less på alla bo3 eftersom det är så långa matcher. Fler bo1 tycker jag.

För den som vill läsa på, här är nyheten från HLTV: https://www.hltv.org/news/31323/lekr0-joins-dignitas

hade inte ens koll på att de spelar ikväll, blir att bänka sig.

Skribent
Skrivet av superlim:

hade inte ens koll på att de spelar ikväll, blir att bänka sig.

Inte jag heller, såg det i nyheten på HLTV.

https://www.hltv.org/matches/2346859/dignitas-vs-havu-pinnacl...

Skribent

Undrar om friberg kommer fortsätta köra IGL eller om Lekr0 tar över den rollen.

Skribent

Ser ut som det kommer bli långa förseningar... Om den nu ska starta när den nuvarande matchen EXTREMUM- Wisla Krakow slutar så kan det dröja. De är inne på karta 2 och Wisla Krakow vann första så om EXTREMUM vinner den här blir det en till och då är det inte match förens 21 ungefär...

Medlem

Tack för en fin genomgång (som alltid)!
NIP känns spännande! Trodde detsamma för fnatic där ett tag...

Skribent
Skrivet av Gneiss:

Tack för en fin genomgång (som alltid)!
NIP känns spännande! Trodde detsamma för fnatic där ett tag...

Tack själv för feedbacken!

Det börjar bli frustrerande att titta på svensk CS, för man vet aldrig vilken sida av laget man kommer få se. Blir det laget som kan utmana topp 5 i världen eller laget som kan inte kan träffa ladugårdsvägg och blir överkörda av ett lag utanför topp 100...

NiP och Fnatic måste fan ta sig i kragen och prestera bra nu i ESL Pro League alltså. NiP spelade tydligen i "Snow sweet snow" också, någon tier 2 turnering som hade ett par kända inbjudna lag. Där blev det respass vs AGO.

1
Skriv svar