Take-Two-chefen försvarar höjda spelpriser

Robot
Take-Two-chefen försvarar höjda spelpriser
Medlem

Känns som att det är dags. Haha, jag vill minnas att Super Nintendospel kostade typ 699 mot slutet. Eller iaf 599.
Nu var väl Bergsala tokdyra i sammanhanget, men det känns väl tyvärr som att inflationen måste ge lite effekt på spelpriserna NÅN gång.
De blir ju inte direkt billigare att göra...

Medlem
Skrivet av Evilof:

Känns som att det är dags. Haha, jag vill minnas att Super Nintendospel kostade typ 699 mot slutet. Eller iaf 599.
Nu var väl Bergsala tokdyra i sammanhanget, men det känns väl tyvärr som att inflationen måste ge lite effekt på spelpriserna NÅN gång.
De blir ju inte direkt billigare att göra...

Mitt ex av Yoshis Island har kvar prislappen 699:- på tvspelsbörsen 😊

Avstängd

Upp till bevis då med GTA6 antar jag?

Medlem

Hoppas att de släpper online och singelplayer separet redan från början (till lägre pris ) med till exempel GTA 6.

Har varit totalt ointresserad av GTA och Red Dead som onlineupplevelser.

Medlem

Som alla gånger tidigare. Aldrig tidigare har vi haft så många som spelat som nu. De får in htlv3s massa mer pengar än någonsin. Det enda de försöker är att hitta smärtgränsen för vad folk är villiga att betala. Det är ju fler som är med och delar på kalaset, måste det då bli dyrare per person? Knappast, bara girigt. Stordrift och allt sånt

För det nämnda spelet skulle jag inte ens ge ett öre, den typen av spel kommer inte över tröskeln här

Medlem

Vi får väl se vad farbröderna utbud och efterfrågan har att säga om det.

Medlem

När priset går upp torde förväntningarna/kraven också stiga kan man tycka.
Omspelningavärde? Vill de att vi ska sitta med ett o samma istället för att köpa fler/nya spel?
Jag vill helst se billigare spel i 8-15timmars längden som man orkar spela igenom för att sedan gå vidare till nästa spel.

Värsta jag vet generellt sett är open world spel copy/paste samma saker över en gigantiskt karta för att det ska kännas "stort".

Med det sagt skulle jag lätt pröjsa 1000kr(då utan massa microtransactions lull lull) för GTA 6 om det håller samma kvalite/nöje som GTA 5 som för mig känns som ett av bästa spelet som gjorts...

Medlem

Ah som för rockstars titlar där de inte skyddar sina kunders personliga uppgifter utan är helt oskyddade i online delarna för s.k moddare att se och utnyttja personliga uppgifter. Att kunder behöver VPN för att vara skyddade till en högre grad men inte fullständigt.

Please.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem

Not worth it. Jag vägrar blankt någonsin betala sådana ockerpriser för spel.
Väntar hellre ett par månader tills priset sänks eller tills någon rea.

Medlem

Enklare för amerikanerna, allt är ju billigare för dom


signatur

//monster

Medlem

Mer och dyrare mikrotransaktioner?

Medlem

"Kunderna är redo för det". En kommentar i klass med Mona Sahlins uttalande om att det är kul att betala skatt.

Förstår inte riktigt problemet, 60 USD 2006 är justerat för inflation lika med 79 USD 2021 typ...

DVS rent krasst så är ett 70 USD spel idag fortfarande billigare än ett 60 USD spel var 2006...

Medlem

Tycker det skulle kännas något rimligare om singleplayer spel utan mikrotransaktioner, lootlådor och annat bös fick den prislappen. För han kan väl inte på fullaste allvar mena att NBA 2k spelen, som är designade kring att försöka suga så mycket pengar som bara möjligt ur människor genom diverse fula knep, skulle vara värda 70 dollar nu och i framtiden? Om inte annat så borde det ske en prissänkning till 40 dollar på dessa typer av "spel" och i NBA's fall så borde dom ge ut det gratis (och inte ens då borde man ta emot det). Kom inte och gråt om priserna på spelen när ni håvar in miljarders miljarder på era player packs och annat SKIT!

Inaktiv

Svepskäl för att öka sina marginaler. Har aldrig gått så bra för spelindustrin som nu då målgruppen bara ökar från år till år. Kolla på Microsoft som tvärtom gör det billigare att spela spel med sitt game pass.

Edit:
Jo jag förstår att det börjar gå dåligt och man måste höja priserna...

Take-Two Interactive Software annual gross profit for 2020 was $1.547B, a 35.1% increase from 2019.
Take-Two Interactive Software annual gross profit for 2019 was $1.145B, a 27.96% increase from 2018.
Take-Two Interactive Software annual gross profit for 2018 was $0.895B, a 18.21% increase from 2017.

https://www.macrotrends.net/stocks/charts/TTWO/take-two-inter...

Redaktör
Skrivet av monsterbenke:

Enklare för amerikanerna, allt är ju billigare för dom

Mja, det är ju rätt komplext. Där tillkommer dels sales tax vid köp, dels har de helt andra system för skatter, försäkringar osv. Om man går på köpkraftsstatistik ser de ut att ligga lite högre, men inte så våldsamt som man får bilden av när en PS5:a för 399 dollar där kostar 4 999 kronor här.


signatur
Medlem
Skrivet av Evilof:

Känns som att det är dags. Haha, jag vill minnas att Super Nintendospel kostade typ 699 mot slutet. Eller iaf 599.
Nu var väl Bergsala tokdyra i sammanhanget, men det känns väl tyvärr som att inflationen måste ge lite effekt på spelpriserna NÅN gång.
De blir ju inte direkt billigare att göra...

PC-spel kostade runt 40$ den tiden. För konsolspel betalade man extra för kassetten.

Med dagens digitala distribution borde 60$ (avskalade versionen), +40$ (hela versionen), +♾️$mikrotransaktioner (fuskkoder/texturmoddar), vara mer än tillräckligt för att täcka alla omkostnader.

Redaktör
Skrivet av perihelion74:

"Kunderna är redo för det". En kommentar i klass med Mona Sahlins uttalande om att det är kul att betala skatt.

Om spelen säljer bra trots högre prislapp (vilket de nog lär göra) så är kunderna redo för det.


signatur
Medlem
Skrivet av Gaara:

Med det sagt skulle jag lätt pröjsa 1000kr(då utan massa microtransactions lull lull) för GTA 6 om det håller samma kvalite/nöje som GTA 5 som för mig känns som ett av bästa spelet som gjorts...

GTAV är mycket sämre än gta:sa, inte ens installerat mitt gratis Epic GTAV.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Gnällkuk

signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Evilof:

Känns som att det är dags. Haha, jag vill minnas att Super Nintendospel kostade typ 699 mot slutet. Eller iaf 599.
Nu var väl Bergsala tokdyra i sammanhanget, men det känns väl tyvärr som att inflationen måste ge lite effekt på spelpriserna NÅN gång.
De blir ju inte direkt billigare att göra...

Kassetterna och förpackning kostade utvecklarna 50-55 dollar, så för varje spel så tjänade de 5-10 dollar. Idag säljs majoriteten av spelen digitalt, och de stora utvecklarna har egna onlinetjänster. Vi ska heller inte glömma att det är fler som köper spel idag, vilket även det ökar intäkterna. Ta Valheim som ett exempel. Utvecklarna hade knappast förväntat sig sälja 5+ miljoner exemplar. De satte ett pris på 170 kr, i hopp om att kanske sälja 100 000 exemplar, men spelet blev en succé och de har hittills sålt spel för närmare 900 miljoner kronor.

Om utvecklare satsar på att göra bra spel som säljer bra så behövs ingen hög prislapp. GTA5 har sålt hela 140 miljoner exemplar och kostade drygt 300 miljoner dollar att utveckla. Det hade räckt med en prislapp på 3 dollar för att gå med vinst, och då är inte deras vidriga mikrotransaktioner inräknat.

Medlem

Fullt rimligt ur affärssynpunkt för den här typen av årliga sportspel. Spelarna vill ha de senaste uppdateringarna till sina lag och de senaste spelarna med i spelet. De som har råd kommer att pynta de extra pengarna ändå. De som inte har råd får väl vänta. Men de hade kanske inte haft råd med det förra priset ändå? Såna här spel vill man som spelare ha så snart som möjligt för att slippa känslan av att spela något som är utdaterat så jag tror att många är beredda att möta det högre priset.

Medlem

Jag har då inget problem med att betala 799kr för ett spel som GTA 5 och RDR2.
Det är väldigt kompletta och polerade spel med minst 100h av glädje.

Jag betalade prick 500:- för Morrowind när det släpptes 2002.

Medlem

Har inga problem att betala 700-800 kr för ett spel som jag spenderar hundratals timmar med.
Men inte för ett copy-paste spel som sportspelen är år för år och där man dessutom klämmer ur minsta öre ur spelarna med Ultimate Team, lootboxes osv.

Medlem

Fullständiga Red dead redemption 2 gick väl på över 1000Kr när det släpptes och många andra titlar verkar ligga på den nivån nu, så 600Kr känns inte som den fasta gränsen idag.
Ubisoft var ett tidigt exempel där dem plockade bort sekvenser mitt i spelet för att sedan släppa dessa som DLC, så där skulle jag inte heller säga att man fick hela spelet för 600Kr.

Så 600Kr för hela versionen av nya spel är nog typ förbi sedan länge, frågan är hur det ser ut framöver ifall man vill ha GTA 6 med hela upplevelsen, kommer det börja närma sig 1500 Kr då?

Ser nu att till exempel RDR 2 kostar 1049Kr på PSN ifall man vill få med "Bank Robbery-uppdrag och gömställe".

Sen så är väl NBA ett komiskt exempel där det är svårt att se varför det ska kosta mer.
I avancerad open world så kan man i alla fall förstå att det ligger mycket engagemang, tid och energi bakom.

Själv så brukar jag vänta tills GOTY eller liknande släpps, då early adopters sällan blir bra behandlade av utgivarna.
DLC ingår ibland inte i de dyraste utgåvorna, man måste köpa specialversioner för att få vissa uppdateringar och ibland så är spelen nästan trasiga när de släpps.
Så jag väntar hellre och kollar speldiskussioner ganska långt efter spelsläpp.
Poddar, diskussioner och reviews(brukar kolla reviews efter jag spelar igenom ett spel eller sett en film) finns ju ändå kvar, dock så är det väl ett plus om man kan vara 100% aktuell, men det gör ingen större skillnad, man kommer ju ändå ha samma referenser som recensenterna, bara att man ligger något år efter typ.

Medlem

Det är klart att marknadsekonomin sätter priser med tillgång och efterfråga.
Problemet som jag ser det är att det blir extremt dyrköpt att testa något nytt. Vad som ser ut på pappret att vara kul kan visa sig inte vara så.
Demos och recensioner blir än mer viktiga med ett högre pris

Medlem

Köper aldrig för fullpris. Finns så sjukt stort utbud av spel så testar hellre äldre skit jag aldrig spelat eller spelar om mina favoritspel och så köper jag nytt när det blir rea eller släpps till typ PS Now.

Medlem

Tycker att det är väldigt märkligt att spelen inte har höjts tidigare, kan inte komma på något i mitt liv som behållit samma pris som spelen har gjort över de senaste 20 åren. Sen visst, de har lanserat season pass och andra diverse extragrejer, men det är ju såååå uppskattat.

Ska de dessutom tjäna pengar samtidigt som de börjar betala schyssta löner och följa diverse avtal samtidigt som de ska gå med vinst så måste ju pengarna komma från nånstans.

Medlem
Skrivet av wololo:

Tycker att det är väldigt märkligt att spelen inte har höjts tidigare, kan inte komma på något i mitt liv som behållit samma pris som spelen har gjort över de senaste 20 åren. Sen visst, de har lanserat season pass och andra diverse extragrejer, men det är ju såååå uppskattat.

Ska de dessutom tjäna pengar samtidigt som de börjar betala schyssta löner och följa diverse avtal samtidigt som de ska gå med vinst så måste ju pengarna komma från nånstans.

Spelbolagen har i åratal nu genererat storvinster men ändå verkar arbetsförhållanden och lönerna inte förändrats. För par år sedan sparkade exempelvis Activision Blizzard flera anställda, samma år de hade rekordvinster.

123
Skriv svar