Microsoft medger att vissa nya Xbox-kontroller lider av problem med knapparna

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Har ingen Xbox Series kontroller. Men 6 st Xbox One kontroller. Har inte haft några problem med dem alls. Det är ju fortfarande garanti på Xbox Series kontrollerna. Byt dem. I allt finns det "måndags ex". Inga problem i det stora hela med Xbox One/Series kontrollerna då Microsoft inte köper samma grund delar som Sony eller Nintendo gör.

Fan vad tröttsamt detta är.. Microsoft gör fel ibland, lev med det. Du behöver inte försvara dem i alla lägen, det är tröttsamt. Eller är det för att du är förblindat förälskad i detta företag? J

Medlem
Skrivet av Margy:

Alla tre använder samma delar från Alps.

Men Freeman säger ju att det inte är så? Kan han ha fel?

Medlem

Fick tag på en series X vid release, köpte då en extra handkontroll (vit). X-knappen fastnar ibland, dvs. den kommer inte upp igen. Sker helt slumpmässigt. Detta har aldrig aldrig skett med kontrollen som följer med konsolen. Efter 2-3 veckors lirande, försvann problemet. Någon annan som haft samma problem?

Bortsett från det problemet så har jag vart väldigt nöjd. Känns riktigt robusta!

Medlem
Skrivet av lasselason:

Men Freeman säger ju att det inte är så? Kan han ha fel?

Han skriver ju att de inte köper samma. Däremot kan de köpa likadana.

Medlem

På min Dualsense som kom med konsolen så sitter gummit lite "slappt" på den högra styrspaken, så det känns som det är luft mellan gummit och den faktiska spaken när man trycker R3 så att säga.

På min Series X-kontroll som följde med konsolen så registreras inte vissa knapptryck om man inte verkligen mosar in knappen helt, då främst på Y-knappen vad jag märkt hittills.

Känns lite irriterande, men tyvärr känns det väntat ändå. Jag har 8 st Switch Pro Controllers (don't ask) och hälften av dem har diverse småfel som man kan störa sig på, till den graden att jag märkt de "bra" kontrollerna med klistermärken på baksidan. "Det var bättre förr" stämmer väl inte heller med tanke på hur extremt dåliga Nintendo 64s styrspakar var. Vi kanske måste gå tillbaka till helt digitala kontroller för att de ska funka som de ska?

Skribent
Skrivet av Fearnox:

Oj, det låter ju helt otroligt.
Känner nog ingen som har en helt fungerande nes dosa som användes aktivt på den tiden.
På våra handkontroller så var både styrkorset och a/b knapparna extremt tröga och jag har till och med minnen från att jag fick blåsor på den tiden.

På min gamla Nes så blev det också problem med handkontrollerna (efter många timmars spelande ska dock nämnas(. När jag monterade isär dem var i princip kontaktytorna under knapparna helt bortnötta. Det gick att fylla i kontaktytorna med blyerts och få dem att funka igen temporärt. Men det nöts bort snabbt igen och då måste man göra om "fixet".

Blåsor var inte ovanligt, men kollar du på knapparna så är de skålade, till skilnad från dagens som är runda..ä Skålade låter i teorin är bra, men under längre tid så blir de små kanterna skavade....klassiska tvspelstummen

Annars har jag haft tur med mina joycons, jag har fått fixa dem en gång. Men då ska det nämnas jag haft Switchen sen releasedagen. Har köpt två till som jag inte haft några problem med än heller.

Ingen av Xboxkontrollerna har haft problem, varken One eller Series S. Alla går som klockor.

Däremot så har jag haft problem med PS4a kontrollerna...gummit föll av dem första månaden och sen efter ett år så slutade batteriet ladda i båda kort efter varandra. Köpte två nya, varav en låg och blev urladdad och har sen dess inte gått att ladda igen. Den är helt död..sen har ena triggern blivit trög och svampig på den fungerande. Så jag har nog mest kontrollagg mot Sony just nu..


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Han skriver ju att de inte köper samma. Däremot kan de köpa likadana.

Det är sant!

Medlem

Gamla xbox-kontrollerna fick problem ofta,
de nyare har haft måndags problem som en microswitch som slutade fungera (!)
Dessutom hade jag en DPAD som slutade klicka uppåt.

Men när det gäller DPAD och knappar kan ni sluta diskutera,
det är exakt samma konstruktion på nya och gamla. https://www.youtube.com/watch?v=No3Lc1Ereyc

DPAD är ett klistermärke med metaldomes och knapparna är gummi med resistorskiva direkt mot kretskortet.
MS lär väl veta exakt hur bra det här fungerar efter ett antal miljoner kontrollers sålda
och priset på alla knappar och dpads lär vara väldigt nära noll.

Det fungerade ju bra för NES men redan Sega megadrive tror jag hade tillräckligt många knappar för att någon ibland kärvade eller dpad hamnade snett, men det är lite svårt att reparera ett problem som troligtvis sitter i plastgjutformen och inte i elektroniken.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Det lilla jag spelat så har jag inte märkt av något problem. Enda problem eller mja, är att kontrollen känns extremt "billig plast". Men annars så är själva formen och spakar/knappar sköna.

Jag tycker den känns robust, tyngre än förra.

Medlem

Det är mer eller mindre praxis att det är problem med hårdvara i början. Man kan tycka att de borde upptäckt problemet innan såklart, men min erfarenhet säger att det inte spelar nån roll om man har en miljon testare, det är alltid testare nummer miljon+1 som kommer få problem.

Medlem

Posta min till Tyskland förra vecka och imorgon kommer paket från Ups med hemleverans av utbytes kontroll. Bara den nu funkar som den skall 🙏🏻

Medlem

Hade lite problem med Y och enstaka gånger med X på kontrollen som följde med. Bytte in den och den nya funkar utan problem.


signatur

Övning ger träning.

Medlem

Min handkontroll till ps4, eller båda rättare sagt, lider av drifting och delay. Men när jag flyttar fjärrkontrollen till tvn, ljudlimpan och stänger av blåtand på telefonen så fungerar det perfekt. Mycket mycket märkligt.

Medlem

Fick en utbytes kontroll och nu är RT kass på den med...!! 🤯🤯 Har de haft brådis med tillverkning eller nåt så kvalitén är usel..

12
Skriv svar