Take-Two-chefen försvarar höjda spelpriser

Medlem
Skrivet av wololo:

Tycker att det är väldigt märkligt att spelen inte har höjts tidigare, kan inte komma på något i mitt liv som behållit samma pris som spelen har gjort över de senaste 20 åren. Sen visst, de har lanserat season pass och andra diverse extragrejer, men det är ju såååå uppskattat.

Ska de dessutom tjäna pengar samtidigt som de börjar betala schyssta löner och följa diverse avtal samtidigt som de ska gå med vinst så måste ju pengarna komma från nånstans.

Läs igenom tråden och ta en funderare på det du skrivit ^^

TL;DR

De tjänar som sagt redan mer än någonsin.

Jag har inget problem med att betala stora summor för vissa spel. Men idén att spel "ska" kosta en viss summa är så absurt. Känns väldigt föråldrat och kartellaktigt. Men visst de kan väl släppa sitt skräp för vilket pris de vill, få kommer köpa det men i och med att de ständigt säger att kunder "ska" vara villiga att betala det priset så kommer de bara höra yes-men överallt.

Medlem
Skrivet av deezel:

Läs igenom tråden och ta en funderare på det du skrivit ^^

TL;DR

De tjänar som sagt redan mer än någonsin.

Det kostar mera pengar än någonsin att göra AAA spel.

Medlem

Är det inte dags att börja prata om varför det kostar mer? För det gör det inte, men inflationen ökar hela tiden pga, skit valutor som våra stater använder för att mjölka oss på mer pengar.

Att göra spel kostar mycket mindre idag än förr, kvalitén på spelen har däremot gått up, men verktygen för att skapa den typen av kvalité har gått ner.

Det är så mycket fel i hur folk tänker och tror saker är.

Så skall vi börja med att diskutera utifrån verkligheten, och inte hur ett gäng människor med vinstintressen påstår att saker och ting är?


signatur

P.L.U.R

Medlem
Skrivet av wololo:

Tycker att det är väldigt märkligt att spelen inte har höjts tidigare, kan inte komma på något i mitt liv som behållit samma pris som spelen har gjort över de senaste 20 åren. Sen visst, de har lanserat season pass och andra diverse extragrejer, men det är ju såååå uppskattat.

Ska de dessutom tjäna pengar samtidigt som de börjar betala schyssta löner och följa diverse avtal samtidigt som de ska gå med vinst så måste ju pengarna komma från nånstans.

Du behöver lära dig att läsa och förstå.

Det har diskuterats i tråden varför du har fel och hur du behöver tänka om, att du inte kan läsa informationen som presenteras tyder på att du antingen inte tar in, dvs inte läser, eller inte förstår.

Ändra på det så blir det enklare att hänga med i diskussionen.


signatur

P.L.U.R

Medlem

Jag har inget emot en hög prislapp så länge man får vad man betalar för.

(Med det sagt så är väl just NBA-spelen (tillsammans med FIFA och NFL) kanske inte de bästa exemplen på spel som behöver kosta mer då det är dom som tenderar att innehålla allra minst skillnader från tidigare spel i serien.)


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Evilof:

Känns som att det är dags. Haha, jag vill minnas att Super Nintendospel kostade typ 699 mot slutet. Eller iaf 599.
Nu var väl Bergsala tokdyra i sammanhanget, men det känns väl tyvärr som att inflationen måste ge lite effekt på spelpriserna NÅN gång.
De blir ju inte direkt billigare att göra...

Du har fel, priserna går ner per enhet spel tillverkat, sen att vi har inflation som gör att våra pengar är värda mindre, det verkar du redan medveten om.

Att du inte förstår att det hänger ihop är lite förvirrande för mig.

Idag har det aldrig varit enklare eller billigare att skapa ett spel och distribuera det. Take-two snubben ljuger ju igenom näsan det förstår vi och det är roligt att det är i ett sportspel, det kanske enkom minst inovernade typen av spel som existerar som hävdar att de tillför content och värde, tillåt mig att hånflina!


signatur

P.L.U.R

Medlem

Kommer ihåg på den tiden när man pungade ut 3000kr för neogeo spel. Vad det blir med dagens mått vill jag inte ens veta😅

Medlem
Skrivet av deezel:

Läs igenom tråden och ta en funderare på det du skrivit ^^

TL;DR

De tjänar som sagt redan mer än någonsin.

Jag tjänar också mer än jag någonsin gjort ^^

Medlem
Skrivet av SorbP:

Du behöver lära dig att läsa och förstå.

Det har diskuterats i tråden varför du har fel och hur du behöver tänka om, att du inte kan läsa informationen som presenteras tyder på att du antingen inte tar in, dvs inte läser, eller inte förstår.

Ändra på det så blir det enklare att hänga med i diskussionen.

ärligt talat nej, hade inget intresse av att läsa igenom cirka 40 kommentarer.

Medlem
Skrivet av NeoWeo:

Kommer ihåg på den tiden när man pungade ut 3000kr för neogeo spel. Vad det blir med dagens mått vill jag inte ens veta😅

fan lyx, kommer ihåg man stod och fingrade på de fodralen på Mega Skivakademin inne på plattan, tror det var enda stället som sålde de spelen

Medlem

He, he, köpte NBA 2K21 på PC för 170 kr ca. 3-4 månader efter släppet. Skulle aldrig falla mig in att betala 699 kr.

Hur som haver, skitbra spel. Spelar inte online utan endast med\mot polare och NBA säsong.

Medlem

Känns löjligt att det är just NBA man höjer priset på med tanke på mängden MTX i dom spelen som redan drar in miljarder. Tror väl inte heller att utvecklingskostnaderna är så höga för dessa sportspel så en prishöjning skulle skulle vara nödvändig.

Medlem

Oja, jag kommer verkligen betala ockerpriser för halvfärdiga spel med Mtx och fusk som du betalar för..
Mhm, absolut..

Medlem

De får göra vad de vill, kommer ändå inte köpa ett spel för över 300kr. Kan lika gärna vänta ett år.

Medlem

Jag köper aldrig spel för fullpris längre. Kostar det 500~600kr så avvaktar jag. 400kr kan jag gå med på om det är ett spel jag är extremt hyped inför. 7-800kr? Hah. på en 50% rea hade det landat på mitt maximum pris så jag lär väl avvakta ännu längre vid det laget.

Medlem
Skrivet av Widowmaker-EATTJ:

Förstår inte riktigt problemet, 60 USD 2006 är justerat för inflation lika med 79 USD 2021 typ...

DVS rent krasst så är ett 70 USD spel idag fortfarande billigare än ett 60 USD spel var 2006...

Spelen har lägre kvalitet också, med detta sagt menar jag att grafiken inte är allt.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem
Skrivet av aT1C:

Det kostar mera pengar än någonsin att göra AAA spel.

Beror på hur ett spelbolag prioriterar sina pengar samt hur en management sköter om projektet. Vad som kostar mest i spelproduktion är mismanagement både produktivt och budget hantering. Och högre kostnad betyder inte per automatik bättre spel.

Sen är det inte devs som tjänar på högre kostnad eller utvecklingen, utan det är bonusar till chefer och outsourcade crunch företag i Asien som piskar sina arbetare för 400 till 700 dollar i månaden.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem

Jag är jäkligt kluven här. Köpte Demon’s Souls (PS5) för 800:-, skulle jag lägga 80 timmar på det (i underkant för vissa kanske, men rätt medel för majoriteten tror jag) så landar jag på tio spänn i timmen - BRA mycket billigare underhållning än mycket annat, säg typ en utekväll eller ett biobesök.

Att höja priserna ”bara för att” eller för att vi, konsumenterna, ”är redo” för det känns ju dock rätt skevt.

Jag påstår mig inte veta supermycket om utvecklingskostnader och här verkar ju folks åsikter gå isär rätt ordentligt, men jag tycker mig oftare och oftare se spel som går plus väldigt tidigt efter release (senast The Medium, vill jag minnas), så även om det kanske kostar mer och tar längre tid att utveckla - så verkar det ju inte gå någon nöd på utgivarna.

Ska jag ”tvunget” betala mer för ett nytt spel så ser jag väldigt mycket hellre att den extra slanten bidrar till högre lön och bättre arbetsförhållanden för utvecklarna.

Medlem

Så länge som man inte måste betala extra för halva spelet med microtransaktioner så är det väl okej. Tar ändå de flesta spelen på rea ett år efter släpp nu för tiden.

Medlem

Så länge som vi måste dras med detta gissel (läs mtx) så är det verkligen inte motiverat att höja spelpriserna för det har man indirekt redan gjort ju, med alla dessa battlepass,lootbox,skins,mtx,xp boost, extra allt deluxe som finns i princip varenda spel nu för tiden.

Medlem
Skrivet av Tobbe:

GTAV är mycket sämre än gta:sa, inte ens installerat mitt gratis Epic GTAV.

Ok, jag kommer aldrig få veta för gta:sa har för ful grafik för jag ska testa.
Jag har inte heller installerad den där gratisversion man fick på Epic likt alla andra gratis spel man fått på Epic.

Medlem

Spelpriserna borde sänkas. Eftersom utvecklarna är "Redo För Det".

RmK
Medlem
Skrivet av aT1C:

Det kostar mera pengar än någonsin att göra AAA spel.

Samtidigt är det extremt många fler som köper AAA spel i dag som dessutom inte ens behöver skeppas längre då de flesta säljs som digitala. Säg att utvecklingskostnaderna har dubblats eller tredubblats, sen räknar man med att försäljningen har tiodubblats eller mer i vissa fall så kan du räkna själv vilken vinst de gör trots samma pris. Det är extremt mycket fler gamers idag än vad det var för 20-30 år sedan.
----------------------
Som flera andra skriver i tråden så brukar även jag vänta med att köpa spel till de har gått ner runt 300kr sträcket innan jag köper det. Sist jag köpte ett spel för över 600kr var vid Xbox 360 releasen så det säger ju en del. När det gäller DLC så har jag endast köpt till The Witcher där det faktiskt gav mervärde till spelet och inte bara en ny skin.

Det finns extremt mycket spel att välja på i dagsläget så kostar ett spel för mycket kan man alltid spela något annat så länge.

Medlem

Jag tänker så som att vissa spel kan jag betala fullpris andra inte. T.ex. The Last of Us Part II köptes för 599 kr på releasedagen. FIFA/PES/NBA max 200-300 kr då det är exakt samma spel varje år med uppdaterad laguppställning - oavsett vad bullshit marknadsförare påstår.

VR spelet Half life Alyx vägrar jag betala mer än 30 €. Är Steam kund i 20 år o skaffat HTC Vive day one så hallå Gabe lite rabatt, tack! 🙋

Av den aledningen har jag inga problem att betala fullpris på Epic Store då jag redan fått så mycket gratis. 👍 För att sammanfatta, fullpris på Epic endast reor på Steam.

Medlem
Skrivet av Evilof:

Känns som att det är dags. Haha, jag vill minnas att Super Nintendospel kostade typ 699 mot slutet. Eller iaf 599.
Nu var väl Bergsala tokdyra i sammanhanget, men det känns väl tyvärr som att inflationen måste ge lite effekt på spelpriserna NÅN gång.
De blir ju inte direkt billigare att göra...

De spelen kostade mer av andra anledningar, som att t.ex. distrubition kostade mycket mer. För att inte tala om tillverkning. Det här handlar endast om att de vill hitta den nya smärtgränsen. De tjänar redan mer än någonsin och industrin slår rekord för varje år som går.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Ok, jag kommer aldrig få veta för gta:sa har för ful grafik för jag ska testa.
Jag har inte heller installerad den där gratisversion man fick på Epic likt alla andra gratis spel man fått på Epic.

Kommit några pärlor därifrån iaff.
Dock uselt att spel-browsern inte helt kan ta bort avinstallerade skitspel.. bara gömma bort dom.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Awesome! Så vi som då inte vill ha en mängd upplevelser i ett AAA-spel, utan t.ex. bara single player och lite grafikinställningar, kan då betala bara $20? Stort tack på förhand.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem
Skrivet av wololo:

ärligt talat nej, hade inget intresse av att läsa igenom cirka 40 kommentarer.

Då kanske du inte skall yttra dig heller, men du kanske lever ett liv där du bara springer förbi människor skriker något och sedan förväntar dig att människor skall ta dig på allvar?


signatur

P.L.U.R

Medlem
Skrivet av aT1C:

Det kostar mera pengar än någonsin att göra AAA spel.

Det där är en sanning med ENORM modifikation.

Vi behöver jämföra äpplen och äpplen och päron och päron.

Budgetarna för AAA-spel är enormt mycket större idag, och det handlar om att intäkterna dessutom är flera magnituder större.

Spelen har väldigt mycket högre kvalité på sitt content, men verktygen för att skapa dem är så mycket bättre idag.

Har ni sett vad man kan göra med Unreal och Megascans t.ex? Näh antog det för då hade du inte sagt så här.

Tycket Take-Two's CEO att det finns ytterligare vinstmarginal, det gör han säkert betyder det att han har rätt och att alla spel skall kosta 70 dollar, så fan heller vilket han snart kommer bli varse.

Det finns en anledning till att nästan all Innovation sker i AA/indie spacet, där har man relativt lean organisationer som faktiskt innoverar.

Take-Two kan gärna få gå under, menar har ni kikat på deras största kassako GTA-Online? Skapligt predatory marketmodel. *kräks*


signatur

P.L.U.R

123
Skriv svar