Loop Hero släppt - klättrar stadigt på Steam

Robot
Loop Hero släppt - klättrar stadigt på Steam

Nästa indie-hit i görningen?

#loop-hero, #steam


Inaktiv

Verkar inte hitta några aktier på bolaget...

Gnällkuk

Spännande, sett en del på min lista som spelat det. Kanske får ta att spana in.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av anon_176162:

Verkar inte hitta några aktier på bolaget...

Ligger väl under Devolver Digital skulle ja tro.


signatur

Fueled by coffee.

Medlem

Valheim + Loop Hero, måste ändå säga att det blev en bra första Q1 2021.

Inaktiv
Skrivet av Jonkan:

Ligger väl under Devolver Digital skulle ja tro.

Hittade inget på devolver på avanza. Kanske kallas npgot annat. Cd project red får man ju söka på Ava cd förnatt hitta åt.

Medlem

har 23h än så länge med loop hero under gångna veckan, riktigt kul spel som rekommenderas om man gillar roguelite genren

Medlem

Ingen aning vad rogue like genren är för något. När jag googlar säger den spel som jag alldrig spelat. Känner mig gammal..

Skribent
Skrivet av Saurfange:

Ingen aning vad rogue like genren är för något. När jag googlar säger den spel som jag alldrig spelat. Känner mig gammal..

Kraftigt förenklat kan man säga att roguelikes/roguelites går ut på att man ska dö gång på gång och komma lite längre vid varje försök. I roguelites brukar det även finnas någon form av varaktighet i det man gör, alltså att man kanske kan uppgradera sin karaktär lite eller hitta utrustning man får behålla så att det med tiden blir enklare att ta sig längre in i spelet.

Medlem
Skrivet av Saurfange:

Ingen aning vad rogue like genren är för något. När jag googlar säger den spel som jag alldrig spelat. Känner mig gammal..

Roguelike-spel har funnits sedan 80-talet så du kanske bara missat dem.

Rogue heter spelet som skapade hela genren. Det släpptes 1980 och ser ut så här:

Rogue är procedurellt genererad dungeon-crawler med permadeath och det var första spelet i sitt slag. Det släpptes flera andra liknande spel på 80-talet som till exempel Hack, Moria och Angband. Med tiden har man börjat kalla den typen av spel för roguelike eftersom de liknar Rogue. Så om du spelat något sådant spel så har du spelat ett roguelike.

Edit: jag såg nu att @Jonny Myrén också svarat. Jag låter det jag skrev ovan stå kvar som lite extra info.

Medlem
Skrivet av anon_176162:

Verkar inte hitta några aktier på bolaget...

Små indiestudior brukar inte vara börsnoterade.

Medlem

Började väldigt starkt men blev väldigt snabbt repetitivt

Inaktiv
Skrivet av Margy:

Små indiestudior brukar inte vara börsnoterade.

Sant. Brukar ju vara lite mer medelbolag eller större man hittar på börsen. Små bolag blir ju oftast dammsugna upp före dom hinner bli så stora att dom börsnoteras.

Medlem

Jag har sett spelet dyka upp lite på Youtube och Twitch men jag har inte tittat.
Jag läste denna artikel och tittade på klippet från Odd, och fan vad han går igenom det på ett bra och pedagogiskt vis. Och fan vilken musik! Jag köpte det, kommer spela det senare ikväll.

(Köpte det dock ej på Steam, utan på GOG, där det ligger som toppsäljare just nu)


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Får mig att tänka på .....

Lite av en grandaddy till dagens RPG-er.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Kraftigt förenklat kan man säga att roguelikes/roguelites går ut på att man ska dö gång på gång och komma lite längre vid varje försök. I roguelites brukar det även finnas någon form av varaktighet i det man gör, alltså att man kanske kan uppgradera sin karaktär lite eller hitta utrustning man får behålla så att det med tiden blir enklare att ta sig längre in i spelet.

Skrivet av Nemo:

Roguelike-spel har funnits sedan 80-talet så du kanske bara missat dem.

Rogue heter spelet som skapade hela genren. Det släpptes 1980 och ser ut så här:

https://i.imgur.com/jiczoYw.png

Rogue är procedurellt genererad dungeon-crawler med permadeath och det var första spelet i sitt slag. Det släpptes flera andra liknande spel på 80-talet som till exempel Hack, Moria och Angband. Med tiden har man börjat kalla den typen av spel för roguelike eftersom de liknar Rogue. Så om du spelat något sådant spel så har du spelat ett roguelike.

Edit: jag såg nu att @Jonny Myrén också svarat. Jag låter det jag skrev ovan stå kvar som lite extra info.

Tackar! Bästa färklaringen på nätet 😉👍

Medlem

Det här spelet ser väldigt intressant ut, väldigt originellt.

Medlem

Så... Dungeon Keeper?


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem
Skrivet av Tobias Solem:

Så... Dungeon Keeper?

Inte på något som helst vis.

Medlem
Skrivet av Saurfange:

Ingen aning vad rogue like genren är för något. När jag googlar säger den spel som jag alldrig spelat. Känner mig gammal..

Rogue som genre "baserar" sig på är från 80-talet...

Medlem

Jag har sen en tid tillbaka insett att jag gillar roguelike genren.
Men vad är egentligen skillnaden på lite och like?
Många spel skrivs som båda beroende på vilken sida man kollar men spelens hemsida säger ofta Rogue-lite.

Jag fick tidigare för mig att roguelike är att man inte får uppgraderingar som eventuellt gör nästa runda lättare.
Utan det är bara man själv som spelare som ska bli bättre

Rogue-lite får man med tiden uppgraderingar som ska göra spelet lättare ju mer man spelar.

Är denna uppfattning korrekt?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag har sen en tid tillbaka insett att jag gillar roguelike genren.
Men vad är egentligen skillnaden på lite och like?
Många spel skrivs som båda beroende på vilken sida man kollar men spelens hemsida säger ofta Rogue-lite.

Jag fick tidigare för mig att roguelike är att man inte får uppgraderingar som eventuellt gör nästa runda lättare.
Utan det är bara man själv som spelare som ska bli bättre

Rogue-lite får man med tiden uppgraderingar som ska göra spelet lättare ju mer man spelar.

Är denna uppfattning korrekt?

Beror lite på vem du frågar. Om man går efter "Berlin Interpretation" så är de viktigaste faktorerna procedurell generering, permadöd samt att spelet är turordningsbaserat. Detta baserat att likna det gamla spelet rogue från 80-talet. Bland dessa klassiska roguelikes finns som någon ovan nämnt angband, adom och nethack.

Spel som uppfyller vissa av dessa saker, (oftast ibland bara procedurell generering och permadöd fast med meta-progression) men är såpass annorlunda att det inte längre känns som samma genre, brukar då kallas roguelite, roguelikelike eller action roguelike. Kärt barn har många namn antar jag.

Några traditionella roguelikes, som jag själv kan rekommendera och som man kan finna på steam är Cogmind, Caves of Qud, Golden Krone Hotel, Jupiter Hell, Tales Of Maj'Eyal och Adom.

Roguelites som jag kan rekommendera är Noita, FTL, Spelunky (1 och 2) och unexplored. Listan kan dock göras lång.

Som sagt, beror dock på vem du frågar.

Medlem

Hmm, kanske får omvärdera mitt synsätt på spelet, svårt att bilda sig en uppfattning bara genom att kolla på streams.
Har liiiiiiiite svårt för grafikstilen i detta fall men, men...

Medlem

kul att det får uppmärksamhet, men inget spel för mig, kan inte med retrografik .
byter streamer så fort dom slår på detta spel.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Jag köpte spelet igår (tack vare FZ-artikeln!) och hann spela en stund. Jag brukar ha lite svårt för retrografik men i det här spelet funkar det riktigt bra av någon anledning.

Så långt verkar det vara rätt skoj spel och det kändes som att tiden flög iväg vilket brukar vara ett gott tecken.

Medlem

Har testat spelet nu, och likheterna med det klassiska Rogue är ganska små.
Man upptäcker dock snabbt att det är beroendeframkallande och att den största svårigheten är att vara måttlig med kortanvändandet.
Bästa tipset jag har är att INTE använda alla kort.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Jag har testat nu också, det är rätt kul att spela det men det är inget "streaming" spel, dels så fattar man ingenting om man bara hoppar in i en stream utan att veta något om spelet, sen är det tråkigt att se på.

Btw använd inte vampire mansion precis i början, går bra sen efter kanske 3 loopar.

1
Skriv svar