5 saker Nintendo bör fixa till Switch Pro

Robot
5 saker Nintendo bör fixa till Switch Pro

Vi önskar mer än 4K-upplösning. Vad önskar du?

#nintendo, #switch


Medlem

Alla spel går att lira i 60fps, helst 120fps.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Alla spel går att lira i 60fps, helst 120fps.

Detta! Det spelar ingen roll imo, om spel körs i 4K-grafik om spel fortfarande kommer att vara 30fps.
Så en Switch med kompetent hårdvara som klarar det flesta spel i 60fps vore guldvärt.
Då kanske Switch även blir en mer attraktiv plattform för de som primärt köper PlayStation och Xbox för den mer kraftfullare hårdvaran. Utvecklare kanske skulle välja att släppa mainstream spel som t.ex. CoD Warzone till Switch också

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Alla spel går att lira i 60fps, helst 120fps.

60 kan jag köpa, men 120 ? det ser man knappast skillnad på.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

60 kan jag köpa, men 120 ? det ser man knappast skillnad på.

Tycker 60fps på datorn känns segt, mycket trevligare vid 100-150fps. Kanske inte märks av lika mycket på konsol.

60fps borde oavsett priorioteras högre, än högre upplösning i 30fps.

Medlem

Personligen tycker jag switchen känns bräcklig och svajig. Det känns som om det skulle vara lätt att bryta loss kontrollerna.

Inaktiv
Skrivet av SWEBarb:

60 kan jag köpa, men 120 ? det ser man knappast skillnad på.

Beror ju på vad man har för skärm. Har man 60hz skärm vilket vi kan räkna med att switchen har, så nej. Ingen skillnad direkt.

Om man däremot har högre HZ, då är det all skillnad i världen bokstavligt talat. Nu har jag knappt rört min switch men när jag spelar på PC så tycker jag att 60 är ospelbart och de låga fpsen på switchen är anledningen varför jag inte orkar med att spela på den.

Medlem

Inbyggd bluetooth för fasiken!
Borde varit med från början (eller har de lagt till det i nyare varianter? Jag har första utgåvan av switchen).

Medlem

Ergonomi! Fucking Game Boy Color (från 1998!) var mer greppvänlig än Switchen i bärbart läge.

Medlem

Jag har svårt att se hur både högre upplösning och bättre batteritid ska kunna fungera, när det är skärmen i första hand som drar ström. Om de inte ska göra hela konsolen minst dubbelt så tjock då.

Personligen tycker jag att upplösningen duger som den är. Hade hellre sett högre bilduppdatering.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

Min egna lista på saker de skulle behöva ändra förutom det som redans nämnts.

1. Bättre placering av laddningsport, Tyckte det var ganska skönt att bara ställa "skärmdelen" på bordet och hålla i kontroll ibland, men batteriet dog rätt som det är och det går inte att ladda samtidigt som man har den ståendes på bordet för att porten sitter på undersidan, tyckte det var enormt irriterande.

2. Inget FPS drop/lagg i exklusiva spel tack, det är löjligt när spel gjorda för en konsol laggar på sagt konsol. Så bättre prestanda!

3. Bättre grepp på kontrollerna.

4. Bättre upplösning när den är kopplad till en större skärm/TV. Blev ganska trött med hur geggigt att blev på en 4K skärm. Men det borde nog falla in på att även ha bättre upplösning i handheld mode också. Rent av behöver den vara starkare, behöver inte vara Ps5/XboxSeriesX nivå på prestanda men tycker ju att Nintendo borde satsa på 1440p/2k upplösning om det är för dyrt att köra 4K.

5. Att den laddar så fort man kopplar in sladden, vet inte om det bara är min Switch men den tar alltid från 10 minuter till 30 minuter innan den ens börjar ladda batteriet när den är inkopplad, finner det ytterst märkligt.

6. Gå inte sönder av att ramla en gång i golvet, morsan råkade knuffa ned den en gång så låset på ena kontrollen pajade så nu går det inte ens att hålla i den utan att kontrollen ramlar ur. Tur är fungerar den fortfarande som normalt annars men tycker ju att den borde vara lite mer stöttålig, den föll ungefär 30-40 cm bara.

Men det är bara något jag tycker.

Medlem

Bätte och skönare joycon-spakar samt lite tystare knappar. Jag är alltid lite rädd att det höga klickandet från knapparna ska störa medresenärer på pendeln 😅

Medlem
Medlem
Skrivet av SWEBarb:

60 kan jag köpa, men 120 ? det ser man knappast skillnad på.

Har du provat 120 fps på en 120 Hz skärm?

Medlem

Bättre generell prestanda. Ny APU med nya ARM-kärnor GPU och SSD. Stanna kvar vid 720p vid handhållen konsol, det är redan en acceptabel pixeltäthet och att gå högre i upplösning gör att det är mindre troligt att nå 60 fps samt slöseri på dyrbar batteritid.

Bluetooth stöd för hörlurar out of the box och bättre kvalité på handkontrollerna.

och typ 1000kr dyrare än dagens switch~

4K upplösning? NEJ

Medlem
Skrivet av Querth:

...Bluetooth stöd för hörlurar out of the box...

This.

Medlem
Skrivet av LeaD:

Inbyggd bluetooth för fasiken!
Borde varit med från början (eller har de lagt till det i nyare varianter? Jag har första utgåvan av switchen).

Jag hade inte ens tänkt på att detta inte fanns redan, tills härom dagen då dottern skulle köra Just Dance på sitt rum och jag tänkte att hon kunde ansluta sin blåtand-högtalare för lite bättre ljud.. men nä.

Kontot avslutas

Det viktigaste är att fixa Joy-Con Drift.

Det andra är att Joy-Con handkontrollerna då även ska funka till vanliga Switch. Tänk vad störande om Switch Pro släpps och de äntligen har fixat problemen med Joy-Con drift men sen får man veta att de nya Joy-Con handkontrollerna endast fungerar till den nya modellen.
Jag skulle bara känna mig så lurad då, att vara tvungen att köpa en ny konsol för att bli av med rädslan för ett problem.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Batteritid och bättre joycons. Upplösningen kunde jag inte bry mig mindre om. Framerate är viktigare än upplösning vilken dag som helst.

Medlem

Håller med allt rörande kontrollerna och batteritid. Sen gärna lite snabbare cpu/gpu och mer internminne.

Medlem

Tänkt köpa Switch ett bra tag men blir sjukt osugen när jag läser alla kommentarer 😬

Medlem
Skrivet av Athretil:

Tänkt köpa Switch ett bra tag men blir sjukt osugen när jag läser alla kommentarer 😬

Trots dess brister så är det en otroligt trevlig konsoll.
Jag änvänder inte min så mycket i handheld, mest dockat läge.

P.S. Samt att jag haft tur att jag inte märkt av joycon drift öht på mitt ex.

Medlem

Bättre prestanda, framför allt i dockat läge (1080@60Hz i alla spel).
En bättre docka, eller ett annat sätt att docka Swichen till TVn (HMDI ut direkt från konsolen?). Nuvarande docka känns lite meh.
Bluetooth som vissa redan nämnt.

Spelar bara dockat och uteslutande single player spel så inte mycket av önskemålen i artikeln som påverkar mig i nuläget. Hade jag spelat bärbart eller behövt dela TVn (hemska tanke), så hade dessa såklart fått högre prioritet här också.

Inaktiv

Drifting, fixa det så. Undrar om dom kommer göra det, hoppas.

Medlem

7", 720p och OLED är good enough för min del i handheld. Det viktiga för mig för att rättfärdiga ett köp är bättre framerate, minst 60fps. Kör gärna 1080p60 i dockat framför 4K30 (i de flesta spel iaf). Det krävs nog inte mycket ändringar i hårdvaran för att driva i 60fps med tanke på hur många 60fps patchar det finns om man kör CFW på nuvarande switch.

För hög upplösning på skärmen tror jag kommer dränera batteriet för snabbt även om de trycker in ett "större" batteri.

Medlem

Jag tycker inte det verkar vara en bra idé att ha en 1080p skärm på den. Det är väl rimligare att se till att alla spel funkar lika snyggt och bra som Mario Kart i 720p. Om det stämmer som ryktena säger att det blir 7 tum och OLED är det ett bra kliv framåt. Behöver inte 1080p då. När det gäller prestanda tror jag att det vore bra att stänga avståndet lite till de andra. Men det kommer fortsatt vara knepigt läge ändå. 80 miljoner spelar på sin gamla switch och det här är ju inte Switch 2 vi pratar om. Med andra ord är det ju en prestandahöjning som väl ändå måste ligga inom ramen för att spel ska gå att spela på alla varianter av switch. Det kan ju då betyda sådant som sagts här. Om den nya switchen kan köra spel i 1080p/720p@60hz utan problem är det bra. När det gäller 4K lär det ju handla om Nvidia's AI-grej som skalar upp. De har ju även det där DLSS som skulle vara ännu bättre.

Så. Min gissning är att den inte kommer heta Switch Pro utan snarare Switch XL. För att följa traditionen.

Medlem
Skrivet av Ghan:

Trots dess brister så är det en otroligt trevlig konsoll.
Jag änvänder inte min så mycket i handheld, mest dockat läge.

P.S. Samt att jag haft tur att jag inte märkt av joycon drift öht på mitt ex.

Skönt att höra 😊 vore en perfekt konsol för döttrarna (och till mig och frugan)
Men väntar lite till utifall en PRO version skulle komma

Medlem

Nu har jag inte märkt av drift på mina joycons, ber till drift gudarna om nåd varje dag. Har en SSBU edition från november/december 2018 med de par joycons den kom med men oavsett så påverkar det min spelupplevelse då jag kommer på mig själv med att vara ovanligt försiktig eller använder den mindre än jag kanske vill i odockat läge!
Förutom hårdvaruförbättringar till "nya Switchen" så vill jag ha bättre grepp/bättre kontroller med bra knappar och någon annan lösning för var knapparna sitter. Vet inte om de kan fixa de värdelösa styrkorset till joyconsen (och pro kontrollen har inte bra styrkors heller då den gillar att tro man trycker upp även om man trycker höger). De få gångerna jag använder den handhållet så får jag ofta kramp eller åtminstone känningar i händerna efter längre spelstunder!

Inaktiv
Skrivet av Schluug:

Jag hade inte ens tänkt på att detta inte fanns redan, tills härom dagen då dottern skulle köra Just Dance på sitt rum och jag tänkte att hon kunde ansluta sin blåtand-högtalare för lite bättre ljud.. men nä.

Det finns adapter för bluetoothlurar, funkar faktiskt bra och kostar lite.

Medlem

Jag tycker de kunde släppa lite fler spel!

12
Skriv svar