Vilket var ditt första spel?

Medlem
Vilket var ditt första spel?

Vilket var det första spelet du kommer ihåg att du spelade?

Mitt absolut första jag minns var Nintendos Game & Watch, och spelet "Fire" året 1980 :

Alla coola kids i skolan hade med sig sina Game & Watch till lekis och vi provade varandras konsoller.

Den första datorn vi barn fick kom ett par år senare, 1983, en sprillans ny Commodore VIC-20, hemdatorn för folket!

Tror det var samtidigt som vi fick varsin Snowracer, där vi hade lika kul med kartongen den kom i, som produkten själv.
Klippte ut dörrar och fönster i snowracer-kartongen, och sen ut i den läskigt livsfarliga branta skidbacken precis utanför huset med våra enorma snowracers! (en vanlig snöhög visade det sig vid senare år).

Det första spelet vi fick på kassett (tog ett par dagar extra eftersom farsan snålat o inte köpt till en bandstation).

Commodore VIC-20 och spelet Arcadia:

Helt otroligt! Hur är det ens möjligt att vi kan påverka vad som händer på tvn med vår joystick?!
Föräldrarna tyckte inte det var lika kul dock, dom ville se på nyheterna med väder, och vi ville spela TV-spel!

Redaktör

En Pong-konsol som min farbror hade lånat av någon, nånstans i skarven mellan 70- och 80-tal. Första egna var Asteroids på en Atari 2600 som bror och jag fick i julklapp. Jag hade också Game & Watch-spelet Mickey Mouse, men det var trist även med dåtida mått och jag trånade efter Donkey Kong på dubbelskärm.


signatur
Medlem

DKC på snes
Rätt svårt, musiken var dope


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Första jag spelade var nog 1942 eller 1943 på arkad, på båt till antingen Danmark eller Tyskland. Kan även ha spelat nere i gamla jugoslavien en av de där konsolerna som hade tennis (pong), fotboll, hockey och något mer innan dess.

På "riktig" konsol var det nog Skate or Die på c64 eller om det var något på NES, kan då ha varit Rush N Attack, Metroid, Zelda, Mario, Tennis eller Ice Hockey

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Jag hade också Game & Watch-spelet Mickey Mouse

Oj jösses det hade jag helt glömt bort!
Var tvungen att googla, men kom på att det var nått med ägg och korgar innan videon startade

Medlem
Skrivet av wololo:

Första jag spelade var nog 1942

Lyckost!
Älskade att köra 1942 på arkad!
Körde det massor på ZX Spectrum 48K också

Medlem
Skrivet av dTexN:

DKC på snes
Rätt svårt, musiken var dope

https://youtu.be/Xqf8jID9TsE

Kan ju vara det snyggaste dom gjort på Super Nintendo! Hur lyckades dom!

Skribent

Jag trooor att det var Tennis till NES, men det är möjligt att jag testade något annat innan eftersom vi även hade en Commodore.

Medlem

River Rescue på Vic-20. Jag vill minnas att jag tyckte att det var mycket snyggt.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Jag trooor att det var Tennis till NES, men det är möjligt att jag testade något annat innan eftersom vi även hade en Commodore.

https://youtu.be/gOEeaKEyW98

Va!
Förstår inte hur jag kan ha missat det!
Hyrde ju NES och Vectrex hela tiden!

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

https://www.youtube.com/watch?v=XKCg_Utbfgg

River Rescue på Vic-20. Jag vill minnas att jag tyckte att det var mycket snyggt.

Wow snyggt! Kände inte igen det i färg dock. Vi hade bara en svartvit TV-apparat hah

Medlem
Medlem

Donkey Kong II, 1983 står det på lådan.
Funkar fortfarande, originallåda och instruktionspamflett. Som ny.

Min dotter spelar på den i bland. Känns så jäkla najs.

Medlem

Mitt första spel var Super Mario, tetris och football ett 3 in 1 till NES.
Farsan köpte det en sommar tillsammans med ett NES, jag var 5 eller 6. Hade inte börjat i skolan än. Satt inne hela sommaren och nötte Super Mario tills jag klarade det.
Man kan säga att den där sommaren gav upphov till en gamer.

Medlem
Skrivet av Gregerory:

Donkey Kong II, 1983 står det på lådan.
Funkar fortfarande, originallåda och instruktionspamflett. Som ny.

Min dotter spelar på den i bland. Känns så jäkla najs.

Den var riktigt bra! Samma år som Depeche Mode - Everything Counts, spelades sönder på radio!

Medlem

Måste ha varit Grandstand-konsolen jag hade som barn. Början på 80-talet (tror jag)
Bytte till mig mot en Strata-kopia
https://www.modip.ac.uk/artefact/aibdc-02556

Medlem

Antingen var det en Snake-klon till Vic20 som min far lånade, eller så var det Pole Position eller Mine Storm (eller ett tredje spel jag inte kommer ihåg) till Vectrex som min far hyrde under en helg i början av 1984.

Senare 84/85 så köpte min far en C64 och första spelet som fick mig att tycka spel var riktigt kul var Wizard of Wor, att skjuta monster tillsammans med någon var fantastiskt.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Senare 84/85 så köpte min far en C64 och första spelet som fick mig att tycka spel var riktigt kul var Wizard of Wor, att skjuta monster tillsammans med någon var fantastiskt.

Jag minns att jag råkade i slagsmål med en kompis på grund av det spelet. Friendly fire!


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Antingen var det en Snake-klon till Vic20 som min far lånade, eller så var det Pole Position eller Space Wars (eller ett tredje spel jag inte kommer ihåg) till Vectrex som min far hyrde under en helg i början av 1984.

Senare 84/85 så köpte min far en C64 och första spelet som fick mig att tycka spel var riktigt kul var Wizard of Wor, att skjuta monster tillsammans med någon var fantastiskt.

Vilken härlig Pacman klon!

Medlem

Året var 1988. Jag var fyra år gammal och den sommaren var vi på besök hos min farbror där jag för första gången kom i kontakt med videospel. Och att jag minns detta besök så tydligt beror nog också på att jag blev matförgiftad på köpet och fick spendera en hel natt själv på sjukhus.

Spelet i fråga var till någon sorts hemdator och gick ut på att man i rollen som soldat plöjde igenom ett sidoscrollat, krigshärjat ökenstadslandskap. Ibland flög det plan eller helikoptrar eller något förbi och bombade. Dessa fick man akta sig för. Bästa, och säkert enda, sättet att undvika att bli dödad av dem var att gå in i husen i bakgrunden och söka skydd där. Då skulle man alltså stå rakt nedanför en dörröppning och trycka uppåt eller någon annan knapp varpå man såg sin gubbes huvud i fönstret på huset. Hur häftigt som helst tyckte jag. En datorstyrd medhjälpare hade man också. Eller om det bara var en NPC. Honom råkade jag alltid döda i slutet av vad som förmodligen var den första banan. Kanhända att detta inte uppskattades av spelet och kanske var det därför som jag fick börja om från start hela tiden. Jag minns att min farbror sade något i stil med "Honom skulle du inte skjuta! Skjut inte honom nästa gång." och nästa gång jag kom fram dit påminde han mig att inte skjuta den andra goda gubben i slutet men likt förbannat råkade jag ändå göra det varenda gång.

Fast jag kom ändå längre som kom så långt som till den där gubben man inte skulle skjuta för från första början dog jag ju av att fienden sköt ner mig och därefter, innan jag fattade att och sedan HUR man skulle gå in i husen i bakgrunden, så dog jag av sprängladdningarna från ovan. Så bit för bit kom jag ändå längre och längre ju mer jag spelade. Och namnet på spelet? Inte en blekaste aning. Jag har försökt kolla upp det här såklart men hittills har jag inte lyckats finna vad det här var för spel. Sidoscrollade actionspel från någon gång fram t o m 1988 finns det gott av. Vad jag minns så var det ganska fyrkantigt, mer Super Mario Bros än Super Mario World alltså, och helt sidoscrollat, dvs man förflyttade sig på helt platt underlag från vänster till höger.

Minns inte, kanske tetris på nån sån där billig bärbar konsol.

Hade ingen Aha-upplevelse och hade rätt dålig tillgång till spel.


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem

Har inte direkt koll på vilket spel som var det första, men vad jag kan minnas var det ett av de som gick att välja på när farsan hyrde Vectrex i den lokala videobutiken (i början på 80-talet). Spel jag minns (efter google-sökning) är Armor Attack, Mine Storm och Solar Quest.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Känner mig plötsligt ung (Tack för den hörrni)

Super Mario Allstars med tillhörande SNES som jag fick i julklapp 93 om jag minns rätt

Medlem

Medlem

Våran första konsoll var SNES som min pappa köpte till mig i julklapp.
Till den medföljde Super Mario Allstars så det är nog det första spelet/spelen jag minns att jag spelade själv.
Kort därefter köptes även DKC in och det klarade jag inte ut förens i vuxen ålder (Första tågbanan var för mycket för min lilla hjärna och fingrar)

Medlem

Game & Watch: Donkey Kong Jr.

Min första konsol fick jag några år senare, en Sega Mega Drive med tre stycken spel: Sonic the Hedgehog, Jurassic Park och Ariel The Little Mermaid. Good times.

Medlem

Det var nog Pong på Atari. Ägde inget själv men hos en kompis. Sedan var det nog Kings Quest eller Larry, även d hos en kompis vars far hade en dator från jobbet.
Satt med ett lexikon och försökte fatta nått.
Sedan, eller typ samtidigt, så var d Vic 20 och 64. Infiltrator, Spy vs Spy m.m. Alla dessa kopierade kassetter och press play on tape, Run, >L och inte minst syntax error!
Vilka tider!
Men Ys och Phantasystar på mastersystem är nog de spel som satte sig hårdast!

Medlem
Skrivet av matt76:

Har inte direkt koll på vilket spel som var det första, men vad jag kan minnas var det ett av de som gick att välja på när farsan hyrde Vectrex i den lokala videobutiken (i början på 80-talet). Spel jag minns (efter google-sökning) är Armor Attack, Mine Storm och Solar Quest.

https://www.videogameconsolelibrary.com/images/1980s/82_GCE_V...

Vectrex... vilken härlig maskin!!
Vi ungar fick hyra EN film också samtidigt per helg...
Vet inte hur många gånger vi tog Ghostbusters, Rambo, Alien, och Highlander

Inaktiv

TV-Sports hette konsollen och som på namnet hör man ju att det var några sportspel i pongmiljö. Två kontroller och två pistoler. Spelades självklart på svartvit tv med. Hittade dock ingen bild på den när jag googlade.

Minns att prislappen satt kvar på lådan. 895:- nån gång på sent 70-tal.

Medlem
Skrivet av ohGr:

Lyckost!
Älskade att köra 1942 på arkad!
Körde det massor på ZX Spectrum 48K också
https://youtu.be/kdICR49vbvg

Alltså det var en kort båttur men jag blev helt förälskad i det.

Skriv svar