Take-Two-chefen försvarar höjda spelpriser

Avstängd

Jag är okej med ett högre pris, men det förutsätter en total avsaknad av lootlådor, microtransaktioner, in-game valutor eller andra bedrägerier.

Skrivet av Edvin:

Hoppas att de släpper online och singelplayer separet redan från början (till lägre pris ) med till exempel GTA 6.

Har varit totalt ointresserad av GTA och Red Dead som onlineupplevelser.

En dålig idé. Finns ingen som tvingar dig att spela mp, men du splittrar fortfarande spelarbasen i två läger.

Medlem
Skrivet av General White:

En dålig idé. Finns ingen som tvingar dig att spela mp, men du splittrar fortfarande spelarbasen i två läger.

Visst är det sant att ingen tvingar mig att spela online, men om singelplayerdelen släpps separat så behöver jag inte betala för en multiplayerdel som jag tycker är väldigt obehagligt utformad.

Och att spelarbasen skulle bli mer splittrad än den är idag ser jag inte heller, är många utöver mig som köpt Red Dead 2 och GTA 5 för singelplayer och sedan knappt rört onlineläget (eller totalt ignorerat det).
Onlinedelen i GTA verkar för övrigt redan vara ganska splittrad mellan de som betalar för att vinna och de som inte gör det.

Avstängd
Skrivet av Edvin:

Visst är det sant att ingen tvingar mig att spela online, men om singelplayerdelen släpps separat så behöver jag inte betala för en multiplayerdel som jag tycker är väldigt obehagligt utformad.

Och att spelarbasen skulle bli mer splittrad än den är idag ser jag inte heller, är många utöver mig som köpt Red Dead 2 och GTA 5 för singelplayer och sedan knappt rört onlineläget (eller totalt ignorerat det).
Onlinedelen i GTA verkar för övrigt redan vara ganska splittrad mellan de som betalar för att vinna och de som inte gör det.

Innan GTA V hade jag knappt spelat mp i gta (fanns det ens..) och skaffade det enbart för sp. Testade mp och fastnade nästan direkt, det var (fram tills det spårade ur med MTs) ett av de bästa mp-upplevelserna. Hade jag köpt endast sp-delen så hade jag gått miste om det som gjorde GTA V bra.

Du har dock rätt i att GTA V idag är helt och hållet PTW.

Medlem
Skrivet av SorbP:

Det där är en sanning med ENORM modifikation.

Vi behöver jämföra äpplen och äpplen och päron och päron.

Budgetarna för AAA-spel är enormt mycket större idag, och det handlar om att intäkterna dessutom är flera magnituder större.

Spelen har väldigt mycket högre kvalité på sitt content, men verktygen för att skapa dem är så mycket bättre idag.

Har ni sett vad man kan göra med Unreal och Megascans t.ex? Näh antog det för då hade du inte sagt så här.

Tycket Take-Two's CEO att det finns ytterligare vinstmarginal, det gör han säkert betyder det att han har rätt och att alla spel skall kosta 70 dollar, så fan heller vilket han snart kommer bli varse.

Det finns en anledning till att nästan all Innovation sker i AA/indie spacet, där har man relativt lean organisationer som faktiskt innoverar.

Take-Two kan gärna få gå under, menar har ni kikat på deras största kassako GTA-Online? Skapligt predatory marketmodel. *kräks*

Rörde jag en nerv? haha

Det är klart allt har blivit bättre än vad vi har haft tidigare det självklart när alla som jobbar på verktyg för att göra spel snabbare och lättare att det blir bättre med tiden. Det är ett av 1000 kugghjul för att göra AAA spel.

Klart som fasen AAA har problem med Innovation, vem vill godkänna 100 - 200 miljoner dollar på något som inte garanterat att få pengarna tillbaka? Det är tillräckligt svårt att göra spela som det är i dag. För varje spel som lanseras 40 andra project har slängt åt sida eller inställt av så många anledningar. Om vill ta de sensate EA nyheter om inställda spel som ett example, detta är normen i spel industri men tyvärr är det sällan att det pratas om.

Med det vill jag säga jag stödjer inte någon chef tar ut mega bonus med mera och det spelar inge roll vilket industri det är. Mera pengar till det folk som jobbar med spel kommer jag alltid stödja. De är redan underbetalt om man jämför med mjukvara industrin.

Att det finns fler spelare än någonsin tidigare men samtidigt så har spel har aldrig varit så billigt som det är nu med REA överallt, indi spel, Early Access osv.

Medlem
Skrivet av SorbP:

Då kanske du inte skall yttra dig heller, men du kanske lever ett liv där du bara springer förbi människor skriker något och sedan förväntar dig att människor skall ta dig på allvar?

Åh gud nej, förlåt, jag gjorde lilla du väldigt upprörd. Jag förstår att ditt anonyma internetliv är det ställe där du skiner, varsågod, förlåt att jag råkade kasta en skugga där.

Nej, jag lever mitt riktiga liv seriöst, tar det mesta på allvar(i verkliga livet, du vet inte på skärmen). Så för att förklara så du kanske kan förlåta mig, jag såg en nyhet med kommentatorsfält, lägger mitt mynt och tänkte de va de, visste inte att ni hade en liv o död diskussion pågående. Jag förstod inte hur seriöst detta var. Super cereal.

Medlem
Skrivet av wololo:

Åh gud nej, förlåt, jag gjorde lilla du väldigt upprörd. Jag förstår att ditt anonyma internetliv är det ställe där du skiner, varsågod, förlåt att jag råkade kasta en skugga där.

Nej, jag lever mitt riktiga liv seriöst, tar det mesta på allvar(i verkliga livet, du vet inte på skärmen). Så för att förklara så du kanske kan förlåta mig, jag såg en nyhet med kommentatorsfält, lägger mitt mynt och tänkte de va de, visste inte att ni hade en liv o död diskussion pågående. Jag förstod inte hur seriöst detta var. Super cereal.

./slowclap


signatur

P.L.U.R

Medlem
Skrivet av aT1C:

Rörde jag en nerv? haha

Det är klart allt har blivit bättre än vad vi har haft tidigare det självklart när alla som jobbar på verktyg för att göra spel snabbare och lättare att det blir bättre med tiden. Det är ett av 1000 kugghjul för att göra AAA spel.

Klart som fasen AAA har problem med Innovation, vem vill godkänna 100 - 200 miljoner dollar på något som inte garanterat att få pengarna tillbaka? Det är tillräckligt svårt att göra spela som det är i dag. För varje spel som lanseras 40 andra project har slängt åt sida eller inställt av så många anledningar. Om vill ta de sensate EA nyheter om inställda spel som ett example, detta är normen i spel industri men tyvärr är det sällan att det pratas om.

Med det vill jag säga jag stödjer inte någon chef tar ut mega bonus med mera och det spelar inge roll vilket industri det är. Mera pengar till det folk som jobbar med spel kommer jag alltid stödja. De är redan underbetalt om man jämför med mjukvara industrin.

Att det finns fler spelare än någonsin tidigare men samtidigt så har spel har aldrig varit så billigt som det är nu med REA överallt, indi spel, Early Access osv.

Tillgång och efterfrågan, det finns betydligt mer av allt, mer bra men också mer skräp, så man får ju anstränga sig för att bryta igenom bruset.

Håller med dig, pengarna skall landa hos dem som faktiskt skapar något, inte till några jävla CEO:s de är generellt mer i vägen än en hjälp nuförtiden verkar det som, kanske alltid varit så.


signatur

P.L.U.R

Medlem
Mjae
Skrivet av SorbP:

Du har fel, priserna går ner per enhet spel tillverkat, sen att vi har inflation som gör att våra pengar är värda mindre, det verkar du redan medveten om.
.....
Idag har det aldrig varit enklare eller billigare att skapa ett spel och distribuera det.

Tvivlar starkt på billigheten.
Hur många personer tror du jobbade på tex Super Mario World jämfört med Super Mario Oddysey. Eller original Doom vs Doom 2016?

Och det är klart jag förstår att fler sålda ex hjälper till. X miljoner i utvecklingskostnad delat på Y sålda ex liksom. Men tex så sålde Super Mario World mer än Super Mario Oddysey. Och Doom 1 nästan lika många ex som Doom Eternal...
Och Id Software back in The days var ju ingen superstor studio.

Medlem
Skrivet av loerk:

De spelen kostade mer av andra anledningar, som att t.ex. distrubition kostade mycket mer. För att inte tala om tillverkning. Det här handlar endast om att de vill hitta den nya smärtgränsen. De tjänar redan mer än någonsin och industrin slår rekord för varje år som går.

Syftar du tillverkningen av kassetter eller för alla kodknackare, artister och dylikt?
För dagens AAA spel måste väl vara betydligt dyrare ur en personalsynpunkt.

123
Skriv svar