5 saker Nintendo bör fixa till Switch Pro

Medlem

Jag kommer köpa den oavsett men är ganska ointresserad av detaljerna.

Jag vill att Nintendo lägger fokus på sina spel och kommer med info om de stora titlarna snart.


signatur

Jag är del av spelpodden GOTY - Årets spel
Lyssna gärna:
https://podcasters.spotify.com/pod/show/goty

Medlem

Driftingen > allt annat.

Medlem

Jag har 6st joycon, ingen har problem med drift.
Är det verkligen ett stort problem?

Jag har en Xbox 360 kontroll som driftar ibland men den är väldigt väl använd


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

60 kan jag köpa, men 120 ? det ser man knappast skillnad på.

Det är stor och märkbar skillnad mellan 60 och 120 FPS. Det märks dock mer av i första och tredjepersons-spel (m.m.), än i t.ex bilspel. Märks tydligt med mus och tangentbord förstås, men även med kontroll (knappt nåt spel än som rullar i stadiga, låsta 120 FPS på PS5/XsX).

Det syns, men framför allt känns, stor skillnad.

Medlem

- 60 fps i minst alla självklara populäratitlar.

Blir inget nyköp ändå. Använder den bara som ett komplement till titlar som är extra trevligt i bärbart, grafiklätta indiespel etc. Hade den redan nuvarande kunnat köra fps-spel som Doom och Skyrim i 60 fps så hade den varit mer användbar från start.

- Ett liknande Xbox gamepass får dem gärna lansera den med som en USP.

Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Jag har 6st joycon, ingen har problem med drift.
Är det verkligen ett stort problem?

Jag har en Xbox 360 kontroll som driftar ibland men den är väldigt väl använd

Jag har 4 st och iaf tre av dessa har problem. Satans irriterade i spel som Mario när man står still på en åkande plattform och helt plötsligt tar Mario ett språng rakt fram ner i döden.

Har dock sett guider på tuben hur man kan rengöra dosorna men ej orkar mig på det ännu.

Medlem

The man behålla 720p i handheld mode om de ökar till 60fps med OLED
Ska de gå upp till 1080p så lär den bli dyr om 60fps samt 4-5h batteri ska erhållas
1080p60 i dockat vore riktigt nice.


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem

- 60fps>4K. Förstår inte varför någon bryr sig om 4K på en så pass liten skärm.
- Större joycons. Får kramp i händerna efter en kvart. Tycker att det är orimligt att det inte finns som alternativ, jag kan bokstavligen gömma de befintliga i min näve.
- Fler spel. Utbudet till konsolen blev oerhört tråkigt efter de två första åren.

Medlem
Skrivet av lyrael:

Jag tycker de kunde släppa lite fler spel!

Eller kanske ett bättre sätt att hitta bra spel bland de tusentals spel som finns i deras store.

Redaktör
Skrivet av Athretil:

Tänkt köpa Switch ett bra tag men blir sjukt osugen när jag läser alla kommentarer 😬

Ja, på många sätt är Switch riktigt, riktigt bra, även om den här artikeln handlar om några mindre bra saker. Många verkar köra en Switch och en pc, och tycka att det täcker spelbehovet rätt bra.


signatur
Medlem

Spelar sällan handhållet. Har mest switchen för de exklusiva titlarna. Men 60fps är för mig absolut högst på listan.

Ion
Medlem

"Högre upplösning!"
"Högre uppdateringsfrekvens!"

"Längre batteritid!"

Hmm välj 1..

Medlem

Det är lite som att jag förlorar fördelarna med att den är bärbar när den är så oskön att fingrarna somnar efter 30 min. Bättre ergonomi är därför högsta prio för min del. Det finns mycket som går att förbättra men jag ser gärna att den får en lite bättre skärm och mer kraft under huven. Annars är jag rätt nöjd med switchen.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Ja, på många sätt är Switch riktigt, riktigt bra, även om den här artikeln handlar om några mindre bra saker. Många verkar köra en Switch och en pc, och tycka att det täcker spelbehovet rätt bra.

Har både PC, PS4 pch PS5 men tänker att switch vore perfekt komplement för mina 5 åriga flickor.

Redaktör
Skrivet av Athretil:

Har både PC, PS4 pch PS5 men tänker att switch vore perfekt komplement för mina 5 åriga flickor.

Det lär bli succé. Mina ungar (9 och snart 7) kör t.ex. Mario Kart, Just Dance (funkar mycket bättre på Switch än på PS4), flera Super Mario, något enklare partyspel m.m.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det lär bli succé. Mina ungar (9 och snart 7) kör t.ex. Mario Kart, Just Dance (funkar mycket bättre på Switch än på PS4), flera Super Mario, något enklare partyspel m.m.

Underbart! Ja jag tror också det blir en stor hit, men väntar nog lite till utifall en PRO version kommer.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

60 kan jag köpa, men 120 ? det ser man knappast skillnad på.

Där har du väldigt fel! Sätt dig med en 144hz-skärm och skifta mellan de två så ska du nog se.

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Där har du väldigt fel! Sätt dig med en 144hz-skärm och skifta mellan de två så ska du nog se.

Men...men... ögat kan inte se mer än 23,976 fps

Medlem
Skrivet av bond12:

Men...men... ögat kan inte se mer än 23,976 fps

Ofan? Vad har du för producent på dina ögon?

XD

Medlem

För mig så om jag ska köpa en ny version av Switch så ska den ha:

Bättre ergonomi till Joy-Cons (det är fine om det är en attachable-accessoar) så att händerna inte krampar eller stelnar. Många gånger man måste ta paus och röra på händerna och fingrarna pga stelheten man har fått. Får inte det när jag spelar med Ps4/Ps5/Xbox handkontroll, bara Nintendos.

OLED display. Jag tycker att nuvarande skärmen är redan bra, men en OLED skulle göra allt finare. Dock så tycker jag att deras spelstudios får ha i åtanke på OLED-skärmar när de utvecklar spel. Tyckte vissa tillfällen i Breath of the Wild var alldeles för färgstarka, nästintill att man fick ont i ögonen, när man lirade spelet på OLED TVn.

Bildfrekvens. Jag har inget emot att spela i 30 fps när jag spelar i handheld mode. Inget jag tänker på. Spelade igenom Pokémon Sword häromdagen och under hela spelgenomgången så tänkte jag inte en sekund på att spelet körde 30fps. Men igen, om jag ska uppgradera så vill jag ha bättre fps för att uppgradering ska kännas värt det.

Bättre vibration/rumble. Jag vill att de använder sig utav samma rumble-teknik som Sony har till Ps5-kontrollen. Flera gånger märker jag av att rumble på Switchen är mer utav en irritation än en feature, då den är så skarp och obekväm. Det är synd att man måste stänga av funktioner som ska vara en feature pga utförande. Det här är inte ett måste, utan blir bara att man stänger av rumble igen om den är desamma som i vanliga Switchen.

Inbyggd Bluetooth. Jag vill kunna koppla in mina trådlösa ljudisolerande hörlurar till Switchen för att slippa all bakgrundsljud utan att behöva köpa någon accessoar för att få det att fungera. En anledning varför jag aldrig tar med mig Switchen när jag pendlar eller går ut.

Ändra plats för laddningsporten. Alla portar ska vara på ovansidan för bättre ergonomi. Ibland när jag ligger i sängen och spelar, så vill jag undvika ha i laddkabeln då jag brukar luta Switchen mot något. Men när batteriet blir låg och jag vill fortsätta spela så blir man ju illa tvungen att ha i laddkabeln, och lutar jag Switchen mot något så böjs laddkabeln (med luta så menar jag att den står mot t.ex. täcket eller dyl.).

Göra om deras eShop. eShopen nu är slö, laggig och svårt att hitta bra guldkorn. Fler filter, bättre respons, fler alternativ/val. Flera gånger har det hänt att man bläddrar eShopen i 20-30 minuter för att se om man hittar något bara för att sen ge upp.

Samtidigt med tal på eShop så vill jag se fler portade spel från äldre konsoler (antingen till deras befintliga emulatorer eller köpa stand-alone). Nintendo kan säkert avtala med diverse spelstudios för att få in fler retro-spel som man kan få spela som man aldrig spelat tidigare. Sitter fortfarande och hoppas på FF1-6 ska dyka upp från Square, spel från GBA som man missade (Final Fantasy Tactics, Golden Sun 1 och 2 m.m.), vanliga GB samt N64 hade jag också velat så. Tycker det är synd att de saktade ner spelsläppen till NES/SNES när det var en av de primära anledningarna jag betalar för Nintendo Online.

Online/Matchmaking i deras egna IPn. Den behövs förbättras extremt mycket. Nintendo ligger så långt efter med detta. Flera gånger när man spelar ett spel som är populärt och Matchmaking har svårt att hitta motståndare med bra uppkoppling, och istället ger dig första motståndaren den hittar oavsett om det är 1 röd bar eller 5 gröna.

Där är min lista. Hälften skulle Nintendo kunna fixa till nuvarande Switchen, men om de nu ändå håller på att skapa nästa variant av Switchen så kan de också förbättra mjukvaru-aspekten. Vi får väl se om Switch Pro är något, men personligen tvivlar jag på det (då Switchen lanserades 4 år sedan), utan istället så kommer vi snart se deras nya konsol (om det är Switch 2 eller något helt unikt). Min gissning är att BoTW2 kommer vara en av de sista stora IPn för Switchen och den kommer säkert släppas för deras nästa konsol också, precis som första BoTW.

It's not a lake, it's an ocean

Jag står i startgroparna för att köpa en Switch men ska försöka hålla mig från det ett tag till. Utifall att rykten om en Switch Pro verkligen stämmer (om den nu inte blir orimligt dyr). Misstänker att den mest kommer spelas i dockat läge, så jag vet inte vilka förbättringar de kan tänkas komma med som inte har direkt med bärbart läge att göra.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av MarMan Hollow:

Ofan? Vad har du för producent på dina ögon?

XD

Skoja bara lite, känns som att de som inte ser skillnad mellan 30/60hz samt 120/144hz måste lida av någon utvecklad version
av grå starr samt gulsot.

Medlem

Vet inte om det är mina joycons som det är fel på, men räckvidden för dom när man spelar i stationärt läge är under all kritik. Tappar inputs redan efter några meter på min.


signatur

Your Forum Community reputation has increased by 1.

Redaktör
Skrivet av Nimr0d:

Vet inte om det är mina joycons som det är fel på, men räckvidden för dom när man spelar i stationärt läge är under all kritik. Tappar inputs redan efter några meter på min.

Har också haft problem med det, de räcker inte många meter. Tycker överlag att joycon är rätt tveksamma med tanke på pris och funktion. Menar: två stycken med hållaren som kan ladda dem landar uppåt tusenlappen. Horribelt. Synd, för Switch är en riktigt bra konsol på andra sätt.


signatur
Kontot avslutas
Skrivet av Tomas Helenius:

Har också haft problem med det, de räcker inte många meter. Tycker överlag att joycon är rätt tveksamma med tanke på pris och funktion. Menar: två stycken med hållaren som kan ladda dem landar uppåt tusenlappen. Horribelt. Synd, för Switch är en riktigt bra konsol på andra sätt.

Ja, jag använder Switch Classic Pro när jag spelar stationärt nu mera.
Har ett par Joy-Con som fungerar fint fortfarande men använder de nästan aldrig nu mera när man har Hori Split Pad Pro.


signatur

ゼルダの城

12
Skriv svar