Geocaching - en modern skattjakt med GPS

Medlem
Geocaching - en modern skattjakt med GPS

Om du vill komma ut i den friska luften och är nyfiken på vad naturen eller ditt hemkvarter har att erbjuda är Geocaching kanske något för dig!

Geocaching är ett utomhusäventyr som händer hela tiden, över hela världen. För att spela används Geocaching-appen och / eller en GPS-enhet för att navigera med hjälp av koordinater till gömda burkar ”skatter” som kallas geocache. Det finns miljontals geocacher i 190 länder som väntar på att upptäckas - det finns förmodligen till och med några nära dig just nu.

Geocaching utformades strax efter avlägsnandet från det globala positioneringssystemet den 2 maj 2000, eftersom den förbättrade noggrannheten i systemet gjorde det möjligt för en liten behållare att placeras på en specifik plats. Den första dokumenterade placeringen av en GPS-lokaliserad cache ägde rum den 3 maj 2000 av Dave Ulmer från Beavercreek, Oregon.

Idag är det över 3 miljoner geocacher och miljoner aktiva geocachers som spelar spelet. Geocacher finns i alla olika former, storlekar och svårigheter och är dolda i både landsbygd och stadsmiljöer.

Geocaching erbjuder något för alla, från familjer med barn till pensionärer. Vissa geocache:are spelar spelet för att se hur många totala "fynd" de kan få, medan andra spelar för att hitta mer krävande eller se hur många nya kommuner/länder de kan besöka. Geocaching är ett utmärkt sätt att hitta anmärkningsvärda platser som du annars inte skulle ha upptäckt. Det är också ett utmärkt utbildningsverktyg och en ursäkt för att gå ur soffan.

För att komma igång skapar du ett gratis baskonto och använder Geocaching.com eller gratis Geocaching®-appen för att söka efter geocacher nära din plats. Oavsett om du vill hitta din första geocache eller din tiotusende är Geocaching®-appen ditt ultimata verktyg för geocaching.

När du har hittat en geocache, öppna den och underteckna loggboken med dit alias och datum. Dock är det viktigt att du är diskret och inte avslöjar platsen för någon som inte är med i spelet, så kallad ”mugglare”. I burken (cachen) kan du upptäcka några föremål (små leksaker, nyckelringar, prydnadssaker m.m. Det finns även så kallade Travel Bugs/Geocoins, en figur med dogtag-id som man kan följa hur den färdas från cache till cache över hela världen. Den allmänna tumregeln är om du tar något, lämnar något av lika eller större värde. Dock får du inte behålla Travel bug/Geocoin utan de ska sedan skickas vidare på nya äventyr. Placera sedan behållaren tillbaka exakt där du hittade den och dela din upplevelse online med resten av geocaching-communityn.

Jag har varit aktiv inom Geocaching, till och från, sedan 2006. Där mina bästa minnen är från de lite mer krävande cacherna och de som är väldigt välgjorda. Ett starkt minne har jag från geocachen ”Fångarna på Fortet” som var inspirerat av TV-programmet med samma namn. Vi höll på i 5-6 timmar inne på fortet med olika utmaningar innan vi hittade slutgömman. Den var placerad i ett av forten uppe på Varberget utanför Karlsborg. Tyvärr finns denna guldgömma inte kvar. Den var en de mest populäraste cacherna på sin tid, många cachare åkte dit från hela Sverige bara för att hitta den.

Några andra trevliga minnen är från så kallade event, där flera hundra och ibland upp emot tusen personer har samlats för att ge sig ut på ett skräddarsytt äventyr under en begränsad tid, sedan plockas de bort. Då tänker jag specifikt på Sveriges största event FAD tidigare ”Fumble After Dark”, numera ”Fumble After Daylight”. Som är ett mycket omtyckt event som går av stapeln varje år (förutom i dessa tider). Där deltagare från hela Europa är med och deltar.

Har ni frågor eller vill veta något mer specifikt så är det bara att hojta till!

Finns det någon mer än jag här på FZ som håller på med detta?

TL;DR: Geocaching - Modern skattjakt utomhus med mobil / GPS. Varierande svårhetsgrad, naturupplevelser, historiska platser m.m. Gratis till viss del. Komma till intressanta platser som man annars aldrig skulle upptäcka.

Om ni är nyfikna så kan ni läsa mer på https://www.geocaching.com/ alternativt kika in på den svenska hemsidan https://geocaching.se/. Här finns det också en bra sökfunktion:
https://www.geocaching.com/seek/ längst upp kan du exempelvis skriva in din hemstad.


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Skribent

Kul initiativ! Jag och en polare körde en del geocaching för några år sedan. Det är riktigt kul, speciellt när man hittar små smultronställen av olika slag i närheten av där man ofta rört sig under åren.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Kul initiativ! Jag och en polare körde en del geocaching för några år sedan. Det är riktigt kul, speciellt när man hittar små smultronställen av olika slag i närheten av där man ofta rört sig under åren.

Ja, verkligen!


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem

Höll på med från typ 2006-07 riktigt mycket i många år. Jag var helt såld på det! Men intresset klingade sakta av för att nästan försvinna helt för nåt år sedan. Jag tar någon cache då och då, men det mesta av det som hobbyn blivit tycker jag inte om.
Från början handlade geocaching om att upptäcka nya spännande/intressanta platser, att röra sig i skog och mark och att hitta gömmor av god kvalitet där man kunde sitta och bläddra i loggboken och läsa vad andra skrivit för små meddelanden i den. Man kunde lägga ut en geocache man ägnat timmar på att reka, skapa och placera, och förvänta sig att få loggar i emailen som var trevliga att läsa. Ibland träffade man andra geocachare, ibland av slump ute i fältet, men ibland på ordnade event, då pratade man länge, ofta i timmar om sina upplevelser och tipsade om bra cachar.

Numera har det förvandlats till att nästan bara handla om statistik, poäng och tomma achivements, en hetsig jakt på och enorma mängdsläpp av nästan helt meningslösa petflaske-prefab-rör som hänger i träd ellet i vägskyltar, på platser som oftast är totalt meningslösa. Inte sällan är själva gömmans koordinater numera också gömd bakom pyssel, ofta långsökta och dryga, som man lär lösa på datorn hemma innan man ens kan avgöra om platsen verkar vara värd ett besök.
Inte blir det roligare då loggarna man får på sina utlagda cachar är antingen typ ett ord långa, eller copy-paste-uppsatser av meningslöst dravel (för tydligen är det status att ha en hög ord-per-logga i statistiken), och dagens fysiska loggböcker är sällan värda att bläddra i.

Visst kan man fortfarande hitta en och annan cache som är värd att besöka, men det kräver MYCKET arbete att gå igenom all skit som pumpas ut.
Men är man av typen som gillar ubisoft/pokemon-style repetetiv grind/statistikjakt och achievements så passar dagens geocaching nog fint. Och det finns ju faktiskt mycket kvar av de gamla fina geocacharna kvar.

Jag inser att jag låter som en grinig "det-var-bättre-förr"-gubbe när jag pratar om geocaching. Men det har vart rätt plågsamt att se ens lite smått nishade favoritsyssla förvandlats till något helt annat, där det fantastiska som fanns från början knappt finns kvar. Allt i den breda marknadens, tillgänglighetens och kommersialismens namn...

Medlem
Skrivet av ompalompa:

Höll på med från typ 2006-07 riktigt mycket i många år. Jag var helt såld på det! Men intresset klingade sakta av för att nästan försvinna helt för nåt år sedan. Jag tar någon cache då och då, men det mesta av det som hobbyn blivit tycker jag inte om.
Från början handlade geocaching om att upptäcka nya spännande/intressanta platser, att röra sig i skog och mark och att hitta gömmor av god kvalitet där man kunde sitta och bläddra i loggboken och läsa vad andra skrivit för små meddelanden i den. Man kunde lägga ut en geocache man ägnat timmar på att reka, skapa och placera, och förvänta sig att få loggar i emailen som var trevliga att läsa. Ibland träffade man andra geocachare, ibland av slump ute i fältet, men ibland på ordnade event, då pratade man länge, ofta i timmar om sina upplevelser och tipsade om bra cachar.

Numera har det förvandlats till att nästan bara handla om statistik, poäng och tomma achivements, en hetsig jakt på och enorma mängdsläpp av nästan helt meningslösa petflaske-prefab-rör som hänger i träd ellet i vägskyltar, på platser som oftast är totalt meningslösa. Inte sällan är själva gömmans koordinater numera också gömd bakom pyssel, ofta långsökta och dryga, som man lär lösa på datorn hemma innan man ens kan avgöra om platsen verkar vara värd ett besök.
Inte blir det roligare då loggarna man får på sina utlagda cachar är antingen typ ett ord långa, eller copy-paste-uppsatser av meningslöst dravel (för tydligen är det status att ha en hög ord-per-logga i statistiken), och dagens fysiska loggböcker är sällan värda att bläddra i.

Visst kan man fortfarande hitta en och annan cache som är värd att besöka, men det kräver MYCKET arbete att gå igenom all skit som pumpas ut.
Men är man av typen som gillar ubisoft/pokemon-style repetetiv grind/statistikjakt och achievements så passar dagens geocaching nog fint. Och det finns ju faktiskt mycket kvar av de gamla fina geocacharna kvar.

Jag inser att jag låter som en grinig "det-var-bättre-förr"-gubbe när jag pratar om geocaching. Men det har vart rätt plågsamt att se ens lite smått nishade favoritsyssla förvandlats till något helt annat, där det fantastiska som fanns från början knappt finns kvar. Allt i den breda marknadens, tillgänglighetens och kommersialismens namn...

Jag förstår vad du menar, känner igen mig i det mesta. Kan tycka att det kändes mer exklusivt förr. Nu är det lite överdrivet på vissa ställen och kvantitativt. Men det finns absolut många välplanerade av hög kvalité, det är mest dom jag fokuserar på också när jag väl åker ut.

Minns när jag hittade en cache på Google Earth som var ologgad, 2008 tror jag det var. Då drog jag och farsan iväg, cachen låg ute mitt i ingemansland långt in i urskogen och det tog säkert 2-3 timmar för oss att komma fram till cachen, var heller inte den lättaste terrängen. Vilken lättnad det var när vi insåg att vi var först på plats. Den belöningen, first to find "FTF" kändes välförtjänt efter våran långa strapats.


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Skribent

Intressant tråd. Med tanke på att jag gått Lantmätarutbildning och arbetat med GPS och annan positioneringsteknik borde jag ha provat geocaching, men det har jag inte gjort. Några orienterare som jag pluggade med körde en del dock, men jag kände aldrig suget. Oklart varför

Medlem

Så här ser geocache-kartan ut över Stockholm:

Här är ett klipp där ägaren till cachen "Fångarna på Fortet" går igenom de olika delstegen: https://www.youtube.com/watch?v=wgWap6sA5k4

Lägger upp ett par bilder därifrån:
Ingången till Fortet vid steg 1.

Fortet

Geocachen med mest favoritpoäng i världen, just nu 11658 st finns i Tyskland:
GC13Y2Y Lego-einer-ist-zuviel


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

KoP
Medlem

Geocaching är inget jag håller på med men hittade av en slump en geocach i en ihålig stubbe i Tyresta naturreservat en gång. Den bestod av en tom 0.5 L. petflaska med en papperslapp i och på lappen stod det något om "Lasses Hemliga Klubb" vill jag minnas. ఠ_ఠ

Medlem
Skrivet av KoP:

Geocaching är inget jag håller på med men hittade av en slump en geocach i en ihålig stubbe i Tyresta naturreservat en gång. Den bestod av en tom 0.5 L. petflaska med en papperslapp i och på lappen stod det något om "Lasses Hemliga Klubb" vill jag minnas. ఠ_ఠ

De som lägger ut burkarna är ansvarig för underhåll och i detta fall verkar det som att ägaren inte ville ta hand om den. Men en petflaska låter lite konstigt. Burkarna ska hålla en viss standard, och ska klara av alla typer av årstider.

En geocache ska innehålla en loggbok/loggremsa och en penna. Ibland finns det även bytesgrejer och Travelbugs/ Geocoins.


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem

@DitroX: Tack för väldigt intressant läsning. Jag hade ingen koll alls på geocaching men nu vet jag lite mer och det verkar vara en kul hobby.

Skrivet av DitroX:

Så här ser geocache-kartan ut över Stockholm:
Geocaches över Stockholm

Otroligt vad många det finns! Jag har varit "mitt i smeten" på den där kartan många gånger utan att ha en aning om alla dessa caches. Fascinerande!

Skrivet av DitroX:

Hur bäddar jag in bilder, så man slipper länkarna?

Du kan lägga bildlänken inuti img-taggar så här:

[img]https://i.imgur.com/HLhsUZ2.png[/img]

Vilket ser ut så här (jag lade img-taggarna inuti spoiler-taggar för skojs skull):

Se till att länken är direkt till bildfilen bara (filändelse .png, .gif eller .jpg till exempel).

Img-taggarna går att skriva för hand. Om du vill läsa mer om hur det funkar och vilka taggar som finns, ta en titt i BB-kodhjälpen.

Det går även att lägga till img-taggar med en bildknapp som syns ovanför editorn på en knapprad när du skriver meddelanden. Om du inte ser knapparna, klicka på "Förhandsgranska" så brukar de dyka upp.

Medlem
Skrivet av Nemo:

@DitroX: Tack för väldigt intressant läsning. Jag hade ingen koll alls på geocaching men nu vet jag lite mer och det verkar vara en kul hobby.

Otroligt vad många det finns! Jag har varit "mitt i smeten" på den där kartan många gånger utan att ha en aning om alla dessa caches. Fascinerande!

Du kan lägga bildlänken inuti img-taggar så här:

[img]https://i.imgur.com/HLhsUZ2.png[/img]

Vilket ser ut så här (jag lade img-taggarna inuti spoiler-taggar för skojs skull):

Se till att länken är direkt till bildfilen bara (filändelse .png, .gif eller .jpg till exempel).

Img-taggarna går att skriva för hand. Om du vill läsa mer om hur det funkar och vilka taggar som finns, ta en titt i BB-kodhjälpen.

Det går även att lägga till img-taggar med en bildknapp som syns ovanför editorn på en knapprad när du skriver meddelanden. Om du inte ser knapparna, klicka på "Förhandsgranska" så brukar de dyka upp.

Kul! Ja, det är en mycket trevlig hobby! Det är också extra kul om man är ett par stycken som samarbetar, kan ibland krävas att man är ett par stycken. Men det finns anpassat att köra solo också. Hör av dig om du undrar över något!

Tack!


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem

Geocaching kan ibland vara väldigt riskfyllt och det utförs på egen risk!

Cacherna är rankade från 1 till 5 i svårighetsgrad och terräng. Där 1/1, så kallad "Drive-In" är de enklaste och ska vara väldigt lätta att hitta samt vara tillgänglig för rullstolsburna. En 5/5:a är de svåraste, där det kan krävas speciell klätterutrustning, verktyg, båt, stege m.m. och tar mycket längre tid.

Här ett exempel på en 5/5:a "Deathwish?" som ligger strax västerut från Bollebygd. Där man antingen går på en smal kant på bron eller firar sig upp med klätterutrustning, (bilder tagna från cachens hemsida).


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem

Det finns flera olika typer av geocaches, här är några av de vanligaste:

Traditional Geocache
Detta är den vanligaste varianten. Vid de angivna koordinaterna så finns behållaren. Den kan ligga under en sten, hänga i ett träd eller sitta fast med en magnet etc. Sedan kan det finnas en så kallad "hint" (ledtråd) på cachen om det blir för svårt att hitta den.
Exempel på gömställe:

Mystery or Puzzle Caches
Denna variant kan involvera komplicerade pussel, chiffer eller olika typer av gåtor som man behöver lösa för att få fram de korrekta koordinaterna. Här är ett exempel från en av mina geocaches som jag lagt ut:

Här är ett chiffer från en av mina andra geocaches: 6677 3368462882 472337 739866 78658 646486372739846646 624 678 6655 3567866 472337 739866 78658 739486372388
Där man med hjälp av rätt "verktyg" kan få fram koordinaterna till cachen.

Multi-Cache
Denna geocache innefattar oftast två eller flera steg, med ett slutsteg där den fysiska behållaren med loggbok finns. Det typiska upplägget är att du får en startposition där du sedan får en ledtråd till nästa steg och så vidare.

EarthCache
En EarthCache är en speciell geologisk plats man kan besöka för att lära sig om en unik egenskap hos jorden. Exempel på detta är spår från istiden, isräfflor, klapperstensfält, geologiska formationer eller dylikt. Här finns det dock ingen fysisk behållare, utan man får olika uppgifter eller frågor om den geologiska platsen som man ska svara på.


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem

Jag och familjen har varit igång lite grann, inte så att vi lagt ner vårt liv på det men tror vi har lite över 300 loggningar. Drog igång med det hela runt 2012:ish och var mest aktiva kanske 2-3 år efter det. Sista fem åren eller något har det varit ganska sporadiskt men brukar alltid ta fram telefonen och leta rätt på någon om man är besök i en annan stad eller på semester. Det blir en liten extra krydda som ibland leder till roliga platser

Gömde några själv också men efter 4-5 år så hade alla "gått sönder" på ett eller annat sätt.

Har några riktigt, riktigt coola minnen av cachar där man varit nere i grottor, uppe i höga träd och under broar. De flesta är ju inte så äventyrliga men det är nog de jag kommer ihåg bäst. Samt de som varit gömda på något riktigt finurligt sätt.

De flesta gömmor är ju dock inte superkreativa, men rätt som det är springer man på en riktigt bra och det är ju det som får en att fortsätta.

Medlem

@DitroX: Mycket intressant med olika typer av geocaches.

Apropå det, jag läste på geocaching.com om guidelines för att gömma geocachar. Där står bland annat det här:

"With permission, geocachers may place caches in space, either on other planets or in spacecraft."

Jag undrade genast om det finns någon geocache utanför jorden. Jag behövde inte leta länge, svaret fanns på samma webbplats. När Richard Garriott besökt ISS 2008 så gömde han en geocache på rymdstationen. Helfestligt!

Astronauten Rick Mastracchio var nog rätt nöjd när han loggade FTF på den några år senare.

The First Geocaching First-to-Find in Space

Medlem

@Nemo

Precis! Det finns guidelines som är bra att läsa igenom ifall man tänker lägga ut en geocache.

Ja, det är riktigt häftigt! Minns tillbaka kring åren när den släpptes, inte direkt den lättaste att ta sig till


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem

Här är länkarna till ett par av Richard Garriots gömmor:

Den ena som ligger på 2300m ner under havsytan, som FZ nämnde om i ett tidigare inlägg. Som fortfarande är ologgad.
https://www.geocaching.com/geocache/GCG822_rainbow-hydrotherm...

Den andra från rymdstationen ISS, som nämns ovan: https://www.geocaching.com/geocache/GC1BE91_international-spa...


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

1
Skriv svar