P3 Spel gör comeback – vad sysslar Sveriges Radio med?

Medlem
P3 Spel gör comeback – vad sysslar Sveriges Radio med?

I höstas kom nyheten att Sveriges Radio lägger ned programmet, och sedermera podden, P3 Spel efter cirka ett decennium. Istället skulle man satsa på mer generell spelbevakning, inbakat i den övriga redaktionella P3-mixen.

Det kan man tycka vad man vill om. För oss som gillar spel och bara lyssnar på enskilda P3-poddar så var det inget kul besked. Det tyckte inte heller personerna bakom P3 Spel, som syrligt hänvisade till att det var P3-ledningens beslut. Avslutningen blev dock värdig, när man gjorde ett ambitiöst avskedsprogram där man blickade tillbaka och intervjuade före detta medverkanden från programmets tio-åriga historia. Några veckor senare kom nyheten att det gamla P3 Spel-gänget startat en egen podd, Speljuntan, som av Patreon-följarantalet att döma har blivit en succé. För egen del tycker jag att de hittade ännu mer rätt i det nya formatet.

Så långt inget märkligt. Men så idag, kom det plötsligt ut ett nytt avsnitt av P3 Spel, med nya programledare. I det man uttryckligen kallar "premiäravsnittet" och gett avsnittsnummer 1, så adresseras inte alls det anmärkningsväda i att återuppta en podd som under inte helt konfliktfria former lades ned drygt två månader tidigare.

Vad sysslar Sveriges Radio med?

(Snälla, skippa alla trötta PK-anklagelser etc, det är inte vad det här handlar om!)

Medlem
Skrivet av bluebird:

I höstas kom nyheten att Sveriges Radio lägger ned programmet, och sedermera podden, P3 Spel efter cirka ett decennium. Istället skulle man satsa på mer generell spelbevakning, inbakat i den övriga redaktionella P3-mixen.

Det kan man tycka vad man vill om. För oss som gillar spel och bara lyssnar på enskilda P3-poddar så var det inget kul besked. Det tyckte inte heller personerna bakom P3 Spel, som syrligt hänvisade till att det var P3-ledningens beslut. Avslutningen blev dock värdig, när man gjorde ett ambitiöst avskedsprogram där man blickade tillbaka och intervjuade före detta medverkanden från programmets tio-åriga historia. Några veckor senare kom nyheten att det gamla P3 Spel-gänget startat en egen podd, Speljuntan, som av Patreon-följarantalet att döma har blivit en succé. För egen del tycker jag att de hittade ännu mer rätt i det nya formatet.

Så långt inget märkligt. Men så idag, kom det plötsligt ut ett nytt avsnitt av P3 Spel, med nya programledare. I det man uttryckligen kallar "premiäravsnittet" och gett avsnittsnummer 1, så adresseras inte alls det anmärkningsväda i att återuppta en podd som under inte helt konfliktfria former lades ned drygt två månader tidigare.

Vad sysslar Sveriges Radio med?

(Snälla, skippa alla trötta PK-anklagelser etc, det är inte vad det här handlar om!)

Aha, spännande (och lite förvirrande)! Har du lyssnat på nya avsnittet? Vem är med? De kanske om-släpper gamla avsnitt? Annars blir det att lyssna ikväll på P3 Spel. Ja, Speljuntan är lysande, gillar den starkt!

Medlem
Skrivet av aasecond:

Aha, spännande (och lite förvirrande)! Har du lyssnat på nya avsnittet? Vem är med? De kanske om-släpper gamla avsnitt? Annars blir det att lyssna ikväll på P3 Spel. Ja, Speljuntan är lysande, gillar den starkt!

Programledare är Effie Karabuda och nån snubbe som heter Victor. Det var väldigt ofokuserat och flabbigt. Alldeles för bakåtlutat för min smak. Det kan nog bli bättre med tiden, men ha inga höga förhoppningar såhär i början.

Medlem

Effie var ju med på P3 spel ett tag förr också, även Victor (om det är Leijonhufvud) var med några år. Blir till att lyssna! Jag är glad att de tar upp programmet igen; känns viktigt att spel har en "officiel" arena. All annan kultur och underhållnings-konsumtion har flera program dedikerade till sig, så spel bör ju ha ett också.

Tack för tipset!

Medlem
Skrivet av bluebird:

Snälla, skippa alla trötta PK-anklagelser

Fast det är ju precis det det är! Hah
För den som är för lat att länka, eller leta:
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=4090

Medlem
Skrivet av aasecond:

Effie var ju med på P3 spel ett tag förr också, även Victor (om det är Leijonhufvud) var med några år. Blir till att lyssna! Jag är glad att de tar upp programmet igen; känns viktigt att spel har en "officiel" arena. All annan kultur och underhållnings-konsumtion har flera program dedikerade till sig, så spel bör ju ha ett också.

Detta är tyvärr inte Leijonhufvud utan nån ny förmåga. Men håller definitivt med dig om att det är viktigt att man från public service-håll bevakar spel. Hellre ett svagt P3 Spel än inget P3 Spel alls.

Skägg.
10 Chambers

Det gamla P3 Spel-gänget drog igång en ny pod, Speljuntan, som hunnit gå ett par avsnitt. Och utan att minnas exakt vad P3 skrev så var det väl just det formatet som lades ner, och man istället plockat in Effie som är med ganska regelbundet i de reguljära sändningarna. Det är alltså inte bara en pod längre.


signatur
Medlem

Aha det förklarar varför podden bytte bild för någon månad sedan eller så i PocketCasts. Helt plötsligt försvann bilden på det senaste gamla gänget och en bild på Effie dök upp. Hon var väl bara med i vissa inslag under P3 Spel så jag blev lite fundersam varför hon fick fronta podden. Nu släpper de nya asvnitt där hon och en annan person leder programmet, spännande.

Spännande och kontroversiellt sätt att nysläppa podden på, menar jag. P3 Spel för mig är gamla gänget med Angelica, Viktor och Susanne (och lite Josef) så jag har inget intresse av att lyssna på de nya avsnitten.

Medlem

Det är väl Victor Linner, ingen ny förmåga i radio direkt. Verkar vara riktigt spelintresserad då han brukar dra upp titlar och spel i typ vartannat program han är med i, även om det inte har något med ursprungstanken för programmet. Gillar honom men vet inte hur han levererar här. Har inte lyssnat än.

Mer spel åt folket är väl bra. Gissar att de har lyssnat på de som klagat på att det gått i graven. Annars ser jag inte varför de tagit upp det igen så snabbt.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Det gamla P3 Spel-gänget drog igång en ny pod, Speljuntan, som hunnit gå ett par avsnitt. Och utan att minnas exakt vad P3 skrev så var det väl just det formatet som lades ner, och man istället plockat in Effie som är med ganska regelbundet i de reguljära sändningarna. Det är alltså inte bara en pod längre.

Jag har inga synpunkter på att man inkluderat spelbevakningen i sitt bredare innehåll. Det märkliga är att man först lägger ned och sedan återupptar samma podd 10 veckor senare. Dessutom efter att i höstas varit tydliga med att det inte fanns några planer alls på en ny podd.

Det blir orent. Som om det plötsligt skulle dyka upp ett nytt nummer av LEVEL i brevlådan...

Medlem

Det är inte samma pod utan en ny vinkel på spel. Effi är mer en del av nyheterna och podden är ju bara en underhållningspod med reliken viktor som ändå bara pratar spel i andra program han är med i så tycker det är toppen även om det känns onödigt att lägga ned det som var eller behålla det folket. Visst kommer effie från Aftonbladet?

Inaktiv

Effie,människan som fick mig att sluta köpa Level.

Medlem

Victor gillar jag, minns honom från morgonprogrammet på P3, vilket iof är några år sedan jag slutade lyssna på. Han var alltid störtskön och hade en humor som passade mig perfekt.
Han pratade ju spel hela tiden ändå så ett spelprogram/podd lär ju passa honom perfekt!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av anon_176162:

Effie,människan som fick mig att sluta köps Level.

Hennes recensioner var hutlöst dåliga. Men hon verkade varit knappt 20 år vid tillfället, så det är väl okej.

Medlem

Minns när Effie sågade Doom (2016) i Aftonbladet. Hutlöst roligt så fel hon hade!!!

Testpilot

Kanske för att spara pengar? Tidigare var det tre personer och nu är det bara en.

Medlem

Känns som att man ville fyngra/förändra P3 spel. Tror inte jag är en av målgrupperna längre så jag valde att avfölja dem helt enkelt. Speljuntan träffar mera rätt för mig och är (otroligt nog) mindre flamsigt...

Medlem
Skrivet av alx242:

Känns som att man ville fyngra/förändra P3 spel. Tror inte jag är en av målgrupperna längre så jag valde att avfölja dem helt enkelt. Speljuntan träffar mera rätt för mig och är (otroligt nog) mindre flamsigt...

Jag tror att det både handlar om nedskärningar och Sveriges Radio och SVT:s besatthet av att nå en yngre publik.

Sveriges radio har i stort sett outsourcat produktionen av alla sina dokumentärer och icke-livesände program till externa produktionsbolaget som i sin tur använder sig av frilansjournalister.

För P3 dokumentär som är Sveriges kanske största radioprogram och podcast får journalisterna ca 65.000 kronor för 6 - 10 veckors arbete. Lite under 30.000 i månaden är väl inte så dåligt tänker man kanske. Men då får man tänka på att de är egenföretagare och måste stå för alla kostnaden som resor, lokaler, utrustning, arkivmaterial osv. Det blir inte så jättemycket pengar kvar då.

Ett väldigt mycket mindre program som P3-Spel kan kmappt haft någon budget alls. Att då ta in två personer som bara sitter och snackar en halvtimme är väl både billigare och smidigare för SR.

Sen så tror jag inte att SR kommer att nå den yngre målgruppen vad de än gör. "Vi gör det flamsigare och snabbare!" Fungerar liksom inte längre.

Medlem

Gav upp på p3spel när Victor Lejonhufvudet gav upp oxo, det var bara han som var bra.

Medlem
Skrivet av ohGr:

Gav upp på p3spel när Victor Lejonhufvudet gav upp oxo, det var bara han som var bra.

Håller med, Victor bar det programmet lite, avsnittet med han och fares fick mig att garva ihjäl mig.

Fortsatte dock lyssna mest för tidsfördriv när man körde/tränade, saknar en bra svensk spel/geek-podd.

Medlem

Lyssnade på de första ca 20 minuterna, och det blir nog de enda minuter jag kommer att lyssna på denna nya version, tyvärr
Det verkar inte handla så mycket om spel, mer runtomkring spel och programledarna i sig. Varför måste så gott som alla spel-program (även många poddar och vloggar) vara så "oseriösa" och pratiga? P3 har en lång historia av grymma program, som tagit spel på allvar fast även med glimten i ögat. Jag kommer ihåg Syntax Error, som var en programserie enbart om spelmusik med en programledare som pratade spelhistoria och spelade grym musik. Sedan 10 år av P3 spel som oftast hade bra kvalitet; blandat med lite small talk också, men spelen, spelindustrin och spelkulturen stod i centrum. Man trodde ju att datorspel som funnits sen ~70-talet att det måste ju finnas några som kan ta upp detta med de större medierna, men tyvärr så är det enbart i nedanstående kategorier som de verkar rapportera:
- problem med spelande (aldrig om fördelarna)
- om ett svenskt företag säljer multum av ett spel
- så flummigt som möjligt.

Glad att FZ.se finns, med en bra och djup insikt i spel, både som rolig underhållning, men också runt spelindustrin och spelkulturen!

För lyssnande så blir det Speljuntan framöver

(Dock ändå glad att de P3 spel finns, så spel iaf har ett litet litet fönster bland de större "kanalerna" och medierna).

Så otroligt frusterad bara att varför spelen fortfarande framställs på ett visst "flummigt" sätt, då t.ex. musik och (tv)serier och filmer alltid framställs med respekt, diskuteras i vanliga kulturprogram, även fast både spel och film främst är underhållning, kräver talang att skapa och uppskattas av många...

Medlem
Skrivet av aasecond:

För lyssnande så blir det Speljuntan framöver

Ja, Speljuntan är nog bästa svenska spelpodden nu. Gillar även Kontrollbehov... Sen finns ju Leijonhufvuds podd "Virtuellt", även om den är lite väl konstig (och lång!) emellanåt.

Medlem

Som andra har nämnt så handlar det om nedskärningar. Har inte hunnit lyssna på det nya avsnittet ännu men Victor är riktigt rolig så jag ska ge det en chans. Slutade lyssna på Morgonpasset när han fick lämna. Han streamar regelbundet på Twitch under aliaset SiQViQ.

Medlem
Skrivet av bluebird:

Ja, Speljuntan är nog bästa svenska spelpodden nu. Gillar även Kontrollbehov... Sen finns ju Leijonhufvuds podd "Virtuellt", även om den är lite väl konstig (och lång!) emellanåt.

Ja, det är lite för mycket hippa 35-åriga söderflummare i den.

Medlem
Skrivet av Dreijer:

Ja, det är lite för mycket hippa 35-åriga söderflummare i den.

Vad är en söderflummare?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Har inte lyssnat på den "nya" podden, men när jag förstod att Effie skulle vara drivande i den lär jag knappast lyssna heller. Hennes recension av Doom från Aftonbladet är....Magnifik i sin uselhet! Stilistiskt är den en katastrof och liknar mer något som skrivs på en debattsida istället för en recension. Har också hört henne i Overkligt och lite andra poddar genom åren och det har då slagit mig hur okunnig hon faktiskt är, därför är det knappast förvånande när jag nu också kan läsa här hur podden mer har ett fokus på programledarna än på själva spelen...

Virtuellt vill jag dock slå ett riktigt stort slag för, Victor är fantastisk och älskar hur mycket kärlek som faktiskt läggs ner i den där podden. Du kan riktigt höra hur mycket han jobbar med ljudbild, atmosfär och berättande i poddarna och jag är så oerhört glad över att någon faktiskt ger poddmediet den kärlek och omsorg som den så väl behöver. Det är oerhört enkelt idag att dra igång en podd och visst kan det fungera med "två sköna snubbar" men ofta blir det ointressant efter ett tag och du zonar ut, med Virtuellt är det verkligen lite som en högtid när du väljer att lyssna på den då det är så välproducerat. Innehållet har också det tilltalat mig såhär långt och avsnittet om hans spel Rain of Reflections var en riktigt fin inblick i hur det går till att utveckla ett spel idag som en liten indiestudio, oerhört bra!

På tal om två "sköna snubbar"....Kontrollbehov, jag är patreon till podden och tycker väl att den är helt okej. Oerhört tröttsamt dock med det evinnerliga tjatet om Patreon hela tiden. Lars-Robin är kunnig och det märks sannerligen att det är en människa med stort hjärta för spel. Isak däremot, formulär 1A av söderkomiker som snackar i poddar, åker verkligen snålskjuts på Lars-Robin..,Men som sagt, podden har sina ljusglimtar och den ger dig som lyssnare en ganska bra överblick över de senaste spelen och vad som är på gång i spelvärlden.

Snacka om OT-svar, men det jag någonstans vill ha sagt är att ödsla inte tid på Effies projekt. Lägg tiden istället på några spelpoddar som faktiskt vet vad dem pratar om.

Medlem

P3 spel dog ju när Angelica slutade. Och nu är hon tillbaka, Perfekt

NuZ
Testpilot

Gillar Victor Linner skarpt men Effie är lite ”rörig” eller vad man ska säga. Hon är väldigt mainstream och duktig (spel men inte recensera, min åsikt) men ute och cyklar ibland. Hon sågat många bra spel men gett höga betyg till titlar bara för de följer hennes politiska syn eller Aftonbladets rättare sagt.

Men tror de 2 kan kompensera varandra och bli en väldigt bra podd! Ska lyssna på avsnitt 1 imorgon


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

NuZ
Testpilot
Skrivet av aasecond:

Lyssnade på de första ca 20 minuterna, och det blir nog de enda minuter jag kommer att lyssna på denna nya version, tyvärr
Det verkar inte handla så mycket om spel, mer runtomkring spel och programledarna i sig. Varför måste så gott som alla spel-program (även många poddar och vloggar) vara så "oseriösa" och pratiga? P3 har en lång historia av grymma program, som tagit spel på allvar fast även med glimten i ögat. Jag kommer ihåg Syntax Error, som var en programserie enbart om spelmusik med en programledare som pratade spelhistoria och spelade grym musik. Sedan 10 år av P3 spel som oftast hade bra kvalitet; blandat med lite small talk också, men spelen, spelindustrin och spelkulturen stod i centrum. Man trodde ju att datorspel som funnits sen ~70-talet att det måste ju finnas några som kan ta upp detta med de större medierna, men tyvärr så är det enbart i nedanstående kategorier som de verkar rapportera:
- problem med spelande (aldrig om fördelarna)
- om ett svenskt företag säljer multum av ett spel
- så flummigt som möjligt.

Glad att FZ.se finns, med en bra och djup insikt i spel, både som rolig underhållning, men också runt spelindustrin och spelkulturen!

För lyssnande så blir det Speljuntan framöver

(Dock ändå glad att de P3 spel finns, så spel iaf har ett litet litet fönster bland de större "kanalerna" och medierna).

Så otroligt frusterad bara att varför spelen fortfarande framställs på ett visst "flummigt" sätt, då t.ex. musik och (tv)serier och filmer alltid framställs med respekt, diskuteras i vanliga kulturprogram, även fast både spel och film främst är underhållning, kräver talang att skapa och uppskattas av många...

Håller med i stort men charmen med spel är ju den avslappnade kulturen. Allt från E-Sports hardcore personerna, Söderflummarna, Surdegsbakande hippsters (eller hur @Carl Johansson-Sundelius ), vanliga casuals, lattefarsor som jag själv och alla typer av människor som finns. Alla spelar något, CS eller Candy Crush. Allt är spel.

Spelmediet är i min mening det mest inkluderande formen av kultur och då är det väl bra att alla typer av människor representeras? Dock som jag sa, det finns för få riktigt avslappnade men seriösa poddar.

FZ är ju fantastisk på det sättet. FZ ser spel som seriös kultur och vi i communityt har en trevlig och gemytlig stämning med varandra. Stormtrivs på FZ


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av maq777:

Minns när Effie sågade Doom (2016) i Aftonbladet. Hutlöst roligt så fel hon hade!!!

https://spela.aftonbladet.se/2016/05/doom-piskar-upp-macho-st...

herrejävlar, haha. varit lyckligt ovetande om den här fram tills nu precis. har ingen aning om denna recensents övriga skriverier och dömer ingen utifrån en enda recension, men just den här var ju south park på hög nivå.

12
Skriv svar