Vilket var ditt första spel?

Medlem

Min pappa hyrde ett Colecovision från den lokala Shell-macken, tänker mig att det var kring 1988-89 nångång och att jag var antingen 3 eller 4 år gammal. Det var 1 spel med och det var The Smurfs, minns att jag aldrig lyckades ta mig förbi staketet på första banan och att jag nog inte tyckte att det här med tv-spel inte verkade så kul.. sen fick jag ett Nintendo.

Medlem

Hade flera spel på kassetter till en dator som hette spectravideo, men det här minns jag spelade väldigt mycket.
Tetra Horror


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Castle of illusion på sega mega drive vad jag kan minnas:

Kärlek vid första ögonkastet, och nynnar än ibland, 31 år efter på soundtracket från leksaksbanan. Klarade dock aldrig ut spelet, det blev lite för svårt mot slutet.

Fick prova atari 2600 parallellt, något spel som hette asteroids.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Nåt på Atari 2600, sent 70-tal. ”Chef” på Game&Watch. Sen Lunar Lander på VIC20. Gick oinbjudet in till en granntant vara vuxne son hade en VIC20. Egen C64 från 1985 kanske, resten är historia...

Medlem

Antingen Crash Bandicoot på PS1 eller Pokemon Blue/Red på Gameboy color. Året var väl runt 1999.

Medlem

Förutom plojspel på farsans jobbdator så var den första stora upplevelsen Test Drive 2: The Duel (1989).

Medlem

Första spel som jag köpte var Age of Empires 2 grymt spel och är fortfarande. https://www.youtube.com/watch?v=f9_xX4MM00I

Första spel vad jag kan minas spela är Age of Empires med min Pappa när man var en liten skit. https://www.youtube.com/watch?v=V7LZLx_5pu0

Medlem

Breakout på arkad...70talet. Första jag ägde var spyhunter på C64


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Digger från 1983

Digger - 1983
Brorsan hade lagt in några gamla klassiker i dos och skapat en enkelt menysystem åt mig där jag bara kunde klicka på ett spel namn så startade det automagiskt. Tyckte det var skit coolt.

Medlem

Duke Nukem 2d (y)

Medlem

Wings och pang pang på amiga 500

Medlem

En Pong klon Grandstand Adman 2000 och lite senare en Fairchild Channel F (rebranded som Luxor). Året var väl 1976..

Medlem

Shark shark på Intellivision (jag var tvungen att googla namnet) men jag hade flera spel som jag ärvde av min farbror. Ett rollspel i en labyrint, ett spel med pansarvagnar med studsande kulor, Qbert och några till. Mest minns jag de tillhörande plastbrickorna som man skulle skjuta in ovanpå nummersatsen i kontrollen för att se vad knapparna gjorde i de olika spelen.

Flakmonkey

Vet inte exakt vilket det var, men Alley Cat var definitivt ett av de första så säger det.

Medlem

Det här är det tidigaste jag kommer på just nu som jag lirade på vår 386a. Så satans kul, men vågar inte prova idag.

EDIT: Jag såg precis att artikelns bild också var North & South

Medlem

Tidigt 90-tal kom Pappa hem en dag med en Amiga + massa disketter/spel. Så mitt första spel var många Det fanns mer disketter än jag kunde räkna till vid den åldern så jag minns inte alla. Men det är 5 spel jag aldrig kommer glömma!

Desert strike: Return to the Gulf

Shufflepuck Cafe

Deliverance

War Zone

North & South

Detta väcker härliga minnen! Efter ett par år med denna fick jag ett Playstation och det var väl då mitt spelintresse startade på riktigt


signatur

I want to play a game.

Medlem

Haha jaa vilka flash backs 1942, Desert storm, North n South i samma veva på 86an så var de Larry Laffer, Sim City och Gold Rush.
Men absolut först var nog He man till c64an

Redaktör

@Birchoff: Haha, slumpen!

Bra start på din spelkarriär i alla fall, ett fantastiskt spel när det begav sig.


signatur
Medlem

Tennis på Ronex Colour TV Game Center.

Medlem
Skrivet av wololo:

Första jag spelade var nog 1942 eller 1943 på arkad, på båt till antingen Danmark eller Tyskland. Kan även ha spelat nere i gamla jugoslavien en av de där konsolerna som hade tennis (pong), fotboll, hockey och något mer innan dess.

På "riktig" konsol var det nog Skate or Die på c64 eller om det var något på NES, kan då ha varit Rush N Attack, Metroid, Zelda, Mario, Tennis eller Ice Hockey

1942 var ett av mina första spel också, vi hade det på en 52-in-1-kassett till Famicom. Där fanns också Bomberman, Super Mario, Excite Bike, Lunar Ball, Pac-Man, Donkey Kong, Elevator Action, Duck Hunt och en hel drös andra fantastiskt roliga spel. Farsan var sjöman och kom i kontakt med nån skeppshandlare som sålde hemelektronik från fjärran östern, så jag är uppvuxen med Famicom och trodde alltför länge att japanska var "tevespelsspråk" som alla spel använde och ingen begrep. Detta var i början/mitten av 1990-talet.

De första PC-spelen var inte så dåliga heller. Min syrras dåvarande pojkvän hade en redig speldator och de senaste pangpang-titlarna, så den banan inledde jag 1996 med Quake och Duke Nukem 3D. Året efter introducerade han mig till The Curse of Monkey Island, och det var urhäftigt att i princip spela en tecknad film. Fattade förstås inte ett skvatt, men vad gör det?


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Mr. Robot på grannens Commodore 128. Fick ett par månader senare en egen 128:a i julklapp.
Hade en game & watch modell stor med marios cement factory innan. Men den räknar jag inte med. Har förövrigt mina original joysticks som profilbild här. Och dom finns kvar i fungerande skick trots att dom användes både till min Commodore 128 och Amiga 500. Det var kvalité på grejerna förr

Medlem

Lejonkungen, Prehistorik 2, Kosmonaut, Commander Keen på MS-DOS är några av de första som jag minns att jag körde. Minns att vi hade Lejonkungen på dagis också.


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem

SMB1! Jag var sex år gammal och året var 1989. Mina föräldrar hade köpt ett begagnat NES med SMB1 och SMB2. Pappa började spela, jag vågade inte spela. Efter ett tag blev pappa märkbart irriterad över att jag inte ville spela när han hade lagt ut en del pengar på den. Han hotade med att jag fick gå och lägga mig ifall jag inte ville spela, för det var sent. Vilket såklart var ett hårt straff för en sexåring, så jag prövade. Åren har gått och jag har fortfarande inte slutat spela

Medlem

Det borde vara antingen Flashback på Mac OS Classic eller Castlevania på polarens NES. Jag måste ha varit runt fyra, så 1995-ish? Sen blev det Nintendo 64 för hela slanten när den dök upp i hemmet.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Fire Power på Amiga 500.

Medlem

En pong konsol som var en Atari rip off har jag för mig
(Född 72)

Efter det blev det:
Intellivision 1979!

Medlem

Pong,
Men det kalldes tennis om jag minns rätt, kan ha varit hockey.

Arkad var 1942, jäklar vad pengar man brände på det.

FM-guru
F.d. Sisyr

Det allra första som jag har minnesbilder av var en skitful plattformare, kommer inte ihåg vad den heter just nu. Det första spelet jag kommer ihåg mer tydligt är Cannon Fodder, som jag gissningsvis spelade när jag var runt 6-7 år. Spelade dock väldigt lite som liten - det var mest leksaker och utomhus som gällde fram till tonåren.

Medlem

Mario kart Wii

Medlem

Någon skamlös Pong-kopia på en Luxor Video Entertainment System.

Skriv svar