FZ testar sju VR-headsets!

Medlem
Skrivet av totte1015:

Men alltså Wifi 6 är skit för quest 2 då??

Nej, däremot har många rapporterat problem med tp-link Archer routrar, som tyvärr är väldigt vanliga prisvärda routrar som många skaffat.
Jag kör en äldre "wifi 5" router D Link 2660 och det funkar utan problem.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Redaktör
Skrivet av totte1015:

Men alltså Wifi 6 är skit för quest 2 då??

Dra inga slutsatser alls om hur wifi 6-routrar är för Quest 2, jag slängde bara upp ett nät snabbt för att se om det gick. Noll optimering eller inställningar.

Skrivet av Molotov:

Nej, däremot har många rapporterat problem med tp-link Archer routrar, som tyvärr är väldigt vanliga prisvärda routrar som många skaffat.
Jag kör en äldre "wifi 5" router D Link 2660 och det funkar utan problem.

Jag körde en Asus Zenwifi, du kanske har koll på hur de funkar med Quest 2? Jag har det inte (än).


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Dra inga slutsatser alls om hur wifi 6-routrar är för Quest 2, jag slängde bara upp ett nät snabbt för att se om det gick. Noll optimering eller inställningar.

Jag körde en Asus Zenwifi, du kanske har koll på hur de funkar med Quest 2? Jag har det inte (än).

Nej tyvärr ingen bättre koll. Problemen men Archer routrarna har jag läst på olika ställen på nätet.

Nån gång har det hänt att jag fått problem med lagg och stutter. Då har det hjälp att byta kanal på 5ghz bandet och startat om routern så har allt funkar fint igen.
I min router finns det inte alls många inställningar att göra. Men just dom "viktiga för virtual desktop" finns och jag tror nästan att ju enklare ju bättre i det fallet.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Vilka spel är värt att köpa om man vill köra spel som är till för hjälmen? (Utan dator)
Har tänkt att köpa en i helgen till stugan.

Tack i förskott för alla svat

Redaktör
Skrivet av Varmkorv:

Vilka spel är värt att köpa om man vill köra spel som är till för hjälmen? (Utan dator)
Har tänkt att köpa en i helgen till stugan.

Tack i förskott för alla svat

Jag har kul med dessa till Quest 2:
Superhot
Beat Saber
Eleven Table Tennis


signatur
Medlem
Skrivet av Varmkorv:

Vilka spel är värt att köpa om man vill köra spel som är till för hjälmen? (Utan dator)
Har tänkt att köpa en i helgen till stugan.

Tack i förskott för alla svat

The Walking dead Saints & sinner (Du får PC-versionen på köpet)

In death unchained - Beroende framkallande Roguelite med pilbåge eller armborst, finns 2 olika gamemodes. har skrivit en medlems-recension

Until You fall - Beroende framkallande Roguelite där man slåss med svärd ist + att det kan bli lite cardio-träning av det hela (PC-Versionen på köpet tror jag här också)

Pistol Whip lite som Beat saber fast man skjuter ist. Svårt i början för vissa och man kan bli lite trött i benen


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Varmkorv:

Vilka spel är värt att köpa om man vill köra spel som är till för hjälmen? (Utan dator)
Har tänkt att köpa en i helgen till stugan.

Tack i förskott för alla svat

Superhot (är på rea idag)
Beat Saber
Eleven Table Tennis
Walkabout Mini Golf
Racket: NX
Cubism

Om du vill ha träning:

Thrill of the Fight
Blaston

Du kan refunda spel om du kört mindre än 2h

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Jag har kul med dessa till Quest 2:
Superhot
Beat Saber
Eleven Table Tennis

Vet inte om ni brukar gå tillbaka och redigera i recensionerna, men för upplysning behöver man inte devkonto, sideloading och sånt för Virtual Desktop längre https://uploadvr.com/pc-streaming-quest-virtual-desktop/

Medlem

Mycket nöjd med mitt Quest 2. Sjukt smidig onboarding och setup. Bra app/butik. Uppskattar flexibiliteten att kunna ta med det var som helst å köra utan wifi, baser och annan hårdvara och samtidigt ha möjlighet att köra den mot en PC även utan kabel med VD om man föredrar. När jag fick höra att PS5an VR lösning inte kommer vara trådlös kände jag att jag kommer hålla i mitt Quest ett tag till.

Förstår inte alls allt gnäll kring Facebook. Ingen som klagar på att en Anndroidlur kräver Google. Eller en iOS lur kräver Apple id. Det är jju bara att skapa ett dedikerat Oculuskonto om man är konspiratorisk.

Redaktör
Skrivet av Gesturr:

Vet inte om ni brukar gå tillbaka och redigera i recensionerna, men för upplysning behöver man inte devkonto, sideloading och sånt för Virtual Desktop längre https://uploadvr.com/pc-streaming-quest-virtual-desktop/

Tack! Det där är ju aktuellt, så jag fixar artikeln och gör en nyhet.


signatur
Medlem

Blev redigt förvirrad över artikelns datum kontra innehållet där ett tag.


signatur

Hemsida: www.ombd.se
Discord: https://discord.gg/yrShMAg
Server: Squad Europe (serverpartners med adminbehörighet)
Besök gärna Sveriges äldsta Squadklan med cirka 50 selekterade soldater. Många med militär erfarenhet. Vi satsar stort på gemenskap!
Åldersgräns: 25 år

Medlem

Hello boys!

Vår familj köpte Quest 1 förra sommaren. Det var det första VR-headsetet vi haft. Vi var rätt nöjda men förstod att det fanns mycket förbättringspotential. När jag fick nys om att Quest 2 var på gång, sålde jag snabbt mitt gamla för en bra summa.

Efter denna recension åkte familjen till stan och köpte Quest 2. Idag har vi suttit och provat de gamla spelen till det nya headsetet.

ALLA... både jag, frugan och barnet, tycker att den här är SÄMRE än ettan. Det är svårt att ta på varför, men alla är eniga. Det är ett enormt antiklimax, eftersom det är så många som skriver sig varma om headsetet. Även FZ.

Nu är frågan: Är vårt headset ett måndagsex? Eller minns vi fel gällande ettan? Vad är det frågan om?

Här är några bekymmer:

- FOV ska vara bättre. Vi känner alla att det känns mindre när vi spelar, och att det känns mindre immersivt. Man registrerar verkligen de svarta kanterna.
- God rays - Ojojoj....... Det är redigt smetigt ibland, i synnerhet vid vit text och svart bakgrund.
- Sweetspoten känns mindre. Det är skarpt precis i mitten. Sen inte alls.
- De tre lägena med IPD visste vi om, men gillar det inte. Det känns som att det inte blir det där perfekta, utan något "okej".
- Vi kan inte längre casta. Så fort vi castar börjar spelen lagga både i headsetet och på teven.

Vi måste reda ut det här. Har recensenten erfarenhet från många andra headsets och i synnerhet från ettan? Det vore bra att veta. Och övriga FZ-medlemmar - har ni erfarenhet från andra headsets och från Quest 2 i synnerhet? Känner ni igen detta eller är det fel på mitt headset?

Just nu vill vi bara lämna tillbaka allt trots att den jämförelsevis är "billig".

Svar mottages tacksamt!


signatur

Hemsida: www.ombd.se
Discord: https://discord.gg/yrShMAg
Server: Squad Europe (serverpartners med adminbehörighet)
Besök gärna Sveriges äldsta Squadklan med cirka 50 selekterade soldater. Många med militär erfarenhet. Vi satsar stort på gemenskap!
Åldersgräns: 25 år

Medlem
Skrivet av Deathwisher:

Hello boys!

Vår familj köpte Quest 1 förra sommaren. Det var det första VR-headsetet vi haft. Vi var rätt nöjda men förstod att det fanns mycket förbättringspotential. När jag fick nys om att Quest 2 var på gång, sålde jag snabbt mitt gamla för en bra summa.

Efter denna recension åkte familjen till stan och köpte Quest 2. Idag har vi suttit och provat de gamla spelen till det nya headsetet.

ALLA... både jag, frugan och barnet, tycker att den här är SÄMRE än ettan. Det är svårt att ta på varför, men alla är eniga. Det är ett enormt antiklimax, eftersom det är så många som skriver sig varma om headsetet. Även FZ.

Nu är frågan: Är vårt headset ett måndagsex? Eller minns vi fel gällande ettan? Vad är det frågan om?

Här är några bekymmer:

- FOV ska vara bättre. Vi känner alla att det känns mindre när vi spelar, och att det känns mindre immersivt. Man registrerar verkligen de svarta kanterna.
- God rays - Ojojoj....... Det är redigt smetigt ibland, i synnerhet vid vit text och svart bakgrund.
- Sweetspoten känns mindre. Det är skarpt precis i mitten. Sen inte alls.
- De tre lägena med IPD visste vi om, men gillar det inte. Det känns som att det inte blir det där perfekta, utan något "okej".
- Vi kan inte längre casta. Så fort vi castar börjar spelen lagga både i headsetet och på teven.

Vi måste reda ut det här. Har recensenten erfarenhet från många andra headsets och i synnerhet från ettan? Det vore bra att veta. Och övriga FZ-medlemmar - har ni erfarenhet från andra headsets och från Quest 2 i synnerhet? Känner ni igen detta eller är det fel på mitt headset?

Just nu vill vi bara lämna tillbaka allt trots att den jämförelsevis är "billig".

Svar mottages tacksamt!

FOV ”ska” inte vara bättre, Carmack själv har sagt att de flesta tappar lite FOV. Men det är mest ett problem i ytterläget (68mm). Vid 68mm är det också mest problem med att se skärmkanten. Jag har den på 58mm och ser inte skärmen ens om jag spänner åt den nära ögonen (en manöver som ökar FOVen för övrigt). Det går att pilla så att den hamnar mellan 2st lägen ifall man vill.

God rays och sweet spot kan ha att göra med hur den sitter på huvudet, den är inte så lätt att tilta med originalremmen som ingår. Jag har både Quest 1 och Quest 2 och har gjort en del A-B jämförelser, trodde också Quest 2 var sämre först men det handlar mycket om att få rätt passform och ögat nära linserna.

Upplösning och refresh rate märks väldigt mycket när man går tillbaka till Quest 1, det är en bra mycket pixligare bild (med bättre svärta iofs). Sen blir det bättre bild över Virtual Desktop och Link med den snabbare decodern

Casting har jag aldrig använt så vet inte

Medlem

@Deathwisher
Det finns dom som haft dåliga linser som fått utbytt pga godrays och liten sweetspot, kanske ett måndagsex du också råkat ut för. Kör ni med original headstrap?
Prova hålla headsetet med händerna så den sitter rätt och se om bilden blir bättre. Original håller headsetet på plats dåligt och speciellt om man rör sig.

Jag tyckte också i början att Quest 2 kändes billig och sämre. Jag reagerade på bilden men Quest 2 har en LCD panel vilket ger sämre svärta än Q1 men det är även mer ljusstark och då blir kanterna "mer synliga och märkbara" eller vad man ska säga.

Men som sagt viktigaste är att få headsetet sitta på plats ordentligt så det inte påverkar bilden.
Bäst är att ha Elite strap eller nån 3e part.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Deathwisher:

Hello boys!

Vår familj köpte Quest 1 förra sommaren. Det var det första VR-headsetet vi haft. Vi var rätt nöjda men förstod att det fanns mycket förbättringspotential. När jag fick nys om att Quest 2 var på gång, sålde jag snabbt mitt gamla för en bra summa.

Efter denna recension åkte familjen till stan och köpte Quest 2. Idag har vi suttit och provat de gamla spelen till det nya headsetet.

ALLA... både jag, frugan och barnet, tycker att den här är SÄMRE än ettan. Det är svårt att ta på varför, men alla är eniga. Det är ett enormt antiklimax, eftersom det är så många som skriver sig varma om headsetet. Även FZ.

Nu är frågan: Är vårt headset ett måndagsex? Eller minns vi fel gällande ettan? Vad är det frågan om?

Här är några bekymmer:

- FOV ska vara bättre. Vi känner alla att det känns mindre när vi spelar, och att det känns mindre immersivt. Man registrerar verkligen de svarta kanterna.
- God rays - Ojojoj....... Det är redigt smetigt ibland, i synnerhet vid vit text och svart bakgrund.
- Sweetspoten känns mindre. Det är skarpt precis i mitten. Sen inte alls.
- De tre lägena med IPD visste vi om, men gillar det inte. Det känns som att det inte blir det där perfekta, utan något "okej".
- Vi kan inte längre casta. Så fort vi castar börjar spelen lagga både i headsetet och på teven.

Vi måste reda ut det här. Har recensenten erfarenhet från många andra headsets och i synnerhet från ettan? Det vore bra att veta. Och övriga FZ-medlemmar - har ni erfarenhet från andra headsets och från Quest 2 i synnerhet? Känner ni igen detta eller är det fel på mitt headset?

Just nu vill vi bara lämna tillbaka allt trots att den jämförelsevis är "billig".

Svar mottages tacksamt!

Låter som du tyvärr fått ett av de headseten med dåliga linser.

Jag har haft två stycken Quest 2 headset. Det första hade lite linjer på LCD panelen när vissa färger visades så jag bytte ut den. Nu med efterklokhet inser jag att jag borde behållt det headsetet då linserna var i princip perfekta, och LCD problemet inte så hemskt farligt (även om det självklart är irriterande att nya saker har problem)

Tyvärr åkte jag på en nitlott på det andra headsetet jag fick. Jisses vilka linser.
Det var godrays, sweetspoten var i princip obefintlig och allting kändes lite böjt på något konstigt sätt. Detta resulterade i jag fick huvudvärk inom 5 minuter av att använda det. Har provat på en helt del VR headset och aldrig känt av något liknande, inte ens Oculus DK1 för snart 10 år sedan var så illa när det kom till att ge huvudvärk.

Man såg också skillnaden direkt på själva linserna när man tittade på hur de satt fast. På det sämre exemplaret var linserna monterade med små punkter runt linsen, medan på första exemplaret fanns inga sådana punkter. Om det är olika monteringsmetoder eller själva linserna som är problemet vet jag inte, men det finns absolut skillnader från headset till headset. Vad man får verkar vara rena lotteriet.

Läser man på Reddit (finns hur många poster som helst om detta) så ser man att detta är ett väldigt vanligt klagomål också, många får riktigt dåliga linser och förstår inte varför upplevelsen inte är som recensenter beskriver.

Då Quest 2 är mångas första VR upplevelse tror de helt enkelt att det ska vara så, och det förstår man ju. Har man inget att jämföra med är det svårt att veta. Skillnaden mellan ett bra exemplar och ett dåligt kan vara som dag och natt dock. Antagligen därför många recensenter och användare älskar sina headset, medans andra får ta till spypåsen och/eller lämna tillbaka produkten.

Skrivet av Molotov:

@Deathwisher
Det finns dom som haft dåliga linser som fått utbytt pga godrays och liten sweetspot, kanske ett måndagsex du också råkat ut för. Kör ni med original headstrap?
Prova hålla headsetet med händerna så den sitter rätt och se om bilden blir bättre. Original håller headsetet på plats dåligt och speciellt om man rör sig.

Jag tyckte också i början att Quest 2 kändes billig och sämre. Jag reagerade på bilden men Quest 2 har en LCD panel vilket ger sämre svärta än Q1 men det är även mer ljusstark och då blir kanterna "mer synliga och märkbara" eller vad man ska säga.

Men som sagt viktigaste är att få headsetet sitta på plats ordentligt så det inte påverkar bilden.
Bäst är att ha Elite strap eller nån 3e part.

Tyvärr tyder mycket på att detta är mer än några få måndagsexemplar, utan helt enkelt ett problem i tillverkningen. Oculus verkar ha inställningen att om någon klagar är det lättare att fixa det efteråt än att kvalitetstesta produkten ordentligt. Och om detta är åtgärdat i nuläget eller inte är ju i princip omöjligt att veta då Oculus inte bekräftat problemet till att börja med. Riktigt dåligt att de skickar ut sånt här oavsett, kommer helt klart döda VR för många som får såna här exemplar.

Medlem
Skrivet av Fletchett:

Låter som du tyvärr fått ett av de headseten med dåliga linser.

Jag har haft två stycken Quest 2 headset. Det första hade lite linjer på LCD panelen när vissa färger visades så jag bytte ut den. Nu med efterklokhet inser jag att jag borde behållt det headsetet då linserna var i princip perfekta, och LCD problemet inte så hemskt farligt (även om det självklart är irriterande att nya saker har problem)

Tyvärr åkte jag på en nitlott på det andra headsetet jag fick. Jisses vilka linser.
Det var godrays, sweetspoten var i princip obefintlig och allting kändes lite böjt på något konstigt sätt. Detta resulterade i jag fick huvudvärk inom 5 minuter av att använda det. Har provat på en helt del VR headset och aldrig känt av något liknande, inte ens Oculus DK1 för snart 10 år sedan var så illa när det kom till att ge huvudvärk.

Man såg också skillnaden direkt på själva linserna när man tittade på hur de satt fast. På det sämre exemplaret var linserna monterade med små punkter runt linsen, medan på första exemplaret fanns inga sådana punkter. Om det är olika monteringsmetoder eller själva linserna som är problemet vet jag inte, men det finns absolut skillnader från headset till headset. Vad man får verkar vara rena lotteriet.

Läser man på Reddit (finns hur många poster som helst om detta) så ser man att detta är ett väldigt vanligt klagomål också, många får riktigt dåliga linser och förstår inte varför upplevelsen inte är som recensenter beskriver.

Då Quest 2 är mångas första VR upplevelse tror de helt enkelt att det ska vara så, och det förstår man ju. Har man inget att jämföra med är det svårt att veta. Skillnaden mellan ett bra exemplar och ett dåligt kan vara som dag och natt dock. Antagligen därför många recensenter och användare älskar sina headset, medans andra får ta till spypåsen och/eller lämna tillbaka produkten.

Tyvärr tyder mycket på att detta är mer än några få måndagsexemplar, utan helt enkelt ett problem i tillverkningen. Oculus verkar ha inställningen att om någon klagar är det lättare att fixa det efteråt än att kvalitetstesta produkten ordentligt. Och om detta är åtgärdat i nuläget eller inte är ju i princip omöjligt att veta då Oculus inte bekräftat problemet till att börja med. Riktigt dåligt att de skickar ut sånt här oavsett, kommer helt klart döda VR för många som får såna här exemplar.

Så kan det vara.
Men ang hur linserna är monterade.
Mina linser har punkter runt om så det är inget tecken på dåliga linser.
Däremot har det spekulerats att man kan se om linserna är av sämre sort om men ser brytningar i mönstret i linserna.
Håller man linserna i ljus så ser man liner som går runt inne i linserna, finns det avbrott eller mörka fläckar så kan det vara en defekt som kan visa sig när man tittar genom linsen.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Köpte Oculus Quest 2 igår, trots facebook-kopplingen. Kom fram till att jag trots allt har facebook redan så vad gör det för skillnad egentligen?

Men dessa åker tillbaka igen kan jag säga. Allt förutom precis mitt i är suddigt som om man vore dyngpackad och det blir riktigt jobbigt för ögonen ganska snabbt då ögonen försöker fokusera på något som är suddigt. Sweetspot är löjligt liten. Jag har testat med glasögon, utan glasögon, testat alla 3 (varför inte steglöst inställbar?) lägen på linserna, lutat headsetet osv.. Det gick att få det lite bättre genom att nästan trycka in linserna i ögonen men det ska f*n inte vara nödvändigt.

Nu har jag läst inläggen ovanför mitt och det är helt oacceptabelt att Oculus har så dålig kontroll att de släpper olika kvalité på linserna och hur de har fästs i headsetet. Den firman har mer pengar än vissa nationer, nog kan de ha korrekt kvalité på samtliga linser om de bara vill.

De gjorde nästan allt rätt, trackingen var fantastisk och det var idiotenkelt att koppla upp sig mot Steam (körde kineskabel som fungerade alldeles utmärkt), men så snålar de in på något av det viktigaste av allt, optiken. Idioter...

Ingen mer produkt därifrån, det kan jag lova.

/surgubben

Medlem
Skrivet av henkka:

Köpte Oculus Quest 2 igår, trots facebook-kopplingen. Kom fram till att jag trots allt har facebook redan så vad gör det för skillnad egentligen?

Men dessa åker tillbaka igen kan jag säga. Allt förutom precis mitt i är suddigt som om man vore dyngpackad och det blir riktigt jobbigt för ögonen ganska snabbt då ögonen försöker fokusera på något som är suddigt. Sweetspot är löjligt liten. Jag har testat med glasögon, utan glasögon, testat alla 3 (varför inte steglöst inställbar?) lägen på linserna, lutat headsetet osv.. Det gick att få det lite bättre genom att nästan trycka in linserna i ögonen men det ska f*n inte vara nödvändigt.

Nu har jag läst inläggen ovanför mitt och det är helt oacceptabelt att Oculus har så dålig kontroll att de släpper olika kvalité på linserna och hur de har fästs i headsetet. Den firman har mer pengar än vissa nationer, nog kan de ha korrekt kvalité på samtliga linser om de bara vill.

De gjorde nästan allt rätt, trackingen var fantastisk och det var idiotenkelt att koppla upp sig mot Steam (körde kineskabel som fungerade alldeles utmärkt), men så snålar de in på något av det viktigaste av allt, optiken. Idioter...

Ingen mer produkt därifrån, det kan jag lova.

/surgubben

Tråkigt att det inte passade dig.
Alla har olika former på huvudet och säkert ögon osv.
Nog för att jag även tror att det finns måndags exemplar (förmodligen alldeles för många), så tror jag även att det kan skilja från person till person.
Senaste debaklet var samma med HP Reverb G2, massa klagade på dålig sweetspot osv.
Då tog youtube kanalen MRTV och erbjöd alla missnöjda i tyskland att skicka in sin headset till honom för en stor genomgång.
Headset som användare rapporterade var helt oanvändbara var för honom ingen som helst skillnad mot sina egna 2 headsets han hade.
Så jag tror att förutom dålig kvalla så kan det nog vara linsernas form osv inte riktigt passar alla.
Oculus Rift S konstaterades ju att statistisk sett passa mindre än 50% av jordens befolkning pga linsernas placering och ingen möjlighet till IPD justering.
Vi får hoppas på förbättringar i framtiden


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jo jag har sett det där.
Vart orolig för mitt egna headset, jag ser prickarna runt linserna men har inga brytningar i mönstret i ringarna som man ser om man tittar på linserna.
Mitt headset jag har är klart och skarpt med stor sweetspot


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skriv svar