Oculus Quest 2 populäraste VR-headsetet på Steam

Robot
Oculus Quest 2 populäraste VR-headsetet på Steam

Sen får man inte glömma att det inte ens är ett SteamVR headset. Det finns säkert mängder med kunder som antingen kör utan en dator inkopplat och kunder som enbart kör Oculus spel hittills.

Medlem

Pro tip: Om din produkt har ett skäligt pris och dessutom finns i lager så kommer den sälja bra.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Kul att se att folk är taggade på VR iallafall. Även om jag hade hoppats på att Valve Index hade liiiite högre statistik. Det är ju dock mer än dubbelt så dyrt så behövs ingen rocket science för att fatta att OQ2 toppar där nu.

Medlem

Säga vad man vill om Facebook som företag men dom bidrar till att VR går framåt.
Sen kan jag tycka att konkurrenter behöver vakna.
Facebook ha 58% av märket share SteamVR


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Kul att se att folk är taggade på VR iallafall. Även om jag hade hoppats på att Valve Index hade liiiite högre statistik. Det är ju dock mer än dubbelt så dyrt så behövs ingen rocket science för att fatta att OQ2 toppar där nu.

Tror inte bara det är priset som avgör dock.

Det är ju mycket det där att det går att köra trådlöst, både för standalone spel, och PC spel genom Virtual Desktop. Det ändrar ju hela grejen - dels är det lättare att förvara och ta fram, dels finns det en frihetskänsla som inte alls infinner sig när man är fastbunden till en dator.

Medlem

Fick ett OQ2 förra veckan och jäklar va kul det är!
Half Life Alyx blev min första VR upplevelse och det var helt fantastiskt.

Medlem
Skrivet av Fletchett:

Tror inte bara det är priset som avgör dock.

Det är ju mycket det där att det går att köra trådlöst, både för standalone spel, och PC spel genom Virtual Desktop. Det ändrar ju hela grejen - dels är det lättare att förvara och ta fram, dels finns det en frihetskänsla som inte alls infinner sig när man är fastbunden till en dator.

Friktionen att bara starta upp och köra igång har också suddats ut.
Det är inget som behöver kopplas, inga sladdar osvdet enda man behöver är ett utrymme att köra på


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Jäklar vilket hopp!

6 % har en quest 1 och 22 % en quest 2.
Osannolikt bra för tvåan men kanske lite missvisande då de som uppgraderat inte använder sin quest 1 mer
Men ändå!

Medlem

Jag köpte en quest 2 lite mer än en månad sen, för mig var det helt och hållet priset som spelade roll. Jag ser den som en instegsmodell. När valve kommer med något nytt så uppgraderar jag nog till den. Har haft Valve Index på inköps listan sen den kom men kan inte motivera det höga priset. Särskilt när man redan lagt en liten förmögenhet på en bra speldator.
Jag har faktiskt inga som helst problem med sladd och trots att jag har Virtual desktop så har jag knappt använt det. Jag skulle gärna vilka ha tracking fyrarna från Valve med på väggen

Medlem

Priset är bra och den är trådlös jag äger strax en oculus 2

Medlem

Vi är tyvärr ganska många som fått antingen dåliga linser eller vars ögon inte fungerar med Oculus Quest 2. Jag har inte haft problem när jag testat andra VR-headset så något är lite "off" med just Quest 2. Sweetspot är sjukt liten så de blir i princip oanvändbara då allt förutom precis mitt i är suddigt. Trist, för annars så är ju det mesta superbt, bra pris, trådlös och enkel att koppla med en USB-C kabel om man vill, riktigt bra tracking osv.

Andelen returnerade Quest 2 är nog ganska stort. Titta i t.ex. Elgigantens Outlet-Fyndvara, igår var det 1 nu är det plötsligt 7 st returnerade 64 GB och 2 st 256 GB som ligger ute till rabatterat pris. De fick in en större sändning av Quest 2 måndag/tisdag och nu börjar returerna trilla in.

Medlem
Skrivet av henkka:

Vi är tyvärr ganska många som fått antingen dåliga linser eller vars ögon inte fungerar med Oculus Quest 2. Jag har inte haft problem när jag testat andra VR-headset så något är lite "off" med just Quest 2. Sweetspot är sjukt liten så de blir i princip oanvändbara då allt förutom precis mitt i är suddigt. Trist, för annars så är ju det mesta superbt, bra pris, trådlös och enkel att koppla med en USB-C kabel om man vill, riktigt bra tracking osv.

Andelen returnerade Quest 2 är nog ganska stort. Titta i t.ex. Elgigantens Outlet-Fyndvara, igår var det 1 nu är det plötsligt 7 st returnerade 64 GB och 2 st 256 GB som ligger ute till rabatterat pris. De fick in en större sändning av Quest 2 måndag/tisdag och nu börjar returerna trilla in.

Jag tror inte alla returer är pga dåliga linser, en hel del är nog folk som blev åksjuka eller inte tyckte det var roligt.
Jag har provat PSVR, Lenovo Explorer, HTC Vive, Rift S, Quest 1 och 2. För mig känns inget off med Q2 förutom att svärtan är värdelös, speciellt efter man vande sig med oled panelerna i Quest 1.
Byter jag till Quest 1 idag så känns det nästan som ögonen tåras pga det är så oskarpt jämfört med Quest 2


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag tror inte alla returer är pga dåliga linser, en hel del är nog folk som blev åksjuka eller inte tyckte det var roligt.
Jag har provat PSVR, Lenovo Explorer, HTC Vive, Rift S, Quest 1 och 2. För mig känns inget off med Q2 förutom att svärtan är värdelös, speciellt efter man vande sig med oled panelerna i Quest 1.
Byter jag till Quest 1 idag så känns det nästan som ögonen tåras pga det är så oskarpt jämfört med Quest 2

Det gör ingen skillnad för oss med dåliga linser/paneler att du har haft turen få en bra sådan. Ingen av de "stora" på youtube har fått en dålig panel men det är fullständigt nersållat av "vanligt folk" som fått det. Det luktar utvalda headsets till reviewers ganska lång väg tyvärr.

Medlem
Skrivet av henkka:

Det gör ingen skillnad för oss med dåliga linser/paneler att du har haft turen få en bra sådan. Ingen av de "stora" på youtube har fått en dålig panel men det är fullständigt nersållat av "vanligt folk" som fått det. Det luktar utvalda headsets till reviewers ganska lång väg tyvärr.

Nej det tror jag inte, jag tror precis som det var med att man blev bannat att det verkar som ett större problem än vad det är.
Dessutom får man headsetet utbytt om man upplever linserna är dåliga, eller egentligen nästan vad som helst dåligt.
Facebooks mål är att alla ska vara nöjda med sina Oculus produkter för att öka användarbasen.

Visst supporten kommer inledningsvis med standardsvar men det ordnar sig så man får en ny.

Så jag ser inte det som jag och många andra haft tur, utan ni som haft otur.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Redaktör
Skrivet av henkka:

Det gör ingen skillnad för oss med dåliga linser/paneler att du har haft turen få en bra sådan. Ingen av de "stora" på youtube har fått en dålig panel men det är fullständigt nersållat av "vanligt folk" som fått det. Det luktar utvalda headsets till reviewers ganska lång väg tyvärr.

Det har jag mycket svårt att tro. Det är ju alltid så att de som är missnöjda hörs mycket mer än de som är nöjda. Fel förekommer, men i vilken omfattning är omöjligt för utomstående att veta. Och att ett företag medvetet skulle släppa undermånliga produkter (vilket de måste göra om det du säger skulle stämma) vore vansinnigt ur marknadsföringssynpunkt.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det har jag mycket svårt att tro. Det är ju alltid så att de som är missnöjda hörs mycket mer än de som är nöjda. Fel förekommer, men i vilken omfattning är omöjligt för utomstående att veta. Och att ett företag medvetet skulle släppa undermånliga produkter (vilket de måste göra om det du säger skulle stämma) vore vansinnigt ur marknadsföringssynpunkt.

Tror inte jag heller, men felfrekvensen på Quest 2 är absolut för hög oavsätt. Jag fick byta två gånger innan jag fick en som var användbar, och då är inte ens den felfri heller. En av kamerorna har tre döda pixlar. Inget fel som påverkar själva trackingen eller något men det ser ju inte så roligt ut när man ser bilden genom dem.

Jag tror mer problemet är att de satt prislappen så lågt (i VR samanhang) att något fick ge vika, och det blev kvalitèn på produktionen. Lite samma sak som hänt med datorskärmar och TVs, att många har döda pixlar och sånt... från tillverkarens sätt är det helt enkelt bättre att chansa på att kunden inte är så petig än höja kvalitèn på vad som skickas ut.

ELF
Medlem

Man kan ju hoppas att detta pressar ned priserna på övriga headset och det kommer fler med trådlöst som ett alternativ. Tänker då mest på trådlös bild, inte att headsetet är en egen "dator", men ändå trevligt även med det alternativet för de som vill.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Tror snarare att folk returnerar det pga åksjuka än bristande kvalite. Inte så jättekul att spy och må dåligt efter en spelsession. 🥴

Redaktör
Skrivet av A1200G:

Tror snarare att folk returnerar det pga åksjuka än bristande kvalite. Inte så jättekul att spy och må dåligt efter en spelsession. 🥴

Blir nybörjare åksjuka med dagens VR-headsets, med sin höga uppösning och jämna framerate?

Första Rift-prototyperna var hemska, men jag tror inte jag blivit åksjuk sen Vive och skarpa Rift släpptes (nåt PSVR-spel undantaget). Är det vana eller bättre prestanda som gör det? Jag vet inte, combo kanske.


signatur
Medlem
Skrivet av A1200G:

Tror snarare att folk returnerar det pga åksjuka än bristande kvalite. Inte så jättekul att spy och må dåligt efter en spelsession. 🥴

Även det kan vara på grund av fel dock. Ett av de Quest 2 exemplaren jag returnerade hade linser som gjorde mig fruktansvärt illamående. Klarade maximalt 15 minuter sen kunde jag inte mer. På en fungerande Quest 2 så har jag absolut noll problem även efter timmar i VR, oavsett spel.

Medlem

Köpte mitt förra veckan. Testade VR för 5 år sedan men då var det för dyrt. Priset på 350€ (450€ med låda och bättre straps) är mindre än hälften av ett vive pro så självklart påverkade det mitt beslut.

Inga kablar, så vi kan kan spela vart vi vill i lägenheten men jag vill kan jag också spela via datorn på steam VR.

Nu fajtas jag med tjejen varje kväll efter att sonen lagt sig om vem som ska spela.
Hon är helt ointresserad av vanliga spel men VR är något annat.

Hade gärna sett en OLED, bättre linser med mer justering men som instegs VR är det fantastiskt.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Blir nybörjare åksjuka med dagens VR-headsets, med sin höga uppösning och jämna framerate?

Första Rift-prototyperna var hemska, men jag tror inte jag blivit åksjuk sen Vive och skarpa Rift släpptes (nåt PSVR-spel undantaget). Är det vana eller bättre prestanda som gör det? Jag vet inte, combo kanske.

Beror på spel och hur man rör sig i spelet.
Satte en och spela Minecraft VR (Vivecraft).
Han klarade 15min sen var det färdigt, blev inte människa fören 30min.

Nu är Minecraft brutalt och kräver goda VR Legs så det är som sagt inte bara själva bildupplevelse som gör en sjuk.

Vi som vant oss med VR tänker inte på det nå mer hur jobbigt det kunde vara


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Redaktör
Skrivet av Molotov:

Beror på spel och hur man rör sig i spelet.
Satte en och spela Minecraft VR (Vivecraft).
Han klarade 15min sen var det färdigt, blev inte människa fören 30min.

Nu är Minecraft brutalt och kräver goda VR Legs så det är som sagt inte bara själva bildupplevelse som gör en sjuk.

Vi som vant oss med VR tänker inte på det nå mer hur jobbigt det kunde vara

Du blir väl snart åksjuk IRL istället. 😀


signatur
1
Skriv svar