Dualsense-undersökning pekar på en livslängd på strax över 400 timmar

Medlem

Har man upplevt kombinationen Track & Field och Tac-2 så tror jag inte att Dualsense är så dåliga i jämförelse.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

Viktigt att notera här att ifixit skriver att de potentiometrar som används är exakt desamma som i xbox och nintendos kontroller. Så det bör således vara samma livslängd på alla. Dvs kör man spel som kräver att man trycker på joystick spakarna så förkortas livslängden avsevärt. Så ingen konsol är förskonad.

Jag håller med ifixit i att de borde designa handkontroller med en knapp så man kan lyfta lös joysticks och sätta in nya så blir det inte ett sånt förfärligt resursslöseri när hela handkontrollen måste bytas ut för att man nött sönder potentiometern.

Själv kör jag bara RPGs och tactics spel till konsol och det har alltid varit så. Så trots att jag har i princip alla konsoler förutom Xbox one och Series X (ingen poäng med dem om man har PC) så har kontrollerna till alla hållit genom alla år och håller än.

jbx
Medlem

Har garanterat över 400 timmar på min nu, inte en skråma och den fungerar precis som ny.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Wow, 400timmar är ju ingenting. Är ju ungefär som att spela 3-4 större spel sen är kontrollen död?

Medlem

Jag ska vara helt ärlig och säga att jag har kastat sönder en handkontroll till PS4 efter en dålig match i For Honor när jag spelade det. Kände en oresonlig vrede i typ 5 sekunder men hade tyvärr hunnit kasta handkontrollen i väggen och ångrade mig direkt efteråt.
R.I.P. den handkontrollen.
Men jag har fått drifting i två av mina handkontroller till PS4 utan att ha kastat dom i väggen eller liknande. Har också känt stor skillnad i övriga knappar och reglage där en del gnisslar, är trögare, reagerar långsammare etc än föregående handkontroll.
Så man behöver inte våldföra sig på sina handkontroller för att dom ska fungera mindre bra.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Lethenstroom:

Har spelat konsol i drygt 30 år och har aldrig haft problem med en handkontroll. Vad fan gör folk med sin kontroller? Tuggar ni på dom?

Jadu, främst har jag använt min DualSense som styrdon till min PS5 då jag har annat att tugga på.

Min första konsol var en GameBoy och därefter en NES. Kan tyckas en aningen märkligt att min DualSense redan felar medans mina snart 30 år gamla NES-kontroller fungerar felfritt.


signatur

Constants and variables

Medlem
Skrivet av Lethenstroom:

Har spelat konsol i drygt 30 år och har aldrig haft problem med en handkontroll. Vad fan gör folk med sin kontroller? Tuggar ni på dom?

FIFA, PES, NBA, NHL, Virtua Tennis? Mot 1-3 polare eller coop? Aldrig?

Då har du missat de bästa spelminnena som man kan ha. 🙂

Medlem
Skrivet av Nuckan:

Min höll knappt i 20 timmar under normal belastning och nu gör drifting den i stora drag oanvändbar. Nu återstår det att se vad MediaMarkt har att säga om den saken.

Återkom gärna med vad MM säger, jag köpte min därifrån också, men har inga problem än så länge.


signatur

The last metroid is in captivity, the galaxy is at peace!

Medlem
Skrivet av Lethenstroom:

Har spelat konsol i drygt 30 år och har aldrig haft problem med en handkontroll. Vad fan gör folk med sin kontroller? Tuggar ni på dom?

Inga problem här heller, jag har blivit uppfostrad att vara rädd om mina prylar. Att dunka eller kasta kontrollen finns inte...

Medlem

Så detta innebär att man ska lägga all speltid på en kontroll, så att den garanterat går sönder innan garantin går ut? Lär bli dyrt för Sony (eller återförsäljarna?) det här om det stämmer. I och för sig så är priset är så högt satt så de kanske redan har tagit höjd för utbyteskontroll.

Medlem

Jag har fått bytt kontroller ofta, gratis, hos olika företag så det är ju ingen fara, i sverige, iom det. Men den bör hålla ungefär 10-20x längre.

Medlem

Fick hem PS5 igår. Nu har ettåringen redan tuggat sönder ena analoga spaken på handkontrollen 😩. Underbart med barn 😅.

Medlem
Skrivet av e2zippo:

Återkom gärna med vad MM säger, jag köpte min därifrån också, men har inga problem än så länge.

Jag fick höra om en person som hade handlat på Elgiganten och fick sin handkontroll utbytt p.g.a drifting. De testade inte ens dosan utan kontrollerade enbart serienumret.

Ta med kvitto (ifall att) och gå till MM så får du förhoppningsvis en ny du också.


signatur

Constants and variables

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Ja den är ju använd sedan 2001 eller när gc kom till Sverige och fungerar fortfarande men märks att den är sliten. Några år har du nog kvar innan den blir sladdrig.

Gott att höra! Supernöjd med den så långt!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Så trots att jag har i princip alla konsoler förutom Xbox one och Series X (ingen poäng med dem om man har PC) så har kontrollerna till alla hållit genom alla år och håller än.

Har inte heller haft några problem, men det vekar ju vara samma konstruktion/potentiometrar som använda av samtliga konsoltillverkare för deras handkontrollers (där faller ju de som tror att detta är konspirationer riktat endast mot Sony).

Men gillar själv att använda Xbox i kombo med PC. Det fina är att man då kan få tillgång till samma spel och tjänster oavsett om man spelar på sina konsoler eller PC (och snart mobiler med Xcloud) vilket jag bara ser som en styrka och fördel för det ekosystemet.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

12
Skriv svar