Google stäms för oinfriade 4K-löften för Stadia

Medlem

Den Stadium anställde ovan som nämner den 55-åriga farbrorn har helt rätt. Om de aldrig har spelat tidigare så blir de säkert impade. 🙂

Om streaming tjänst för spel ska funka så ska det kosta 99-149 kr/mnd och hela spelkatalogen ska kunna spelas direkt dvs utan köp. Alltså EXAKT som Netflix. Simple as that, herre gud det är ingen Rocket Science.

Medlem
Skrivet av piddau:

Med tanke på att du svarar i en nyhet om Stadia så antar jag att du bryr dig, lite i alla fall.

Spelar varje dag på Stadia, fungerar hur bra som helst. Allt från skjutarspel till mindre krävande spel. Grafiken är acceptabel och känner jag av någon latens i input så är den så liten att det inte gör någon skillnad. Har i för sig en "stark lina" men många som inte har det får det att fungera bra ändå, skulle säga val av router är nästan viktigare än linan(så länge man har grundförutsättningen dvs)

Vet inte riktigt vad du menar med bra router, men de flesta lär sitta på routern som de fick med bredbandet, så det gäller att beställa i rätt tid och ha rätt leverantör(och ibland så får man bättre router när man beställer med högre bandbredd)?
I vissa fall så tror jag att det kan vara så illa så att bredbandsleverantören inte tillåter separat router också, har för mig att jag har hört att Comhem kan ha sådana restriktioner ibland.

Skrivet av Tomas Helenius:

Stadia funkar suveränt för rätt målgrup och med rätt förutsättningar. Här på FZ är många insatta gamers med höga krav på input, framerate osv, och det är väl inte målgruppen. Men för de som kör något spel per år från soffan är idén strålande, och min upplevelse är att det kan funka utmärkt med en vanlig 100 Mbit-lina (vilket väl finns i många svenska hem i dag). Däremot upplevde jag att det fungerade oförutsägbart på olika uppkopplingar, och affärsmodellen ger jag inte mycket för. Med prenumeration istället för fullprisspel tror jag Stadia hade kunnat ha lockat en del spelare från framförallt PS- och Xbox-lägret.

Det är inte Mbit:en som är problemet, det är responstiden.
Enligt google så ska det räcka med 42Mbit för 4K med HDR.

Du kan alltså ha Gbit och ändå få en sämre upplevelse än för de som har 50Mbit.
Blir lite irriterad när man drar upp bandbredden i många sammanhang när man vill mena på att man har bra internet.

Starlink hade till exempel 200Mbit och ca 65ms nät LTT testade det, men 100Mbit fiber med 5-10ms fungerar mycket bättre när det kommer till spel.

Redaktör
Skrivet av Fearnox:

Det är inte Mbit:en som är problemet, det är responstiden.
Enligt google så ska det räcka med 42Mbit för 4K med HDR.

Du kan alltså ha Gbit och ändå få en sämre upplevelse än för de som har 50Mbit.
Blir lite irriterad när man drar upp bandbredden i många sammanhang när man vill mena på att man har bra internet.

Starlink hade till exempel 200Mbit och ca 65ms nät LTT testade det, men 100Mbit fiber med 5-10ms fungerar mycket bättre när det kommer till spel.

Ah, bra där. Men Stadia kräver väl nånstans kring 30-40 Mbit för 4K, så hastigheten bör inte vara ett hinder för många. Sen har det funkat väldigt random: på jobbet har vi Gbit-lina, med Chromecast Ultra (trådlöst alltså) gick det finfint, men det såg skräp ut på en speldator med fast lina i samma nät. Jag är inte nätverkstekniker, men fysisk lina borde ha alla möjligheter att ge bättre resultat än wifi.


signatur
Medlem

Alla har vi väl olika uppfattningar och omdömen om hur saker värderas, samt när det gäller Stadia som är helt streambaserat så lär man få en prestenda och bildkvalité som inte är exakt likadan i alla hushåll, även om man har exakt samma hårdvara som tv, router, uppkoppling och samma nätleverantör. Jag märker ju skillnad här hemma vissa helger t om. Men kan vi enas om en sak? Att för dom som gillar det, och tro mig jag är en av dom, så låt dom få göra det. Jag gick ifrån en rätt fet gaming rigg till Xbox One X för att nu helt lagt både konsol och pc på hyllan. Spelen flyter sjukt nice, inga laddtider eller uppdateringar någonstans och dessutom, vill jag gå ifrån Tv soffan in på dass en kvart så gör jag det hur smidigt som helst utan att gå afk..^^ Men som tidigare nämnt, vissa kvällar, men kan räkna dom på en hand sedan 6mån tillbaka, så laggar de jobbigt mkt och går inte att spela ens utan HDR och på 720p streaming. Men är det pga Google Stadia? Nope. Har bla ett Astro A50 gen3 headset som använder sig av 5Ghz nätet, märkte att om jag satt med stadiankontrollen för när huvudet med dom på så började kontrollen att skena iväg i spakarna av sig själv ×D Men var det pga Stadia?... Och jag såg aldrig när jag klev ombord att dom marknadsförde sig som en exklusiv 4K speltjänst?

Medlem
Skrivet av memorycard:

Inte så stadigt.

*LOL*

Humor!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

12
Skriv svar