Vilken TV till PS5?

Medlem
Vilken TV till PS5?

Hej FZ!
För en månad sedan fick jag hem PS5 tack vare EG's utlottning. Så det kom väldigt plötsligt.
Grejen är att jag har ingen TV, så har spelat på min 1440p skärm som känns ovärdigt för konsolen.
Så är ute efter en.

Min tankebana går såhär.
Den lägst, optimala tvn för PS5 är en som har 4k, HDMI 2.1, HDR och OLED/QLED. Jag lutar mest mot OLED.

De billigaste med dessa krav i hyffsad storlek verkar vara
LG OLED55BX för 11K eller Samsung QLED QE55Q70T för 9K

Nu är det så att jag är en rätt fattig student, så för dessa får jag lägga undan och spara lite
Något jag skulle kunna skaffa nu på en gång är något i stil med med denna.
LG 55UN7100 för ~5k

Dock är det en del kompromisser från vad som är optimalt, så jag vet ej om det är värt det?
Hade ni tagit den billigare som temporärt och sedan sparat för en vettig till framtiden eller sparat direkt och strunta så länge? Jag gissar att den billigare fortfarande blir en stor lyft från datorskärmen med 4k och större bild men jag vet inte, tv var rätt svårt alltså.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

det är lite som mitt dilemma. vill ha både ps5:a och en xbox one. men har bara råd med en och knappt det.
vad man vill och vad som är realistiskt. är två skilda saker.

Medlem

Jag hade sagt LG CX eller Samsung Q80T.

De andra är ganska långt ifrån gällande valuta för pengarna.

Medlem

I med att du formulerar dig "ovärdigt för konsolen" har du väl redan svarat på din egen fråga?
Spara och köp en dyrare tv.


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem

Ett alternativ är att sälja nuvarande skärm och uppgradera till en 4K skärm, kanske 144hz, blir det ett lyft för både PC och PS5

Medlem

Köpte LG CX OLED förra veckan. Extremt nöjd. Experterna är enade, det är den bästa TV:n för tv-spel i nuläget. Dock kan burn in vara ett bekymmer, som med alla OLED-paneler, men låt inte oron tar överhanden. Risken är väldigt liten.

Köp!

Medlem

Årets (2020) qled:s hade jag inte köpt, de är sämre än förra årets (2019). Om du måste ha hdmi 2.1 hade jag hellre tagit denna som också är en quantum dot display vilket är exakt samma sak som QLED:

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_sony-xh90-55-smart-andr...

Medlem

Köp LG cx/bx. Jag är toknöjd.

Medlem

Knep en Q80T. Helnöjd, inhandlad på black Friday för en vettig peng. 2020 modellerna borde gå ner i pris om de inte gjort det än. Funkar klockrent till PS5.

Medlem

Tack för svar guys! Lite googlande så verkade CX vara mer värt än BX.
Klurar fortfarande om jag vill investera så mycket i en TV eller nöja mig med 1/3 av priset och enbart få 4k + hdr. Hmm...

@doversund främst att min 21:9 skärm på 1440p forcar spelen till 1080p samt så får jag stora svarta bars på sidorna, ser lite grötigt ut på något sätt. Därför ''ovärdigt'' 😅

@sapiens sant, inte tänkt på det. Frågan är om 2080 pallar 4k. Ska kika


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

2080 räcker inte för 4k gaming skulle jag säga. Har BX den är toppen, vad saknar du?

Medlem
Skrivet av dTexN:

@sapiens sant, inte tänkt på det. Frågan är om 2080 pallar 4k. Ska kika

Det man får är flexibiliteten. Att i mindre krävande spel kunna lira 4K 100-144fps, typ CS, Overwatch etc. 60+fps i spel likt Death Stranding i 4K DLSS quality mode. Sedan i mer krävande spel likt Cyberpunk välja att köra 4K DLSS Performance mode i 30fps med raytracing, 60fps utan, alternativt 4K DLSS Quality Mode utan raytracing i 30fps eller bara går ner till 1440p för att kunna få lite högre bildfrekvens.

Men visst ska man verkligen kunna nyttja en 4K-skärm, speciellt en 144hz, bör man självklart ha så bra grafikkort man kan.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Det man får är flexibiliteten. Att i mindre krävande spel kunna lira 4K 100-144fps, typ CS, Overwatch etc. 60+fps i spel likt Death Stranding i 4K DLSS quality mode. Sedan i mer krävande spel likt Cyberpunk välja att köra 4K DLSS Performance mode i 30fps med raytracing, 60fps utan, alternativt 4K DLSS Quality Mode utan raytracing i 30fps eller bara går ner till 1440p för att kunna få lite högre bildfrekvens.

Men visst ska man verkligen kunna nyttja en 4K-skärm, speciellt en 144hz, bör man självklart ha så bra grafikkort man kan.

Sant, det funkar säkert om man mixtrar lite men oftast är det nog optimalt med 1440p med 2080. Kör för det mesta lägre upplösningar även på mitt 3070 som ändå är lite snabbare. Tycker dock att du ska unna dig en LG oavsett 🙂.

Medlem

Väcker denna tråd igen då min TV precis har pajat så är på skattjakt! Har tittat på LG OLED C1 och funderar på att öppna plånboken för en 55" eller 65" men eftersom att jag princip aldrig ser på film eller serier (tv tittande är uteslutet) funderar jag på om det finns en PC-monitor som kanske är bättre för gaming? Behöver inte TVns funktioner det är alltså gaming som prioriteras! Är LG OLED C1 mitt bästa val trots att skärmen enbart kommer att användas för gaming? Har inga problem att hosta upp 30.000kr (eller mer) då detta är en investering för framtiden

Skrivet av Rhymst:

Väcker denna tråd igen då min TV precis har pajat så är på skattjakt! Har tittat på LG OLED C1 och funderar på att öppna plånboken för en 55" eller 65" men eftersom att jag princip aldrig ser på film eller serier (tv tittande är uteslutet) funderar jag på om det finns en PC-monitor som kanske är bättre för gaming? Behöver inte TVns funktioner det är alltså gaming som prioriteras! Är LG OLED C1 mitt bästa val trots att skärmen enbart kommer att användas för gaming? Har inga problem att hosta upp 30.000kr (eller mer) då detta är en investering för framtiden

Investering för framtiden? På vilket sätt då?
Att den ska klara nästa generations konsol eller?


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Investering för framtiden? På vilket sätt då?
Att den ska klara nästa generations konsol eller?

Bästa upplevelsen för PS5 och Xbox Series X. Tror dom kommer vara mina primära burkar den närmaste framtiden i alla fall. Men absolut finns det skärm som säkrar nästa generation är jag öppen för förslag skönt att slippa köpa ny skärm om 5 år igen 😁

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Bästa upplevelsen för PS5 och Xbox Series X. Tror dom kommer vara mina primära burkar den närmaste framtiden i alla fall. Men absolut finns det skärm som säkrar nästa generation är jag öppen för förslag skönt att slippa köpa ny skärm om 5 år igen 😁

Helt ärligt tycker jag du ska plocka hem en LG CX istället för C1. 65’ är nere på 15000kr och du anar inte vilket kap det är.

Bifogar med en bild på jämförelsen mellan de båda samt länken så du får läsa på själv. Men som sagt, jag kör CX och är så fruktansvärd nöjd att jag kan inget annat är att rekommendera. Du kommer inte ånga det. Teckna även 5års försäkringen om du känner minsta oro över burn-ins. Elgiganten har det för en tusenlapp, går att pruta ner det också om du är duktig på att snacka.

https://www.rtings.com/tv/tools/compare/lg-cx-oled-vs-lg-c1-o...

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Helt ärligt tycker jag du ska plocka hem en LG CX istället för C1. 65’ är nere på 15000kr och du anar inte vilket kap det är.

Tack för tipset

Medlem

Ger en till tumme upp för LG CX. Kör själv en som PC monitor. Sjukt nöjd!

Medlem

Jag kör på en Samsung Q60T 43". Betydligt billigare än LG CX, säkert inte lika bra men riktigt bra är den och jag är helt fantastiskt nöjd.

Medlem
Skrivet av Zalcore:

Ger en till tumme upp för LG CX. Kör själv en som PC monitor. Sjukt nöjd!

Hur funkar det med avståndet egentligen? Är det 48" du kör då eller?

Jag slår ett slag återigen för LG CX!

Medlem
Skrivet av TheVoomyOne:

Jag kör på en Samsung Q60T 43". Betydligt billigare än LG CX, säkert inte lika bra men riktigt bra är den och jag är helt fantastiskt nöjd.

Q60T bör man helst undvika om man har budget nog för en dyrare TV då den saknar VRR, Local Dimming, hdmi 2.1

Medlem
Skrivet av Millmount:

Q60T bör man helst undvika om man har budget nog för en dyrare TV då den saknar VRR, Local Dimming, hdmi 2.1

Om man har budget och väldigt höga krav så absolut, VRR, Local dimming och hdmi 2.1 är dock inte på något sätt nåt man måste ha. Riktigt bra bild på Q60T och den klarar 4k i 60 FPS, betalade 6000kr för min vilket är typ hälften av vad en LG CX kostar.

Medlem

Kör denna och är nöjd https://www.lg.com/se/tv/lg-55nano866na

Bangade på OLED då jag är rädd för inbränningar. En bekant fick discovery-channel loggan inbränd i sin och den gick inte att få bort sen. LG verkar förvisso vara medvetna om detta och tar det på garantin, men tycker inte att en TV med ett premium-pris borde ha sådana problem. Vet inte om det bara rör sig om första generationen, kanske är åtgärdat nu?


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av magma:

Kör denna och är nöjd https://www.lg.com/se/tv/lg-55nano866na

Bangade på OLED då jag är rädd för inbränningar. En bekant fick discovery-channel loggan inbränd i sin och den gick inte att få bort sen. LG verkar förvisso vara medvetna om detta och tar det på garantin, men tycker inte att en TV med ett premium-pris borde ha sådana problem. Vet inte om det bara rör sig om första generationen, kanske är åtgärdat nu?

Åtgärdat är det nog inte helt, dock har ju tekniken förbättrats.

Så länge du inte tittar på Discovery 24/7 så är det nog rätt liten risk att få inbränning på nya modeller av LG OLED.

Finns massa olika tester som folk har gjort på YouTube kring ämnet.

Medlem
Skrivet av TheVoomyOne:

Om man har budget och väldigt höga krav så absolut, VRR, Local dimming och hdmi 2.1 är dock inte på något sätt nåt man måste ha. Riktigt bra bild på Q60T och den klarar 4k i 60 FPS, betalade 6000kr för min vilket är typ hälften av vad en LG CX kostar.

Sant, har också en billigare.4K TV med Va panel kopplad till PS5 (utan några finesser), funkar utmärkt.

Kommer endast skaffa en ny TV om spelen i PS5 kräver VRR för en bättre spelupplevelse typ kraftiga FPS dippar.

Skiter fullständigt i 120 FPS, spelar ej sådana spel, tror 95-99% av spelen kommer ändå vara låst 60, har man mycket pengar är OLED nog värt det.

1
Skriv svar