Behöver vi en fairtrade märkning även för spel?

Medlem
Behöver vi en fairtrade märkning även för spel?

Den eminenta speldokumentär kanalen People Make Games publicerade nyligen en video där det framkommer att många AAA studior outsourcar delar av arbetet till lågelöneländer med dåliga arbetsvillkor. Låg lön, inget extra betalt vid övertid osv. Kan tänka mig att många studios outsourcar diverse items för mikro transanktioner och annat för att det blir för dyrt.

Tänkte det vore intressant att diskutera ämnet!

Kanske inte just Fairtrade men företag som outsourcar delar av sin verksamhet till låglöneländer bör krävas ta ett mycket större ansvar gällande framför allt arbetsvillkor.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Kanske inte just Fairtrade men företag som outsourcar delar av sin verksamhet till låglöneländer bör krävas ta ett mycket större ansvar gällande framför allt arbetsvillkor.

Jag förstår att de gör det och det kan vara positivt. Det blir billigare för studion och människor i andra länder får en chans att komma in i branschen. Men om man då systematiskt jobbar över utan att ens få betalt för det är ju inte alls bra såklart. Det är ju inte säkert att AAA studiorna känner till förhållandena heller. Just därför borde något göras åt det.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av hannes.theorell:

Kanske inte just Fairtrade men företag som outsourcar delar av sin verksamhet till låglöneländer bör krävas ta ett mycket större ansvar gällande framför allt arbetsvillkor.

Och samtidigt är varenda jäkla konsol eller telefon (och dator) vi köper tillverkade i Kina.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Skrivet av Ruffles:

Och samtidigt är varenda jäkla konsol eller telefon (och dator) vi köper tillverkade i Kina.

Motsäger väl inte det jag skriver? Även företag som outsourcar till Kina bör ta större ansvar för sina underleverantörer.

Men Kina är inte riktigt det låglöneland som det en gång var. De har förmåga och logistik att hantera extrema volymer, vilket gör dem svåra att flytta produktion ifrån.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av baxtex:

Den eminenta speldokumentär kanalen People Make Games publicerade nyligen en video där det framkommer att många AAA studior outsourcar delar av arbetet till lågelöneländer med dåliga arbetsvillkor. Låg lön, inget extra betalt vid övertid osv. Kan tänka mig att många studios outsourcar diverse items för mikro transanktioner och annat för att det blir för dyrt.

Tänkte det vore intressant att diskutera ämnet!

Tack för länk. Pinsamt nog måste jag säga att jag aldrig ens tänkt tanken att även digitala varor kan vara tillverkade under vidriga förhållanden. Ibland känner man sig mer än lovligt naiv. Och javisst, jag hade gärna sett en Fairtrade märkning om det innebär slut på att folk behandlar sina arbetare som boskap.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Det hade varit intressant med någon märkning för just spel som åsyftar till liknande saker. Ex att det skulle kunna vara anpassat för just spel.
Har man denna logga så garanterar man att spelet inte gjorts under crunch liknande former, ingen outsourcing till låglöneländer för att tillverka lootlådor (alt om man outsorcat någon del av spelet till sådana här länder har de anställda fått en skälig lön för jobbet (vilket skulle matcha tänket kring fairtrade loggan) osv osv.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av hannes.theorell:

Motsäger väl inte det jag skriver? Även företag som outsourcar till Kina bör ta större ansvar för sina underleverantörer.

Men Kina är inte riktigt det låglöneland som det en gång var. De har förmåga och logistik att hantera extrema volymer, vilket gör dem svåra att flytta produktion ifrån.

Nej, det motsäger inte utan problematiserar det. OK, om du bojkottar en utvecklare med kass arbetsmiljöpolicy, hur ska du komma runt att konsolen du spelar dina andra spel på (utvecklade av Bra Arbetsmiljö Inc) är tillverkade i Kina under tvivelaktiga förhållanden? Lönerna har gått upp stadigt under lång tid i Kina, men det betyder inte att arbetsförhållandena i fabrikerna är jättebra. Det är de nästan ingenstans på den kinesiska arbetsmarknaden.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Skrivet av Ruffles:

Nej, det motsäger inte utan problematiserar det. OK, om du bojkottar en utvecklare med kass arbetsmiljöpolicy, hur ska du komma runt att konsolen du spelar dina andra spel på (utvecklade av Bra Arbetsmiljö Inc) är tillverkade i Kina under tvivelaktiga förhållanden? Lönerna har gått upp stadigt under lång tid i Kina, men det betyder inte att arbetsförhållandena i fabrikerna är jättebra. Det är de nästan ingenstans på den kinesiska arbetsmarknaden.

Det enda jag sagt är att jag tycker att outsourcande företag bör krävas ta större ansvar för de fabriker dit de outsourcar sin produktion, vilket borde ligga på EU-nivå (vilket direkt gör det omöjligt för det är starkare ekonomiska intressen som inte vill beblanda sig med ett djupare ansvar än att skicka arga mail till fabrikerna om att de absolut inte får ha barnarbete). Jag står inte på barrikaden och ropar "Bojkott!".

I övrigt: De fabriker jag besökte i Kina 2017 och 2018 hade rätt bra standard (mot vad jag sett från ex.vis Apples fabriker) med 6 timmars arbetsdag mån-fre och fler semesterdagar än vad jag själv hade. Däremot såg det ut att vara ett trist och enformigt arbete, vilket jag inte var särskilt avundsjuk på. Men det är ju ovidkommande i diskussionen.


signatur

Viam inveniam aut faciam

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av hannes.theorell:

Det enda jag sagt är att jag tycker att outsourcande företag bör krävas ta större ansvar för de fabriker dit de outsourcar sin produktion, vilket borde ligga på EU-nivå (vilket direkt gör det omöjligt för det är starkare ekonomiska intressen som inte vill beblanda sig med ett djupare ansvar än att skicka arga mail till fabrikerna om att de absolut inte får ha barnarbete). Jag står inte på barrikaden och ropar "Bojkott!".

I övrigt: De fabriker jag besökte i Kina 2017 och 2018 hade rätt bra standard (mot vad jag sett från ex.vis Apples fabriker) med 6 timmars arbetsdag mån-fre och fler semesterdagar än vad jag själv hade. Däremot såg det ut att vara ett trist och enformigt arbete, vilket jag inte var särskilt avundsjuk på. Men det är ju ovidkommande i diskussionen.

Jag försökte bara problematisera hur svårt det faktiskt är, rent praktiskt, att vara en medveten konsument som gör rätt hela tiden. Vårt beroende av Kina är ett exempel på den svårigheten.

Intressant om dina besök i kinesiska fabriker. Jag känner till att arbetsförhållandena har blivit stegvis bättre, samma sak med lönerna. Men tar vi en titt på den kinesiska arbetsmarknaden brett är den full av utnyttjande, väldigt långa arbetsdagar och lite ledighet. Genomsnittskinesen har väldigt få semesterdagar så det förvånar mig väldigt mycket att fabriksarbetarna skulle ha så mycket mer än semester än över nyår och den gyllene veckan i början av oktober. Min fru är kinesiska och hon håller förstås kontakt med familj och vänner i hemlandet. Folk jobbar enormt mycket.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

För den stora massan spelar det ingen roll, det är lite "whatever", men det är säkert flera som mår bra att av se märkningarna när de köper sina kläder på HM och senaste Battlefield säkert.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Nej, vi behöver verkligen inte mer daltande.

Inaktiv

Och i andra hörnan sitter folk och klagar över att spel blir dyrare.
Men Nej, ingen märkning behövs, man vet vad som händer i teknikbranshen och vad man köper.

ZF
Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Det enda jag sagt är att jag tycker att outsourcande företag bör krävas ta större ansvar för de fabriker dit de outsourcar sin produktion, vilket borde ligga på EU-nivå (vilket direkt gör det omöjligt för det är starkare ekonomiska intressen som inte vill beblanda sig med ett djupare ansvar än att skicka arga mail till fabrikerna om att de absolut inte får ha barnarbete). Jag står inte på barrikaden och ropar "Bojkott!".

I övrigt: De fabriker jag besökte i Kina 2017 och 2018 hade rätt bra standard (mot vad jag sett från ex.vis Apples fabriker) med 6 timmars arbetsdag mån-fre och fler semesterdagar än vad jag själv hade. Däremot såg det ut att vara ett trist och enformigt arbete, vilket jag inte var särskilt avundsjuk på. Men det är ju ovidkommande i diskussionen.

Låter imponerande progressivt, men såg du någon över 25 vid monteringen? Det är nog så att dessa tider är väldigt beroende av till exempel studenter som kör dagsskift och därför kan ta än lägre löner under kortare perioder.

Vad de gör sen, går vidare till bättre villkor (knappast i arbetstid då) eller eller familjebildande, är kanske mer oklart. Men det kan ju vara en del av en nationell plan att driva företagen åt detta för att börja reversera problemen med ålderskantringen i demografin.

Medlem

Saken är ju att innovation står på spel i teknikvärlden när tech jättar köper upp fler och fler företag och whatnot, där innovation stryps. Innovation som kan underlätta, skapa effektivare tillvägagångssätt men billigare sådana när det kommer till spelutveckling och tech-utveckling osv.

Det vi ser enormt mycket i tech branschen är just detta. Och det leder till att företag också outsourcar arbeten. Konkurrens stryps, innovation begränsas, priser ökas m.m.

Detta kommer att bli ett väldigt omfattande problem de kommande 30 åren.


signatur

Ordo Ab Chao

Skrivet av Buster:

Nej, vi behöver verkligen inte mer daltande.

Daltande med vadå?


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

Medlem
Skrivet av anon_176162:

Och i andra hörnan sitter folk och klagar över att spel blir dyrare.
Men Nej, ingen märkning behövs, man vet vad som händer i teknikbranshen och vad man köper.

Knappast troligt att alla har koll på de förhållanden som råder i teknikbranschen. Pelle som köper nytt spel till sin konsol och bara vill spela vet nog inte mer om det än någon annan bransch.

Men som du säger. Arbetsmiljö och villkor är i många fall kopplade till priset på slutprodukten. Men är det rätt att folk i andra länder ska behöva jobba under dåliga villkor för att vi ska få billiga spel?

Inaktiv
Skrivet av jawik:

Knappast troligt att alla har koll på de förhållanden som råder i teknikbranschen. Pelle som köper nytt spel till sin konsol och bara vill spela vet nog inte mer om det än någon annan bransch.

Men som du säger. Arbetsmiljö och villkor är i många fall kopplade till priset på slutprodukten. Men är det rätt att folk i andra länder ska behöva jobba under dåliga villkor för att vi ska få billiga spel?

Så länge man är någolunda uppdaterad på nyheterna så vet nog de flesta över en viss ålder att de flesta produkter har ett visst mått av slaveri över sig. Från utveckling till av mjukvara till stackare som letar metall i sopberg mm. Handlar ju inte bara om teknik, är ju inom de flesta bransher. Priset ska sänkas för aty företag ska tjäna pengar och då outsourcas det.

Tycker inte det alls är ok att folk ska jobba under kassa villkor för en produkt, men tar ju ett aktivt beslut när jag faktiskt köper varorna och är därmed en av dom som bidrar till problemet. Hade det kostat mer så hade jag mest troligt köpt lika mycket ändå. Å andra sidan så skulle jag inte skriva på en lista som skickades till bolag om att höja priset på produkter så lite dubbelmoral som jag tror många har.

Medlem

Tycker ej det bör vara en speciell märkning, men företagen ska definitivt vara transparenta med att de har outsourcat arbete. Typ, en text med vilken del och vart, t.ex. Animation, Indien, Företag Inc. Grafik, Sverige, Företag AB.

Tycker sånt ska gälla allt, inte bara spel. Jag vill veta vart det kommer ifrån så kan jag själv ta beslutet om jag tycker det känns bra eller ej. Mer direkt insyn och mindre moraliserande av intresseorganisationer som tror sig veta bäst.

Medlem

Tycker det skulle vara bra med mer transparens såväl som någon slags märkning. Då kan de som har tid sätta sig in i produkten och producenten och göra ett informerat val efter det, och de som inte har tid kan använda sig av märkningen. De allra flesta orkar eller hinner inte sätta sig in i allt de köper, och då är märkning bättre än inget alls.

ZF
Medlem
Skrivet av Jaxalot:

Saken är ju att innovation står på spel i teknikvärlden när tech jättar köper upp fler och fler företag och whatnot, där innovation stryps. Innovation som kan underlätta, skapa effektivare tillvägagångssätt men billigare sådana när det kommer till spelutveckling och tech-utveckling osv.

Det vi ser enormt mycket i tech branschen är just detta. Och det leder till att företag också outsourcar arbeten. Konkurrens stryps, innovation begränsas, priser ökas m.m.

Detta kommer att bli ett väldigt omfattande problem de kommande 30 åren.

Innovationen sker oavsett. Problemet är snarare att innovation liksom kreativitet hamnar i gäld hos ett koncentrat som inte driver endera. Är det ett problem för innovation egentligen? Njae. Är det en nagel i kaffet för innovatörer? Ja.

Men så har det ju varit de senaste 500 åren ändå.

Skrivet av totalwarplayer:

Daltande med vadå?

Alla i den sovande flocken som inte är inbjudna till Timbroträffarna där det dansas runt Syn Rands mumie i hopp om att besvärjelser i form av studentikosa snapsvisor ska framkalla den nya tiden där gatorna flödar av mojänger och uppfinningar färdiga att plocka av ädla entreprenörer!

Medlem
Skrivet av totalwarplayer:

Daltande med vadå?

Med allt som gör att man själv inte behöver ta ansvar. Det är alltid någon annan som är ansvarig för dessa personers mående, fel och brister. Istället för att ändra sig själv och att prestera skall hela världen anpassa sig efter dem... kvävande.

eld
Medlem
Skrivet av Buster:

Med allt som gör att man själv inte behöver ta ansvar. Det är alltid någon annan som är ansvarig för dessa personers mående, fel och brister. Istället för att ändra sig själv och att prestera skall hela världen anpassa sig efter dem... kvävande.

Jag tror du blandat ihop det här med något, det är såklart att vi ska göra allt vi kan för att göra världen bättre istället för att ha en "alla får klara sig själv"-attityd, det är viktigt att alltid lyfta fram arbetsförhållanden till ytan, det är väldigt lätt för företag att dölja sånt.

Det är ju därför vi tex. har konsumentlagar och sånt i sverige, hade du hellre velat vara utan dom och låtit alla klara sig själv?

Medlem

Känner själv att fairtrade och likn. märkning borde vara överflödigt, istället för att lägga valet på konsumenten så ta bort alternativet att producera under felaktiga förhållanden.

Så gör det ej tillåtet och straffbart, men nej inte mer lagar, låt oss självsanera, jo tjena det har fungerat bra förut...

Medlem
Skrivet av eld:

Jag tror du blandat ihop det här med något, det är såklart att vi ska göra allt vi kan för att göra världen bättre istället för att ha en "alla får klara sig själv"-attityd, det är viktigt att alltid lyfta fram arbetsförhållanden till ytan, det är väldigt lätt för företag att dölja sånt.

Det är ju därför vi tex. har konsumentlagar och sånt i sverige, hade du hellre velat vara utan dom och låtit alla klara sig själv?

Ibland kan man låta bli att göra sina egna problem till att bli globala. Bara för att jag tycker det ena betyder det inte att det är sant. Vi har det bättre än 90% av befolkningen på denna jord tack vare att de innan oss har ARBETAT fram detta till oss. Inte pga av lagar som säger att en arbetsgivare inte får säga, tycka vad de vill eller sparka odugliga gnällspikar.

Marknaden är självreglerande, de som inte sköter sig tjänar inga pengar i det långa loppet. Jag har klarat mig själv utan att använda en enda lag... men det klart hade jag känt mig orättvis behandlad hade jag velat ha alla lagar på min sida.

Ibland kan progressiva från en ytterlighet till en annan göra att man helt enkelt reglerar bort sig själv.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Motsäger väl inte det jag skriver? Även företag som outsourcar till Kina bör ta större ansvar för sina underleverantörer.

Men Kina är inte riktigt det låglöneland som det en gång var. De har förmåga och logistik att hantera extrema volymer, vilket gör dem svåra att flytta produktion ifrån.

Och varför tror du Kina har tagit sig så högt på den ekonomiska stegen, rättvisa klistermärken och kollektiva avtal där man kan komma sent varje dag och vabba sig till pension?

ZF
Medlem
Skrivet av Buster:

Och varför tror du Kina har tagit sig så högt på den ekonomiska stegen, rättvisa klistermärken och kollektiva avtal där man kan komma sent varje dag och vabba sig till pension?

Precis. Det är exakt därför Sverige var ett formidabelt Atlantis fram till 1950 när det började gå utför då kommunisterna tog över och tyckte det var fullt rimligt att varenda träl skulle börja sladda runt på guldgatorna med 2-3 Volvo per familj. Faktum är att det gick till sådan excess att guldet helt slets bort. Och nu är som bekant istället ett U-land placerat på en gång världsledande innovations, produktions och välståndskartorna. Tragiskt..

Medlem

@Buster @ZF Era ord till trots så ligger Sverige förmodligen fortfarande på top 10 av bästa länderna i världen att bo i. Luktar lite sådär halvruttet om era ord som får mig att undra lite vad annat som ligger och härsknar där bakom.

Medlem

Det mesta fairtrade är ren skär bluff,allt skall se så jävla PK ut så folk kan slå sig för bröstet och det är SVERIGES folk mästare på så vi kan moralisera andra.
OCH jag är inte BITTER.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

ZF
Medlem
Skrivet av Kyraal:

@Buster @ZF Era ord till trots så ligger Sverige förmodligen fortfarande på top 10 av bästa länderna i världen att bo i. Luktar lite sådär halvruttet om era ord som får mig att undra lite vad annat som ligger och härsknar där bakom.

...

Borde brett på än tjockare tydligen. Men kanske har medias alla formelstolliga nyliberaler med stirrig blick höjt ribban för sarkasm och ironi till den nivå att det verkligen blivit en omöjlighet att parodiera dem.

Poängen var alltså att det inte skulle blivit något av just den där topp 10 om det fortfarande fungerade som innan 1950. Vem skulle beställt Kamprads alla paket? Vem skulle idag ha tid att spela alla spel?

Kina kommer antagligen följa samma kurva.

12
Skriv svar