Iron Gate svarar på era Valheim-frågor!

Medlem
Skrivet av virror:

Säker på att du söker efter järn på rätt sätt? Alla metaller är inte veins i marken...

Japp helt säker, inga sunken crypts i nåt av swampen.

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Då har du gjort något fel, du ska ner i kryptorna i Swamps för att hitta detta. Har hittat kryptor i näst intill varje Swamp jag varit i och i de lite större finns de överallt, kan stå vid en krypta och titta runt och se 4 andra bara därifrån.

Det är väl nackdelen med slumpade kartor att om man har otur så blir något väldigt ovanligt och i mitt fall så verkar dat vara sunken crypts.

Medlem

Så ingen information angående stamina systemet? Skit också, det är det jag stör mig på i Valheim x)

Medlem
Skrivet av orkamera:

Så ingen information angående stamina systemet? Skit också, det är det jag stör mig på i Valheim x)

Tror ju tyvärr det är tänkt att man ska slå upp en jävla eld och ha sig och ha rested buffen på sig permanent... Men ja, hoppas dom tonar ner stamina use lite så man slipper förlita sig på rested buff för att faktiskt kunna spela.

Medlem

Efter alla dessa frågor som dom svarat på har jag tappat all hype om att spelet kommer utvecklas till det roligare.
Och dom samlar inte ens data? Vilket företag gör inte det numera

"Kommer utrustning såsom kläder alltid ta upp viktig inventory-plats?
Förmodligen ja."

Seriöst, hur svårt kan det vara att ändra. Och dom vet inte vilka nya bioms som ska komma?

Känns som spelet lika gärna kunde vara klart vid det här laget.

Mvh,
Bitter

Medlem
Skrivet av spikes:

Tror ju tyvärr det är tänkt att man ska slå upp en jävla eld och ha sig och ha rested buffen på sig permanent... Men ja, hoppas dom tonar ner stamina use lite så man slipper förlita sig på rested buff för att faktiskt kunna spela.

Jag har inte problem med att man ska äta, men när man måste äta konstant så betyder det att man måste ha en hel del mat med sig vilket i sin tur tar plats i inventariet! 3 delar av rustning +1 för manteln för att sedan ha 3st maträtter? Det är 7 platser i din redan begränsade ryggsäck...

Även när jag är hemma o bygger så måste jag konstant äta pga eventuella raids samt att använda hammaren eller fixa till mark använder stamina... Och som du sa, tröttsamt att man nästan måste ha rested buffen uppe hela tiden.

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Jag uppskattar förslaget och har sett andra seeds online med där han ska vara väldigt nära startpunkten, men vi har bestämt oss för att inte "fuska" och försöka hitta honom på rätt sätt i vår egen värd, även om det för tillfället är väldigt kämpigt.

Tack ändå!

Det är inga problem
Lycka till!


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av orkamera:

Jag har inte problem med att man ska äta, men när man måste äta konstant så betyder det att man måste ha en hel del mat med sig vilket i sin tur tar plats i inventariet! 3 delar av rustning +1 för manteln för att sedan ha 3st maträtter? Det är 7 platser i din redan begränsade ryggsäck...

Även när jag är hemma o bygger så måste jag konstant äta pga eventuella raids samt att använda hammaren eller fixa till mark använder stamina... Och som du sa, tröttsamt att man nästan måste ha rested buffen uppe hela tiden.

Förstår inte folk som får slut på inventory plats, tror ni springer runt med lite för mkt onödiga grejer... Problemet jag har är iaf att jag får slut på vikt innan inventory slots, trots att jag har bältet som gör att man kan bära extra...

Fast du får inte rested buffen av att äta. ;D

"When a character is sheltered or sitting while warm, the Resting Effect will be applied.

After 20 seconds with the Resting Effect, the player will receive Rested bonus relative to the Comfort level the surrounding area provides."

Effects
Health regen +200%
Stamina regen +300%
XP gain +50%

Medlem
Skrivet av Chuck Pounder:

Efter 6 utforskade swamps utan något järn har jag ledsnat och inte ens varit sugen på att starta spelet på ett par veckor. Kanske gör ett sista försök innan spelet förpassas till den digitala sophögen...

Oj, första swamp som jag och min polare hittade innehåll 3-4 kryptor och i rudan slängar två kistor fulla med järn så runt 400 järn. Nu har vi plöjt igenom snart tre svamps och hittat runt 1000 järn sammanlagt.

rug
Medlem
Skrivet av Najkan:

När ni gjort allt med iron, o sen tagit boss tre, då har ni klarat halva spelet. Finns rätt mycket kvar

skojar du? Jag är kvar på brons och stormyser med att åka omkring på min lilla båt Då har jag iofs haft en vecka då jag bara tokbyggde på min boplats.

Medlem
Skrivet av MulletDeluxe:

Jag tycker att combat i Valheim ser så otroligt tråkigt ut. Finns det någon publik roadmap att ta del av där man kan se om saker som detta kommer att hamna under luppen?

Njaoaee... testa så får du se. Man blir fast i spelet ganska lätt om man väl börjar. Annars kan man ju alltid begära refund.

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Det är inga problem
Lycka till!

Där har vi ju han! Efter 75 timmar och en sjujäkla båttur så lyckades jag äntligen hitta honom!

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Där har vi ju han! Efter 75 timmar och en sjujäkla båttur så lyckades jag äntligen hitta honom!

https://i.ibb.co/HqqxNqJ/haldor.jpg

Haha grattis! Sjukt att ni behövde utforska så mycket för att hitta honom.

För övrigt, har ni stött på några av dom där förbannade myggen som vakar över plains?
Jag seglade runt och dom upptäckte mig och sänkte mig till sjös. Hade inte en chans att hinna till land.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Vi drog ut igår på vår one life only server efter 15-20 timmar innan båtbygge. Vi åkte i 15 min sen såg en black forest parade båten o direkt en merchant. Omöjlig tur. Första black forest som vi inte hade på egen ö

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Haha grattis! Sjukt att ni behövde utforska så mycket för att hitta honom.

För övrigt, har ni stött på några av dom där förbannade myggen som vakar över plains?
Jag seglade runt och dom upptäckte mig och sänkte mig till sjös. Hade inte en chans att hinna till land.

Tack!

Att hitta Haldor var faktiskt mer eller mindre det sista vi hade kvar att göra, alla bossar nere och alla items som kan craftas är craftade, så ja vi har mött en hel del deathsquitos med 😁

Med en bättre sköld kan du blocka deras slag när de flyger mot dig och sen dödar du den enkelt med ett slag, men klarar din sköld inte av att blockera deras massiva damage så är det bättre att träna på pricksäkerheten med bågen, de dör på ett skott.

Åker man båt utanför plains när man är svag är det bäst att hålla sig en bit utanför kusten just av den anledningen.

De blir inte alls lika läskiga med bättre armor längre fram, men jag har en del minnen av att springa i panik från horder av dem i early game.

Skrivet av Najkan:

Vi drog ut igår på vår one life only server efter 15-20 timmar innan båtbygge. Vi åkte i 15 min sen såg en black forest parade båten o direkt en merchant. Omöjlig tur. Första black forest som vi inte hade på egen ö

You mother effer!

Medlem
Skrivet av Nyhet:

"Jag tror att vi skulle ha sålt 200k exemplar första veckan i det mest optimistiska scenariot." och fler intressanta svar från succéskaparna.

#henrik-törnqvist, #intervju, #valheim


Nerfa poison dmg som blobarna gör i swamp delarna. I flera timmar har man samlat och hackat coppar och tenn och craftat gear, för att sen sidan ska man dö på en liten blob som gör 50-60 dmg over time typ 4 sek och nu då. Börja om och crafta nytt gear. Flera dagar åt skogen. Det är ju är sånt här som gör så att man blir less på att spela vidare.

Medlem
Skrivet av spikes:

Förstår inte folk som får slut på inventory plats, tror ni springer runt med lite för mkt onödiga grejer... Problemet jag har är iaf att jag får slut på vikt innan inventory slots, trots att jag har bältet som gör att man kan bära extra...

Fast du får inte rested buffen av att äta. ;D

"When a character is sheltered or sitting while warm, the Resting Effect will be applied.

After 20 seconds with the Resting Effect, the player will receive Rested bonus relative to the Comfort level the surrounding area provides."

Effects
Health regen +200%
Stamina regen +300%
XP gain +50%

Jo jag vet hur man får rested buffen men beroende på hur mycket komfort man har så varierar tiden mellan 7-20 min eller något sådant. Utforskar man så tar det tid, och man blir attackerad titt som tätt. Döda 1 Graydwarf så lär du få 1 resin, 1 Grawdwarf eye och minst 1 trä. Beroende på vilken biome du är i så kanske du blir attackerad av ett irriterande vildsvin också så döda den så får du kanske 1 leather scraps, 1 raw meat och kanske 1 trophy. Klart man kan konstant slänga ut saker men det är rätt omständligt i slutändan.

Medlem
Skrivet av orkamera:

Jo jag vet hur man får rested buffen men beroende på hur mycket komfort man har så varierar tiden mellan 7-20 min eller något sådant. Utforskar man så tar det tid, och man blir attackerad titt som tätt. Döda 1 Graydwarf så lär du få 1 resin, 1 Grawdwarf eye och minst 1 trä. Beroende på vilken biome du är i så kanske du blir attackerad av ett irriterande vildsvin också så döda den så får du kanske 1 leather scraps, 1 raw meat och kanske 1 trophy. Klart man kan konstant slänga ut saker men det är rätt omständligt i slutändan.

Finns ju dock ingen som helst anledning till att spara varenda item man hittar. Man kan ju springa runt med saker till en workbench och en campfire och bara refresha buffen för sig själv hela tiden. Så får man fet stamina/hp regen "on the fly"

Comfort level bestämmer som du skriver längden på buffen bara. Så man kan ju refresha en "lvl1 buff" genom att bara vara sheltered och ha en campfire.

Medlem
Skrivet av Hellspites:

Nerfa poison dmg som blobarna gör i swamp delarna. I flera timmar har man samlat och hackat coppar och tenn och craftat gear, för att sen sidan ska man dö på en liten blob som gör 50-60 dmg over time typ 4 sek och nu då. Börja om och crafta nytt gear. Flera dagar åt skogen. Det är ju är sånt här som gör så att man blir less på att spela vidare.

Eller så går du bara och hämtar din gamla gear igen?

Medlem
Skrivet av spikes:

Eller så går du bara och hämtar din gamla gear igen?

Ja, sist jag kollade så hade gubben knappt någon stamina för att simma över havet. Måste skaffa nytt mtrl för att crafta en ny båt och sen för att ta sig fram till svampen där man ligger död. Har inget hus i närheten. Så det här ju något som dom jobba på, balansera spawn raten på alla mobsen och den skadan som gör också. Känns som att dom har missat en biom lr quest boss imellan den 2a och 3e bossen. Ajja skitsamma.

Medlem
Skrivet av Hellspites:

Ja, sist jag kollade så hade gubben knappt någon stamina för att simma över havet. Måste skaffa nytt mtrl för att crafta en ny båt och sen för att ta sig fram till svampen där man ligger död. Har inget hus i närheten. Så det här ju något som dom jobba på, balansera spawn raten på alla mobsen och den skadan som gör också. Känns som att dom har missat en biom lr quest boss imellan den 2a och 3e bossen. Ajja skitsamma.

Skulle säga att det snarare är ditt egna fel för att förberett dig dåligt. Du kunde byggt ett litet läger med en säng så du hade haft din spawn punkt i närheten. Du kunde också slänkt upp en portal om du var långt hemifrån.
Ett tips när du slåss mot blobs är att använda poison resist potions vilket gör dem till det lättaste du möter i swamp.

Medlem

Swamp har 2-star pilskjutare, det är inte kul! Annars är det okey med poison resist.

Medlem
Skrivet av Najkan:

Swamp har 2-star pilskjutare, det är inte kul! Annars är det okey med poison resist.

Inte bara de, dom jävlarna springer ju på botten och skjuter pil på båten när man försöker ta sig in eller ut. Uppgradera ditt gear till max "They say" fuck the swamp. Från 2a bossen till swampen är ett jätte kliv i svårighetsgraden. Det är något som dom måste ta en titt på. Suger livs glädjen ur spelet.

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Tack!

Att hitta Haldor var faktiskt mer eller mindre det sista vi hade kvar att göra, alla bossar nere och alla items som kan craftas är craftade, så ja vi har mött en hel del deathsquitos med 😁

Med en bättre sköld kan du blocka deras slag när de flyger mot dig och sen dödar du den enkelt med ett slag, men klarar din sköld inte av att blockera deras massiva damage så är det bättre att träna på pricksäkerheten med bågen, de dör på ett skott.

Åker man båt utanför plains när man är svag är det bäst att hålla sig en bit utanför kusten just av den anledningen.

De blir inte alls lika läskiga med bättre armor längre fram, men jag har en del minnen av att springa i panik från horder av dem i early game.

You mother effer!

Jag har full järnrustning med tillhörande sköld och spikklubba. Har jag någon chans eller behöver jag uppgradera mer?


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Jag har full järnrustning med tillhörande sköld och spikklubba. Har jag någon chans eller behöver jag uppgradera mer?

Eftersom att combat-systemet är hyfsat skillbaserat så kan du ju alltid dodga, och båge funkar ju på avstånd innan de ens har upptäckt dig, men blir du jagad av flera stycken kommer du nog att dö rätt snabbt i järnkläder. Det viktiga är snarare hur mycket block din sköld har, om den klarar att blocka ett helt slag från dem eller inte vilket jag tyvärr inte tror, jag tror att du skulle behöva i alla fall en silversköld innan du kan börja blockera dem då de gör över 70 dmg med sina slag. Du gör nog bäst i att dra till mountains (om du redan har dödat boss 3) för att göra en full silver-setup och döda bossen som hör ihop med den biomen innan du ger dig på plains (som är den sista biomen för tillfället).

Skrivet av Hellspites:

Nerfa poison dmg som blobarna gör i swamp delarna. I flera timmar har man samlat och hackat coppar och tenn och craftat gear, för att sen sidan ska man dö på en liten blob som gör 50-60 dmg over time typ 4 sek och nu då. Börja om och crafta nytt gear. Flera dagar åt skogen. Det är ju är sånt här som gör så att man blir less på att spela vidare.

Du behöver Poison resistance mead. Och varför craftar du nytt gear istället för att bara hämta ditt gamla, kör du hardcore?
För övrigt så behöver du bara slänga upp en liten flotte för att ta dig över hav, behövs inte en hel båt och material till en liten flotte är easy peasy, och som någon skrev innan så behöver du nog bara förbereda dig lite mer inför äventyr. Släng upp tillfälliga camps med sängar nära där du äventyrar, eller allra minst en portal.
Min taktik när jag skulle ut och segla var att alltid sätta en portal i basen och ta med mig material till en andra portal som jag enkelt slängde upp vid båten varje gång jag gick i land, dels för smidigheten med att ta tillbaka (de flesta) materialen till basen och att kunna reparera saker, och dels för säkerhet ifall man skulle åka på det.

Medlem

Jag sprang på Haldor på dag 65 helt random, inte jättelångt ifrån ursprungspunkten måste ju ha varit en jävla tur bara.

Fantastiskt spel utan genvägar och jag älskar ljusen vid morgon och kväll, och dimman.... Kusligt när det regnar och är oväder och man hör odjuren omkring en man vill bara springa och stänga in sig i stugan i värmen

12
Skriv svar