Diskutera – Kommer The Elder Scrolls VI till Playstation 5?

Medlem
Skrivet av Gregerory:

Det är liiiite billigare än att köpa PC.

Uppfattade det som att du var pc spelare och kände dig tvungen att köpa en xbox för TES6

Medlem
Skrivet av robbis:

Uppfattade det som att du var pc spelare och kände dig tvungen att köpa en xbox för TES6

För närvarande bara PS, tröttnade på att rodda, behövde verkligen uppdatera burken. För dyrt i den situation jag var i då. Det här är nog enda gången det svider. 😑

Medlem
Skrivet av Gregerory:

För närvarande bara PS, tröttnade på att rodda, behövde verkligen uppdatera burken. För dyrt i den situation jag var i då. Det här är nog enda gången det svider. 😑

Du kan nog andas ut och ta det lugnt. Lär inte komma i år iaf.. Annars är ju Series X jävligt sexig tycker jag. Dock så föredrar jag stadia just nu framför att äga alla konsoler. Gjort mig av med min ps4 med 80 spel och har bara one x kvar för att dottern ska kunna kolla på paw patrols dvds 🤪

Medlem
Skrivet av robbis:

Du kan nog andas ut och ta det lugnt. Lär inte komma i år iaf.. Annars är ju Series X jävligt sexig tycker jag. Dock så föredrar jag stadia just nu framför att äga alla konsoler. Gjort mig av med min ps4 med 80 spel och har bara one x kvar för att dottern ska kunna kolla på paw patrols dvds 🤪

Paws Patrol.....är det Xbox exklusivt🤔😂
Alltså ganska fånigt att man blir irriterad för det man inte har och som inte är släppt på lååååånga vägar😄. Det går ju bara spekulera i om det verkligen är MS exklusivt eller inte. Gamepass kanske också utvecklas till något annat än var det är nu. Det går ju ganska lätt att fantisera ihop att MS går mer mot Stadia hållet med den tjänsten. Skulle inte förvåna mig alls. Är nog rätt upptagen med andra titlar tills det släpps. Antagligen är Gamepass mer tillgängligt än vad det är nu. Vilket är bra, det är en bra tjänst. Ingen tvekan om det.

Medlem

Jag tror att TES och Fallout kommer att fortsätta släppas till PS5, PC och Xbox.
Mindre titlar, indie stuff etc är en annan fråga dock.

Medlem
Skrivet av Gregerory:

Paws Patrol.....är det Xbox exklusivt🤔😂
Alltså ganska fånigt att man blir irriterad för det man inte har och som inte är släppt på lååååånga vägar😄. Det går ju bara spekulera i om det verkligen är MS exklusivt eller inte. Gamepass kanske också utvecklas till något annat än var det är nu. Det går ju ganska lätt att fantisera ihop att MS går mer mot Stadia hållet med den tjänsten. Skulle inte förvåna mig alls. Är nog rätt upptagen med andra titlar tills det släpps. Antagligen är Gamepass mer tillgängligt än vad det är nu. Vilket är bra, det är en bra tjänst. Ingen tvekan om det.

Nej hon har spelet på switch men tittar på filmerna på xboxen 🤪

Jag älskar gamepass, spelat mycket där senaste tiden tillsammans med frugan o vänner. Jag tror starfield o tes6 enbart släpps på pc o xbox via gamepass. Dom sa ju själva att spel som redan varit lovade till ps4/5 kommer fortfarande släppas där. Tycker jag är nice att dom står fast vid, men jg ser inte varför dom skulle släppa spel som dom inte utannonserat ska komma till vissa plattformar skulle släppas på andra. Däremot hde det ju varit nice med gamepass på stadia likt ubi+ och jag misstänker att ea play är påväg oxå. Gillar inte sub tjänster egentligen men om den kostar 100kr i månaden så kan jag lätt subba för att spela fenix o watch dogs 3.kan subba 9-12 månader för att komma upp i summan av att köpa bara de 2 spelen och då får jag mer spel under tiden oxå.

Medlem

Deathloop är väl PS5-exclusive eller har jag fel?

Medlem
Skrivet av Kuni:

Deathloop är väl PS5-exclusive eller har jag fel?

Som jag förstått det är det numera tidsexklusivt till PS5. Det spelet var väl mer eller mindre redan klart när Bethesda-affären inleddes och vilar på gamla kontrakt, licenser och överenskommelser. Tids nog dyker det upp på Xbox, men dröjer säkert.

Backloggens befriare

Ursäkta mig, men vad är poängen med den här uppmanade diskussionen? Att kasta mat till trollen?
Det är ju inte så att vi kan varken lista ut eller påverka hur det blir, det får framtiden utvisa.
Känns som att det enda en sådan här diskussion gör är att uppmana fanboys att gräva ännu djupare skyttegravar.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

tror inte det kommer till playstation, det är inne med exklusiviteter nu och vi minns ju vad dom gjorde med halo.


signatur

//monster

Medlem

Ärligt talat så kunde jag inte bry mig mindre. Det finns så jävla mycket bra spel nu för tiden, ett buggigt ES6 mer eller mindre gör ju ingen skillnad alls. Dessutom stör jag mig på utvecklare som lovar guld och gröna whatever och sen levererar piss. Är jag sugen på Cyberpunk for the PS5? Verkligen inte efter CPR jävla bullshit. Och Todd Howard? Quel clown. Tror man att ES6 kommer vara revolutionerande eller ens hålla hälften av vad clownen lovar kommer man bli fett besviken. Jag svär på Gud 10 fingrar.

Så nej tack, hellre lägger jag mig krut/tid/pengar på folk som kan leverera..

Medlem

TES6 är flera år bort så folk kan ju slappna av så länge.
Starfield ska ju släppas först och främst.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Avstängd

10 år och på Västfronten intet nytt. Snart dags att inse att TES som serie är död. Girigheten tog livet av den.

Medlem
Skrivet av Snabeltorsk:

TES6 är flera år bort så folk kan ju slappna av så länge.
Starfield ska ju släppas först och främst.

Ja när jag läste rubriken tänkte jag att diskussionen skulle vara om det kommer till ps5 eller ps6

Avstängd
Skrivet av General White:

10 år och på Västfronten intet nytt. Snart dags att inse att TES som serie är död. Girigheten tog livet av den.

Jag är inget stort TES-fan (aldrig spelat det), men vad menar du med det? Varför skulle den vara död pga detta? TES är typ fantasy:ns GTA. Och GTA var enormt utan PC. Varför kan inte TES vara enormt utan Playstation?

Och nu när jag tänker på det. Det är PC och allt moddande som har förevigat varje iteration av GTA, precis som TES. Så dessa spel behöver PC, inte en enskild konsol.

Skribent
Skrivet av monsterbenke:

tror inte det kommer till playstation, det är inne med exklusiviteter nu och vi minns ju vad dom gjorde med halo.

Nu tror inte jag heller på att det kommer på PS5, men om vi ska vara ärlig så har MS öppnat upp rejält sen Halo 1. De har ju släppt spel på Switch från sina inhemska studios, och visst kom även Cuphead på PS4?


signatur

"Writer and Fighter"

eld
Medlem
Skrivet av General White:

10 år och på Västfronten intet nytt. Snart dags att inse att TES som serie är död. Girigheten tog livet av den.

Är det så du vill att det ska vara eller tror du det på riktigt?

Avstängd
Skrivet av eld:

Är det så du vill att det ska vara eller tror du det på riktigt?

Det senare. Självklart vill jag se ett TES VI

Medlem

Spelet lär inte komma till PS5, med tanke på att de flesta troligen kommer sitta med Playstation 6 när TES VI väl släpps


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Så länge det kommer till PC spelar det mindre roll. Bara det inte låses fast till Gamepass bara.

Medlem

Nu lirar jag varken TeS eller konsoll, men jag verkligen avskyr plattformsexklusiva spel. Jag fattar om MS väljer den här vägen, men det är imho sorgligt. Hoppas verkligen så många som möjligt får chansen att spela. Jag skulle även älska att spela God of War på PC.

eld
Medlem
Skrivet av General White:

Det senare. Självklart vill jag se ett TES VI

Det är i princip helt garanterat att TES VI blir nästa spel från bethesdas huvudstudio, det enda som kan stoppa dom nu är om hela microsoft går under.

Avstängd
Skrivet av eld:

Det är i princip helt garanterat att TES VI blir nästa spel från bethesdas huvudstudio, det enda som kan stoppa dom nu är om hela microsoft går under.

10 år som sagt och ytterligare minst 2-3 lär passera innan det släpps. Då har vi nått DNF nivåer och en flopp känns sannolik. Ok att man väntar 3,4 kanske tom 5 år. Men 10-15 och allt momentum är tappat, intresset borta. De som väntat så länge har antingen så mycket hype att släppet aldrig kan leva upp till förväntningarna, eller så har det svalnat helt.

Målgruppen kommer dessutom vara en annan. Vi snackar ett generationsskifte. Dagens kids kommer fråga, the elder scrolls what? Något som min farfar spelade, typ.

Rimligen hade TES VI släppts runt 2016-2017, men iom att TESO blev en relativt framgångsrik kossa som de kan mjölka in i oändligheten så behövs inget TES VI.

Exakt samma anledning till varför vi inte sett ett GTA VI. Utveckla dessa stora titlar kostar pengar och tar tid, kräver engagemang. Så länge idioter betalar oändliga summor för ingenting á TESO och GTAV in-game "micro"transactions (och liknande typer av bedrägeri) - så varför ändra på något? Money printer go brrrrrrrr.

Girigheten dödar inte bara industrin som sådan utan även kreativitet och innovativt skapande.

eld
Medlem
Skrivet av General White:

10 år som sagt och ytterligare minst 2-3 lär passera innan det släpps. Då har vi nått DNF nivåer och en flopp känns sannolik. Ok att man väntar 3,4 kanske tom 5 år. Men 10-15 och allt momentum är tappat, intresset borta. De som väntat så länge har antingen så mycket hype att släppet aldrig kan leva upp till förväntningarna, eller så har det svalnat helt.

Målgruppen kommer dessutom vara en annan. Vi snackar ett generationsskifte. Dagens kids kommer fråga, the elder scrolls what? Något som min farfar spelade, typ.

Rimligen hade TES VI släppts runt 2016-2017, men iom att TESO blev en relativt framgångsrik kossa som de kan mjölka in i oändligheten så behövs inget TES VI.

Exakt samma anledning till varför vi inte sett ett GTA VI. Utveckla dessa stora titlar kostar pengar och tar tid, kräver engagemang. Så länge idioter betalar oändliga summor för ingenting á TESO och GTAV in-game "micro"transactions (och liknande typer av bedrägeri) - så varför ändra på något? Money printer go brrrrrrrr.

Girigheten dödar inte bara industrin som sådan utan även kreativitet och innovativt skapande.

Fast nu tror jag du överdriver situationen otroligt mycket, de sitter redan i preproduction med TES6, och det är ju nu en av microsofts bäst säljande spelserier. Och medans det säkert kommer vara runt 7 år mellan starfield och tes6 precis som det var mellan oblivion och skyrim så kommer det absolut inte betyda att folk glömmer bort elderscrolls.

Det var hela 12 år mellan diablo 2 och diablo 3, och 3'an blev ett av deras bästa säljande spel.

TESO har absolut ingen påverkan på TES6's släpp.

Avstängd
Skrivet av eld:

Fast nu tror jag du överdriver situationen otroligt mycket, de sitter redan i preproduction med TES6, och det är ju nu en av microsofts bäst säljande spelserier. Och medans det säkert kommer vara runt 7 år mellan starfield och tes6 precis som det var mellan oblivion och skyrim så kommer det absolut inte betyda att folk glömmer bort elderscrolls.

Det var hela 12 år mellan diablo 2 och diablo 3, och 3'an blev ett av deras bästa säljande spel.

TESO har absolut ingen påverkan på TES6's släpp.

D3 blev en flopp vid release. Det tog ytterligare ett par år, när ROS släpptes, innan det blev bra. Många anser dock att d3 är den sämsta i serien (inkl jag själv) så skulle knappast kalla d3 ett bra exempel. Samtidigt hölls inte d3 tillbaka på samma grunder som tes vi/gta vi.

Ingen av oss vet hur det ligger till med produktionen av tes vi. Men om du säger 7 år efter starfield, som troligen släpps tidigast nästa år, så pratar vi nästan 20 år mellan tes v och tes vi. Då kan man omöjligt betrakta serien som något annat än stendöd.

TESO är tveklöst anledningen till varför det dröjer. MMO fyllt till bredden med MTs, den dagen tes vi släpps kommer man se 75% av spelarbasen hoppa från TESO över till tes vi. Det samma gäller GTA V. De kommer nog inte släppa ett tes vi utan en plan på hur de ska kunna maximera profit på de mest gnidna sätt (se FO76 och hur det floppade, till stor del pga MTs..) garanterat att man vill släppa tes vi som ett onelinelir.

Dessutom tvingades många av utvecklarna av TES V över till TESO.

KoP
Medlem
Skrivet av Gregerory:

Surt om det blir Xbox exklusivt.

En serie som jag plöjt igenom enda sen Arena då jag var en PC-person.
Om så är fallet blir det nog en Series av något sort. Bita i det sura äpplet.
Serien är så pass viktig för mig.

Gamepass har du ju även på PC, så spelet lär dyka upp där också.

KoP
Medlem
Skrivet av matt76:

Spelet lär inte komma till PS5, med tanke på att de flesta troligen kommer sitta med Playstation 6 när TES VI väl släpps

Så lång tid tar det nog inte. Bethesda är ju historiskt sett rätt bra på att utannonsera ett release datum för ett spel 3-4 månader innan release.

eld
Medlem
Skrivet av General White:

D3 blev en flopp vid release. Det tog ytterligare ett par år, när ROS släpptes, innan det blev bra. Många anser dock att d3 är den sämsta i serien (inkl jag själv) så skulle knappast kalla d3 ett bra exempel. Samtidigt hölls inte d3 tillbaka på samma grunder som tes vi/gta vi.

Diablo 3 blev det snabbast säljande spelet när det släpptes, oavsett vad man tycker om det. Vi pratade om hurvida folk glömmer bort en spelserie om det gått så många år mellan släpp. Det visade sig att folk inte gör det.

Skrivet av General White:

Ingen av oss vet hur det ligger till med produktionen av tes vi. Men om du säger 7 år efter starfield, som troligen släpps tidigast nästa år, så pratar vi nästan 20 år mellan tes v och tes vi. Då kan man omöjligt betrakta serien som något annat än stendöd.

Skulle jag gissa mer vettigt så handlar det nog om 4-5 år efter starfield.

Men nej, för att serien skulle vara stendöd så måste alla som spelade skyrim vara döda, vilket denna tidsperiod inte räcker till för.

Skrivet av General White:

TESO är tveklöst anledningen till varför det dröjer. MMO fyllt till bredden med MTs, den dagen tes vi släpps kommer man se 75% av spelarbasen hoppa från TESO över till tes vi. Det samma gäller GTA V. De kommer nog inte släppa ett tes vi utan en plan på hur de ska kunna maximera profit på de mest gnidna sätt (se FO76 och hur det floppade, till stor del pga MTs..) garanterat att man vill släppa tes vi som ett onelinelir.

Dessutom tvingades många av utvecklarna av TES V över till TESO.

Nej, det dröjer för att de just nu gör starfield. Varför tror du att de fick göra starfield om de inte ens fick göra elderscrolls 6? Varför fick de grönt ljus på ett helt nytt oprövat IP?

Skyrim sålde fantastiskt, dessa utvecklare gick sen över till att göra fallout 4. Det finns inget intresse av att sabotera bethesdas guldko.

Alltså: du har all rätt till att säga att elderscrolls är för dig personligen stendöd, att spelserien är dålig, att du inte tänker köpa den. Det är alla vettiga argument.

Men elderscrolls 6 är ju i princip redan nu garanterat att bli en storsäljare hur det än slutar upp, bra eller dåligt, kolla bara på cyberpunk.

Medlem

Jag skulle nog sagt att det finns ganska hög chans för Elder scrolls 6 att komma till PS.
Det som talar emot mest är nog att det nog kommer 3-4 år till tills spelet är klart, och då har nog alla avtal och migrering över till Gamepass genomförts.

Starfield blir nog Gamepass exklusivt eftersom att det är ett nytt IP.
Det ända som nog skulle kunna rubba på det är att det antagligen är i slutänden av produktionen, så avtal och att det kan ha utvecklats för att fungera på PS också skulle kunna vara en faktor(ifall de redan lagt resurser på att få det att fungera på PS, så kanske de inte vill slänga pengarna i sjön).

Sen så är väl inte argumentet att det kanske vore en förlust att låsa ute 100 miljoner användare från spelet inte är så dumt heller.
Vi har ju ingen insikt i hur mycket pengar Microsoft tjänar på Gamepass och det skulle inte förvåna mig ifall de planerar att stegvis höja priset, men det kanske är något de väntar med tills de börjar klämma ut titlar på riktigt typ 2023-2024.
Sony kanske planerar att göra samma sak, PS Plus har ju haft och kommer ha exklusiva spel av bra kvalité de närmsta månaderna, så de kanske höjer priset och fortsätter med det(de skulle också kunna strukturera om PS Plus och PSNow för att vara som Gamepass, alltså att mixtra med priset och göra fler spel tillgängliga vid launch).
En risk med att låsa ute Sonys kunder och som också är en risk med prenumerationstjänster(speciellt ifall de inte ökar priset) är att budgeten blir lägre per titel, men det är ju en farhåga som är omöjlig att förutse ifall det blir ett problem framöver.

För egen del så är inte Gamepass intressant då jag redan har backlogg och att det som sagt kommer ta några år innan det som hype:as kommer igång, men vi får se vid mitten av generationen, runt när PS5 Pro och Xbox Series X X(XBSXX?) kommer, då kommer förhoppningsvis både Sony och Microsoft gå på alla cylindrar.

Kommer nog bli intressant framöver, kan bli en riktigt bra generation, oavsett plattform.
Något som är lite tråkigt är att jag fastnat för Dualsense, ifall inte Microsoft erbjuder något liknande framöver.

Medlem

Möjligt, beror på hur kompis sony o microsoft när det närmar sig släpp.

Lär vara 3-4år kvar av utvecklingen om dom lärt sig av 76 failet.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

123
Skriv svar