Frasiga pannkakor?

Avstängd
Skrivet av mrFluffy:

Söder om Östersund och resten av världen heter det pannkakor ☺️

Hoppsan så fel du har. inte resten av världen.
Här i Finland gör man också plättar i stekpanna och pannkaka i ugn


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem

För mig är är det:

Plättar = små, mindre pannkakor, i stekpanna eller plättlagg/plättjärn/plättpanna
Pannkakor = normalstora, i stekpanna.
Ugnspannkaka/tjockpannkaka = tjockare pannkakor, tillagas i ja... ugn. Oftast med tärnat bacon i.

Man kallar det helt enkelt olika beroende på var man bor. (Detta är dock det korrekta ;P)


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Akronym:

Jupp.

Något problem med det?

Nej då.
Smaken är som baken.

Skrivet av Fezk:

För mig är är det:

Plättar = små, mindre pannkakor, i stekpanna eller plättlagg/plättjärn/plättpanna
Pannkakor = normalstora, i stekpanna.
Ugnspannkaka/tjockpannkaka = tjockare pannkakor, tillagas i ja... ugn. Oftast med tärnat bacon i.

Man kallar det helt enkelt olika beroende på var man bor. (Detta är dock det korrekta ;P)

Håller med! Perfekt!

/Västra Götaland


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Molotov:

Vad är plättar då och vad är pannkaka ?

Plättar är minipannkakor, i södra Sverige. Ugnspannkakor -> pannkakor -> plättar. I norra är det pannkakor -> plättar -> småplättar. Detta då generellt sett, finns undantag både i söder och norr (i exempelvis Småland är det också vanligt att man sägar plättar istället för pannkakor). Det är geografiska språkskillnader, inte mer än så. Är förstås bara löjligt att (på allvar dvs ) hävda att det ena är fel/rätt.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Plättar är minipannkakor, i södra Sverige. Ugnspannkakor -> pannkakor -> plättar. I norra är det pannkakor -> plättar -> småplättar. Detta då generellt sett, finns undantag både i söder och norr (i exempelvis Småland är det också vanligt att man sägar plättar istället för pannkakor). Det är geografiska språkskillnader, inte mer än så. Är förstås bara löjligt att (på allvar dvs ) hävda att det ena är fel/rätt.

Tack för bra svar, jag tog även och googlade
Jag trodde alltid det handlat om felsägning, det samma grundingredienser och står pannkakssmet i receptboken. Men vad som varit rätt eller fel har jag inte kollat upp


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Fezk:

För mig är är det:

Plättar = små, mindre pannkakor, i stekpanna eller plättlagg/plättjärn/plättpanna
Pannkakor = normalstora, i stekpanna.
Ugnspannkaka/tjockpannkaka = tjockare pannkakor, tillagas i ja... ugn. Oftast med tärnat bacon i.

Man kallar det helt enkelt olika beroende på var man bor. (Detta är dock det korrekta ;P)

Samma. Stockholmare men med en farmor från Kramfors som gödde oss med pannkakor så fort hon kunde.


signatur
Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad är plättar då och vad är pannkaka ?

Plättar är små;

Pannkakor steks i en vanlig stekpanna.

Ugnspannkaka gör man i.. ugnen.

Edit: Missade att det fanns en sida två med typ samma svar

KoP
Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Salt ska finnas för smak och att det binder smeten. Hedning!

Nja, salt binder väl bara i viss mån vätska och påverkar inte smetens sammanhållning speciellt mycket, steker man i riktigt smör så får man saltdosen därifrån. Går alldeles utmärkt att göra pannkakor utan att ha salt i själva smeten.

Skribent

Vad försiggår egentligen i Norrland? Först kan ni inte skilja på krokar och bågar, och nu vet ni inte ens vad pannkaka är. Det är ju helt kaos där uppe!

Skämt åsido är det kul med såna här språkliga skillnader. Det påminner lite om en tid när vi inte var lika uppkopplade och allt var lite mindre standardiserat.

Medlem

päronen är från göteborg respektive västra småland och sa olika om tunna stora pannkakor/plättar vs små pannkakor/plättar i stekjärn under min uppväxt, det var en orolig tid i mitt liv.. dock var båda överens om ugnspannkaka!


signatur

It's something to do with quantum, isn't it?

Medlem

Konceptet pannkakor är väldigt olika ifrån land till land också.

Amerikanska / Kanadensiska pannkakor

Japanska pannkakor - Dorayaki


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

https://i.ibb.co/j5t5TbY/C82-EF4-EF-36-EB-4-CC0-9780-FE4-F71-...

När min mormor stekte pannkakor fick de alltid något otroligt, rentav magiskt frasiga kanter. Jag försökt, försökt och återigen försökt återskapa dem...

Hur steker man pannkakor med riktigt frasiga kanter?

Idag slängde jag ihop en smet med 3 ägg, 4 dl mjöl och 5,5 dl mjölk samt 0,5 dl grädde, en nypa salt och socker. Det har jag för mig är mormors hemliga recept. Sedan stekte jag i gjutjärn och bregott.

Men pannkakorna blev knappt frasiga.
Vad gör jag för fel?

Recept?
Teknik?
Verktyg?

Kan tillägga att Skagenröra gifter sig magiskt med pannkakor, även om de är filthy peasant ofrasiga.

Hemligheten är att smeten ska va tunn och smöret ska man inte snåla med i pannan.

Jag kör typ
2 ägg
2 dl mjöl
2 dl mjölk
2 dl kolsyrat vatten
Typ ett halvt smörpaket att steka i

Kolsyrat vatten ska ner precis innan stekning kolsyran skapar småbubblor i smeten vilket gör dem ännu frasigare

Sedan steker man dem med mer smör än man tror i pannan, kanterna ska nästan friteras i smöret.

Rätt temperatur på pannan får man testa sig till.

Jag är månare om att få frasiga våfflor än frasiga pannkakor.
Men så har jag också ätit huvuddelen av mina pannkakor i försvaret, där de kommer i alla möjliga olika former beroende på omständigheter.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Molotov:

Kolsyrat vatten.

Men en rättelse, pannkaka görs i ugn, plättar görs i stekpanna

Men nä, försök inte nu igen...
Plättar görs i PLÄTTlägg, pannkaka görs i en stekpanna, ugnspannkaka görs i ugn...


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Men nä, försök inte nu igen...
Plättar görs i PLÄTTlägg, pannkaka görs i en stekpanna, ugnspannkaka görs i ugn...

finns ju plättlägg både för stora och små plättar.
är det plättar om det görs i en stort plättlägg?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent
Skrivet av Molotov:

finns ju plättlägg både för stora och små plättar.
är det plättar om det görs i en stort plättlägg?

Nä, det finns plättlagg och så finns det pannkakslagg

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Vad försiggår egentligen i Norrland? Först kan ni inte skilja på krokar och bågar, och nu vet ni inte ens vad pannkaka är. Det är ju helt kaos där uppe!

Skämt åsido är det kul med såna här språkliga skillnader. Det påminner lite om en tid när vi inte var lika uppkopplade och allt var lite mindre standardiserat.

håller inte alls med om denna ELAKA misinformationskampanj mot norrland

det heter pannkaka och ostbågar.

Medlem
Skrivet av superlim:

håller inte alls med om denna ELAKA misinformationskampanj mot norrland

det heter pannkaka och ostbågar.

Vad är pannkaka för dig?


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Vad är pannkaka för dig?

precis som OP:s bilder visar, en helt vanlig pannkaka

Medlem
Skrivet av Fezk:

För mig är är det:

Plättar = små, mindre pannkakor, i stekpanna eller plättlagg/plättjärn/plättpanna
Pannkakor = normalstora, i stekpanna.
Ugnspannkaka/tjockpannkaka = tjockare pannkakor, tillagas i ja... ugn. Oftast med tärnat bacon i.

Man kallar det helt enkelt olika beroende på var man bor. (Detta är dock det korrekta ;P)

So say we all! o7


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Söder om Östersund och resten av världen heter det pannkakor ☺️

Ugns-pannkaka och vanlig pannkaka är ju completely different. Fattar inte jämförelsen.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Whaat?
Plättlägg heter det, det är samma som är typ "stekpanna".

Har aldrig sett så många kalla plättar för pannkaka. i mina ögon gör man det i ugn med tex bacon eller fläsk, potatis eller annan rotfrukt.

Här i söder kallas det i ugn för ugnspannkaka.

Medlem
Skrivet av superlim:

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0409/8290/4981/products/Pan...

stekte din mormor i en sån stekpanna? min farmor gjorde det, och jag misstänker att det var hemligheten bakom den galna frasigheten

Exakt.
Så gjorde farmor

Gammal gjutjärns-panna
(som t om är räfflig och ojämn i ytan)


signatur

EZ_Quake
AoE_II

Medlem
Skrivet av ChalleT:

Här i söder kallas det i ugn för ugnspannkaka.

Jo har förstått det nu.
Men jag fortsätter säga plättar och pannkaka för ugnsvarianten

Vet inget som är tunt som plättar kallas för kaka


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Tack vare tipsen i den här tråden så lyckades jag laga de godaste pannkakorna på 20 år! Jag körde på bubbelvatten och grädde i smeten. Stekte små pannkakor i en rejäl klick smör och olja.

De blev gudomligt frasiga och goda!
Hela familjen berömde mig.

Tack för alla tips och råd!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

https://i.ibb.co/j5t5TbY/C82-EF4-EF-36-EB-4-CC0-9780-FE4-F71-...

När min mormor stekte pannkakor fick de alltid något otroligt, rentav magiskt frasiga kanter. Jag försökt, försökt och återigen försökt återskapa dem...

Hur steker man pannkakor med riktigt frasiga kanter?

Idag slängde jag ihop en smet med 3 ägg, 4 dl mjöl och 5,5 dl mjölk samt 0,5 dl grädde, en nypa salt och socker. Det har jag för mig är mormors hemliga recept. Sedan stekte jag i gjutjärn och bregott.

Men pannkakorna blev knappt frasiga.
Vad gör jag för fel?

Recept?
Teknik?
Verktyg?

Kan tillägga att Skagenröra gifter sig magiskt med pannkakor, även om de är filthy peasant ofrasiga.

Skippa grädden och dubbla mängden mjölk till mjöl (alltså 8dl i detta fall). Och som tidigare nämnts i tråden hög värme och MYCKET smör.

12
Skriv svar