Star Citizen har nått ny milstolpe – 350 miljoner intjänade dollar

Medlem

signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av heady89:

Herregud jag backade skiten typ 2012 för 2k, att det därifrån cirkus 9 år senare skulle vara i detta stadie hade man aldrig trott. Jag gav upp att följa projektet någon gång runt 2016. Det blir löjligt och det är uppenbart otroligt dålig projektledning. Att man lyckas med spännande tekniska lösningar är en sak men man verkar rätt inkapabel att knyta ihop det till ett spel, även de mest fundamentala bitarna känns väldigt B.

Tråkigt att du känner så. Kan föreslå att uppdatera dig med vad dom har lyckats göra och vilka system det är dom bygger. Som jag skrev tidigare i tråden så är SCs problem bristen på teknologisk utveckling inom spelindustrin. Mängden problem som SC måste lösa är långt över vad ett vanligt spel har att lösa.

Det största problemet SC måste lösa är simulering av universumet. Problemet som dom stöter på är att konventionella server infrastrukturer inte fungerar på den skalan som behövs för att SC ska fungera. Dom försökte få det att funka i början men det fungerade helt enkelt inte. En lösning är server meshing. En ganska accepterad lösning inom många spel nu för tiden fast med en hel del begränsningar när det gäller chaching av data. Finns i dagsläget inga skalbara caching system som är acceptabelt snabba för simulering av spel på teoretiskt oändlig storlek. Just pga. detta så måste dom bygga ett system från grunden. Det tar väldigt lång tid att bygga ett så pass stort system. Fast när systemet väl fungerar så kommer vi snabbt börja se en drastisk introduktion av spel mekanik.

Sen ska man nämna att det finns typ inga verktyg och teknologier som är helt portabla till SC. Väldigt mycket existerar inte och måste utvecklas från grunden. Och det möjligheten finns att dom måste göra om vissa saker från grunden minst en två gånger.


signatur

Idono. That's me!

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Ja, det får man ju verkligen hoppas såhär flera år senare.

En annan tidsupfattning.

https://www.youtube.com/watch?v=Dqb8DQpNHiM


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem
Skrivet av Karmak:

wiki kan vem som helst skriva och betyder inte att det är så

Om Star Citizen är vaporware så är varenda ett spel som inte är släppt vaporware, för att inte att tala om varenda early access spel och då förlorar ordet all betydelse

Star Citizen är fortfarande i full utveckling med uppdateringar och då kan det inte räknas som vaporware

De har lovat guld och gröna skogar och visst de jobbar hårt på det men det finns fortfarande inte ett färdigt spel. Kan inte definitionen av vaporware och bryr mig inte heller. Poängen är att det är fortfarande inte v1.0 (vad det nu innebär är en annan fråga) och folk vill ha ett färdigt spel. De har väl skjutit på datumet ett antal gånger?
Vissa tycker att de ljuger och vissa inte. Sen om det är vaporware är kanske lite att dra det till sin spets.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

om det aldrig släpps i skarp version förstår jag inte vitsen ?

Om du inte förstår att folk spelar det i dag och är så nöjda med det att de frivilligt betalar en prenumerationsavgift som enbart är till för att stödja utvecklingen, trots att spelet inte har en vanlig månadsavgift, så tror jag det är omöjligt att förklara.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem
Skrivet av Wiinis:

De har lovat guld och gröna skogar och visst de jobbar hårt på det men det finns fortfarande inte ett färdigt spel. Kan inte definitionen av vaporware och bryr mig inte heller. Poängen är att det är fortfarande inte v1.0 (vad det nu innebär är en annan fråga) och folk vill ha ett färdigt spel. De har väl skjutit på datumet ett antal gånger?
Vissa tycker att de ljuger och vissa inte. Sen om det är vaporware är kanske lite att dra det till sin spets.

Vad är då ett "färdigt spel"? ett "färdigt spel" är IMHO ett dött spel, då det antyder att det inte kommer att vidareutvecklas utan att det bedöms vara färdigutvecklat.

Om du istället menar "icke spelbart", med ditt "inte färdigt"-påstående, så vore det en lögn till de tre miljoner spelare som faktiskt spelar det i dag. Spelet innehåller redan i dag, i nuvarande alphaversion, mer innehåll, variation, spelmekaniker och banbrytande spelteknik än 99% av alla "färdiga spel" på marknaden.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem

Fast samtidigt så kommer det ju nya spelmekaniker regelbundet vid varje kvartals större patchsläpp. *Fakta*
https://robertsspaceindustries.com/roadmap/release-view


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem

När det är skarp release, version 1, på Star Citizen så kommer jag vara där och köra som bara den! Tills dess ligger jag lågt. Hur länge? Vem vet. Håller tummarna allt går bra!

Medlem
Skrivet av HYBRiS:

Vad är då ett "färdigt spel"? ett "färdigt spel" är IMHO ett dött spel, då det antyder att det inte kommer att vidareutvecklas utan att det bedöms vara färdigutvecklat.

Om du istället menar "icke spelbart", med ditt "inte färdigt"-påstående, så vore det en lögn till de tre miljoner spelare som faktiskt spelar det i dag. Spelet innehåller redan i dag, i nuvarande alphaversion, mer innehåll, variation, spelmekaniker och banbrytande spelteknik än 99% av alla "färdiga spel" på marknaden.

Jag är för dåligt insatt så egentligen var det väl korkat att kommentera. Min kommentar rörde mer vaporware och att det kan vara svårt med definitioner och att det faktiskt inte ett spel som har gått guld/version 1/"inte alpha/beta".
Skrev även att definitionen av ett spel som har version 1.0 också är en definitionsfråga.

Varför har de inte gått live med spelet, dvs version 1.0? Menar du att spelet är släppt och har fått ett datum? Googlade lite snabbt och det verkar inte så och första gången var 2014 så jag kan förstå att folk kallar det vaporware. Men igen för dåligt insatt och var mest ute efter att poängtera att även wiki kallade det för det...

Medlem

Backade spelet före det fanns något alls att spela.
Det har hänt så sjukt mycket, och det är ett av de mest imponerande spelen någonsin ur grafik/motorperspektiv.

Kritiken kring att det inte finns ett ihopsytt spel under köper jag alla dagar i veckan, men eftersom jag aktivt följt utvecklingen så vet jag hur mycket skillnad varje kvartalspatch gör, och tror (fortfarande) på att det kommer bli bra till slut.

Att kalla detta vaporware är helt taget ur luften. Spelet får regelbundna uppdateringar, tydligt utannonserade i förväg, varje kvartal och har fått det under en längre tid.

Medlem

Skulle inte detta spel komma ut 2014?

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Googla Vaporware gott folk

Du sa samma sak i förra nyheten om Star Citizen. Du borde själv ta och googla vaporware. Eftersom Star Citizen är spelbart och uppdateras kontinuerligt så är det per definition inte vaporware. Vaporware är något som utannonseras och marknadsförs, men som aldrig utvecklas eller officiellt läggs ner. Utvecklingen av Star Citizen är oerhört transparent. Få utvecklare är så öppna som CIG. De som följer utvecklingen vet vad som händer och vad som komma skall. Att det tar ovanligt lång tid beror på att det är ovanligt stort och komplex.

eld
Medlem
Skrivet av Wiinis:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_vaporware

Sen bara för att de finns med på denna lista så behöver det inte betyda att det är satt i sten.

HL3 kommer snart! Kanske.

Poängen är att det är finns fler som tycker det och oavsett så får väl Chris & Co motbevisa det och släppa i version 1.0.

Problemet med resonemanget är ju att starcitizen både går att köpa och spela.

Vaporware handlar ju om projekt som annonseras ut men där det är svårt att hitta bevis på ifall de faktiskt existerar, oftast genom att de aldrig offentligt lagts ner.

Går vi efter 1.0 resonemanget så är ju valheim vaporware, går vi efter ofärdigt så är cyberpunk vaporware.

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Skulle inte detta spel komma ut 2014?

Rent tekniskt sett så släpptes första versionen 2014.

Medlem

Joinade i September 2012 själv, har en sån där Golden Ticket också (vilket jag inte riktigt vet vad jag ska göra med ännu)

Minns att de då sa att det kommer vara höga systemkrav på spelet, det rekommenderades ett GTX680 då.
Well, jag sitter lugnt i båten.

Redaktör
Skrivet av Maddox:

FZ, när ska ni skriva något om själva utvecklingen av spelet istället för att bara prata om pengar. Pengarna går ju till något om man ska titta på deras video content och projekt uppdateringar de skickar ut.

Skrivet av Mox+:

Tycker FZ har ett ansvar att försöka nyansera bilden de presenterar av SC något. Förstår att dessa artiklar ger många klicks och reaktioner i form av kommentarer och läsningar, men samtidigt börjar det kännas lite trist att folk fortsatt tror att spelet inte existerar eller att de har någon sorts radiotystnad i utvecklingen, när det inte kunde vara längre från sanningen. Har spelets tagit jävligt mycket längre tid än planerat? Ja. Har spelets scope ökat något otroligt? Ja. Ser spelets otroligt innovativt ut ur både ett feature och grafisk perspektiv? Ja.

Vi gör det ibland, kommentarerna blir ungefär desamma då: vissa gillar det skarpt, andra säger "vaporware". Jag tycker det är rätt svårt att hålla koll på och skriva om det här spelet, eftersom det släpps enorma mängder info, och ofta krävs det att man läser på en del för att hänga med i vad det innebär. Sen ändras saker som roadmaps mm då och då, så åtminstone jag tycker det är rätt jäkla rörigt på sina håll. Men absolut, vi ska försöka hålla lite bättre patchkoll.


signatur
Medlem
Skrivet av Bojkott:

Du sa samma sak i förra nyheten om Star Citizen. Du borde själv ta och googla vaporware. Eftersom Star Citizen är spelbart och uppdateras kontinuerligt så är det per definition inte vaporware. Vaporware är något som utannonseras och marknadsförs, men som aldrig utvecklas eller officiellt läggs ner. Utvecklingen av Star Citizen är oerhört transparent. Få utvecklare är så öppna som CIG. De som följer utvecklingen vet vad som händer och vad som komma skall. Att det tar ovanligt lång tid beror på att det är ovanligt stort och komplex.

In the computer industry, vaporware (or vapourware) is a product, typically computer hardware or software, that is announced to the general public but is late or never actually fully manufactured nor officially cancelled.

Låter helt klart som Star Citizen. Du kan också ta och söka efter sunk cost fallacy vilket passar in på dig och några andra här i kommentarsfältet.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Maddox:

FZ, när ska ni skriva något om själva utvecklingen av spelet istället för att bara prata om pengar. Pengarna går ju till något om man ska titta på deras video content och projekt uppdateringar de skickar ut.

Ja. Det börjar bli standard nu. Nyhetstorka? Skicka upp en "nyhet" om att ett multiplatforms spel kommer till Gamepass eller Kasta in en brandfackla på forumet för att aktivera trollen och generera klick. Då är fördjupningar och saklighet inte lika intressant.

Det här händer inte bara på FZ utan på många nyhetssiter. Det läggs ut nyheter om hur mycket pengar som inkommer på sin höjd där det sedan vävs in ordval som samtidigt sår tvivel över hela projektet och triggar troll. I den här artikeln så ifrågasätts det tex att det handlar om crowdfunding och påstås finnas köp i spelet samt att det antyds att det aldrig kommer släppas.

Samtidigt så fortsätter antalet aktiva spelare öka varje månad. Dvs aktiva spelare, inte spelare som bara köpt ett starterpack 2012 och sedan inte följt spelet för att sedan trolla forum med felaktigheter. Det finns de som är besvikna att det inte blev bara en Flight sim utan FPS lager osv men det skeppet seglade redan i början när de var runt 20 miljoner i insamling och pollade alla backers om de borde stanna där eller köra på med att lägga in mer features. Det röstades att de skulle expandera spelet så det är precis vad de gjort

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

In the computer industry, vaporware (or vapourware) is a product, typically computer hardware or software, that is announced to the general public but is late or never actually fully manufactured nor officially cancelled.

Låter helt klart som Star Citizen. Du kan också ta och söka efter sunk cost fallacy vilket passar in på dig och några andra här i kommentarsfältet.

Vilket stämmer på alla spel som inte fåt en 1.0. vilket betyder alla early accesses spel, alla spel some är en kickstarter och liknade sidor osv.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

In the computer industry, vaporware (or vapourware) is a product, typically computer hardware or software, that is announced to the general public but is late or never actually fully manufactured nor officially cancelled.

Låter helt klart som Star Citizen. Du kan också ta och söka efter sunk cost fallacy vilket passar in på dig och några andra här i kommentarsfältet.

Jösses. Snacka om argumentationsfel.
Sluta försöka nedvärdera och misskreditera folks argument som ”sunk cost falacy” bara för att du inte klarar av att bemöta dem.
Om spelet är och har varit spelbart för flera spelare, med en engångskostnad så låg som 25-35 dollar beroende på när man började, helt utan månadsavgifter och där alla skepp enkelt kan köpas ingame för ingamepengar, med världshistoriens mest öppna spelutveckling, med liveshower och AMA varje vecka, öppen roadmap där man kan se detaljnivå om hur många utvecklare som arbetar på varje uppgift, och med stora patchsläpp varje kvartal, så förstår jag inte hur det skulle kunna definieras som vaporware.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem

Star Citizen sekten, finns mycket pengar att tjäna där.

Medlem
Skrivet av aT1C:

Vilket stämmer på alla spel som inte fåt en 1.0. vilket betyder alla early accesses spel, alla spel some är en kickstarter och liknade sidor osv.

Spel som stannar i Early Access långt efter deras tänkta släppdatum, de kan absolut betraktas som vaporware, särskilt om det inte finns ett slut i sikte och det är ju där poängen ligger. Skitdålig definition dock, borde stått något i stil med "but is indefinitely delayed" snarare än "late", och det är i allra högsta grad både Star Citizen och Squadron 42.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

In the computer industry, vaporware (or vapourware) is a product, typically computer hardware or software, that is announced to the general public but is late or never actually fully manufactured nor officially cancelled.

Låter helt klart som Star Citizen. Du kan också ta och söka efter sunk cost fallacy vilket passar in på dig och några andra här i kommentarsfältet.

Att någon har skrivit det på Wikipedia betyder inte att det är korrekt.

"Software or hardware that has been advertised but is not yet available to buy, either because it is only a concept or because it is still being written or designed."

https://www.lexico.com/en/definition/vaporware

Star Citizen går att köpa och det är spelbart, och klassas därför som early access. Squadron 42 är däremot en annan femma. Det är inte early access, har blivit försenat ett flertal gånger och saknar releasedatum.

Medlem

Jisses vilket toxic kommentarsfält.

Jag tyckte det lät intressant när den första kampanjen drog igång men avstod. Spelar alltså inte SC själv. Är inte mycket för rymdspel i största allmänhet även om jag älskade Frontier/Elite, WC mfl som ung. Men varför är det så känsligt vad andra tycker om spelet man själv spelar? Det verkar onekligen träffa många ömma nervknutar när någon kritiserar SC. Vilket ju bara triggar folk att kritisera ännu mer...

eld
Medlem
Skrivet av Fiddi:

Spel som stannar i Early Access långt efter deras tänkta släppdatum, de kan absolut betraktas som vaporware, särskilt om det inte finns ett slut i sikte och det är ju där poängen ligger. Skitdålig definition dock, borde stått något i stil med "but is indefinitely delayed" snarare än "late", och det är i allra högsta grad både Star Citizen och Squadron 42.

Minecraft var i beta mycket längre än vad det var planerat, inget 1.0 datum hade det i sikte ett bra rätt.

Dwarf fortress har inget släpp i sikte.

Sen så har ungefär alla Early access projekt missat sina planerade släpp, av budget anledningar eller tidsorsaker.

Det enda som på något sätt kan definiera vaporware i spel är om det finns en produkt du kan köpa och spela.

Medlem

Zelda breath of the wild var också vaporware. Bara för det utvecklades för länge. Känns som ordet vaporware inte har någon betydelse längre. Så nu räknas alla släppta alphas som vaporware. Räknas Escape from Tarkov också som vaporware bara för det var i alpha så länge? Eller Diablo 3 som utannoserades flera år innan release.

Förr så klassades vaporware spel som utannoserades, sen blev nerlaggda utan att någon fick spela det. Duke Nukem Forever är ett exempel. Men dom började utveckla spelet igen senare.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av eld:

Minecraft var i beta mycket längre än vad det var planerat, inget 1.0 datum hade det i sikte ett bra rätt.

Dwarf fortress har inget släpp i sikte.

Sen så har ungefär alla Early access projekt missat sina planerade släpp, av budget anledningar eller tidsorsaker.

Det enda som på något sätt kan definiera vaporware i spel är om det finns en produkt du kan köpa och spela.

Visst, men produkten du köpt är inte early access-versionen utan det är hela spelet, hela kakan och inte bara tårtbottnen. Det är där det verkar köra fast, bara för de har en testversion betyder det inte att det kommer en slutprodukt, den är helt obefintlig tills den faktiskt levererats.

Därav kan man absolut betrakta spel som konstant blir försenade, trots testversion, som vaporware, och om det visar sig att spelet släpps ordentligt trots allt, då slutar det ju uppenbarligen vara vaporware. Det är definitivt ingen 100% slutgiltig bemärkelse, går att ändra om läget förändras.

Annars hade det ju varit helt sjukt, tänk själv, jag släpper ett early access-spel, lovar massa och har ett minimalt fungerande spel som jag uppdaterar emellanåt med småsaker hit och dit, framåt 10 år, gör fortfarande samma sak, spelet är bara ett skal av vad jag lovat och jag säger alltid att "Åh detta kommer i år", "jag har utvecklat x verktyg så nu kommer y gå mycket snabbare". Att betrakta det som något annat än vaporware är ju bisarrt..

Medlem
Skrivet av serdyllon:

Jisses vilket toxic kommentarsfält.

Jag tyckte det lät intressant när den första kampanjen drog igång men avstod. Spelar alltså inte SC själv. Är inte mycket för rymdspel i största allmänhet även om jag älskade Frontier/Elite, WC mfl som ung. Men varför är det så känsligt vad andra tycker om spelet man själv spelar? Det verkar onekligen träffa många ömma nervknutar när någon kritiserar SC. Vilket ju bara triggar folk att kritisera ännu mer...

Så fort det blir konversation om SC så blir det alltid en massa käftande och trollande om SC är ett spel eller inte, varför det så lång tid och 100 andra anledningar. För det folk som gillar spelet samt som är insatt med vad som händer i SC är oftast trötta på käftande och trollandet heltiden. Vi vill jättegärna ha en trevlig konversation om vad som händer. Istället blir det samma försvar och käftandet så förvissa kan det bli lätt att trigga i stället för prata om vad SC gör och vad för focus SC har för stunden.

Allt som har med multi playar delen är helt öppen på vad som händer och vad de planerar med några överraskningar, SQ42 får vi uppdatera då och då.

Jag gillar vad dom gör och hur dom fokuserar på det i dag, men jag är bra trött på att hålla på att försvara och käfta med annat folk om spelt. Om du är inte intresserad av spelet och vill bara vara negative varför är du här?

Vi alla som gillar vad SC gör är inte blind på vad, hur och varför vi är här i dag. Men många har förståndet för vad som har hänt och vi kan inte ändra det och hoppas på vi får det vi har blivit lovat men det kommer ta tid för det SC vill göra finns inte teknologis byggt än.

Medlem
Skrivet av aT1C:

Så fort det blir konversation om SC så blir det alltid massa käftande och troland om SC är spel eller inte, varför det så lång tid och 100 andra anledningar. Folk som gillar spelet som är insatt med vad som händer är oftast trötta på käftande heltiden och trollandet. Och vill hjärna ha en trevlig konversation om vad som händer. Istället blir det samma försvar och käftandet så förviss kan det bli lätt att trigga folk i stället för prata om vad SC gör och har för focus för stunden.

Allt som har med Mp delen är helt öppen på vad som händer där med några överraskningar, SQ42 får vi uppdatera då och då om vad som händer.

Jag gillar vad dom gör och hur dom fokuserar på det i dag, men jag är bra trött på hålla på försvara och käfta med annat folk om spelt, Om du är inte intresserad av spelet och vill bara vara negative varför är du här?

Vi alla som gillar vad dom göra är inte blind på vad, hur och varför vi är här i dag. Men många har förståndet för vad som har hänt och vi kan inte ändra det och hoppas på vi får det vi har blivit lovat men det kommer ta tid för det SC vill göra finns inte så det kommer at ta tid.

Den officiella Starcitizen tråden är så mycket bättre. Där slipper man alla troll som hatar spelet, som bara är där för att trigga folk som har backat spelet.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Inaktiv

Fy fan man blir mörkrädd över mognadsgraden här.

Om ni inte gillar spelet, varför klanka ner på dom som gör det? Om någon spenderade tusentals kronor 2012 och känner sig lurad, skyll er själva.

Nej nu ska jag gå och fortsätta spela SC för det finns inget annat som det ute på marknaden.

123
Skriv svar