Star Citizen har nått ny milstolpe – 350 miljoner intjänade dollar

Medlem

Det kan råda delade meningar om star citizen, men nånting som är sant idag är att star citizen redan idag har diverse verktyg för machinima och det bland annat för foip-tekniken. Bara avsnittet som "robbaz king of sweden" la upp för några år sen var ruktigt roligt 😁

https://youtu.be/CX-c78SURpI


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Idag jag har lärt mig att man är ett troll om man inte stödjer ett spel som säljer JPGs för tusentals kronor och om man inte är medlem i vad som liknar ett kultbetende för ett spel som uppenbarligen aldrig kommer släppas för att kultisterna inte vill ha ett spel utan en dröm som aldrig kommer bli sann.

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Idag jag har lärt mig att man är ett troll om man inte stödjer ett spel som säljer JPGs för tusentals kronor och om man inte är medlem i vad som liknar ett kultbetende för ett spel som uppenbarligen aldrig kommer släppas för att kultisterna inte vill ha ett spel utan en dröm som aldrig kommer bli sann.

Går att spela Starcitizen nu, och squadron 42 som inte är släppt kräver inte tusentals kronor för att spela. JPEG skepp är så 2012.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Idag jag har lärt mig att man är ett troll om man inte stödjer ett spel som säljer JPGs för tusentals kronor och om man inte är medlem i vad som liknar ett kultbetende för ett spel som uppenbarligen aldrig kommer släppas för att kultisterna inte vill ha ett spel utan en dröm som aldrig kommer bli sann.

Tycker nästan allt du skrivit i denna tråd stämmer in rätt bra på första delen av definitionen på https://en.wikipedia.org/wiki/Internet_troll

Handlar inte om dina åsikter, utan hur du framför dem.

Medlem
Skrivet av heady89:

Herregud jag backade skiten typ 2012 för 2k, att det därifrån cirkus 9 år senare skulle vara i detta stadie hade man aldrig trott. Jag gav upp att följa projektet någon gång runt 2016. Det blir löjligt och det är uppenbart otroligt dålig projektledning. Att man lyckas med spännande tekniska lösningar är en sak men man verkar rätt inkapabel att knyta ihop det till ett spel, även de mest fundamentala bitarna känns väldigt B.

Backade spelet på Kickstarter 2012 för typ 350:-

Det är få early access-spel som jag varit så nöjd med som Star Citizen.

Har väntat på ett spel som detta sen Eve Online annonserade Walk-In-Stations 2008... som slutligen resulterade i endast ett (1) enda rum.


signatur

-Dictated but not read.

Medlem
Skrivet av rmpyro:

Går att spela Starcitizen nu, och squadron 42 som inte är släppt kräver inte tusentals kronor för att spela. JPEG skepp är så 2012.

Oj då mitt fel där, glömde att det fanns skepp för tiotusentals kronor.

Medlem

Det finns en anledning till att folk är väldigt skeptiska, ännu.

https://imgur.com/a/C6dMsWn

Potentiell gameplay 2021
bdsse = best damn space sim ever... suck

Problemet är inte att det eller om finns ett färdigt spel utan att spelutvecklarna tycker det här är vettigt gameplay, de har inget mer att erbjuda i den där grottan. Exemplet här: Du landar i en grotta, någon smyger på dig och spränger ditt skepp med en bössa de håller i handen. PvP i sin rätta bemärkelse, med op vapen.

Varför måste hela skeppet explodera varje gång man skjuter på dessa, hela poängen med att laga ett skepp som är halvtrasigt, var är den delen... någon gång i framtiden? Och vad är poängen med att spränga sönder någons skepp 130 meter in i en grotta?

Jag är bara så förvånad att folk inte ser vad som saknas från alla tidigare uppsatta mål.
Jag har större hopp om att Beyond Good and Evil 2 blir roligt i slutändan.

Medlem
Skrivet av Hajfena:

Det finns en anledning till att folk är väldigt skeptiska, ännu.

https://imgur.com/a/C6dMsWn

Potentiell gameplay 2021
bdsse = best damn space sim ever... suck

Problemet är inte att det eller om finns ett färdigt spel utan att spelutvecklarna tycker det här är vettigt gameplay, de har inget mer att erbjuda i den där grottan. Exemplet här: Du landar i en grotta, någon smyger på dig och spränger ditt skepp med en bössa de håller i handen. PvP i sin rätta bemärkelse, med op vapen.

Varför måste hela skeppet explodera varje gång man skjuter på dessa, hela poängen med att laga ett skepp som är halvtrasigt, var är den delen... någon gång i framtiden? Och vad är poängen med att spränga sönder någons skepp 130 meter in i en grotta?

Jag är bara så förvånad att folk inte ser vad som saknas från alla tidigare uppsatta mål.
Jag har större hopp om att Beyond Good and Evil 2 blir roligt i slutändan.

Spelet skulle släppas 2014 men det har försenats med över 7år och dem har fortfarande inte något klart datum för när det skall släppas. Vad jag tycker är sjukast är hur många som fanatiskt skyddar detta spel för att man är skeptiskt och kritisk.
https://starcitizentracker.github.io/ 10år snart och så lite är uppfyllt.
Jag lovar att jag kommer äta mina skor om detta spel blir detta drömspel som alla säger och jag har bara en fråga att fråga till alla som tror detta, NÄR kommer spelet släppas? Och jag menar inte en alpha build med inget innehåll som de flesta datorer knappt kan spela, jag menar hela spelet som lovades från kickstartern

Medlem
Skrivet av aT1C:

Så fort det blir konversation om SC så blir det alltid en massa käftande och trollande om SC är ett spel eller inte, varför det så lång tid och 100 andra anledningar. För det folk som gillar spelet samt som är insatt med vad som händer i SC är oftast trötta på käftande och trollandet heltiden. Vi vill jättegärna ha en trevlig konversation om vad som händer. Istället blir det samma försvar och käftandet så förvissa kan det bli lätt att trigga i stället för prata om vad SC gör och vad för focus SC har för stunden.

Allt som har med multi playar delen är helt öppen på vad som händer och vad de planerar med några överraskningar, SQ42 får vi uppdatera då och då.

Jag gillar vad dom gör och hur dom fokuserar på det i dag, men jag är bra trött på att hålla på att försvara och käfta med annat folk om spelt. Om du är inte intresserad av spelet och vill bara vara negative varför är du här?

Vi alla som gillar vad SC gör är inte blind på vad, hur och varför vi är här i dag. Men många har förståndet för vad som har hänt och vi kan inte ändra det och hoppas på vi får det vi har blivit lovat men det kommer ta tid för det SC vill göra finns inte teknologis byggt än.

Kan förstå det. Du sparkar dock in en öppen dörr här, eftersom jag inte har någonting emot "ditt" SC. Har aldrig sagt att jag inte är intresserad av fenomenet bara för att jag inte vill spela det (nu). Kan uppskatta nyheter om spel även om de faller utanför min omedelbara intressesfär. Hoppas genuint att SC fortsätter utvecklas och kan skänka speltimmar till många människor framöver.

Svaret på frågan varför jag kommenterade denna nyhet trots att jag inte spelar SC trodde jag var ganska givet? Kommentarsfältet höll en trist nivå som kändes obefogad från flera håll. Ett par pot shots och sedan var det plötsligt fullt ös i myrstacken.

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Oj då mitt fel där, glömde att det fanns skepp för tiotusentals kronor.

Ja det finns det, och dom säljs en gång om året och säljs slut innan man hinner updatera sidan. Sen är dom inte gjorda för en person heller utan 15-20 personer. Om gruppen delar på kostnaden så blir den inte så hög. Kommer garanteras kunna köpa i spelet, eller att man kan boarda och ta över skeppet.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

eld
Medlem
Skrivet av Fiddi:

Visst, men produkten du köpt är inte early access-versionen utan det är hela spelet, hela kakan och inte bara tårtbottnen. Det är där det verkar köra fast, bara för de har en testversion betyder det inte att det kommer en slutprodukt, den är helt obefintlig tills den faktiskt levererats.

Det är Early access versionen, saker ändras i utvecklingen och den kommer ofta med vissa core features, vilket i star Citizens fall handlar om att flyga skepp och kunna gå runt som en person.

Dwarf fortress har mängder med planerade features som inte är i spelet ännu, många som kommer vara i utveckling längre än star Citizen.

Minecraft saknade många av de features vi tar för givet i Minecraft idag, men det hade redan blivigt en miljonsäljande.

Skrivet av Fiddi:

Därav kan man absolut betrakta spel som konstant blir försenade, trots testversion, som vaporware, och om det visar sig att spelet släpps ordentligt trots allt, då slutar det ju uppenbarligen vara vaporware. Det är definitivt ingen 100% slutgiltig bemärkelse, går att ändra om läget förändras.

Fast alla spelprojekt blir försenade och missar deadlines, större projekt mer än andra.

Det som tex. Fick the last guardian att skilja sig från star Citizen var att vi faktiskt int var säkra på ifall the last guardian var under utveckling ett tag.

Med star Citizen så vet vi att folk jobbar på det, det är ingen undran över ifall alla studios har stängt ner.

Skrivet av Fiddi:

Annars hade det ju varit helt sjukt, tänk själv, jag släpper ett early access-spel, lovar massa och har ett minimalt fungerande spel som jag uppdaterar emellanåt med småsaker hit och dit, framåt 10 år, gör fortfarande samma sak, spelet är bara ett skal av vad jag lovat och jag säger alltid att "Åh detta kommer i år", "jag har utvecklat x verktyg så nu kommer y gå mycket snabbare". Att betrakta det som något annat än vaporware är ju bisarrt..

Jo men nu påstår du att de bara sitter och småpetar på projektet. Det är ett massivt spel som mängder med personer jobbar med. Folk rullar inte tummarna.

Det finns för mycket insikt och vittnet på att projektet faktiskt är i utveckling, i vaporware är det svårt att veta ifall projektet ens rullar på.

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Vad jag tycker är sjukast är hur många som fanatiskt skyddar detta spel för att man är skeptiskt och kritisk.

Det kanske är för att "vi" som försvarar spelet redan nu spelar spelet och inte längre väntar på 1.0. Vi som redan nu spelar spelet har nämligen upptäckt att detta spelet redan idag har många liknande emement som arma 2 och 3 har där claner kan sätta upp egna scenarios i väntan på mer gameplay, och det är riktigt roligt. Senast i fredags hade vi org vs org batalj i ett rymdskepp i ett astroidfält där vi valt att förlägga slaget. Bara där ligger star citizen mil framför både battlefield och arma enligt min mening då man är begränsad till ett fåtal kartor i de spelen. Här kan du själv välja vart slagen skall utspela sej.

Visst, det är tråkigt att många av pve-inslagen saknas, men visst finns det tillräckligt med gameplay för att njuta av star citizen, precis som med valheim 🙂


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Vi gör det ibland, kommentarerna blir ungefär desamma då: vissa gillar det skarpt, andra säger "vaporware". Jag tycker det är rätt svårt att hålla koll på och skriva om det här spelet, eftersom det släpps enorma mängder info, och ofta krävs det att man läser på en del för att hänga med i vad det innebär. Sen ändras saker som roadmaps mm då och då, så åtminstone jag tycker det är rätt jäkla rörigt på sina håll. Men absolut, vi ska försöka hålla lite bättre patchkoll.

Don't worry, tycker ni gör ett helt okej jobb. Det drar säkert en del trafik men det enda som har stört mig är kommentarsfälten, men inte på toxic nivå utan mer för att det syns vilka som förstår vad spelet gör, vilka som inte gör det, vilka som bara inte pallar (no hate), och så vidare. Keep doing your thing. <3


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av eld:

Det är Early access versionen, saker ändras i utvecklingen och den kommer ofta med vissa core features, vilket i star Citizens fall handlar om att flyga skepp och kunna gå runt som en person.

Dwarf fortress har mängder med planerade features som inte är i spelet ännu, många som kommer vara i utveckling längre än star Citizen.

Minecraft saknade många av de features vi tar för givet i Minecraft idag, men det hade redan blivigt en miljonsäljande.

Fast alla spelprojekt blir försenade och missar deadlines, större projekt mer än andra.

Det som tex. Fick the last guardian att skilja sig från star Citizen var att vi faktiskt int var säkra på ifall the last guardian var under utveckling ett tag.

Med star Citizen så vet vi att folk jobbar på det, det är ingen undran över ifall alla studios har stängt ner.

Jo men nu påstår du att de bara sitter och småpetar på projektet. Det är ett massivt spel som mängder med personer jobbar med. Folk rullar inte tummarna.

Det finns för mycket insikt och vittnet på att projektet faktiskt är i utveckling, i vaporware är det svårt att veta ifall projektet ens rullar på.

Ja, spelet är i early-access men det är inte endast vad man betalat för, produkten är inte helt levererad förrän man fått allt man betalat för.

Vad spelar det för roll om alla blir försenade, det finns olika grad och typ av försening, dessutom är det lagom skillnad på ett par månader till kanske ett år eller två gentemot nu 5-6 år. Och i de allra flesta fall så blir spelprojekt inte försenade på obestämd framtid utan klart slut flera år efter förseningen.

Men nu kommer vi tillbaka till kommunikationen, där visst, man kanske inte visste att Last Guardian var i utveckling pga. brist på kommunikation, men vem som helst kan ju hävda vad som helst, visa lite koncept och små videor och tala runt funktioner. Så att de hävdar att det går jättebra och hej hopp är ingen indikation på att det kommer en slutprodukt.

Känns mer som att du tänker på något mer likt 'abandonware' än 'vaporware', om slutprodukten inte existerar och det finns ingen indikation på att den kommer inom en försebar framtid så oavsett hur mycket det jobbas på så har man ingen aning om det någonsin kommer en slutprodukt, därav 'vaporware'.
Så ja, Dwarf Fortress, åtminstone den 'grafiska' versionen, kan ses som 'vaporware'. Jag minns inte tillräckligt om läget angående Minecraft för att göra en slutsats där, men om det var så att det inte fanns ett slut i sikte och berg av arbete kvar gentemot vad som gjorts dittills så kan man nog säga att det var det också. Tex. Dying Light 2, och Dead Island 2 kan också ses lite som vaporware just nu, vi vet att åtminstone ett jobbas på men inte den blekaste hur det ligger till gentemot ett faktiskt släpp.

Jag har inte påstått att de småpetar, däremot kan jag göra det nu om du vill. För jämfört med vad de lovat i en slutprodukt så kan deras framgångar mer eller mindre likställas som att småpeta. Och det finns verkligen inte tillräckligt med insikt att veta riktigt hur de ligger till med något, roadmappen och videorna hjälper såklart, men vi har inte den blekaste om hur färdigt projektet faktiskt är eller egentligen hur mycket som är klart. Och det går ju definitivt inte att lita på dem med tanke på att de konstant misslyckats med att planera det mesta. Och Squadron 42 är ju ännu värre på den fronten, där vet vi verkligen ingenting om hur det faktiskt ligger till, men om det hade gått bra så hade det inte blivit försenat i 6 år...

Om nu läget förändras och Squadron 42 släpps och blir bra framförallt, så slutar det ju uppenbarligen vara det, men tills det händer så är det 'vaporware', och likaså Star Citizen tills det faktiskt blivit ett hårdsläpp och en 1.0 version med allt som lovats och betalats för. Man kan tycka vad man vill om projektet i sig och tom. vara nöjd med framgångarna, men det finns ingen slutprodukt eller ens en tidsram (kan vara 20 år, kan vara 5).

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Det kanske är för att "vi" som försvarar spelet redan nu spelar spelet och inte längre väntar på 1.0. Vi som redan nu spelar spelet har nämligen upptäckt att detta spelet redan idag har många liknande emement som arma 2 och 3 har där claner kan sätta upp egna scenarios i väntan på mer gameplay, och det är riktigt roligt. Senast i fredags hade vi org vs org batalj i ett rymdskepp i ett astroidfält där vi valt att förlägga slaget. Bara där ligger star citizen mil framför både battlefield och arma enligt min mening då man är begränsad till ett fåtal kartor i de spelen. Här kan du själv välja vart slagen skall utspela sej.

Visst, det är tråkigt att många av pve-inslagen saknas, men visst finns det tillräckligt med gameplay för att njuta av star citizen, precis som med valheim 🙂

Varför går de inte till v1.0? Då hade vi ju sluppit detta...
Bara för att något är v1.0 betyder ju inte att det är färdigt utan att de nått ett minsta stadie och sen finns det en massa saker att förbättra och lägga till.

Medlem
Skrivet av Wiinis:

Varför går de inte till v1.0? Då hade vi ju sluppit detta...
Bara för att något är v1.0 betyder ju inte att det är färdigt utan att de nått ett minsta stadie och sen finns det en massa saker att förbättra och lägga till.

Varför behöver du vänta till v1.0 är en mer berättigad fråga som varför de inte går till v1.0.

Varför de inte går till v1.0 är för att de är i alphastadiet.

En Alpha betyder, för de som inte är insatta i spelutveckling, att det fortfarande tillkommer nya mekaniker och tekniker. En beta är egentligen till för att polera, optimera och lägga till content inför Gold 1.0 release, men i och med att spelare bjudits in redan under alphan, så har de lagt till mycket content och har även dedikerat en del resurser på att fixa spelarbuggar redan under alphan, för att den skall bli mer spelbar. Därmed inte sagt att det ändå finns mer glitchar och buggar än under en normal beta, eftersom allt för mycket polerande och buggfixande är bortkastad tid innan spelmekanikerna spikats, och koden ändå skrivits om flera gånger fram tills betan.

Egentligen är alphan den mest spännande delen av utvecklingen, då allt fortfarande är öppet för förändringar och tillskott. Och det är därför också ovärderlig spelarfeedback som inneburit att CIG vid flera gånger ändrat riktning eller helt skrotat mekaniker, som visat sig fått dåligt bemötande av spelarna.

Personligen hade jag egentligen önskat att de kunde ha kvar spelet i just alpha för all framtid, då det är i just den här fasen som de mest galna visionerna och idéerna är möjliga, men samtidigt förstår jag att bara ordet "alpha" skrämmer bort flera spelare.
Vad jag aldrig vill är att spelet däremot blir "klart" eller "färdigutvecklat". Då är det IMHO dött och livlöst, till skillnad med hur det i dag hela tiden förändras och växer.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem
Skrivet av HYBRiS:

Varför de inte går till v1.0 är för att de är i alphastadiet.

En Alpha betyder, för de som inte är insatta i spelutveckling, att det fortfarande tillkommer nya mekaniker och tekniker.

spelarfeedback som inneburit att CIG vid flera gånger ändrat riktning eller helt skrotat mekaniker, som visat sig fått dåligt bemötande av spelarna.

Det är väl det här som är problemet. Bestäm er vad för spel som det vara och kör på det. Sen om det tillkommer lite ändringar osv det är en sak men på dig låter det som ganska stora förändringar.

Skrivet av HYBRiS:

Personligen hade jag egentligen önskat att de kunde ha kvar spelet i just alpha för all framtid, då det är i just den här fasen som de mest galna visionerna och idéerna är möjliga, men samtidigt förstår jag att bara ordet "alpha" skrämmer bort flera spelare.
Vad jag aldrig vill är att spelet däremot blir "klart" eller "färdigutvecklat". Då är det IMHO dött och livlöst, till skillnad med hur det i dag hela tiden förändras och växer.

Sen att du skriver att du gillar det är ju din åsikt - och många andras - men inse också att många andra vill ha ett färdigt spel. Sen kan det ju komma uppföljare osv och då är det bara att köpa det. Alternativt säga att detta inte är ett spel som kommer bli färdigt utan vi kommer fortsätta så här. Det är helt ok, men så verkar inte vara fallet...

Software wizard
Skrivet av HYBRiS:

Varför behöver du vänta till v1.0 är en mer berättigad fråga som varför de inte går till v1.0.

Varför de inte går till v1.0 är för att de är i alphastadiet.

En Alpha betyder, för de som inte är insatta i spelutveckling, att det fortfarande tillkommer nya mekaniker och tekniker. En beta är egentligen till för att polera, optimera och lägga till content inför Gold 1.0 release, men i och med att spelare bjudits in redan under alphan, så har de lagt till mycket content och har även dedikerat en del resurser på att fixa spelarbuggar redan under alphan, för att den skall bli mer spelbar. Därmed inte sagt att det ändå finns mer glitchar och buggar än under en normal beta, eftersom allt för mycket polerande och buggfixande är bortkastad tid innan spelmekanikerna spikats, och koden ändå skrivits om flera gånger fram tills betan.

Egentligen är alphan den mest spännande delen av utvecklingen, då allt fortfarande är öppet för förändringar och tillskott. Och det är därför också ovärderlig spelarfeedback som inneburit att CIG vid flera gånger ändrat riktning eller helt skrotat mekaniker, som visat sig fått dåligt bemötande av spelarna.

Personligen hade jag egentligen önskat att de kunde ha kvar spelet i just alpha för all framtid, då det är i just den här fasen som de mest galna visionerna och idéerna är möjliga, men samtidigt förstår jag att bara ordet "alpha" skrämmer bort flera spelare.
Vad jag aldrig vill är att spelet däremot blir "klart" eller "färdigutvecklat". Då är det IMHO dött och livlöst, till skillnad med hur det i dag hela tiden förändras och växer.

Backade också 2012.
Har heller inte spelat mycket då jag vill slippa bli frustrerad över alla de buggar det dras med.
Att ha kvar spelet i alpha försvårar för alla, då de isåfall inte når beta där optimeringar och finlir görs för att
säkerställa ett spel man kan spela i timmar utan problem.
För att inte tala om alla wipes som gör att man inte kan lita på att investerade timmar och progress försvinner.

Visst, det är ett sjujäkla spel de försöker bygga. Men den tech som behöver uppfinnas för att nå dit verkar skapa mer problem för dem allt eftersom.
Jag tycker att de borde sätta en gräns någonstans i närhet av vad de har färdigt just nu, polera, och sedan släppa nytt content längre fram. Ekonomiskt borde det också vara en fördel att ha gått till "1.0". Man har något som kan rescenseras och annonseras till massorna som kanske inte vet/vill/vågar ta steget ännu.

Medlem
Skrivet av StoffeGbg:

Backade också 2012.
Har heller inte spelat mycket då jag vill slippa bli frustrerad över alla de buggar det dras med.
Att ha kvar spelet i alpha försvårar för alla, då de isåfall inte når beta där optimeringar och finlir görs för att
säkerställa ett spel man kan spela i timmar utan problem.
För att inte tala om alla wipes som gör att man inte kan lita på att investerade timmar och progress försvinner.

Visst, det är ett sjujäkla spel de försöker bygga. Men den tech som behöver uppfinnas för att nå dit verkar skapa mer problem för dem allt eftersom.
Jag tycker att de borde sätta en gräns någonstans i närhet av vad de har färdigt just nu, polera, och sedan släppa nytt content längre fram. Ekonomiskt borde det också vara en fördel att ha gått till "1.0". Man har något som kan rescenseras och annonseras till massorna som kanske inte vet/vill/vågar ta steget ännu.

Jag tror cig fattar att du bara har en chans på dej vid release av ett spel. Vi vet hur dåligt rykte no man sky hade när det släpptes, men även om dom fixat till spelet har båten redan gått. Samma gäller diablo 3 osv.

Att släppa ett spel och kalla det färdigt när det saknas för mycket kommer troligen i längden sabotera för spelet och spelutvecklarna då spelet i praktiken fortfarande är i alpha. De som ger sej in i en alpha vet dock i regel om att det finns glitcher och buggar och därmed köper konceptet för vad det är.

Nu med allt prat om hur lång tid star citizen varit i utveckling så vill jag skjuta in att coop delen till cyberpunk inte kommit ut än och det spelet började väl dom utveckla samtidigt som star citizen? Konstigt att dom tar sån tid på sej 😄
Men skämt åsido, ett spel som gjordes för 20 år sedan tog troligen mycket kortare tid att göra än tex battlefield 5 och ändå är det ingen som stör sej på Dice. Varför? Givetvis för att folk är medvetna om att spelens komplexa utveckling är mil ifrån de spelen som gjordes i början av 2000-talet. Om man redan idag ser vad man kan göra i en sketen alpha så förstår man också att djupet i spelet är lika stor skillnad mellan star citizen och battlefield 5,som mellan battlefield 5 och Battlefield 1942. Det kan man omöjligt förstå innan man varit inne i star citizen och flygit ner på valfri planet med några vänner.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Tänk att arbeta med ett projekt i över tio års tid och inte åstadkommit någonting alls. Undrar hur många av dom RSI tycker dom kastat bort sin tid i livet.

Medlem
Skrivet av 413X:

Tänk att arbeta med ett projekt i över tio års tid och inte åstadkommit någonting alls. Undrar hur många av dom RSI tycker dom kastat bort sin tid i livet.

Tips: om man ska trolla framgångsrikt så måste man posta närmare inpå att artikeln läggs upp, annars får man inte så mycket respons.

Medlem
Skrivet av Mox+:

Tips: om man ska trolla framgångsrikt så måste man posta närmare inpå att artikeln läggs upp, annars får man inte så mycket respons.

Mitt inlägg jag skrev innan visade sig vara 100% sant.

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Mitt inlägg jag skrev innan visade sig vara 100% sant.

Den sidan du postade har inte varit updaterad sen januari 2020. Tänkte bara påpeka det, nästan allt på listan är för starcitizen också som inte har fått ett release datum ur alpha i huvudtaget, vissa saker kommer läggas till efter release under spelets livstid. Vissa saker i listan har varit färdiga i flera år, men bara för att det inte står med i patch notes så är det inte färdigt.

Sen är det vissa saker som står med som har blivit ersatt med något bättre för flera år sedan som tex space flight to planet.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Ok, det finns två läger.
Ett som vill ha spelet levererat och "klart" ASAP nu när det tagit mer än åtta år att utveckla det. Ett annat som inte bryr sig om att det tar tid så länge vi får spela det som finns medan det utvecklas.

För mig personligen så är det en betydligt mer levande produkt när man får vara med under utvecklingsfasen och där sin egen input faktiskt gör skillnad för en gångs skull.

En annan synpunkt är huruvida man ska prioritera en välpolerad och funktionsklar produkt vid release eller bara paketera ihop och få ut det man har.
För det mesta brukar ju spelare gå i taket när spel släpps med många buggar och saknade funktioner, så jag har svårt att förstå argumenten för att tvinga ut ett spel i förtid nu när de för en gångs skull inte är beroende av en extern producent som tvingar dem att släppa en halvfärdig produkt.

Det är också huvudanledningen till varför Chris valde att kickstarta spelet från första början, då han hade väldigt dåliga erfarenheter av sitt förra spel Freelancer som Microsoft hijackade, sparkade Chris och till och med tvingade ut ett år projekterad release utan flera funktioner som Chris planerat och med flera buggar. Efter det svor han att aldrig vara beroende av en producent igen. För mig är det mycket förståeligt och Star Citizen väljer här en direkt motsatt väg mot alla andra stora spels utveckling.

En tredje diskussion är huruvida nuvarande åtta år är mycket eller lite i sammanhanget. Visst är deras första releasedatum för Kickstartern en ren lögn i sammanhanget, men mycket av nuvarande mekanik- och innehållsmål tillkom ju som stretchgoals efteråt för att kickstartern blev så populär, så det vore ologiskt om inte utvecklingstiden också skulle tillåtas växa.
Tex Cyberpunk 2077 hade ju lika lång utvecklingstid fast med ofantligt mycket mer resurser, då de redan hade färdiga utvecklingsstudios som de inte behövde nyrekrytera all personal åt. Detta trots spelet hade avsevärt mindre omfattning, med endast en stad till skillnad mot flera solsystem med åtskilliga planeter, månar, rymdbaser och asteroider, samt helt avsaknad av multiplayer.
...Och vi vet ju hur populärt det var när de tvingade ut Cyberpunk innan det var helt färdigutvecklat.
Så nä, jag har inga problem med utvecklare som har modet nog att låta en utveckling ta den tid den behöver.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem
Skrivet av HYBRiS:

Det är också huvudanledningen till varför Chris valde att kickstarta spelet från första början, då han hade väldigt dåliga erfarenheter av sitt förra spel Freelancer som Microsoft hijackade, sparkade Chris och till och med tvingade ut ett år projekterad release utan flera funktioner som Chris planerat och med flera buggar. Efter det svor han att aldrig vara beroende av en producent igen. För mig är det mycket förståeligt och Star Citizen väljer här en direkt motsatt väg mot alla andra stora spels utveckling.

Finns ju också en anledning till varför ingen producent vill ha något med honom att göra och varför han är som gott som "blacklistad" från Hollywood. Länkade denna video innan men det är ett riktigt bra koll som jag rekommenderar folk att titta på.
https://www.youtube.com/watch?v=XCG7g9K3X4Q

Medlem
Skrivet av Idono:

Det kommer den göra. Problemet SC lider av är den tekniska underutvecklingen som omfamnar hela spelindustrin. Den enda fronten som drivs framåt är ofta grafiken medan andra delar som server infrastruktur, simulering och gameplay kryper fram.

Själv tycker jag SCs har den mest banbrytande tekniken som kommer förändra väldigt mycket inom spelindustrin. Den kommande server och caching teknik är bland den mest intressanta lösningen jag har sett och kommer vara industri ledande i minst ett årtionden när den väl kommer online till 100%.

Håller med!

Jag såg en demonstration av en, jag kommer inte ihåg vad de kallade det, men typ facial recognition animation,( Edit: Face tracking! Lol )där spelarens ansikte i en webcam "reflekterades" över till avaterns ansikte så att man kunde se spelarens egna ansiktsreaktioner och rörelser på avataren när man kommunicerade med varandra. Verkar hur ballt som helst ju! 😊

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Finns ju också en anledning till varför ingen producent vill ha något med honom att göra och varför han är som gott som "blacklistad" från Hollywood. Länkade denna video innan men det är ett riktigt bra koll som jag rekommenderar folk att titta på.
https://www.youtube.com/watch?v=XCG7g9K3X4Q

Nej, den killen har verkligen inte "riktigt bra koll". Han har bara skapat det i affekt.
Sett det innan men det är för långt babbel och sidospår att ta upp här. Vore väl mer intressant om du har någon egen åsikt eller fråga, istället för att förmedla en annans.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem
Skrivet av apocalypse101:

Håller med!

Jag såg en demonstration av en, jag kommer inte ihåg vad de kallade det, men typ facial recognition animation,( Edit: Face tracking! Lol )där spelarens ansikte i en webcam "reflekterades" över till avaterns ansikte så att man kunde se spelarens egna ansiktsreaktioner och rörelser på avataren när man kommunicerade med varandra. Verkar hur ballt som helst ju! 😊

https://youtu.be/CX-c78SURpI

Jag postade denna innan. Det är precis när "FOIP" kom ut till star citizen och även om robbaz är väldigt oseriös så ser man lätt vad man kan använda tekniken till. Nu är det ju inte CIG som uppfunnit tekniken, men dom är nog bland dom första att anvönda den i sån här skala. Redan nu spottas det ut diverse machinima-filmer som görs av amatörfilmare och saken blev ju inte sämre sedan CIG gav oss möjligheterna att justera hur kameran skall filma med 🙂

https://scfocus.org/camera-controls/


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av HYBRiS:

Nej, den killen har verkligen inte "riktigt bra koll". Han har bara skapat det i affekt.
Sett det innan men det är för långt babbel och sidospår att ta upp här. Vore väl mer intressant om du har någon egen åsikt eller fråga, istället för att förmedla en annans.

Vadå inte riktigt bra koll? Du får ju gärna utveckla detta då han tar upp båda siffror och vad som faktiskt hänt, och nej tyvärr har jag själv inte gjort en dokumentär om en skamartist så svårt för mig att använda mina egna källor.
Och jag förmedlar mina åsikter? Förstår inte riktigt vad du menar med detta heller. På vilket sett är ett sidospår att ta upp en dokumentär som visar att killen du prisar inte kanske är så värd att prisa?

Faktan kvarstår ju att mannen har bara skapat totala fiaskon av produkter när han inte har någon som bossar över honom, kan inte hålla en budget alls och har blivit stämd, och företag inte vill ha något med honom att göra. Detta är inte en åsikt.

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Vadå inte riktigt bra koll? Du får ju gärna utveckla detta då han tar upp båda siffror och vad som faktiskt hänt, och nej tyvärr har jag själv inte gjort en dokumentär om en skamartist så svårt för mig att använda mina egna källor.
Och jag förmedlar mina åsikter? Förstår inte riktigt vad du menar med detta heller. På vilket sett är ett sidospår att ta upp en dokumentär som visar att killen du prisar inte kanske är så värd att prisa?

Haha, "dokumentär". Påminner mer om "mokumentär".
Den har redan plockats isär och hånats tillräckligt för att den är sprängfylld av felaktiga slutsatser och lösryckta filmklipp för att klistra ihop och rättfärdiga hans eget narrativ som han för länge sedan bestämt sig för.

Det är ju samtidigt knappast en Pulitzer-aspirant från New York Times vi pratar om, utan ett amatörprojekt från en random snubbe med 5000 prenumeranter. Så jag förstår inte varför du lägger sån tyngd vid honom.
Om du verkligen har några konkreta egna påståenden så vore det väl lämpligare att berätta om dem själv än att lyfta in en video full med luddig hatpropaganda utan substans.

Skrivet av mobmoben:

Faktan kvarstår ju att mannen har bara skapat totala fiaskon av produkter när han inte har någon som bossar över honom, kan inte hålla en budget alls och har blivit stämd, och företag inte vill ha något med honom att göra. Detta är inte en åsikt.

Det är väl enbart en åsikt, eftersom Star Citizen och Squadron 42 är de första spelen han leder sedan Freelancer.
Kan ju tycka vad man vill om hans tidigare spel, men det ska väl mycket till att påstå att de varit floppar.

Wizadore 1985
Stryker's Run 1986
Ultima V: Warriors of Destiny 1988
Times of Lore 1988
Bad Blood 1990
Wing Commander 1990
Wing Commander: The Secret Missions 1990
Wing Commander: The Secret Missions 2: Crusade 1991
Wing Commander II: Vengeance of the Kilrathi 1991
Wing Commander II: Vengeance of the Kilrathi: Special Operations 1 1991
Wing Commander II: Vengeance of the Kilrathi: Special Operations 2 1992
Strike Commander 1993
Strike Commander: Tactical Operations 1993
Wing Commander: Privateer 1993
Wing Commander: Armada 1994
Wing Commander III: Heart of the Tiger 1994
Wing Commander IV: The Price of Freedom 1996
Starlancer 2000
Conquest: Frontier Wars 2001
Freelancer 2003

Om du istället hävdar hans filmhistorik så är det väl ingen hemlighet att han inte alls har lika bra koll på hur man skapar bra filmer som spel, men att det ändå inte hindrar honom att fortsätta försöka sig på filmprojekt.
Och även om flera av dem floppat i box office, så har det väl trots allt inneburit flera kvalitativa filmer som fått höga betyg på IMDB. Tycker bland annat att The Punisher, Lord of War, The Jacket och Lucky Number Slevin är motsatsen till misslyckade filmer. The Punisher och The Jacket är några av mina personliga favoriter.

Att Chris är svår att tygla, spräcker budgetar och vill att projekt skall få ta den tid de behöver ta, tycker jag bara är något som ekonomer och investerare behöver oroa sig för.
Slutkonsumenten borde väl istället jubla, men du skall väl knappast få för dig att du kan få tillbaks en "investering" i Star Citizen, utan nöj dig med att du får en lång gratisperiod av ett MMO för en engångskostnad av $30. Att lägga mer pengar än så är ditt eget ansvar. Allt går ändå att köpa ingame för ingamevalutan och det är ju knappast som så att det ens finns mikrotransaktioner ingame.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

123
Skriv svar