Warren Spector "skrämd" av hur nära vi kommit Deus Ex i dagens samhälle

Robot
Warren Spector "skrämd" av hur nära vi kommit Deus Ex i dagens samhälle

Dagens konspirationsklimat skulle förmodligen få honom att avstå från ett nytt spel i serien.

#deux-ex, #warren-spector


eld
Medlem

Förstår hans tänk, konspirationsteorier brukade vara roliga spännande saker som i x-files, men i dagens läge har de skapat så mycket skada och lidande att det längre inte är en rolig grej att bygga ett spel runt.

Medlem

Med tanke på bristen på transparens från regeringar/företag och händelser i världen så är jag iaf en av dem som börjar undra om några av dessa teorier stämmer. Jag förstår honom dock, folk verkar ha svårt att skilja på spel och verklighet av och till.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av eld:

Förstår hans tänk, konspirationsteorier brukade vara roliga spännande saker som i x-files, men i dagens läge har de skapat så mycket skada och lidande att det längre inte är en rolig grej att bygga ett spel runt.

Jag tror problemet är mer att vi idag ser skapandet av exempelvis tv-serier och spel som ett sätt att "stödja" konspirationsteorier. Själv tror jag det är precis tvärt om. Det är att bemöta det på den nivå som det förtjänar, som fiktion och underhållning. Vad vi istället gör nuförtiden är att behandla det som något man absolut inte får tala om, och resultatet av det blir ju då att de som verkligen vill tro kan säga "Aha, där ser ni! Vi har rätt!". Det ger bara mer kredibilitet till fjantet.

Medlem
Skrivet av Fletchett:

Jag tror problemet är mer att vi idag ser skapandet av exempelvis tv-serier och spel som ett sätt att "stödja" konspirationsteorier. Själv tror jag det är precis tvärt om. Det är att bemöta det på den nivå som det förtjänar, som fiktion och underhållning. Vad vi istället gör nuförtiden är att behandla det som något man absolut inte får tala om, och resultatet av det blir ju då att de som verkligen vill tro kan säga "Aha, där ser ni! Vi har rätt!". Det ger bara mer kredibilitet till fjantet.

Tv-serier ger ju dem även mer kredibilitet, då dessa personer kommer att vrida och vända på allt tills det fungerar i deras teorier. Så... eh.

Medlem
Skrivet av Arkaith:

Tv-serier ger ju dem även mer kredibilitet, då dessa personer kommer att vrida och vända på allt tills det fungerar i deras teorier. Så... eh.

Gör det? Hur många tror du verkligen blev konspiratoriska av media som X-files eller Deus Ex? Jag skulle gissa i princip ingen. Fungerar mer som ett vaccin mot dumheterna om du frågar mig.

Medlem
Skrivet av Fletchett:

Gör det? Hur många tror du verkligen blev konspiratoriska av media som X-files eller Deus Ex? Jag skulle gissa i princip ingen. Fungerar mer som ett vaccin mot dumheterna om du frågar mig.

Eller hur. X-Files är min favoritserie just för att jag älskar djupgående konspirationsteorier, men jag har aldrig trott på dom, varken före eller efter jag tittat på serien. Konst emulerar vad som händer i verkligheten, inte tvärtom.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Flakmonkey
Skrivet av Slashgibber:

Eller hur. X-Files är min favoritserie just för att jag älskar djupgående konspirationsteorier, men jag har aldrig trott på dom, varken före eller efter jag tittat på serien. Konst emulerar vad som händer i verkligheten, inte tvärtom.

Det finns alltid de som går in i saker för mycket, tar hittepå som sanning etc etc. Är man inte troende så är väl det grunden för religionerna? Folk som tror på historier, överdrifter, sagor etc. Så jag tror definitivt att det finns de som tog X-files och andra serier för något betydligt mer allvarligt än vad det är dvs en TV-serie.

Den stora skillnaden nu mot då är ju att när dessa personer tidigare satt på sin egen kammare och då kanske trodde att de var helt ensamma och därmed slutade tänka i de banorna så har de ju nu kunnat hitta människor som tycker samma sak. Det är inget nytt att människor tror att månlandningen är fejk, att jorden är platt, etc etc etc, skillnaden är att de kan elda på varandra och att de har fått plattformar att stå på som på ytan är lika legitima som andra. Varför ska jag tro på en film på youtube men inte en annan? Varför ska jag tro på en gubbe som pratar på TV när jag inte kan lita på en annan?

Så ja, jag tror att det här ligger i människans natur att vilja hitta svar och förklaringar på sådant man inte förstår eller som man inte vill inse. Det är ju självklart inte negativt i sig, det är ju det som driver oss vidare, men det är numera betydligt lättare att ta det inte bara ett utan väldigt många steg för långt. Se det som att om du tidigare hade en byfåne som stod på lokala puben och skrek så har byfånarna nu organiserat sig och pratar på samma plattformar som vetenskapsmännen.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Med tanke på bristen på transparens från regeringar/företag och händelser i världen så är jag iaf en av dem som börjar undra om några av dessa teorier stämmer. Jag förstår honom dock, folk verkar ha svårt att skilja på spel och verklighet av och till.

Det är därför det är viktigare än någonsin att kritiskt tänkande är en färdighet som lärs ut i skolorna, och att man fortsätter att träna den livet ut. Folk är så desperata att hitta en förklaring på varför världen ser ut som den gör att det många gånger helt går på villovägar.

Många av konspirationsteorierna pushas ju dessutom av samma slags människor som alltid utnyttjat människors svagheter och desperation. Istället för Herbalife och Oriflame är det nu ödlemänniskor, jorden är platt, Deep State, och att 5G ger oss Covid-19.

Förstår Spector. Att göra ett spel om konspirationer i dagens läge hade varit lite smaklöst och hade känts lite som att utnyttja en dålig situation för egen vinning. Precis som de "utvecklarna" som slängde ut Corona-"spel" när pandemin var som värst.

Medlem

Konspirationsteoretiker, foliehattar, Antivaxxers, lätt kränkta, religiösa fanatiker hur kunde det bli så här.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Konspirationsteoretiker, foliehattar, Antivaxxers, lätt kränkta, religiösa fanatiker hur kunde det bli så här.

Internet


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Allt det där fanns ju innan internet, så inte troligt att det är anledning. Det är bara mer uppenbart att folk är knepiga nu, då alla(nästan) har access.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Internet + att det blev var man att vara på internet speciellt sociala medier. Mycket finns att önska om sociala medier, dom gör inte nog för att stoppa skiten.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd

Det är helt menlöst att diskutera konspirationsteorier som en samlingsterm. Det är samma sak som att ställa sig frågan: "Är all vedertagen fakta sann, eller är all vedertagen fakta falsk?"

För varje lögn finns det 1000 teorier om vad som egentligen är sant.

Medlem

Fox Mulder hade röstat på Trump idag. Det är inte längre roligt att ta perspektivet hos dem som försöker avslöja konspirationer. Jag älskar att lyssna på rappare som Non Phixion eller Jedi Mind Tricks men ser mest deras texter om konspirationer som underhållning.

Jag tog bort Facebook för fyra år sedan. Jag ville inte stödja en plattform som gynnar det här debattklimatet. Hatgrupper som läser ”nyheter” och kan till skillnad från förr hitta en massa likasinnade som gör att de tror på helt galna fantasier. Främmande makt och politiska extremister utnyttjar detta och trots det tror många att Facebook handlar om att hålla kontakten med folk...

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Det finns alltid de som går in i saker för mycket, tar hittepå som sanning etc etc. Är man inte troende så är väl det grunden för religionerna? Folk som tror på historier, överdrifter, sagor etc. Så jag tror definitivt att det finns de som tog X-files och andra serier för något betydligt mer allvarligt än vad det är dvs en TV-serie.

Den stora skillnaden nu mot då är ju att när dessa personer tidigare satt på sin egen kammare och då kanske trodde att de var helt ensamma och därmed slutade tänka i de banorna så har de ju nu kunnat hitta människor som tycker samma sak. Det är inget nytt att människor tror att månlandningen är fejk, att jorden är platt, etc etc etc, skillnaden är att de kan elda på varandra och att de har fått plattformar att stå på som på ytan är lika legitima som andra. Varför ska jag tro på en film på youtube men inte en annan? Varför ska jag tro på en gubbe som pratar på TV när jag inte kan lita på en annan?

Så ja, jag tror att det här ligger i människans natur att vilja hitta svar och förklaringar på sådant man inte förstår eller som man inte vill inse. Det är ju självklart inte negativt i sig, det är ju det som driver oss vidare, men det är numera betydligt lättare att ta det inte bara ett utan väldigt många steg för långt. Se det som att om du tidigare hade en byfåne som stod på lokala puben och skrek så har byfånarna nu organiserat sig och pratar på samma plattformar som vetenskapsmännen.

Jag tror dock inte att folk, varken då eller nu, kollar på dessa program och börjar tro på det på grund av programmet. Det är snarare folk som redan är konspiratoriskt lagda som som ser det som en bekräftelse av sin redan existerande världsbild.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Konspirationsteoretiker, foliehattar, Antivaxxers, lätt kränkta, religiösa fanatiker hur kunde det bli så här.

Medlem

Sluta gnäll och ta dig an denna fantastiska spelserie igen. De är på tok för bra för att ligga vilandes i spelbranschen. De 2 senaste var fantastiska äventyr. Tragiskt att Squre-Enix låter serien ligga..


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Flakmonkey
Skrivet av Slashgibber:

Jag tror dock inte att folk, varken då eller nu, kollar på dessa program och börjar tro på det på grund av programmet. Det är snarare folk som redan är konspiratoriskt lagda som som ser det som en bekräftelse av sin redan existerande världsbild.

Självklart är det så, men utan bekräftelse från tex X-files eller vad som kanske är mer vanligt ett inlägg på facebook, reddit, etc etc så hade det kanske alla gånger inte blommat ut. Sen så tycker jag att man ska vara förbannat försiktig när man censurerar konst, film, musik, böcker, etc etc även om det inte handlar om direkt censur utan som i det här fallet att skaparen själv undviker ett känsligt ämne. Men jag tycker samtidigt att man ska vara medveten vad det kan leda till även om lösningen ligger i utbildning, källkritik, etc. Annars sitter vi där och är förvånande över hur något kan förvränga budskapet i en bok, att saker rycks ur sina sammanhang, etc etc och det är inte heller bra. Att folk blir förvånande över att folk tror på ödelfolk, Qanon eller att jorden är platt är ett dåligt tecken i sig. Det är ju knappast någon nyhet, mest bara ett tecken på att alla lever i bubblor så länge de inte anstränger sig för att höja blicken en aning.

Medlem
Skrivet av Fletchett:

Gör det? Hur många tror du verkligen blev konspiratoriska av media som X-files eller Deus Ex? Jag skulle gissa i princip ingen. Fungerar mer som ett vaccin mot dumheterna om du frågar mig.

Det hände i mindre grad mig och mina vänner när vi under tidigt 90-tal började se på X-Files som tonåringar. Som ung är man väldigt lättpåverkad, och vi slog våra huvuden samman och började teorisera om just saker som månlandningen, och Area 51, etc. Såhär i efterkant är det roligt att se tillbaka på allt trams man snackade om och trodde på, men vi växte till slut upp som passligt väljusterade vuxna människor utan några radikala tendenser. Naturligtvis landade vi på månen, och även om det hade varit skitkul om Area 51 faktiskt hade små grå män känns det väldigt föga troligt

Jag kan dock se en alternativ framtid där så inte hände, speciellt om vi också hade haft tillgång till internet och YouTubes algoritm som på rullande band hade matat oss alternativ "fakta", där vi nu nog kunnat vara de där "galningarna" som ropar om ödlefolk och Deep States. Det är många gånger lite för lätt att tycka saker och ting är självklart från sitt eget perspektiv.

Inaktiv

Eh han säger ju “I’m constantly amazed at how accurate our view of the world ended up being. Frankly it freaks me out a bit,” Spector wrote. Later he continued, “Interestingly, I’m not sure I’d make Deus Ex today. The conspiracy theories we wrote about are now part of the real world. I don’t want to support that.”

Så han är ju både förbluffad över hur rätt de hade om världen men samtidigt skulle han inte vilja odla konspirationer som kan ha riktiga konsekvenser i världen.

Många "anti-konspirationsteoretiker" lägger all sin tillit på auktoriteter istället för att tänka själva, de blir ofta provocerade när andra människor tänker själva.
Sen bygger man upp halmgubbar om "konspirationerna" så att de ska låta så galna som möjligt så man slipper bemöta dem.

Hur många som är skeptiska mot 5g-utbyggnad tror att det ger Corona? Ytterst få skulle jag säga. Ändå är det de man fokuserar på och klumpar ihop alla som är skeptiska mot 5g i den gruppen.
Däremot är det fakta att elektromagnetisk strålning från 5g och liknande äldre teknologi potentiellt är skadligt för människor. Man har bland annat gjort djurförsök där man ser ökad oxidativ stress i celler hos möss samt minskad rörelse i deras sperma när man utsätter dem för lågintensiv strålning som den från 3g/wifi. Det är knappast långsökt att tro att det kan ha liknande effekt på människor.
När man säger detta blir folk nästan arga, jag antar för att det är obekväm fakta som går emot folks önsketänkande. Man vill inte tro att ny teknologi som ska öka vår bekvämlighet kan vara skadlig.

Det har varit många tillfällen bara under mitt liv när den officiella storyn vi får ta del av i media inte stämt överens med verkligheten men det har först kommit fram i efterhand.

Några Deus Ex-konspirationer:

KoP
Medlem

Det räcker med att man läser George Orwells bok "1984" som kom 1949 för att man ska bli skrämd utav samhällsutvecklingen.

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Självklart är det så, men utan bekräftelse från tex X-files eller vad som kanske är mer vanligt ett inlägg på facebook, reddit, etc etc så hade det kanske alla gånger inte blommat ut. Sen så tycker jag att man ska vara förbannat försiktig när man censurerar konst, film, musik, böcker, etc etc även om det inte handlar om direkt censur utan som i det här fallet att skaparen själv undviker ett känsligt ämne. Men jag tycker samtidigt att man ska vara medveten vad det kan leda till även om lösningen ligger i utbildning, källkritik, etc. Annars sitter vi där och är förvånande över hur något kan förvränga budskapet i en bok, att saker rycks ur sina sammanhang, etc etc och det är inte heller bra. Att folk blir förvånande över att folk tror på ödelfolk, Qanon eller att jorden är platt är ett dåligt tecken i sig. Det är ju knappast någon nyhet, mest bara ett tecken på att alla lever i bubblor så länge de inte anstränger sig för att höja blicken en aning.

Det där tror jag är en långsökt slutsats att dra, jag skulle verkligen vilja se någon studie som visar hur vanligt det är att folk blir radikaliserade av vanliga fiktiva verk. Jag har svårt för när folk likställer tv-serier och spel med forum som för diskussion så som facebook, 4chan, flashback etc. Jag kan absolut tänka mig att folk blir vilseledda av andra användare på sociala medier, inte lika mycket att den händer pga fiktiva verk. Det är samma debatt som på 90-talet när politiker försökte skylla våldsamt beteende på TV-spel. Filmer, serier och spel orsakar inte våld, och det skapar inte galna människor.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Med tanke på bristen på transparens från regeringar/företag och händelser i världen så är jag iaf en av dem som börjar undra om några av dessa teorier stämmer. Jag förstår honom dock, folk verkar ha svårt att skilja på spel och verklighet av och till.

Detta är det riktiga problemet information som döljs till inget större värde, skapar en mycket stor misstro till dem. Jag tycker detta daltande med vaccinen är en ganska stor pointer, istället för att bara släppa information öppet till alla via statliga medier, så hålls det hemligt ect.....Det är ingen bra väg att gå.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Eh han säger ju “I’m constantly amazed at how accurate our view of the world ended up being. Frankly it freaks me out a bit,” Spector wrote. Later he continued, “Interestingly, I’m not sure I’d make Deus Ex today. The conspiracy theories we wrote about are now part of the real world. I don’t want to support that.”

Så han är ju både förbluffad över hur rätt de hade om världen men samtidigt skulle han inte vilja odla konspirationer som kan ha riktiga konsekvenser i världen.

Väl observerat. Att helt avfärda konspirationer är som att blunda för fakta som kan potentiellt visa sig vara sann. Det är lika ologiskt som att blint tro på konspirationer. Bara för att något inte har blivit bekräftat än betyder inte att det är sant. Sanningen finns alltid någonstans emellan.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Precis, med internets framtåg så slutar inte dumhet och hat längre vid lite tjurigt mutter hemma i köket utan organiseras online.

Medlem

Förut kändes det mest som att konspirationsteorier var något som folk läste om för att det var underhållande och "spännande".

Ju mer Internet har brett ur desto mer har vissa grupperingar insett att en del teorier kan spridas för vinnings skull samt att det går att nå fler som faktiskt går på dessa saker.

Saker som att jorden är platt tror jag de flesta anhängare hakar på för "skojs skull" men sedan finns det ju rena idiotier som QAnon och Pizzagate som medvetet sprids av vissa grupper och kan leda till skada.

Det tragiska är att så många som går på dessa saker även går på propagandan om att allt som sägs i "vanlig" media är lögner så de går liksom inte att argumentera med. Allt som inte passar avfärdas som lögner eller "fake news".

Medlem

I sammanhanget är det dags att pusha för gamla hederliga Stargate SG-1 där regeringen för att dölja det riktiga Stargate-programmet är drivande bakom en "fiktiv" TV-serie om just Stargate Command (där storyn skrivs av en Alien dessutom) just för att man ska kunna hänvisa till serien om någon kommer på något. "Ah, tokstolle, såg du det i förra avsnittet av Maskhål, eller-r-r-r?" (blir extra charmigt om man översätter det, inte sant?)

För det är alltid rätt att nämna Stargate SG-1, oavsett sammanhang.

eld
Medlem
Skrivet av anon_306295:

Eh han säger ju “I’m constantly amazed at how accurate our view of the world ended up being. Frankly it freaks me out a bit,” Spector wrote. Later he continued, “Interestingly, I’m not sure I’d make Deus Ex today. The conspiracy theories we wrote about are now part of the real world. I don’t want to support that.”

Så han är ju både förbluffad över hur rätt de hade om världen men samtidigt skulle han inte vilja odla konspirationer som kan ha riktiga konsekvenser i världen.

Handlade om hur stor del av världen dessa konspirationsteorier blev, inte att de blev sanning.

Tex: Väldigt många tror att covid19 är skapat som ett verktyg för att kontrollera över populationen, något som de lekte med som en konspirationsteori i deus ex.

Problemet med att man borde lyssna på ett fåtal teorier framför den stora vetenskapsmassan är ju att det blir en konspirationsteori i sig att den stora vetenskapen är kontrollerad.

Det finns tex för mycket bevis att 3g-masterna inte är skadligt för människor jämfört med att det skulle vara skadligt: Vi har data från hela världen, gigantiska populationer och lång användning av 3g master och liknande men ändå inga bevis på skada från dessa.

Själva provokationen kommer i formen av att konspirationsteorier skapar så mycket skada, vi ser redan nu otroliga problem runt konspirationsteorier som har med vaccin att göra, och vilket stort problem det är. Blir ju inte konstigt att folk blir arga om folk ska börja prata konspirationsteorier.

Inaktiv
Skrivet av eld:

Handlade om hur stor del av världen dessa konspirationsteorier blev, inte att de blev sanning.

Tex: Väldigt många tror att covid19 är skapat som ett verktyg för att kontrollera över populationen, något som de lekte med som en konspirationsteori i deus ex.

Problemet med att man borde lyssna på ett fåtal teorier framför den stora vetenskapsmassan är ju att det blir en konspirationsteori i sig att den stora vetenskapen är kontrollerad.

Fast den stora vetenskapsmassan är ofta bara en floskel. Folk säger att de litar på vetenskapen men när man frågar dem vilken vetenskap de läst har de inte läst någon sådan alls. De köper bara den officiella storyn i media och antar sedan att den samlade vetenskapen är överens om det som står där.

Liksom vad säger det stora vetenskapsmassan om hur Covid-19 kom till? Det finns garanterat delade meningar om det.

Oftast finns det delade meningar om saker inom vetenskapen. En grundprincip inom vetenskapen är att ifrågasätta allt och man försöker ständigt replikera, bevisa saker och motbevisa varandra för att komma närmare sanningen.
Sen är det inte heller alltid majoriteten har rätt, flera gånger under historien har det varit de vetenskapsmän som blivit starkt kritiserade av dennes "kollegor" som sedan visat sig ha rätt.

Skrivet av eld:

Det finns tex för mycket bevis att 3g-masterna inte är skadligt för människor jämfört med att det skulle vara skadligt: Vi har data från hela världen, gigantiska populationer och lång användning av 3g master och liknande men ändå inga bevis på skada från dessa.

Det där stämmer inte. Länka gärna bevis för att det inte skulle vara skadligt.
Vad jag vet har man inte gjort några sådana studier på människor.

En brist på bevis för att det är skadligt betyder inte att motsatsen är sann, d.v.s. att det inte är skadligt.

Så här säger Strålsäkerhetsmyndigheten:
Strålsäkerhetsmyndighetens vetenskapliga råd pekar dock på observationer av biologisk påverkan i djurstudier på exponeringsnivåer även under gällande referensvärden. I första hand handlar det om observationer av ökad oxidativ stress. Indikationer på svag kognitiv påverkan har också rapporterats i några studier. Dessa observationer behöver fortsatt analyseras och eventuell hälsopåverkan utredas. Observationerna utgör, tillsammans med en generell osäkerhet vid införande av ny teknik, skäl till försiktighet vilket i det här fallet hanteras av de allmänna hänsynsreglerna i miljöbalkens försiktighetsprincip.

https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/magnetfalt-o...

Det finns ett antal hälsoproblem hos moderna människor som man ännu inte har något svar på vad de orsakas av. Ett av dem är t.ex. försämrad spermakvalitet hos män.
Enligt mig bör elektromagnetisk strålning i vår omgivning vara en av de saker man bör undersöka för att se om det kan ha någon inverkan.

12
Skriv svar