Xbox Series - dina första intryck?

Medlem

Mina första intryck är att den är dyr, och inte går att få tag på.

Skrivet av scaryfoot:

Mina första intryck är att den är dyr, och inte går att få tag på.

Svår att få tag på!! Jag har minsann hört att där e folk som har köpt flera ST och har dom staplades i kartongerna där hemma..


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Jag har haft min i ungefär två månader. Gick från Xbox => xbox360 =>ps4 och ps4 pro och slutligen series x. Är supernöjd med att gå tillbaka till xbox. Handkontrollen känns faktiskt mindre än ps4ans. Vet inte om det stämmer eller inte, men känns så. Konsolen är tyst, snabb och det enda negativa är konsolens ui, som jag tycker är svårnavigerat och rörigt. Enklare att skapa egna mappar på ps4 och snabbt nå spelen.

Jag gillar designen, ställt min så att den är diskret bredvid tv’n. Game pass är guld värt. Jag har kört destiny 2, gow 5, control ultimate edition, hitman 1&2, battlefield 5 och ori and the will of the wisp. Alla spel flyter superbra. Det enda minuset är next gen titlarna som saknas. Control är ju sjukt snyggt, men ändå ett uppiffat last-gen spel. Längtar till flight simulator, känns som att det kommer bli meditation i spelform.

Ett minus är avsaknaden av optisk utgång och att de är pissiga med externa företags tillbehör. Jag hade gärna sett att det fungerade med ljud över usb eller via optisk utgång från konsolen. Nu måste jag koppla min blasterx g6 via tv’ns optiska utgång för att dra ljudet till ljudkortet, sen ström till ljudkortet vis xboxens usb. Känns onödigt krångligt.

+ för dolby atmos.

Medlem

Någon som har något av följande problem? :

- Xboxen stängs av när jag stänger ner ett spel. Varför gör den detta ? Händer inte alltid men väldigt ofta. Går inte att sätta igång med handkontrollen igen, utan måste gå fram och trycka på knappen.

- ibland när jag stänger av xboxen via menyn så stängs inte handkontrollen av. Varför ? Den står och blinkar och letar efter xboxen.

Annars är jag nöjd med konsolen men dessa problem börjar irritera mig.

Medlem

Någon som har råkat ut för att flera spel helt enkelt inte fungerar?

Några spel som inte fungerar för mig är No Mans Sky, Wreckfest, Rocket League m.m. och dem har i stort sett liknande problem. När jag startar spelet har jag ljud men ingen bild, ibland kan man få lite små konstiga streck upptill på skärmen men i övrigt svart.

Man kan dock trycka på Xbox knappen på kontrollen trycka upp en gång och hoppa till startsidan och starta ett annat spel som fungerar typ Forza Horizon 4 som fungerar utan några som helst problem. Några av dem spel som inte fungerar ska ju vara optimerade för Series x också så jag är orolig att jag måste lämna in den.

Jag har testat flera saker själv, kolla efter uppdateringar på TVn , ändra inställningar på boxen, installerat om spel flera gånger, startat om konsolen flera gånger osv men inget hjälper.

Hur gör man då? Försökt få tag i supporten på Xbox supporten men det var lättare sagt än gjort, eller går det bara åka till närmaste El Giganten och prata med dem då man köpte den där?

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Någon som har något av följande problem? :

- Xboxen stängs av när jag stänger ner ett spel. Varför gör den detta ? Händer inte alltid men väldigt ofta. Går inte att sätta igång med handkontrollen igen, utan måste gå fram och trycka på knappen.

- ibland när jag stänger av xboxen via menyn så stängs inte handkontrollen av. Varför ? Den står och blinkar och letar efter xboxen.

Annars är jag nöjd med konsolen men dessa problem börjar irritera mig.

Haft min konsol sen release och aldrig haft dessa problem. Ha koll på den och eventuellt be om ett nytt exemplar om det fortsätter. Eventuellt ominstallation/reset innan.

Skrivet av blackidus:

Någon som har råkat ut för att flera spel helt enkelt inte fungerar?

Några spel som inte fungerar för mig är No Mans Sky, Wreckfest, Rocket League m.m. och dem har i stort sett liknande problem. När jag startar spelet har jag ljud men ingen bild, ibland kan man få lite små konstiga streck upptill på skärmen men i övrigt svart.

Man kan dock trycka på Xbox knappen på kontrollen trycka upp en gång och hoppa till startsidan och starta ett annat spel som fungerar typ Forza Horizon 4 som fungerar utan några som helst problem. Några av dem spel som inte fungerar ska ju vara optimerade för Series x också så jag är orolig att jag måste lämna in den.

Jag har testat flera saker själv, kolla efter uppdateringar på TVn , ändra inställningar på boxen, installerat om spel flera gånger, startat om konsolen flera gånger osv men inget hjälper.

Hur gör man då? Försökt få tag i supporten på Xbox supporten men det var lättare sagt än gjort, eller går det bara åka till närmaste El Giganten och prata med dem då man köpte den där?

Inte märkt av det och jag spelar samma spel som dig. Kan det vara något med HDR på TVn? Prova stänga av den och starta spelen igen.

Medlem

Kört lite Halo: Combat Evolved och Resident Evil 7. Allt flyter på bra. Men det jag gillar mest som utvecklare är att det var så enkelt att låsa upp utvecklarläget mot en mindre avgift, den här spelkonsolen är bra för indie game dev då man inte behöver beställa en separat enhet för att utveckla mot Microsoft Store.

Jag tror på grund av detta att vi kan förvänta oss fler spel från oberoende utvecklare inom några år till Xbox Series X/S jämfört med PS5/Nintendo! Tänker snabba (effektiva) portningar av spel som redan kör på Windows.


signatur

https://www.levelstars.se
Testa 3D-spelet Dial Pilot om du har smartklocka! =)
Kort trailer: https://youtu.be/7RiqqBg3or8

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Haft min konsol sen release och aldrig haft dessa problem. Ha koll på den och eventuellt be om ett nytt exemplar om det fortsätter. Eventuellt ominstallation/reset innan.

Inte märkt av det och jag spelar samma spel som dig. Kan det vara något med HDR på TVn? Prova stänga av den och starta spelen igen.

Hittade problemet nu 🙂 Slog av Variabler refresh rate så funkade alla spel.

Medlem
Xbox series X

Måste säga att jag är grymt imponerad.

Jag gick ifrån original xbox one så självklart är skillnaden gigantisk.

Men hela konsollen är galet rapp, väldigt snabba laddtider och har inte upplevt några framdrogs än så länge.

Kör 120hz 1440P och det är så mycket skönare och blir en märkbar skillnad när man spelar FPS som COD war zone.

Saknar dock lite riktiga next gen titlar men det lär ju dyka upp under året.

Konsollen är också knäpptyst, har aldrig den varva upp det minsta.

Medlem
Skrivet av LevelStars:

Kört lite Halo: Combat Evolved och Resident Evil 7. Allt flyter på bra. Men det jag gillar mest som utvecklare är att det var så enkelt att låsa upp utvecklarläget mot en mindre avgift, den här spelkonsolen är bra för indie game dev då man inte behöver beställa en separat enhet för att utveckla mot Microsoft Store.

Jag tror på grund av detta att vi kan förvänta oss fler spel från oberoende utvecklare inom några år till Xbox Series X/S jämfört med PS5/Nintendo! Tänker snabba (effektiva) portningar av spel som redan kör på Windows.

Jag har inte hunnit kolla själv nu, men vet du om man, förutsatt att man har en licens antar jag, kan exportera en Unity-build och köra den direkt på konsollen? låter ju svinbra i sådana fall. (Har en liten topdown-shooter som jag knåpat på ett tag nu)

Medlem
Skrivet av apocalypse101:

Jag har inte hunnit kolla själv nu, men vet du om man, förutsatt att man har en licens antar jag, kan exportera en Unity-build och köra den direkt på konsollen? låter ju svinbra i sådana fall. (Har en liten topdown-shooter som jag knåpat på ett tag nu)

Jag har gjort en egen spelmotor som jag portat, men känner till Unity och ja, det ska fungera. UWP (Universal Windows Platform) heter plattformen du ska välja. Observera att du behöver exportera från en Windows-dator.

se: https://docs.unity3d.com/Manual/windowsstore-buildsettings.ht...

Happy hacking, och låt oss se fler svenska indiespel på Xbox Series X/S


signatur

https://www.levelstars.se
Testa 3D-spelet Dial Pilot om du har smartklocka! =)
Kort trailer: https://youtu.be/7RiqqBg3or8

Medlem

Jag fick hem det officiella headsetet för Xbox för en stund sedan. Det ska bli intressant att testa det och se vad det går för. 999 kronor gick det på.

Medlem
Skrivet av Thomas:

Jag fick hem det officiella headsetet för Xbox för en stund sedan. Det ska bli intressant att testa det och se vad det går för. 999 kronor gick det på.

https://i.ibb.co/k4gJp37/20210316-150354.jpg
https://i.ibb.co/p6q82Y5/20210316-150334.jpg

Återkom gärna med recension/åsikt/intryck!

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Återkom gärna med recension/åsikt/intryck!

Absolut!

Medlem
Skrivet av Thomas:

Jag fick hem det officiella headsetet för Xbox för en stund sedan. Det ska bli intressant att testa det och se vad det går för. 999 kronor gick det på.

https://i.ibb.co/k4gJp37/20210316-150354.jpg
https://i.ibb.co/p6q82Y5/20210316-150334.jpg

åååååh! Vad avundsjuk jag blir Ser med spänning fram emot vad du tycker.

Vilket headset hade du innan? Skulle vara roligt att se hur du upplever skillnaden.

Medlem

Lite generella tankar: Har tidigare använt ett Sony 1AM2 som jag har kopplat in i kontrollen via 3,5 mm-uttaget.

+ Ganska snygg design som är diskret.
+ Lätt som en plätt att koppla upp och uppdatera mjukvaran. Lika lätt som att ansluta en handkontroll. De är som gjorda för varandra.
+ Verkar ha en stabil konstruktion.
+ Mycket trevliga volymreglage där man snurrar på hjulen på vardera sida. Höger sida justerar volymnivån och vänster justerar balansen mellan spelljud och chattljud. Superenkelt.
+ Sitter bra över öronen och stänger ute omgivande ljud riktigt bra.
+ Ljudkvaliteten är bra. Har inget att anmärka på.

- Sitter tyvärr inte lika bra över hjässan. Bandet som går över har ett relativt hårt material. För mig resulterade det i obehag efter redan någon timme. Avhjälps genom att justera det lite fram eller tillbaka, men det är definitivt märkbart.
- Mikrofonen är bra, men inte lika som jag hade hoppats. Blev glad över att den inte var inbyggd i hörlurarna, utan stack fram till munnen. Annars kan det lätt ge känslan av att man pratar bort från mikrofonen. Godkänt ljud ändå.

Med tanke på priset och bekvämligheten får jag ändå säga att det är ett bra headset. Om jag skall jämföra med mitt Sony 1AM2 så är headsetet från Sony bättre på allt förutom mikrofonen som, trots bristerna, är bättre på detta headset. Mitt Sony-headset kan jag ha på mig i flera timmar utan att känna minsta obehag. Det kostade å andra sidan dubbelt så mycket också.

Jag kommer väl att köra på mitt nya headset när jag spelar på Xbox, men det är också där det stannar. Kommer nog inte att koppla upp det till min dator. Där får mina Sony fortsätta jobba.

Medlem

Jag väcker liv i denna tråd med lite funderingar och frågor till er som äger Xbox series S/X.

Jag är sugen på att gå tillbaka till Xbox efter att ha hoppat över Xbox One. Och det är väl främst game pass med Halo, flight simulator, Ori mm som lockar.
Men jag är lite kluven till vilken jag ska välja.
Jag är förälder och har väl inte så mycket tid till spelande. Blir väl ett par timmar max på en kväll, några kvällar i veckan. Och det är med tanke på det som jag funderar på att skaffa series S. Jag har en 4k tv och det hade ju varit trevligt att spela i 4k, men samtidigt spelar det inte jättestor roll. Det jag är mer nervös för är hur series S kommer stå sig om några år.

Ni som äger series S hur nöjda är ni med erat köp?
Och till er som äger eller har provat båda hur stor skillnad skulle ni säga att det är?

Medlem
Skrivet av OPAK:

Jag väcker liv i denna tråd med lite funderingar och frågor till er som äger Xbox series S/X.

Jag är sugen på att gå tillbaka till Xbox efter att ha hoppat över Xbox One. Och det är väl främst game pass med Halo, flight simulator, Ori mm som lockar.
Men jag är lite kluven till vilken jag ska välja.
Jag är förälder och har väl inte så mycket tid till spelande. Blir väl ett par timmar max på en kväll, några kvällar i veckan. Och det är med tanke på det som jag funderar på att skaffa series S. Jag har en 4k tv och det hade ju varit trevligt att spela i 4k, men samtidigt spelar det inte jättestor roll. Det jag är mer nervös för är hur series S kommer stå sig om några år.

Ni som äger series S hur nöjda är ni med erat köp?
Och till er som äger eller har provat båda hur stor skillnad skulle ni säga att det är?

Är överraskande nöjd hade vänner som kör på xbox x/s så ville kunna lira med dom osså för den prestandan man får för 2999:- plus 3 månaders gamepass kan man inte bli missnöjd känns det som om några år är jättesvårt och uttala sig om men den lilla maskinen är riktigt grym just nu prövade battlefield 2042 betan på den och snittar runt 1200p i stabila 60 fps

Skriv svar