Spel som förtjänade en andra chans

It's not a lake, it's an ocean
Spel som förtjänade en andra chans

Jag rörde vid ämnet i en tidigare tråd (Ger vi inte spel en chans längre?) men vill här utforska mer konkret vilka spel ni gav en andra chans. Vilka spel som faktiskt förtjänade det.

Under detta backloggens 2021 gav jag mig tusan på att göra just det: ge spel jag gett upp på en andra chans. Det är spel som jag spelat i någon timme men av olika anledningar lagt åt sidan och sedan haft dåligt samvete för när jag sett dem stå där i hyllan och liksom gny efter uppmärksamhet. I något spel hade jag fastnat på en tidig boss, i andra var det striderna eller något annat som inte kändes kul.

I februari hoppade jag tillbaka in i Metro Exodus. Jag minns knappt varför jag hade lagt det åt sidan, jag hade nämligen bara spelat någon timme. Och visst, det tog kanske tre timmar eller så innan Exodus fick upp farten. Men därifrån var det en spännande och väldigt engagerande resa. Jag klockade ut på drygt 26 timmar och gissade att jag kanske hade spelat 15.

Metro Exodus är inte utan brister, men atmosfären, dialogen (även om folk pratar i munnen på varandra och vissa ljudbuggar stör) och vissa av karaktärerna höll mig klistrad. I slutändan var det en sjujäkla resa som jag är glad att jag fick vara med om.

Nu har jag precis hoppat in i God of War igen och hoppas på en liknande belönande känsla när jag förhoppningsvis har klarat ut det senare i månaden.

Vilket spel är du glad över att du gav en andra chans?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Skägg.
10 Chambers

Påbörjade det första Deus Ex kanske 3-4 gånger innan jag tog mig förbi den första banan. Sjukt nöjd över att jag lirade igenom det till slut, även om det säkert var 6-7 efter releasen.


signatur
Farornas Konung

För mig är det lätt Kingdom Come Deliverance.
Har precis börjat om det spelet för kanske femte gången och nu satt det som en smäck!

Älskar hur långsamt det är och hur du måste sätta dig in (vilket fick mig att lägga undan det innan)..
Var nog inte i rätt stämning när jag provat innan.

Testpilot

Dark Souls 2. Började spela tvåan lite för jag var nyfiken, dog en massa i början och framförallt på den första bossen. Lade ned efter det. Men sen när trean kom bestämde jag mig att ge ett rejält försök och fastnade direkt och älskade det spelet. Gick senare tillbaka till tvåan och klarade den där bossen superenkelt, sen har jag spelat övriga FromSoftware spel och ser såklart fram emot Elden Ring.

Medlem

När jag började på Ocarina of Time för tredje gången, så fortsatte jag faktiskt efter att man är inne i Deku-trädet.
Det får jag säga var ett klokt beslut, då spelet är ett av de bästa som jag nånsin spelat.
Ett sånt där spel som har magi, som jag aldrig kommer att glömma.

Skribent

Mad Max (PS4)
Spelade 2 timmar. Fastnade aldrig. Började sedan spela om det något år senare. Idag håller jag det som ett av de bästa spelen till förra generationen.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Skribent

Control är jag redigt glad att jag gav en andra chans.

Under den första vändan hade jag inte världens bästa grafikkort, vilket gjorde att första bosstriden försökte emulera en diabildsprojektor. Jag irriterande mig även sjukt mycket på ljuddesignen, mer bestämt det konstanta stönandet, väsandet och allmänt störande ljuden när jag ville utforska omgivningarna – jag fattar, det finns fiender i närheten!

Drog dock igång det igen efter att jag fått mitt 3080 för att jag ville se allt ray tracing-godis, och den gången kom jag verkligen in i det. Det är en riktigt häftig spelvärld, även om jag önskar att de lånat lite mer från SCP Foundation vad gäller märkliga varelser och annat läskigt.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av JonseredRocks:

För mig är det lätt Kingdom Come Deliverance.
Har precis börjat om det spelet för kanske femte gången och nu satt det som en smäck!

Älskar hur långsamt det är och hur du måste sätta dig in (vilket fick mig att lägga undan det innan)..
Var nog inte i rätt stämning när jag provat innan.

Jag tror att det handlar mycket om stämning och situation när man spelar ett spel. Det måste vara rätt spel för rätt tillfälle, helt enkelt.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Ett antal ggr, speciellt när man kör nått EA spel och ångrar sig för man känner att vissa saker inte är färdigt.
Så idag väntar jag på full release oftast.

Spel jag kommer tänka på nu snabbt är

Noita - Köpte spelet när det var i EA. Såg potentialen men tänkte att det var inget för mig. Sen senare när jag börjat spela andra Roguelite spel så köpte jag spelet på nytt när det släppts officiellt och det är riktigt roligt

Gorn - Köpte det när jag var ny med VR. Blev otroligt sjuk när jag spelade det, var säkert däckad i 2 timmar och mådde illa.
Senare när man fått VR Legs så gav jag en ny chans och kunde spela genom hela spelet plus kötta för skojskull i arenan.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Dark Souls 3

Mitt första souls och jag spelade bara förbi första bossen, sen la jag det på hyllan i ett år.
Andra gången jag startade det så var jag helt fast. Och detta spel gick direkt till top 5 of all time.

Alla som gillar rpg element där du får välja vapen/armor, stats, abilities, stöta på intressanta miljöer samt karaktärer. Uppmuntran till att utforska runt hörn, hitta loot, utmana episka bossar vill jag tro skulle älska detta spel. Finns ett stort återspelsvärde också.

Det är inte svårt. Det är snarare ett spel där du måste lära dig från dina misstag.
Och belöningen för att göra det är gu så skönt


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Witcher 3 för mig.. älskar så många olika RPGs, men Witcher har aldrig kopplat greppet om mig.
Försökt starta flera gånger genom åren, men kommer inte långt innan jag tröttnar helt och avinstallerar :/

Inaktiv

Räknas uppföljare? I varje fall första Division tyckte jag var sjukt tråkigt men gav ändå 2:an en chans och haft många roliga timmar i det. Detsamma gäller även för Borderlands där 3:an är grymt bra spelmekaniskt.

Path of Exile tyckte jag var sjukt tråkigt första gången jag testade men bestämde mig för att ge det en chans till och insåg faktiskt att i mitt tycke är det ett långt bättre och roligare spel än Diablo 3 som exempel.

Frilansare
Skrivet av JonseredRocks:

För mig är det lätt Kingdom Come Deliverance.
Har precis börjat om det spelet för kanske femte gången och nu satt det som en smäck!

Älskar hur långsamt det är och hur du måste sätta dig in (vilket fick mig att lägga undan det innan)..
Var nog inte i rätt stämning när jag provat innan.

Håller med här. tror att det är ett spel som många lade åt sidan pga buggar, kass fps, grötigt gränssnitt med mera. Nu finns det ett gediget Youtube-underlag för den som vill ha tips, och spelet är inte lika tungrott på dagens maskiner. De flesta buggar verkar vara utraderade (?). Ta det lugnt, lute dig tillbaka och njut av världsbygget och känslan av att förflyttas tillbaka till 1400-talets Böhmen.

Frilansare
Skrivet av Kerrai:

Witcher 3 för mig.. älskar så många olika RPGs, men Witcher har aldrig kopplat greppet om mig.
Försökt starta flera gånger genom åren, men kommer inte långt innan jag tröttnar helt och avinstallerar :/

Tips: läs böckerna, låt dem verka, och försök sedan igen. Har man knöligt att ta sig an spelet kan en bra bakgrundshistoria hjälpa. För mig var många av händelserna i böckerna avgörande för min eufori när jag spelade.
Skrev lite om det hela här.

Medlem

Detroit Become Human,

Något skavde, vet inte varför jag lade ner, började spela Persona 5.

Drog igång det för ett tag sen då jag fortfarande såg att det låg installerat....bra skit!
Vet ännu mindre varför jag lade ner nu så här efteråt.

Medlem
Skrivet av JonseredRocks:

För mig är det lätt Kingdom Come Deliverance.
Har precis börjat om det spelet för kanske femte gången och nu satt det som en smäck!

Älskar hur långsamt det är och hur du måste sätta dig in (vilket fick mig att lägga undan det innan)..
Var nog inte i rätt stämning när jag provat innan.

Jag har spelet på Steam, aldrig tagit mig mer än 2 timmar in och det har inte "klickat".
Har försökt 3 gånger tror jag.

Har mycket annat nu men tänker ofta på hur jag BORDE tycka om spelet och att det förmodligen handlar om att bara ge det lite mer tid så sitter det. Kanske blir något för sommaren.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Senaste Prey. Fastnade inte alls för det första gången, körde ca 2 timmar. Andra gången var jag fast och streckkörde igenom det.

Skrivet av Joakim Bennet:

Tips: läs böckerna, låt dem verka, och försök sedan igen. Har man knöligt att ta sig an spelet kan en bra bakgrundshistoria hjälpa. För mig var många av händelserna i böckerna avgörande för min eufori när jag spelade.
Skrev lite om det hela här.

Mm, skulle nog säga detsamma. Jag älskade Witcher 3 riktigt mycket, ett av mina favoritspel. Men det var nog för man läst Witcher och spelat båda äldre spelen.

FM-guru
F.d. Sisyr

Pathfinder: Kingmaker. Buggigt, ojämnt och allmänt otympligt när det kom, förpassades rätt snabbt i backlogen. Testade det sedan igen ifjol efter att det patchats "klart" (det är fortfarande rätt buggigt) och fått en "Enhanced Edition" som bl.a. lade till turordningsbaserade strider, och oj oj oj vad man hade missat. Bästa spelet i genren (dvs gruppbaserade RPG:n) sedan dess glansdagar runt millenieskiftet.

Inaktiv
Skrivet av Sisyr:

Pathfinder: Kingmaker. Buggigt, ojämnt och allmänt otympligt när det kom, förpassades rätt snabbt i backlogen. Testade det sedan igen ifjol efter att det patchats "klart" (det är fortfarande rätt buggigt) och fått en "Enhanced Edition" som bl.a. lade till turordningsbaserade strider, och oj oj oj vad man hade missat. Bästa spelet i genren (dvs gruppbaserade RPG:n) sedan dess glansdagar runt millenieskiftet.

Tack för att du skrev detta! Hade precis samma erfarenhet bara att jag inte plockat upp det igen. Blir att tanka hem det igen och ge det en värdig chans!

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av anon_326114:

Tack för att du skrev detta! Hade precis samma erfarenhet bara att jag inte plockat upp det igen. Blir att tanka hem det igen och ge det en värdig chans!

Gör't! Var medveten om att det är ett ganska klurigt spel med relativt hög inlärningströskel bara, i alla fall om man som mig inte har spelat Pathfinder tidigare.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Gregerory:

Detroit Become Human,

Något skavde, vet inte varför jag lade ner, började spela Persona 5.

Drog igång det för ett tag sen då jag fortfarande såg att det låg installerat....bra skit!
Vet ännu mindre varför jag lade ner nu så här efteråt.

Kul att du gillade det. Detroit var ett spel jag fastnade för direkt. Överraskande bra och jag förvånades över hur emotionellt engagerad i karaktärerna jag blev. Vissa scener var riktigt jobbiga.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Postal 4.
Supertrasigt från början.
Funkar mycket bättre nu efter massa uppdateringar.
Och fantastiskt kul!

Medlem

Mass Effect. Minns att jag frågade min bror efter tips på PC spel och han sa Mass Effect. Började spela det men tyckte det var svårt att komma in i, jag vet inte varför, men jag tror det var för att jag inte hade rätt känsla. Sedan flera år senare när Andromeda kom ut tänkte jag att jag skulle ge Mass Effect trilogin en till chans eftersom så många älskar det och då ville jag veta varför, så jag spelade det en gång till och den gången tog jag mig tid med att sätta mig in i spelet, och det slutade med att jag spelade alla tre spelen i rad, och det blev de bästa spelen jag har spelat.


signatur

PS2, PS3, PS4, PSP, New 3DS XL, NDS Lite, Wii, N64, Sega Mega Drive, GBC
PC: GTX 1060, MSI Z170A Krait Gaming 3X, 16GB DDR4 @ 1066.7 MHz

It's not a lake, it's an ocean

Några timmar in i God of War får jag väl säga att även detta spel förtjänade en andra chans.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Witcher 3. Fastnade vid questet där man hjälper baronen begrava sitt barn. Tror jag kom dit två gånger och avinstallerade bägge gångerna. Tredje gången körde jag igenom det och fastnade helt. Nu varvat och har även läst böckerna.

Medlem

Snakepass!
Hatade varje sekund av spelet första gången jag testade och fann kontrollerna såväl ologiska som hopplösa - Blev en refund efter drygt en halvtimma. Köpte det igen något år senare bara för att jag älskade designen och grafiken och plötsligt klickade allt. Visade sig vara ett av de bästa plattformsspelen jag spelat med fantastiskt nytänkande inom genren och i efterhand förstår jag inte vad problemet var första gången jag testade det.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Lirilesh:

Witcher 3. Fastnade vid questet där man hjälper baronen begrava sitt barn. Tror jag kom dit två gånger och avinstallerade bägge gångerna. Tredje gången körde jag igenom det och fastnade helt. Nu varvat och har även läst böckerna.

Intressant. Det är exakt samma ställe som jag slutade spela det innan jag började om på en annan konsol flera år senare.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

No Man's Sky bör väl nämnas i en tråd som denna. Det fick mycket skit vid släpp men är ett praktexempel på hur företag bör agera när saker går snett. Helt klart ett bra spel nu.

Medlem

Bloodborne.

Efter att ha spelat igenom Nioh först kändes Bloodborne väldigt segt och grått.

Jag gav upp på bloodborne ganska tidigt, ungefär vid gubben som stod och sköt med en gathlinggun.
Sen några dagar senare tänkte jag prova att ge spelet ett försök till.
Spelade klart det och ger det 4 av 5, det är är ett mycket bra spel, att spela igenom en gång,
men inte helt i min smak rent estetiskt (grå, brun och orange-rosa färgpalett).

I slutändan föredrar jag Nioh (och Demon's Souls).
Kan låta konstigt att jag inte gnäller på att Demon's souls är grått och trist,
men jag lirade spelet relativt nära inpå release, så det hade den dära magiska
känslan av något man inte spelat förrut. Annars var jag inget fan av grå-brunt då heller.

Fast, även Nioh är ett spel som jag fick ge en andra chans, jag var inte så jättehookad över inledningen.
Dessutom kändes menysystemet väldigt överväldigande den första tiden.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Witcher 3 hade jag jävligt svårt med när det släpptes. Kom aldrig förbi första "startbyn" utan att ha gnällt sönder och tröttnat.
Ett halvår senare gav jag det ett nytt försök.
Slutade med 3 genomspelningar

Control är också ett spel jag provade när det släpptes men som jag inte riktigt fastnade för. Osäker på varför. Men nu i höstas köpte jag Ultimate Edition på rea och spelade igen. Älskar det nu!

Sedan har vi det senaste 3 Assassins Creed spelen. Origins slutade jag nog spela 2 gånger. Odyssey slutade jag spela säkert 3-4 gånger och tog aldrig upp igen. Nu håller jag på med Valhalla och samma sak där. Spelen är för stora helt enkelt. För mycket plotter på kartan som gör mig stressad också. Sen tycker jag storyn är sådär. Den finns liksom där men är inget speciellt.

123
Skriv svar