nytt Last Ninja commandore C64

Medlem
nytt Last Ninja commandore C64

vart lite ivrig sist när FZ hade sändning men undrar hur många skulle gilla se ett nytt
Last Ninja som fanns på commandore C64 med ungefär samma musikstil men med uppdaterad grafik.
Får lite gåshud när ser på det idag vilken musik och minnen som poppar upp.

https://www.youtube.com/watch?v=TPPlJhpE_9Y&t=254s

Medlem

Det vore ju trevligt. Det har försökts några gånger redan men har lagts ner då System 3 som äger IP't har höga krav för att tillåta det.

Medlem
Skrivet av waeress:

Det vore ju trevligt. Det har försökts några gånger redan men har lagts ner då System 3 som äger IP't har höga krav för att tillåta det.

ja synd det tycker det är mycket spel från den tiden som skulle göra sig bra idag.

kan inte FZ spela lite gamla titlar på c64 och amiga och streama lite skulle vara kul se.

Frilansare

Herregud, minnena till Last Ninja-spelen. Men samtidigt vill jag nog låta de minnena vila lite, skulle nog bli besviken av alla eventeulla remakes. Vissa saker lever kvar bäst i hjärnan

Vi hade med en cd med en remix gjort av legendaren Instant Remedy (Martin Andersson), till en klubb i Borgholm för 1000 år sedan. Tvingade DJ:n att dra på den. Alla killar i lokalen fick ryckiga ben och glansig blick, tjejerna lämnade dansgolvet...

Medlem

Har aldrig förstått storheten i Last Ninja-spelen. De är ju ganska sunkiga, Noll känsla i combat, och sen bara gå runt och plocka upp prylar medan man bråkar med kontrollen. Musiken var bra, men man ledsnar snabbt på den också.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Herregud, minnena till Last Ninja-spelen. Men samtidigt vill jag nog låta de minnena vila lite, skulle nog bli besviken av alla eventeulla remakes. Vissa saker lever kvar bäst i hjärnan

Vi hade med en cd med en remix gjort av legendaren Instant Remedy (Martin Andersson), till en klubb i Borgholm för 1000 år sedan. Tvingade DJ:n att dra på den. Alla killar i lokalen fick ryckiga ben och glansig blick, tjejerna lämnade dansgolvet...

https://youtu.be/ofSjJop6lOY

den där remixen har man lyssnat på många gånger huuu säger jag man blir helt nostalgisk

Frilansare
Skrivet av Nioreh:

Har aldrig förstått storheten i Last Ninja-spelen. De är ju ganska sunkiga, Noll känsla i combat, och sen bara gå runt och plocka upp prylar medan man bråkar med kontrollen. Musiken var bra, men man ledsnar snabbt på den också.

Låter som 90% av alla spel från den tiden? "Noll känsla i combat, och sen bara gå runt och plocka upp prylar medan man bråkar med kontrollen"

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Låter som 90% av alla spel från den tiden? "Noll känsla i combat, och sen bara gå runt och plocka upp prylar medan man bråkar med kontrollen"

Nja. Last Ninja är ändå från 1987. Googla upp en lista med spel från 87 så ser man snabbt att Last Ninja bleknar i jämförelse med vissa spel från den tiden. Sen fick Last Ninja flera uppföljare åren efter som var typ exakt likadana och lika dåliga. Vad är det ni ser i dessa spel? Jag missar kanske nåt. Det är ju ändå ett spel som folk fortfarande pratar om, så nåt måste ju folk gilla med spelet.

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Nja. Last Ninja är ändå från 1987. Googla upp en lista med spel från 87 så ser man snabbt att Last Ninja bleknar i jämförelse med vissa spel från den tiden. Sen fick Last Ninja flera uppföljare åren efter som var typ exakt likadana och lika dåliga. Vad är det ni ser i dessa spel? Jag missar kanske nåt. Det är ju ändå ett spel som folk fortfarande pratar om, så nåt måste ju folk gilla med spelet.

som jag mins det var det mest stämningen tror jag man hade sommarjobbat ihop till en c64 och spelade GHOSTS 'N GOBLINS och just last ninja att allt kändes mystiskt man levde in sig i spelet som var den sista ninjan och på den tiden var det första datorn man hade sen att få spela något som det här när du aldrig har set något liknade det är som någon idag som växer upp får vänta till dom är typ 13-15 år och dom vet inte ens om att det finns xbox playstation pc och spel på mobil mm man vart fast och är fortfarande det.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Herregud, minnena till Last Ninja-spelen. Men samtidigt vill jag nog låta de minnena vila lite, skulle nog bli besviken av alla eventeulla remakes. Vissa saker lever kvar bäst i hjärnan

Vi hade med en cd med en remix gjort av legendaren Instant Remedy (Martin Andersson), till en klubb i Borgholm för 1000 år sedan. Tvingade DJ:n att dra på den. Alla killar i lokalen fick ryckiga ben och glansig blick, tjejerna lämnade dansgolvet...

https://youtu.be/ofSjJop6lOY

HÄRLIG musik utan dess like!

Den här bilden gör sig dessutom perfekt på en svart mobil. Testa att dra igång den på fullskärm. Din mobil blir ett ninjahuvud!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

HÄRLIG musik utan dess like!

Den här bilden gör sig dessutom perfekt på en svart mobil. Testa att dra igång den på fullskärm. Din mobil blir ett ninjahuvud!

jag kräver att her Bennet målar ögonbrynen svarta och har rånarluva på sig till nästa fragzone sändning med last ninja remixen i bakgrunden och jag lovar att det blir minst 200-300 tummar upp då hehe

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Har aldrig förstått storheten i Last Ninja-spelen. De är ju ganska sunkiga, Noll känsla i combat, och sen bara gå runt och plocka upp prylar medan man bråkar med kontrollen. Musiken var bra, men man ledsnar snabbt på den också.

För mig var det utmaningen, man kunde till och med springa förbi fiender om man ville och då begick de självmord. Det var trots detta ett svårt spel, tror inte jag är den enda som fortfarande minns hur nerverna var på helspänn varje gång man skulle hoppa över till andra sidan över de sabla stenarna. Men det krävs nog att man spelade det då för att verkligen förstå varför jag och många med mig blir väldigt nostalgiska så for någon nämner Last Ninja. Känslan av att slutligen klara spelet är än idag något jag minns, Last Ninja hade också väldigt bra musik.

Det man också måste vara medveten om är att spelen förr inte hade save states, det tog lång tid att ladda in dem och dog man så vart till att vänta nästan lika länge. Det bidrog enormt till att många antagligen köpte Last Ninja men spelade aldrig klart det. Pusslen i spelet var inte heller direkt logiska, vet inte hur många gånger jag dog i Last Ninja, skulle inte bli förvånad om det var i närheten av antalet gånger jag dött i Dark Souls innan jag besegrade sista bossen. På många sätt vart jag påmind om just Last Ninja när jag spelade Dark Souls , det finns en del likheter tycker jag.

Medlem

Det var snack om att System 3 jobbade på en Last Ninja remake för 4 år sedan men sedan så blev det helt tyst, så jag antar det blev nedlagt.

Medlem

Ja, system3 tjötade om det runt 2018, har för mig det var tjaffs om rättigheter gällande musiken bland annat. De har inte uppdaterat något sen dess om det iaf. De skulle släppas till en bunt plattformar.

Medlem
Dödgrävaren

Bra musik såklart, men det är ju inte Turrican-nivå.

Medlem

Företaget heter förresten Commodore, inte Commandore som i trådstarten. Vet inte om det var ett skämt eller inte, men mängden personer jag mött som inte kunnat läsa namnet korrekt är på tok för högt

Frilansare
Skrivet av Nioreh:

Företaget heter förresten Commodore, inte Commandore som i trådstarten. Vet inte om det var ett skämt eller inte, men mängden personer jag mött som inte kunnat läsa namnet korrekt är på tok för högt

Haha men visst sa nästa alla "commandor" på den tiden? Jag gjorde det.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Haha men visst sa nästa alla "commandor" på den tiden? Jag gjorde det.

Inte jag och mina vänner. Men som sagt, ja, många sade fel. Har stört mig och rättat folk i typ 30 år nu.

Frilansare
Skrivet av Nioreh:

Inte jag och mina vänner. Men som sagt, ja, många sade fel. Har stört mig och rättat folk i typ 30 år nu.

Uppskattar stoicisimen i att rätta folk i 30 år. Ser det själv som en plikt som kommer följa mig i graven.

Medlem

Satt en hel sommar och spelade igenom 1'an och 2'an. Morsan var inte så där överdrivet imponerad över att jag knappt stoppade näsan utanför dörren under det sommarlovet. Det är så man börjar grina av nostalgi när musiken drar igång.

Medlem
Skrivet av Porridge:

Det är så man börjar grina av nostalgi när musiken drar igång.

Det har hänt många gånger att man blir tårögd när man lyssnar på The Wastelands.

Flakmonkey

Antar att en reboot i helmodern tappning skulle vara något i stil med Ghost of tsushima men känns som att marknaden är på tok för lite för det. Är ju inte direkt ett stort IP förutom i norra europa där C64 var en faktor att räkna med. Kanske skulle vara kul med en uppiffad version med samma gameplay men då känns det som att man lika gärna kan lira originalet med den härliga SID-musiken och bångstyriga styrningen.

Finns andra spel jag nog hellre skulle se en nyversion av... Varför inte Bruce Lee eller kanske Wizball? Skulle fungera fint som indietitlar med kul coop.

Tittar man på andra C64-klassiker som faktiskt fått en lyckad reboot så kan jag rekommendera Giana Sisters Twisted Dreams

Medlem

Ja det var verkligen en rolig tid där på 80 talet med kassettband och nerladdade spel via telefon nätet och last ninja var en stor favorit

Medlem

finns det nåt exempel på klassiska gamla amiga / atari / c64 / PC-spel som fått en lyckad remake? finns väl en hel del vettiga konsol remakes, men det känns som remakes av gamla datorspelsklassikar alltid missar bollen helt och fokuserar på fel saker. sist var det beneath a steel sky, som visserligen inte var en regelrätt remake, men känslan från originalet var ju som bortblåst. påminde lite om gamla "fade to black" och hur det kändes jämfört med original-flashback.

nä, oftast tycker jag gamla barndomsklassiker gör sig bäst just som glada minnen, inte som kassa remakes.

1
Skriv svar