PS5/XSX-S förboknings bekräftelse tråd

Medlem
Skrivet av Checker:

DigitalEdition är bekvämare.
- Slipper byta skiva bara för att man vill spela något annat
- Vill man låna/testa ett spel av en polare finns shareplay
- Slipper väntetiden att få spelet hemskickat (bor på ställe utan större elektronikkedjor)
- 4k material konsumeras också digitalt
- Slipper massa tramsande med att posta spel hit och dit

List goes on

Och allt det där funkar på den med skivläsare också. Digital edition har bara nackdelar

Medlem
Skrivet av Emin:

Skulle uppskatta om ni kan hjälpa mig. Borde jag boka på cdon? Vill väldigt gärna ha den nästa månad! Borde jag riskera att kunna få en tidigare under tiden? Tack!

Om det fortfarande går att boka, gör det Betalar du på faktura kan du alltid bara avboka om du lyckas få tag på en på annat håll.

Medlem

OK,nu har jag förbeställt. Fattade inte deras betalningsalternativ, så jag betalade up front. Sunk, men sånt är livet. Hoppas man får den detta år

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Och allt det där funkar på den med skivläsare också. Digital edition har bara nackdelar

Enda fördelen är att den är något billigare men med digital edition blir det snabbt dyrt om man inte tänker sig för.

Medlem
Skrivet av Checker:

DigitalEdition är bekvämare.
- Slipper byta skiva bara för att man vill spela något annat
- Vill man låna/testa ett spel av en polare finns shareplay
- Slipper väntetiden att få spelet hemskickat (bor på ställe utan större elektronikkedjor)
- 4k material konsumeras också digitalt
- Slipper massa tramsande med att posta spel hit och dit

List goes on

Bara för man har disc versionen så behöver man ju inte köra alla spela från skiva. Det du förlorar är ju valmöjligheten var du får dina spel med Digital Edition.

Sett många gånger spel har kostat 599spänn på PSN till ps4 medan man har kunnat skicka efter från typ webhallen för 100-300kr billigare. Lätt värt att vänta 1-3dagar för att skicka efter.

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Skivläsaredition är smartare.

- Lånbytas spel med polare
- Köpa billigare spel på större elektronikkedjor än vad dom kostar på PSN.
- Kunna kika på 4k blueray om det råkar komma förbi en polare med en shysst rulle.
- Sälja av spel för några hundringar när man lessnat

List goes on

Tusen spänn dyrare också. Så det hela handlar om ens egna behov. Om man t.ex. inte använt en enda skiva hela förra generationen känns det bättre att spendera de tusen kronorna på något annat än en feature man inte behöver.

Medlem

Det går fortfarande att boka. kl 13:06.
Så inte försent än!


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Avstängd
Skrivet av Nioreh:

Och allt det där funkar på den med skivläsare också. Digital edition har bara nackdelar

Skrivet av Gaara:

Bara för man har disc versionen så behöver man ju inte köra alla spela från skiva. Det du förlorar är ju valmöjligheten var du får dina spel med Digital Edition.

Sett många gånger spel har kostat 599spänn på PSN till ps4 medan man har kunnat skicka efter från typ webhallen för 100-300kr billigare. Lätt värt att vänta 1-3dagar för att skicka efter.

Har noll intresse av att ha spel på skiva i dagsläget. 4-5 år sedan jag senast köpt ett spel på skiva. Sparar 120€ som istället kan gå till 2 års Ps+ som exempel, vilket ger åtminstone 48 digitala spel till i samlingen samt är det en tjänst jag oberoende av digital eller standard skulle betala för.
Alternativt kan de 120€ gå till 1 år ps+, 1 år psnow samt 1 år ea play om man så tycker prenumerationstjänster är bra

Sen är ju digital edition bra mycket snyggare också då man slipper bulan.

Har jag disc versionen så behöver jag ju inte köra spelen från skiva om jag inte vill nej... men om jag inte vill köra spel från skiva så hjälper det ju inte att webhallen har billigare pris på ett spel eftersom jag ändå inte skulle köpa det på skiva. Om jag mot förmodan ändå köper spel på skiva bara för att det är lite billigare någonstans så skulle det innebära att jag måste byta skivor, vilket jag inte vill hålla på med. Vilket i sin tur skulle betyda att även om jag har Standard Edition så skulle jag ändå betala samma pris för spelen som om jag har Digital Edition.

Skrivet av anarfox:

Tusen spänn dyrare också. Så det hela handlar om ens egna behov. Om man t.ex. inte använt en enda skiva hela förra generationen känns det bättre att spendera de tusen kronorna på något annat än en feature man inte behöver.

Exakt. Finns noll behov av skivläsare för egen del.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Det går fortfarande att boka. kl 13:06.
Så inte försent än!

Testade 13:24 när jag såg nyheten och det gick inte. Min vanliga tur 😏

NuZ
Testpilot
Skrivet av Checker:

Har noll intresse av att ha spel på skiva i dagsläget. 4-5 år sedan jag senast köpt ett spel på skiva. Sparar 120€ som istället kan gå till 2 års Ps+ som exempel, vilket ger åtminstone 48 digitala spel till i samlingen samt är det en tjänst jag oberoende av digital eller standard skulle betala för.

Sen är ju digital edition bra mycket snyggare också då man slipper bulan.

Har noll intresse av att ha spel på skiva i dagsläget. 4-5 år sedan jag senast köpt ett spel på skiva. Sparar 120€ som istället kan gå till 2 års Ps+ som exempel, vilket ger åtminstone 48 digitala spel till i samlingen samt är det en tjänst jag oberoende av digital eller standard skulle betala för.

Sen är ju digital edition bra mycket snyggare också då man slipper bulan.

Exakt. Finns noll behov av skivläsare för egen del.

Håller helt med! Kollar efter DE också. Snyggare och inte köpt på skiva på länge plus billigare.

Väntar själv på Netonnet, bevakar dagligen. Konstigt att CDON öppna men inte dom


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Checker:

Har noll intresse av att ha spel på skiva i dagsläget. 4-5 år sedan jag senast köpt ett spel på skiva. Sparar 120€ som istället kan gå till 2 års Ps+ som exempel, vilket ger åtminstone 48 digitala spel till i samlingen samt är det en tjänst jag oberoende av digital eller standard skulle betala för.
Alternativt kan de 120€ gå till 1 år ps+, 1 år psnow samt 1 år ea play om man så tycker prenumerationstjänster är bra

Sen är ju digital edition bra mycket snyggare också då man slipper bulan.

Har jag disc versionen så behöver jag ju inte köra spelen från skiva om jag inte vill nej... men om jag inte vill köra spel från skiva så hjälper det ju inte att webhallen har billigare pris på ett spel eftersom jag ändå inte skulle köpa det på skiva. Om jag mot förmodan ändå köper spel på skiva bara för att det är lite billigare någonstans så skulle det innebära att jag måste byta skivor, vilket jag inte vill hålla på med. Vilket i sin tur skulle betyda att även om jag har Standard Edition så skulle jag ändå betala samma pris för spelen som om jag har Digital Edition.

Exakt. Finns noll behov av skivläsare för egen del.

Att du vill spara in en tusenlapp är en sak. Men det var inte det du gav som argument i förra posten som jag svarade på.

Avstängd
Skrivet av Nioreh:

Att du vill spara in en tusenlapp är en sak. Men det var inte det du gav som argument i förra posten som jag svarade på.

Att jag sparar en tusenlapp är mer som en bonus. Trodde det framgick av inlägget att jag inte är intresserad av spel på skiva.

Sen trodde jag inte heller att jag skulle bli tvungen att ge argument för vad jag själv är intresserad av och vad jag väljer att köpa åt mig själv.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem

Gick inte o boka nu >:(

Medlem
Skrivet av Checker:

Att jag sparar en tusenlapp är mer som en bonus. Trodde det framgick av inlägget att jag inte är intresserad av spel på skiva.

Sen trodde jag inte heller att jag skulle bli tvungen att ge argument för vad jag själv är intresserad av och vad jag väljer att köpa åt mig själv.

Äsch du ska inte ta det så hårt många är ledsna föra att fysiska kopiera försvinner vad dom har svårt att förstå dock är att detta är framtiden vare sig det vill det eller inte

Medlem
Skrivet av Checker:

Att jag sparar en tusenlapp är mer som en bonus. Trodde det framgick av inlägget att jag inte är intresserad av spel på skiva.

Sen trodde jag inte heller att jag skulle bli tvungen att ge argument för vad jag själv är intresserad av och vad jag väljer att köpa åt mig själv.

Skrivet av xXG13HaZeXx:

Äsch du ska inte ta det så hårt många är ledsna föra att fysiska kopiera försvinner vad dom har svårt att förstå dock är att detta är framtiden vare sig det vill det eller inte

Ja men nu är det ju så att digital edition objektivt har sämre funktionalitet, och det var så diskussionen startade. Den enda objektiva fördelen med digital är priset. Det går liksom inte att diskutera, det är fakta.

Om man sen tycker att det är onödiga funktioner man får för den tusenlappen, eller att den är snyggare utan läsare, det är individuellt. Och visst är det vissa som inte kommer använda skivläsaren, och då är det ju perfekt att det finns pengar att spara.

Men kom inte och påstå att digital edition på något vis skulle vara bättre funktionellt, för den är endast sämre.

Medlem
DE eller Disc?

Kom igen allihopa. Tycker det är rätt onödigt att debattera om DE eller disc är bättre, det är helt individuellt. Om man vill ha fysik kopia eller har gamla fysiska ps4 spel som man vill spela om på 5 eller kanske till o med vill titta på 4k blu ray så är disc ett klart val om man har en extra tusenlapp. Man kommer ju antagligen äga konsolen i ca 7 år om man inte ev. uppgraderar till t.ex pro. Däremot tycker jag personligen att DE kan vara bättre för mig och andra som gärna vill snåla på 1000kr och knappt eller aldrig använder fysiska spel. Jag brukar också köpa ett fåtal multiplayer spel och sedan köra de spelen för det mesta istället för att köpa nya spel, men det är ju helt individuellt, så sluta bråka nu:-)

Medlem
Skrivet av Parabellum87:

Testade 13:24 när jag såg nyheten och det gick inte. Min vanliga tur 😏

Ah fan. Trist. Så har det varit för mig hela tiden fram tills idag. Hade turen idag o se nyheten fort.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Avstängd
Skrivet av Nioreh:

Ja men nu är det ju så att digital edition objektivt har sämre funktionalitet, och det var så diskussionen startade. Den enda objektiva fördelen med digital är priset. Det går liksom inte att diskutera, det är fakta.

Om man sen tycker att det är onödiga funktioner man får för den tusenlappen, eller att den är snyggare utan läsare, det är individuellt. Och visst är det vissa som inte kommer använda skivläsaren, och då är det ju perfekt att det finns pengar att spara.

Men kom inte och påstå att digital edition på något vis skulle vara bättre funktionellt, för den är endast sämre.

"Diskussionen" startade för att jag skrev "Behöver verkligen ingen skivläsare" - Vilket jag, i min dumhet, såklart trodde skulle kunna tolkas som att "JAG behöver verkligen ingen skivläsare"
Det är väl inte heller någon som påstått att DE har fler funktioner eller på något sätt skulle vara bättre funktionellt?

Edit: Aaaaaha... jag ser var det gick snett. Det var för att jag skrev att den är bekvämare.. vilket såklart var på skoj som svar på att inlägget om att standard är bättre. Trodde ingen skulle ta så hårt på det. My bad


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem

Ni sol bokat på cdon fick ni mailbekräftelse? Det stod att allt var klart men inte fått mail...

Medlem
Skrivet av dummle112:

Ni sol bokat på cdon fick ni mailbekräftelse? Det stod att allt var klart men inte fått mail...

Tror deras mailtjänst är paj. Inte fått mail, och inte fått mail för lösenordsåterställning heller.

Medlem
Skrivet av dummle112:

Ni sol bokat på cdon fick ni mailbekräftelse? Det stod att allt var klart men inte fått mail...

Har inte fått nått mail men det ligger som en aktiv order på hemsidan åtminstone

Medlem

Inget mail jag heller, men ligger som bokad när jag loggar in och kollar beställningar!

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Tror deras mailtjänst är paj. Inte fått mail, och inte fått mail för lösenordsåterställning heller.

Samma här, jag har ingen inlogg och inte fått någon bekräftelse, men fick till en bokning så håller en tumme!

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Ja men nu är det ju så att digital edition objektivt har sämre funktionalitet, och det var så diskussionen startade. Den enda objektiva fördelen med digital är priset. Det går liksom inte att diskutera, det är fakta.

Om man sen tycker att det är onödiga funktioner man får för den tusenlappen, eller att den är snyggare utan läsare, det är individuellt. Och visst är det vissa som inte kommer använda skivläsaren, och då är det ju perfekt att det finns pengar att spara.

Men kom inte och påstå att digital edition på något vis skulle vara bättre funktionellt, för den är endast sämre.

Enligt min upplevelse så har den en odiskutabel funktionell fördel, och det är att den är tystare, då skivläsaren troligen utvecklar värme eller vad det nu kan bero på. Det kan jag bekräfta då jag har en digital själv och har upplevt 3 olika disk-varianter hos bekanta som inte har stått inklämda i en möbel eller liknande.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Enligt min upplevelse så har den en odiskutabel funktionell fördel, och det är att den är tystare, då skivläsaren troligen utvecklar värme eller vad det nu kan bero på. Det kan jag bekräfta då jag har en digital själv och har upplevt 3 olika disk-varianter hos bekanta som inte har stått inklämda i en möbel eller liknande.

Första gången jag hör det. Kanon i så fall för de som värderar det. Men det här låter som en anekdot som behöver verklig data för att jag ska tro på det.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Checker:

"Diskussionen" startade för att jag skrev "Behöver verkligen ingen skivläsare" - Vilket jag, i min dumhet, såklart trodde skulle kunna tolkas som att "JAG behöver verkligen ingen skivläsare"
Det är väl inte heller någon som påstått att DE har fler funktioner eller på något sätt skulle vara bättre funktionellt?

Edit: Aaaaaha... jag ser var det gick snett. Det var för att jag skrev att den är bekvämare.. vilket såklart var på skoj som svar på att inlägget om att standard är bättre. Trodde ingen skulle ta så hårt på det. My bad

DE är bekvämare. Som jag skrev tidigare, inte köpt ett spel på skiva på flera år


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av dummle112:

Ni sol bokat på cdon fick ni mailbekräftelse? Det stod att allt var klart men inte fått mail...

nej, men ordern är registrerad under mitt konto så du behöver nog inte oroa dig. haha jag menar min order jag lade är registrerad på mig så jag tror att allt är som det ska även för dig.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Nu fick jag mitt bekräftelsemail från Cdon, verkar som andra sagt som att deras mailtjänst haft det tufft, fick även ett gäng mail med byte av lösenord som jag försökt tidigare

Medlem

Fick bekräftelse mail nu också.. och status har gått från förbokad till beställd


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Första gången jag hör det. Kanon i så fall för de som värderar det. Men det här låter som en anekdot som behöver verklig data för att jag ska tro på det.

Jag har en skivversion och min är tyst. Så tyst att jag måste kolla ibland om fläkten ens snurrar haha. Självklart surrar den igång om man sätter i en skiva men vet inte om det är det som Kongo syftar på. Skivenheten är dessutom isolerad så mera värme blir det högst sannolikt inte.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Skriv svar