Snabbguide till retrospel på modern skärm/TV

Medlem

Förhandsbokningar för RAD2x är uppe nu, så nu behöver jag bara vänta tills september på min.

EDIT: Fungerar helt fantastiskt bra!

Gim
Medlem
Skrivet av Grukk:

Denna guide går snabbt igenom de alternativ som jag tycker är värda att kolla på om du vill uppleva dina gamla spel på en ny TV.

Jag kommer inte gå in på superdetalj, utan bara det mest nödvändiga för de som vill hitta en bra produkt i denna rätt nischade djungel.

Problematiken

Det finns några problem just att spela äldre spel på moderna skärmar.

Gamla signaler

Äldre konsoler använder sig av obsoleta analoga signaler av SD-typ, standard definition. för äldre konsolerl är ofta en progressiv signal som visar alla 240/288 linjer samtidigt, till skillnad från TV-standardens sig sl som visar totalt 480/576 fält, men bara hälften åt gången. TV:n tror att konsolerna följer TV-standarden och hanterar dessa på fel sätt. Det blir en missmatch av signal in och förväntad signal ut. Det ser fult ut samt innebär onödig bearbetning av signalen som medför input-delay.

TV-apparater tar bort de gamla analoga ingångarna

Inte nog med att signalerna hanteras på fel sätt, snart är det inte ens möjligt att koppla in dem i TV:n då de fysiska konkontakterna tas bort. Det blir mer och mer HDMI.

Går det att lösa?

Dessa två frågor går att lösa på ett enkelt sätt. Genom att använda en enhet mellan konsolen och TV:n som översätter signalen och den mer kompatibel med dagens teknik. Från den obsoleta analoga standarden till HDMI som TV:n förstår sig på!

Då är frågan, vad ska man välja?

Det första problemet är att många av de lösningar som finns tillgängliga inte är anpassade till spelande utan till video. Som att koppla in en gammal VHS-spelare i 4K-TV:n.

https://youtu.be/7VOsOuQ5mhM

Detta innebär tyvärr att enheterna har mycket fördröjning i sig (input-delay), se yotube-videon ovan ovan. Då video inte bryr sig om detta så är det inget problem, däremot är det ett problem för oss som spelar. Märken som Pound, eller genetiska Noname-produkter likt "SNES to HDMI-adapter" är det bäst att hålla sig bort från. Då dessa bygger på samma chip som i enheterna ovan för videouppspelning i ett gamer-anpassat paket.

Det finns några enheter som jag rekommenderar som är skapade för just äldre spel i åtanke. De är dessutom skapade som en reaktion till de mer tillgängliga men mindre optimala enheterna. Några stödjer SD-upplösningar (240/288p, 480/576i), andra kan även ta in ED-signaler (480p). Det som alla har gemensamt är att de en input-delay som inte går att märka, vi pratar mikrosekunder.

Produkter

Den första är RetroTINK2X-enheterna. Det är en serie linjedubblare som ökar den upplösningen två gånger till 480p (NTSC)/576p (PAL). Det som skiljer dem åt är ingångar och extra features.

RetroTINK2X Classic

Det är en enhet som tar in komposit (gul RCA kontakt), S-video (svart miniDIN-4-kontakt) samt komponent (3x RCA-kontakt). Den har HDMI ut och skickar ut en 480p-signal.

Butik

Plug n Play: JA
Signalers som stöds: Komposit, S-video och Komponent (YPbPr) (SD)
Universell: JA
Fungerar för: NES, SNES, PAL Gamecube*, Wii*, Master System, Mega Drive, Saturn, PlayStation, PlayStation 2*
Extrafunktioner: Smoothing-filter
*Bara i SD-läge


RetroTINK2x SCART

Gör samma jobb som den enheten kan med tar RGB genom Scart, optimal för GameCube och SNES då de har stöd för RGB genom just SCART. Går inte att koppla in komposit genom ett "scart-block).

Butik

Plug n Play: JA
Signalers som stöds: RGB (genom scart)
Universell: JA
Fungerar för:, SNES, PAL Gamecube*, Wii*, Master System, Mega Drive, Saturn, PlayStation, Playstation 2*
Extrafunktioner: Scanlines, Smoothing-filter
*Bara i SD-läge


RetroTINK2X Pro

En lite mer premiumprodukt med snyggare utseende samt stöd för scanlines (fejkade svarta linjer mellan färgade linjer för att få CRT-looken).

Butik

Plug n Play: JA
Signalers som stöds: komposit, S-video, Komponent (SD)
Universell: JA
Fungerar för: NES, SNES, PAL Gamecube*, Wii*, Master System, Mega Drive, Saturn, Playstation, Playstation 2*
Extrafunktioner: Scanlines, Smoothing-filter
*Bara i SD-läge


RAD2X

Denna enhet är en kabeldongel som finns med Nintendos multi-out (SNES, N64 och GCN). Finns även andra modeller för Mega Drive och Playstation.

Tar in SD-signaler från specifika konsol-familjer.
Är helt plug n play. Använder RGB för SNES och Gamecube samt komposit för N64. Allt i samma lilla kabel.

Butik

Om du är intresserad av just Nintendos konsoler från 4e till 6e generationen skulle jag rekommendera denna. Det är den billigaste lösningen av alla jag nämner.

Plug n Play: JA
Signalers som stöds: RGB och komposit
Universell: NEJ
Fungerar för: SNES, N64 och PAL Gamecube


OSSC (Open Source Scan Converter)

Den mest avancerade retroinriktade "uppskalningsmetoden". Den kan linjedubbla gamla spel upp till 1200p genom sin 5x-dubblering. Däremot är signalen inte kompatibel med alla skärmar/TVs och capturekort. Helt klart en mer avancerad enhet än de ovan nämnda.

Klarar SD och ED samt HD-upplösningar, men är designad för SD och ED där de kan linjedubbla upp till 1200p för progressivt SD-material och 960p gör ED-material.

Butik

Absolut den dyraste enheten, dessutom den som är krångliast att få till, inte plug n play, men överlägset bäst resultat om ens utrustning är kompatibel om man orkar pilla.

Plug n Play: NEJ
Signaler som stöds: RGBS, Komponent (YPbPr), VGA
Universell: JA
Fungerar för: SNES, PAL Gamecube, Wii, Wii U,Master System, Mega Drive, Saturn, Dreamcast, XBOX, PS, PS2, PS3


Gamecube HDMI-donglar

Om det bara är GameCube som är intressant så är väl egentligen denna lösning den bästa. En sak som man måste veta om, är att det bara funkar på den första Gamecube-modellen, den med två bildutgångar på baksidan.

Det finns olika tillverkare av detta som bygger på ett öppet projekt som heter GCVideo.

En av dessa är Insurrection Industries produkt carby:
https://insurrectionindustries.com/product/carby-v2/

En Digital out till hdmi-dongel. Insurrection industries gör nog den bästa varianten då pluggen är i metall och inte i plast som många andra varianter.

Plug n Play: JA
Signaler som stöds: YCbCr
Universell: JA
Fungerar för: Gamecube (DOL-001)


#retro #FZ-ambassadör

Rad2x på N64 stöder både RGB å Komposit

Gim
Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Har väntat i tusen år på någon bra lösning för N64, men det kommer aldrig någon. Riktigt segt.

Man blir lite tvungen till emulering när det kommer till de spelen, tråkigt nog,

För stock ej moddad Plug and play för N64 har du har du den överprisade:
Eon Super 64(ca 1255kr är galet dyrt) som använder S-video å har en smoothing funktion.
https://gamesconnection.co.uk/collections/super-64/products/e...

Kommer komma en Plug and Play kabel från Kaico som ger en liknande bild som Eon Super 64/Retrotink 2x som också line doubler till 480p från S-video, denna har också smoothing funktion å kommer kosta runt 400-500kr
https://www.youtube.com/watch?v=kcfnB8loIyY

Går man Retrotink 2x vägen får lägga till kostnaden för en PAL kompatibel S-video kabel(ca 376kr) på consoles4you för N64, detta är en kvalitets kabel å är Korrekt issolerad.
Bom billiga PAL kompatibla S-video kablarna från consolegoods ska du hålla dig borta ifrån, ger jailbars å störningar.

Vill bara tillägga att FRA, BRA (NUS-CPU-P-03 & NUS-CPU-R-01) N64 har inte S-video.

Gim
Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Har väntat i tusen år på någon bra lösning för N64, men det kommer aldrig någon. Riktigt segt.

Man blir lite tvungen till emulering när det kommer till de spelen, tråkigt nog,

Men i slutändan när gäller N64 så kommer resultatet bara å vara a acceptabelt, inte ens med Ultra Hdmi blir resultatet bra, men det är bara min åsikt.

Medlem
Skrivet av Grukk:

Gamecube HDMI-donglar

Om det bara är GameCube som är intressant så är väl egentligen denna lösning den bästa. En sak som man måste veta om, är att det bara funkar på den första Gamecube-modellen, den med två bildutgångar på baksidan.

Det finns olika tillverkare av detta som bygger på ett öppet projekt som heter GCVideo.

En av dessa är Insurrection Industries produkt carby:
https://insurrectionindustries.com/product/carby-v2/

En Digital out till hdmi-dongel. Insurrection industries gör nog den bästa varianten då pluggen är i metall och inte i plast som många andra varianter.

Plug n Play: JA
Signaler som stöds: YCbCr
Universell: JA
Fungerar för: Gamecube (DOL-001)


#retro #FZ-ambassadör

Tack för all hjälp! Har läst på lite nu. Och funderar på en Carby eller en liknande som Kaico har släppt. Står på Carby att PAL versioner stödjer 480i men inte 480p. Vad är skillanden?

Sedan undrar jag om den här funkar ihop med en Carby?

https://www.amazon.com/Marseille-Networks-Mclassic-Worlds-Gra...

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Kyrre:

Tack för all hjälp! Har läst på lite nu. Och funderar på en Carby eller en liknande som Kaico har släppt. Står på Carby att PAL versioner stödjer 480i men inte 480p. Vad är skillanden?

Sedan undrar jag om den här funkar ihop med en Carby?

https://www.amazon.com/Marseille-Networks-Mclassic-Worlds-Gra...

480i där i står för interlaced, är en upplösning där udda linjervisas ena frame:n och jämna linjer visas frame:n efter.

GameCube kan visa 480p, där p står för progressive vilket menas att alla linjer ritas varje frame till skillnad från interlaced. Av någon anledning så valde Nintendo att inte låta PAL-konsolerna köra 480p genom komponentkablarna som gick att köpa förr.

Det går att genom homebrew använda något som heter "Swiss" för att forcera progressivt läge även för PAL-konsoler, men de har inte stöd för det out of the box i mjukvaran som NTSC-modellerna.

M classic ska funka med carbyn, sen är det en annan diskussion om det är värt det eller inte, men vissa gillar den looken, andra inte 🙂


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem
Skrivet av Grukk:

480i där i står för interlaced, är en upplösning där udda linjervisas ena frame:n och jämna linjer visas frame:n efter.

GameCube kan visa 480p, där p står för progressive vilket menas att alla linjer ritas varje frame till skillnad från interlaced. Av någon anledning så valde Nintendo att inte låta PAL-konsolerna köra 480p genom komponentkablarna som gick att köpa förr.

Det går att genom homebrew använda något som heter "Swiss" för att forcera progressivt läge även för PAL-konsoler, men de har inte stöd för det out of the box i mjukvaran som NTSC-modellerna.

M classic ska funka med carbyn, sen är det en annan diskussion om det är värt det eller inte, men vissa gillar den looken, andra inte 🙂

Tackar. Låter som att det blir en dyr historia såg på ebay att det finns färdigmoddade Gamecubes man kan köpa. Som har en inbyggd hdmi port. Får se vilket alternativ det blir

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Kyrre:

Tackar. Låter som att det blir en dyr historia såg på ebay att det finns färdigmoddade Gamecubes man kan köpa. Som har en inbyggd hdmi port. Får se vilket alternativ det blir

Jag kör homebrew, främst för Gameboyspel med GBP, men har inte moddat min konsol. Går att använda action replay och SD-kort genom minneskortporten.
Svårare att hitta en action-replay-disk för det dock, speciellt för PAL.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem
Skrivet av Grukk:

Jag kör homebrew, främst för Gameboyspel med GBP, men har inte moddat min konsol. Går att använda action replay och SD-kort genom minneskortporten.
Svårare att hitta en action-replay-disk för det dock, speciellt för PAL.

Vet du vart det går att köpa Carby? Försökte via deras hemsida men de skickar inte till Sverige, och går inte att nå dom heller

Gim
Medlem

Köpte min carby från gamesconnection.co.uk
https://gamesconnection.co.uk/collections/carby/products/carb...

Men skulle nog råda å köpa retro-bits motsvarighet Prism HD Adapter som du kan boka på spelochsånt för 779kr
https://www.spelochsant.se/produkt/retroaldretv-spel/nintendo...

Disc + sd/memory card adapter(är för tillfället slut) för att köra Swiss kan köpas i länken nedan, skulle råda att komplettera med en sd2sp2 adapter.
https://www.codejunkies.com/Products/SD-Media-Launcher__EF000...

Du kan också boota swiss med en Game Save Exploits + om du har några av dessa spel nedan(du behöver nån som kan fixa ett memory card med Save Exploits) går också å köpa här å för denna måste du ha spelet The Legend of Zelda: The Wind Waker:
https://www.ebay.co.uk/itm/Homebrew-Utility-Tool-for-Nintendo...

Animal Crossing
BMX XXX
F-Zero GX
James Bond 007: Agent Under Fire
The Legend of Zelda: Twilight Princess
The Legend of Zelda: The Wind Waker
Pokémon Colosseum
Pokémon XD: Gale of Darkness
Super Mario Sunshine (PAL-only)
Super Smash Bros. Melee
Tom Clancy's Ghost Recon 2
Tom Clancy's Splinter Cell
Tom Clancy's Splinter Cell: Pandora Tomorrow

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Vet du vart det går att köpa Carby? Försökte via deras hemsida men de skickar inte till Sverige, och går inte att nå dom heller

Köp inte Carby. Köp Retrobits variant nu istället. Den kommer vara bättre till typ samma pris.

Medlem

Har beställt hem en OSSC samt Koryuu vilket borde funka för "alla" retrokonsoler tänker jag? Trodde N64 skulle funka direkt i OSSC men det var tydligen inte utan RGB-mod, vilket jag skulle kunna installera men isf blir det att köpa ett till N64 så kan mitt från release vara orört.

Någon som använt OSSC med t.ex. Elgato och vet hur det funkar? Det verkar ju vara lite känsligt vad man kopplar mot i slutändan.

Medlem

Jag hade tänkt skaka liv i min gamla NES och funderar på ett hyfsat billigt alternativ.

Denna har jag kollat på, men skulle vilja höra av någon som har använt den om vad man kan förvänta sig vad gäller bild och latency etc. Troligtvis kommer jag koppla upp den mot en mindre datorskärm, inte en TV.

https://www.retroplay.se/product.html/av-to-hdmi-converter-nes---snes---n64---gc

12
Skriv svar