Playstation 5 säljer bara 1 % sämre än vad Playstation 4 gjorde i USA

Robot
Playstation 5 säljer bara 1 % sämre än vad Playstation 4 gjorde i USA

Trots stor brist på enheter säljer Sonys jättepjäs som smör.

#Playstation-5, #Sony


Medlem

Sjukt tryck efter ps5 men märks att Sony börjat få ut mkt mer konsoler nu. Det fylls på runt om i världen mkt snabbare nu än för bara ngn månad sen om man kollar runt på uppdateringar på nätet, men de säljer slut fort som attans ändå.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Off topic:

När sålde smör så bra att man började använda ordspråket ”säljer som smör”? Det säljer väl inte superbra idag. Så måste varit 50 eller 60-tal?

Medlem
Skrivet av Espresso_Bengt:

Off topic:

När sålde smör så bra att man började använda ordspråket ”säljer som smör”? Det säljer väl inte superbra idag. Så måste varit 50 eller 60-tal?

utgångspunkten för uttrycket "säljer som smör" eller ”går åt som smör” som också ofta används är smörets egenskap att smälta och rinna ut när det blir varmt, inte dess begärlighet som matvara. ”Smör i solsken” är ett ganska närliggande uttryck som också är vanligt i vissa delar av landet iaf, och alla som har hanterat smör ute en varm sommardag kan nog se bilden av det rinnande smöret framför sig


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Skribent
Skrivet av Espresso_Bengt:

Off topic:

När sålde smör så bra att man började använda ordspråket ”säljer som smör”? Det säljer väl inte superbra idag. Så måste varit 50 eller 60-tal?

Jag tänkte faktiskt lite kort på uttrycket när jag skrev det, men kände mig inte tillräckligt kreativ för att hitta på någon spelrelaterad variant.

"Säljer som hästrustning i Cyrodiil"?
"Säljer som knäskydd i Skyrim"?

(Ja, jag är mitt uppe i en Elder Scrolls-video på Youtube).

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Espresso_Bengt:

Off topic:

När sålde smör så bra att man började använda ordspråket ”säljer som smör”? Det säljer väl inte superbra idag. Så måste varit 50 eller 60-tal?

Skrivet av SunShine:

utgångspunkten för uttrycket "säljer som smör" eller ”går åt som smör” som också ofta används är smörets egenskap att smälta och rinna ut när det blir varmt, inte dess begärlighet som matvara. ”Smör i solsken” är ett ganska närliggande uttryck som också är vanligt i vissa delar av landet iaf, och alla som har hanterat smör ute en varm sommardag kan nog se bilden av det rinnande smöret framför sig

Det är samma uttryck, bara att man ofta inte säger hela. Dvs att man säger "går åt som smör" istället för "går åt som smör i solsken", även om det är det sistnämnda som åsyftas. Att man sedan ibland skriver/säger "säljer" när man specifikt pratar om att just sälja är samma sak egentligen, även om liknelsen då rent språkligt inte håller lika bra (smör säljer ju inte bättre i solsken!) och därmed kan verka konstig för den oinvigde.

Medlem

Kul för Sony!

Skrivet av SunShine:

utgångspunkten för uttrycket "säljer som smör" eller ”går åt som smör” som också ofta används är smörets egenskap att smälta och rinna ut när det blir varmt, inte dess begärlighet som matvara. ”Smör i solsken” är ett ganska närliggande uttryck som också är vanligt i vissa delar av landet iaf, och alla som har hanterat smör ute en varm sommardag kan nog se bilden av det rinnande smöret framför sig

Aha! Där ser man!

Skrivet av Jonny Myrén:

Jag tänkte faktiskt lite kort på uttrycket när jag skrev det, men kände mig inte tillräckligt kreativ för att hitta på någon spelrelaterad variant.

"Säljer som hästrustning i Cyrodiil"?
"Säljer som knäskydd i Skyrim"?

(Ja, jag är mitt uppe i en Elder Scrolls-video på Youtube).

Haha, finns nog många!

”Säljer som svamp i Super Mario”
”Säljer som laser i Star Wars”
”Säljer som bilstöld i GTA”

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Kul för Sony!

Det är bra för typ alla att de nya konsolerna säljer bra, då kanske vi kan lämna kompabiliteten för äldre hårdvara bakom oss fortare.

Jag är fortfarande lite irriterad över Series S dock, då den skapar besvär för utvecklingen och optimering framöver.
Communications director på Remedy nämnde det igen för några dagar sedan:

Stödet för Raytracing plockas ofta också bort och jag är lite orolig över att storleken på lagringsenheten kan begränsa hur stora spelen får vara framöver.
Tur att den fick en snabb lagringsenhet i alla fall och CPUn är det inget fel på.

Medlem
Skrivet av Espresso_Bengt:

Off topic:

När sålde smör så bra att man började använda ordspråket ”säljer som smör”? Det säljer väl inte superbra idag. Så måste varit 50 eller 60-tal?

Det borde nog heta "sälja som mjölk", pga det är typ det folk köper mest av!

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av xverminator:

Det borde nog heta "sälja som mjölk", pga det är typ det folk köper mest av!

Eller toapapper!


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Skrivet av Ruffles:

Eller toapapper!

Eller vaccin!

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Det är bra för typ alla att de nya konsolerna säljer bra, då kanske vi kan lämna kompabiliteten för äldre hårdvara bakom oss fortare.

Jag är fortfarande lite irriterad över Series S dock, då den skapar besvär för utvecklingen och optimering framöver.
Communications director på Remedy nämnde det igen för några dagar sedan:

https://youtu.be/mLMKP8Smxn8

Stödet för Raytracing plockas ofta också bort och jag är lite orolig över att storleken på lagringsenheten kan begränsa hur stora spelen får vara framöver.
Tur att den fick en snabb lagringsenhet i alla fall och CPUn är det inget fel på.

Tror inte lagringsenheten blir ett problem. För på xbox 360/ps3 tiden så löstes ju det så att de som inte hade någon hårddisk i sina enheter, fick fixa det för att spela. Ex gta v var ett sånt spel.
Series s har ju även ett uttag för mer lagring.

Medlem

Jag tror också att den dåliga tillgången är betydligt värre i Sverige. Även om jag vet att det varit svårt i andra delar av världen också så är det ju verkligen en liten marknad i utkanten av världen. Gissar att vi inte ligger högst upp på listan när konsoller ska fördelas.

Medlem
Skrivet av Espresso_Bengt:

Off topic:

När sålde smör så bra att man började använda ordspråket ”säljer som smör”? Det säljer väl inte superbra idag. Så måste varit 50 eller 60-tal?

Jag tror uttrycket egentligen är "går åt som smör i solsken", inte "säljer som smör".

På tal om smör, shit vad dyrt det blivit. Har inte reflekterat över vad saker kostat på ett tag, men råkade läsa prislappen när jag skulle köpa en sån där klassisk smörklump för matlagning etc när jag skulle laga våfflor. Kostade fasiken typ 45 spänn!

Medlem
Skrivet av Birkovic:

Jag tror också att den dåliga tillgången är betydligt värre i Sverige. Även om jag vet att det varit svårt i andra delar av världen också så är det ju verkligen en liten marknad i utkanten av världen. Gissar att vi inte ligger högst upp på listan när konsoller ska fördelas.

Sverige ligger i Europa vilket förmodligen är den största marknaden för Playstation, eller Nordamerika. Tror det är ganska lika snålt överallt

Medlem

Sony snackar säljsiffror
Microsoft pratar om vad gamers kommer få för saker


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Dex
Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Sony snackar säljsiffror
Microsoft pratar om vad gamers kommer få för saker

Läste du ens artikeln? Sony har inte sagt någonting. Det var en analytiker som har sagt detta.

Microsoft har själva gått ut innan och sagt att Series X/S är deras bäst säljande konsol någonsin så din kommentar är väldigt felaktig

Medlem

-Säljer som knäskydd i Skyrim tyckte jag var riktigt kul.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Tror inte lagringsenheten blir ett problem. För på xbox 360/ps3 tiden så löstes ju det så att de som inte hade någon hårddisk i sina enheter, fick fixa det för att spela. Ex gta v var ett sånt spel.
Series s har ju även ett uttag för mer lagring.

Det är ju i och för sig ett tag kvar tills exklusiva storspel som typ GTA6 kommer, men det skulle ju kunna vara lite avskräckande att släppa ett spel på 200GB.

Men vi har nog 2-3 år dit, så det kanske inte blir så besvärligt att expandera då förhoppningsvis.

Lite tråkigt med raytracing dock, men det pallar ju i och för sig PS5 och SX knappt med heller.
Hade varit trevligt ifall RT ändå skulle fortsatta att finnas med framöver så att mid gen konsolerna stabileserar 60FPS med RT typ.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Det är ju i och för sig ett tag kvar tills exklusiva storspel som typ GTA6 kommer, men det skulle ju kunna vara lite avskräckande att släppa ett spel på 200GB.

Men vi har nog 2-3 år dit, så det kanske inte blir så besvärligt att expandera då förhoppningsvis.

Lite tråkigt med raytracing dock, men det pallar ju i och för sig PS5 och SX knappt med heller.
Hade varit trevligt ifall RT ändå skulle fortsatta att finnas med framöver så att mid gen konsolerna stabileserar 60FPS med RT typ.

Har ingen series s men har läst att det är runt 360GB ledigt på en ny sådan. Lär dröja en bra stund innan spelen är större än det, och på series s kan de ju välja att inte skicka med ex 4k texturer. Det får helt enkelt bli så att de som köpt budget konsolen får köpa uppgraderingen av lagringen när spelen börjar kräva det lite som de som köpte xbox 360 core/arcade eller Ps3 12GB. Fick köpa till en hårddisk för att kunna spela gta v.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Har ingen series s men har läst att det är runt 360GB ledigt på en ny sådan. Lär dröja en bra stund innan spelen är större än det, och på series s kan de ju välja att inte skicka med ex 4k texturer. Det får helt enkelt bli så att de som köpt budget konsolen får köpa uppgraderingen av lagringen när spelen börjar kräva det lite som de som köpte xbox 360 core/arcade eller Ps3 12GB. Fick köpa till en hårddisk för att kunna spela gta v.

Lite skillnad i kostnad dock. På 360 funkade det kalas med en billig USB-sticka eller extern hårddisk att installera spelen på. För nya konsollerna pratar vi specialdesignad SSD som kostar tusentals kronor.

It's not a lake, it's an ocean

Jag är lite förvånad över hur bra de nya konsolerna säljer. Vad spelar folk ens? Det är alltid kul med nya konsoler, men både PS5 och Xbox Series X/S hade ju en betydligt sämre lanseringslineup än PS4, Xbox One, Wii U, Switch, you name it. Roligt med en flygande start för dem, dock.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

fler konsumerar spel idag än för ca 4 år sedan det vore illa om konsolen inte säljer mer, simpel logik, sedan har scalpers alltid funnits vid launch av konsoler.

Det är ju bara det nu syns det mer och vart mer begränsat än förr.

Så scalpers är igentligen netto gain i försäljning för fler köper än folk som konsumerar, det säger sig själva.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Jag är lite förvånad över hur bra de nya konsolerna säljer. Vad spelar folk ens? Det är alltid kul med nya konsoler, men både PS5 och Xbox Series X/S hade ju en betydligt sämre lanseringslineup än PS4, Xbox One, Wii U, Switch, you name it. Roligt med en flygande start för dem, dock.

Finns ju inte mycket kan ju säga denna generationens konsoler har bättre saker under huven och närmre pc, men med det sagt, så är det sämre lista spel vid launch, då det krävs mer kompetens att arbeta på konsol spel förr, dvs många har säkerligen fått lära sig ett och annat.

så utvecklingen av spelen tar längre tid, sedan har vi ju corona debaclet som stört produktion av spel. vilket försenat släpp utav säkerligen alla spel +1 år.

att det säljs mer är för fler och fler konsumerar spel för varje år som går och varje år ökar tittare och utövare av spel och esport.

Dvs fler konsumenter, sen lägg 5 år sedan förr konsolen.

du kan ju tänka dig såhär.

När jag växte upp hade vissa konsoler, mängden spelade ej spel och vart en i hela min skola som även spelade dator spel.

dra fram bandet till runt år 2012.

Spela spel börjar bli norm, speciellt börjar det blir allt mer vanligare speciellt hos tjejer.
titta idag i skolan spelar du inte spel, är du utanför eller inte inom normen, alltså ombyta roller, sen får du tänka dessa konsumenter slutar inte spela spel vid 18 års ålder,

Varje år kommer det in en ny kull utav gamers, då det är en norm sedan har vi nu coronan med tror många som ej är gamers som är äldre inköpt dator/konsoler för göra något i länder med grövre restriktioner än ex svergie.

ja att försäljningen är minst lika bra redan är inte alls förvånande vore illa annars, sen exakt milstolpe och hur många är VÄLDIGT svårt att kunna utspå.

ett exempel är att fler % spelar pc spel i snitt än konsoler idag än för 20 år sedan.
givetvis köper du och jag och andra säkerligen både konsoler och kör på pc.

Men att köra på pc är inte lika "udda" som spela på konsol idag.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Det är bra för typ alla att de nya konsolerna säljer bra, då kanske vi kan lämna kompabiliteten för äldre hårdvara bakom oss fortare.

Jag är fortfarande lite irriterad över Series S dock, då den skapar besvär för utvecklingen och optimering framöver.
Communications director på Remedy nämnde det igen för några dagar sedan:

https://youtu.be/mLMKP8Smxn8

Stödet för Raytracing plockas ofta också bort och jag är lite orolig över att storleken på lagringsenheten kan begränsa hur stora spelen får vara framöver.
Tur att den fick en snabb lagringsenhet i alla fall och CPUn är det inget fel på.

det beror väldigt mycket på att dom som kodat konsol spel även inte är lika kompetenta som dom som kodar pc spel.

och dom börjar som sagt träska in på vatten som är på pc:s område vilket kräver att dom får ta till sig nya saker, och som alla vet är att erfarenhet gör du jobbet bättre snabbare och effektivare.

Givetvis så är där även som du säger "problem" men stora boven i dramat är dessa mängder med studios fått skola om större delen av sina arbetare.

i längden är detta dock bättre! då det ger dom mer möjligheter, jag sitter inte och säger att en som utvecklat inom pc skulle gå in och golva en som kodat konsol vad jag menar är att dom har hållt sig inom en box och kunnat väldigt specifika saker med på pc,

Är där väldigt mycket mer du ska kunna och mycket mer kan gå fel.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Jag är lite förvånad över hur bra de nya konsolerna säljer. Vad spelar folk ens? Det är alltid kul med nya konsoler, men både PS5 och Xbox Series X/S hade ju en betydligt sämre lanseringslineup än PS4, Xbox One, Wii U, Switch, you name it. Roligt med en flygande start för dem, dock.

Jag har en hel hylla med PS4-spel jag inte spelat än, som nu rullar i stabilare FPS och/eller högre upplösning på PS5. Så det kommer bli en del backlog när jag får tag i en. Enda PS5-exklusiva jag är sugen på just nu är Demon's Souls.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Jag är lite förvånad över hur bra de nya konsolerna säljer. Vad spelar folk ens? Det är alltid kul med nya konsoler, men både PS5 och Xbox Series X/S hade ju en betydligt sämre lanseringslineup än PS4, Xbox One, Wii U, Switch, you name it. Roligt med en flygande start för dem, dock.

Mycket handlar nog om att man vill vara en early adopter, "först på bollen" i kombination av ett intresse för teknikprylar överlag.

Jag kan bara tala för mig själv men med min Series X kopplad till en LG CX med VRR aktiverat och med hjälp av funktioner så som Auto HDR och FPSBoost, supersnabb SSD som så gott som eliminerar laddningstider, kan jag idag sitta och spela till exempel Dishonored från 2012 och på så vis uppleva något som jag åtminstone inte kunnat göra innan. Nextgen på riktigt. Lägg därtill Game Pass och övrig bakåtkompatibilitet så finns det spel för en hel livstid.

Är nästan glad att det inte kommer mer nytt just nu då backloggen är oändlig redan, men mycket ligger ju i pipelinen, både från MS och Sonys sida. Spännande tider.

Men visst finns det hundratals spel att spela i nuläget, men det är bara min personliga åsikt.

Medlem
Skrivet av Espresso_Bengt:

Off topic:

När sålde smör så bra att man började använda ordspråket ”säljer som smör”? Det säljer väl inte superbra idag. Så måste varit 50 eller 60-tal?

Smuggla till Norge😁Jobba där några år och deras priser på mejeriprodukter är insane och skulle tro att än idag är det många som tar med sig släpvis med smör,kött och självklart lösgodis över gränsen. En gång försökte en arbetskollega ta över sin orm vilket slutade i 10.000 nok i böter 😅

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Lite skillnad i kostnad dock. På 360 funkade det kalas med en billig USB-sticka eller extern hårddisk att installera spelen på. För nya konsollerna pratar vi specialdesignad SSD som kostar tusentals kronor.

När ett spel behöver mer än 360GB för att installeras, har de troligtvis hunnit gå ner i pris. Lite över 2000kr kostar den just nu.

Kunde man verkligen installera gta v på ett billigt usb minne? Xbox 360 hade ju bara usb 2. Trodde det bara var sparfiler osv man kunde lagra så. Och skulle man ha till spel fick man köpa deras hårddisk.

12
Skriv svar