Nier: Automata recensionsbombas på Steam

Medlem

Vet inte om någon har nämnt det, såg inte det iaf, så är jag hyfsat säker på att steam har i sitt avtal att om det finns en bättre version utanför steam, så måste steam-versionen uppdateras till samma standard.

Medlem

Bra för dom. Själv gav jag tummen ner så fort jag körde spelet och insåg hur trasigt det är. Bättre sent än aldrig.

eld
Medlem
Skrivet av tuckdragon:

folk har olika tolerans och definierar inte "trasig" på samma sätt.
finns mer positiva recensioner på steam än negativa, hur kmr det sig?

För att spelet är ett fantastiskt spel, och upplevelsen blir bättre när man installerade patchar och fixar (dessa kommer dock inte från square)

Folk är arga just nu för att de väntat i åratal på att utvecklarna ska fixa dessa problem, och sen så dyker dessa fixar helt plötsligt upp på en annan plattform.

Detta till ett spel som fortfarande kostar fullpris på steam.

Vi pratar om problem med upplösningar, avsaknad av borderless windowed mode, mus-kamera-input med negativ acceleration, ingen möjlighet att ändra om input, performance och stuttering även med bra hårdvara.

Är det saker du hade varit helt okej med i spel du köper?

Medlem

Hahaha välkomna till XGP,vänta några år till så ska ni få se hur många spel som finns i olika versioner beroende på var du handlar.
Om MS kan så kommer de se till att du bara kan spela något om du har Gold,bara detta ingår om du har detta etc. Lite som Ubisofts många versioner och seasonpass fast på en helt annan nivå såklart.
Welcome to subscriber hell👍

Medlem
Skrivet av eld:

För att spelet är ett fantastiskt spel, och upplevelsen blir bättre när man installerade patchar och fixar (dessa kommer dock inte från square)

Folk är arga just nu för att de väntat i åratal på att utvecklarna ska fixa dessa problem, och sen så dyker dessa fixar helt plötsligt upp på en annan plattform.

Detta till ett spel som fortfarande kostar fullpris på steam.

Vi pratar om problem med upplösningar, avsaknad av borderless windowed mode, mus-kamera-input med negativ acceleration, ingen möjlighet att ändra om input, performance och stuttering även med bra hårdvara.

Är det saker du hade varit helt okej med i spel du köper?

För egen del brukar jag innan köp av konsolportar till pc läsa på om det är en bra port eller inte.
Är det inte en bra port blir det inte ett köp förrän problemen är fixade (antingen av utvecklarna eller användarna).

Överlag när det kommer till buggar kontra köp beror det mycket på vilken typ av buggar det är.
I cyberpunk till pc stötte jag på en handfull visuella buggar genom hela genomspelningen och det störde inte nämnvärt. Så det var för mig förra årets spelupplevelse trots all uppståndelse.

Medlem

Jag blir alltid lika fascinerand över folk som försvarar företag. Även om dom själva naturen samhället mm förlorar på vad företaget gör. Med det sagt så är jag samtidigt glad över att jag inte spelar på pc och måste/kan använda massa modar gillar verkligen inte moddar. Och det är mest för att jag bara vill spela original spel och alkt strul runt moddar. Tänk dig att du spelar samma spel med olika moddar 5 gånger om. För mig betyder det att jag måste hoppa över 4 andra spel helt som jag aldrig kommer att ha tid till...bra med möjligheter fast personligen så försöker jag inte fastna i ett spel(gör det endå).

Medlem

Microsoft betalar för att få den senaste och "bästa" versionen portad/patchad till GamePass. Det är så avtalen de erbjuder utvecklare är skrivna.

SquareEnix har med andra ord fått betalt i förskott av Microsoft för att patcha ett spelet. Sannolikt hade de knappast gjort det annars.

Medlem
Skrivet av eld:

Förtjänar cyberpunk spelare en patch eller två?

Priset för "Årets touché" delades just ut.

Medlem

Det är ju en helt ny utgåva. En remaster om man så vill. Square Enix är ju knappast de enda som har släppt en ny, upphottad version och tagit betalt för det, hur dålig föregående version än varit. Dark Souls till PC var en förfärligt dålig port där man fick förlita sig på moddar för att det skulle vara spelbart, och när de släppte en remaster som åtgärdade alla problem, piffade upp grafik en aning, låste upp FPS:en m.m. så hyllades den.

Medlem
Skrivet av tuckdragon:

Japp det är en helt ny utgåva av spelet med ny undertitel.
så det hela känns rätt bortskämt om man frågar mig.

edit: kan ju även tillägga att become as gods porten är gjord av helt andra utvecklare

Jo, men då originalet drogs med en hel del problem så blir det ju en annan grej. Inte konstigt att folk blir irriterade, förstår annars hur du menar.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

eld
Medlem
Skrivet av jeppe109:

För egen del brukar jag innan köp av konsolportar till pc läsa på om det är en bra port eller inte.
Är det inte en bra port blir det inte ett köp förrän problemen är fixade (antingen av utvecklarna eller användarna).

Överlag när det kommer till buggar kontra köp beror det mycket på vilken typ av buggar det är.
I cyberpunk till pc stötte jag på en handfull visuella buggar genom hela genomspelningen och det störde inte nämnvärt. Så det var för mig förra årets spelupplevelse trots all uppståndelse.

Jo precis, själv älskar jag cyberpunk men jag förväntar mig även att de ska fixa buggarna förutsatt att företaget inte går under och de då inte kan fixa dessa buggar.

Men jag skulle inte bli glad om de bestämde sig för att släppa ett fixat cyberpunk på gamepass medans de ignorerar cyberpunk på steam.

Ansvaret ligger ju såklart på kunden att ta reda på ifall spelet är roligt eller tråkigt för en själv, men det ligger inte på kunden på att förutse ifall spelet är trasigt eller inte, ett spel ska fungera utan större problem, och det ligger sedan på utvecklaren att fixa problemen om detta inte är fallet.

eld
Medlem
Skrivet av Bojkott:

Det är ju en helt ny utgåva. En remaster om man så vill. Square Enix är ju knappast de enda som har släppt en ny, upphottad version och tagit betalt för det, hur dålig föregående version än varit. Dark Souls till PC var en förfärligt dålig port där man fick förlita sig på moddar för att det skulle vara spelbart, och när de släppte en remaster som åtgärdade alla problem, piffade upp grafik en aning, låste upp FPS:en m.m. så hyllades den.

Alltså, vi har allt från 60fps och högre upplönsingar som räknas som "remasters" idag, men vi har ju gått lite mot det extrema när patchar räknas som remasters.

Det handlar som sagt inte om att det släppts en lite bättre version som de inte får, det handlar om att gått flera år utan att de gjort något åt problemen på steam, och sedan fixar alla dessa buggar i en ny release medans de fortfarande ignorerar folk på steam.

Dessa buggar är så stora problem att de vart tvungna att fixa dessa för den nya releasen, vad säger det om buggarna?

Är tanken att square förlorar pengar om de låter folk få patcharna gratis? är det dessutom tanken att de kan tjäna pengar på att folk ska betala pengar för att få patchen?

Medlem
Skrivet av eld:

Alltså, vi har allt från 60fps och högre upplönsingar som räknas som "remasters" idag, men vi har ju gått lite mot det extrema när patchar räknas som remasters.

Det handlar som sagt inte om att det släppts en lite bättre version som de inte får, det handlar om att gått flera år utan att de gjort något åt problemen på steam, och sedan fixar alla dessa buggar i en ny release medans de fortfarande ignorerar folk på steam.

Dessa buggar är så stora problem att de vart tvungna att fixa dessa för den nya releasen, vad säger det om buggarna?

Är tanken att square förlorar pengar om de låter folk få patcharna gratis? är det dessutom tanken att de kan tjäna pengar på att folk ska betala pengar för att få patchen?

Vi konsumenter kanske måste bli bättre på att visa utvecklarna/utgivarna att vi inte går med på sådana här beteenden.

Utgivarna har en stor svaghet. Slår vi till på deras inkomster kommer vi få deras intresse.
Så jag föreslår att vi i framtiden undviker att köpa spel som inte lever upp till våra krav.

Det gick från PC master race till CP master race här snabbt lol ^^

Medlem
Skrivet av eld:

För att spelet är ett fantastiskt spel, och upplevelsen blir bättre när man installerade patchar och fixar (dessa kommer dock inte från square)

Folk är arga just nu för att de väntat i åratal på att utvecklarna ska fixa dessa problem, och sen så dyker dessa fixar helt plötsligt upp på en annan plattform.

Detta till ett spel som fortfarande kostar fullpris på steam.

Vi pratar om problem med upplösningar, avsaknad av borderless windowed mode, mus-kamera-input med negativ acceleration, ingen möjlighet att ändra om input, performance och stuttering även med bra hårdvara.

Är det saker du hade varit helt okej med i spel du köper?

man kan ha en fantastisk upplevelse även om spelet är "trasigt".
hade jag inte varit okej med dom problemen så köper jag inte spelet.

man dömer inte utefter subjektiva åsikter och känslor i en rättegång av en anledning.
(men antar det återigen är för grov liknelse för att folk ska förstå vad jag menar xD)

men håller med om att situationen är tråkig för fansen, hoppas självklart det åtgärdas eller iaf kmr ett uttalande vrf det inte går.
då jag tycker gott rykte nästan är viktigare än att tjäna pengar då det är det som tillåter en att tjäna pengar på lång sikt. alla känner inte likadant och det finns inga krav eller måsten egentligen.
så jag tror vi känner delvis lite lika på den punkten iaf.

eld
Medlem
Skrivet av tuckdragon:

så jag tror vi känner delvis lite lika på den punkten iaf.

Precis, diskussionen här handlar mycket om just nier's fall av ofixade buggar, och inte hurvida spelare förtjänar förbättringar som tillkommer någon specialutgåva.

Allt utöver buggfixarna i nya utgåvan kan ju diskuteras, men det hade varit bra goodwill att slänga med dom.

Medlem
Skrivet av eld:

Precis, diskussionen här handlar mycket om just nier's fall av ofixade buggar, och inte hurvida spelare förtjänar förbättringar som tillkommer någon specialutgåva.

Allt utöver buggfixarna i nya utgåvan kan ju diskuteras, men det hade varit bra goodwill att slänga med dom.

Det är ju Microsoft som antagligen betalat för att få en uppdaterad version. Ser inte varför Steam-versionen också skall uppdateras på Microsofts bekostning. Hade Microsoft inte betalat hade man säker inte uppdaterat spelet alls.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av eld:

Precis, diskussionen här handlar mycket om just nier's fall av ofixade buggar, och inte hurvida spelare förtjänar förbättringar som tillkommer någon specialutgåva.

Allt utöver buggfixarna i nya utgåvan kan ju diskuteras, men det hade varit bra goodwill att slänga med dom.

haha jajoo, jag fick mest uppfattning att folk tyckte buggfixarna var en självklarhet och ville mest påpeka att just under dessa omständigheter så kanske det inte är det

Skrivet av Kleptoman:

Det är ju Microsoft som antagligen betalat för att få en uppdaterad version. Ser inte varför Steam-versionen också skall uppdateras på Microsofts bekostning. Hade Microsoft inte betalat hade man säker inte uppdaterat spelet alls.

Det är där jag tror kruxet ligger med

eld
Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Det är ju Microsoft som antagligen betalat för att få en uppdaterad version. Ser inte varför Steam-versionen också skall uppdateras på Microsofts bekostning. Hade Microsoft inte betalat hade man säker inte uppdaterat spelet alls.

plattformsexklusiva buggfixar :S

Ambassadör
Xbox

Det är ett jäkligt bra spel i alla fall.


signatur

Jump in.

Medlem

SquEnix har väl aldrig varit synonymt med välgjorda portar eller buggfria spel så ser inte riktigt vad folk förväntat sig med Steam-versionen. Folk måste ha extremt kort minne.

Känns istället som tur att man skippat Nier fram tills nu, helt enkelt.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

ZF
Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Det är ju Microsoft som antagligen betalat för att få en uppdaterad version. Ser inte varför Steam-versionen också skall uppdateras på Microsofts bekostning. Hade Microsoft inte betalat hade man säker inte uppdaterat spelet alls.

Det kostar rimligen inte Microsoft en enda krona om nu koden skulle användas av utvecklaren för att även putsa upp Steam-spelet.

Medlem
Skrivet av ZF:

Det kostar rimligen inte Microsoft en enda krona om nu koden skulle användas av utvecklaren för att även putsa upp Steam-spelet.

Fast det skulle ju kosta utvecklaren/SquEnix några slantar, vilket är varför det var av betydelse att M$ betalat för att få en uppdaterad version.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

eld
Medlem
Skrivet av Dunder:

Fast det skulle ju kosta utvecklaren/SquEnix några slantar, vilket är varför det var av betydelse att M$ betalat för att få en uppdaterad version.

Fast det var ju onödigt när spelet redan var portat till pc och fungerade som det skulle?

Medlem
Skrivet av eld:

Fast det var ju onödigt när spelet redan var portat till pc och fungerade som det skulle?

Ja, det är väl så SquEnix resonerade.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

eld
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ja, det är väl så SquEnix resonerade.

Jag tror de resonerar att om man tittar bort så har det aldrig hänt

Medlem

Överhuvudtaget bryr sig inte företag längre om "Good will". Oavsett bransch. Jag märker det på mig själv som konsument men i synnerhet på folk under 30 år - minnet är som hos en guldfisk.

Jag tror att det beror på mobiler och "instant gratification" - hjärnan atrofierar om den inte används. 🙂

Medlem

Ännu en anledning att ignorera användarrecensioner...

Medlem

Lite larvigt kan tyckas. Men å andra sidan är det väl inte så dåligt att den sämre versionen reviewbombas.

Medlem

Fel eller inte, att recentionsbomba är inte rätt väg att gå, det förstör bara för nästa köpare då det inte finns tillförlitliga användarrecentioner längre. Sluta köp spel innan ni har läst recentioner och sluta definitivt att köpa preorder. Det är så en får folk att lyssna, en röstar med plånboken. Gör er fucking research innan köp, det håller spelutvecklare nyktra.

12
Skriv svar