Playstation 5 säljer bara 1 % sämre än vad Playstation 4 gjorde i USA

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

När ett spel behöver mer än 360GB för att installeras, har de troligtvis hunnit gå ner i pris. Lite över 2000kr kostar den just nu.

Kunde man verkligen installera gta v på ett billigt usb minne? Xbox 360 hade ju bara usb 2. Trodde det bara var sparfiler osv man kunde lagra så. Och skulle man ha till spel fick man köpa deras hårddisk.

Jodå det går fint att installera spel på USB på 360. Har själv ett 360 arcade, så hade ingen hårddisk. Men i lite "senare" uppdateringar så fixade de så det funkade med USB, slapp deras specialhårddisk.

Edit: https://support.rockstargames.com/articles/200188398/Grand-Th...

Citat:

This initial install will require an Xbox 360 Hard Drive or an external 16GB USB flash drive with at least 8 GB of free space. If using a USB flash drive it must be at least USB 2.0 with a minimum 15mb/s read speed and formatted for Xbox 360 use.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Eller toapapper!

Finns ju dom som har Bidé eller tar duschslangen och spolar!

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Lite skillnad i kostnad dock. På 360 funkade det kalas med en billig USB-sticka eller extern hårddisk att installera spelen på. För nya konsollerna pratar vi specialdesignad SSD som kostar tusentals kronor.

Inte helt sant. Specialcertifierad SSD är vad som krävs. Alltså en SSD från en serie som Sony testat och gett tummen upp till.

Medlem

Min yngsta grabb ska få en ps5a och den bokades av en person som inte hade koll. På webhallen i höstas. Jag chansar på att han får den under sommaren och att man antagligen kan få tag på en ps5a lättare på annat sätt. Bryr mig inte alls eftersom jag har en ps5a redan. Och lill grabben kan vänta på ett x tycker jag.

Medlem

Apropå spel till ps5an så kolla upp alla spel med gratis ps5 uppdatering! Control,Borderlands 3 med flera. Det räcker med att köra ps4a spel just nu för det har kommit ut väldigt mycket bra. Våren är också speckad med före detta pc spel som Disco elysium Rust och Subnautica below zero! Sen kommer det säkert något nytt ps5 spel också ska ni se. Köper minst ett nästa månad och def Ratchet and Clank i Juni. Sen finns det säkert fler. Och på det så kommer jag hela tiden spela Apex,Rdr2 online,GtaV online Ghost of tsushima mf från och till. Och avsluta Control Borderlands 3 Demons soules och Spindelmannen +miles morales (mf!). Så spel finns det! Glöm inte alla ps+ spel som måste testas mm. Jag blir hela tiden så glad när jag hör foök skriva att det inte finns några spel. Vilka super människor med högsta klassens organisations förmåga. Själv så spelar jag typ alaa spel på en gång och får helt enkelt strunta i att spela många spel. Även om jag är sugen på många fler. Jag kommer aldrig ha brist på spel så länge jag lever...

Medlem

Brist på konsoller lär ju inte vara helt och hållet orelaterat till att den säljer som smör.


signatur

subterranean homesick alien

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Nioreh:

Jag har en hel hylla med PS4-spel jag inte spelat än, som nu rullar i stabilare FPS och/eller högre upplösning på PS5. Så det kommer bli en del backlog när jag får tag i en. Enda PS5-exklusiva jag är sugen på just nu är Demon's Souls.

Jo, jag förstår den grejen, och det är ju argumentet många Xbox Series X-köpare använder. Men det är rätt mycket pengar för lite bättre flyt.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av xverminator:

Finns ju dom som har Bidé eller tar duschslangen och spolar!

Mer vanligt än du tror (även hos folk utan bidé, vilket fastighetsägarna inte brukar gilla).


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Jo, jag förstår den grejen, och det är ju argumentet många Xbox Series X-köpare använder. Men det är rätt mycket pengar för lite bättre flyt.

Det är relativt vad folk betraktar som mycket pengar. Jag tycker inte det.

Medlem

Det här med corona och brist på konsoler är bara gratis marknadsföring för sony och microsoft...
Nu vill folk ha det ännu mer lixom

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Jo, jag förstår den grejen, och det är ju argumentet många Xbox Series X-köpare använder. Men det är rätt mycket pengar för lite bättre flyt.

Rätt billigt att lägga 6000kr på en konsol den är ju aktuell i typ 8 år.
Många Pc spelare är vana att lägga 3000-8000 på ett nytt grafikkort efter två till tre år. I alla fall de som vill ha bra grafik i 120fps.
Men jag har i stort sett bara spel som hobby nu för tiden så har inte mycket annat att slösa pengarna på.

Nu har jag jobb, bor ensam och har inga barn. Skulle jag ha barn eller vara arbetslös eller haft en sambo som haft synpunkter på var pengarna går, hade jag antagligen inte lagt 17000kr på xbox series x och grafikkort i vintras.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Jag är lite förvånad över hur bra de nya konsolerna säljer. Vad spelar folk ens? Det är alltid kul med nya konsoler, men både PS5 och Xbox Series X/S hade ju en betydligt sämre lanseringslineup än PS4, Xbox One, Wii U, Switch, you name it. Roligt med en flygande start för dem, dock.

Sämre lanseringslineup vetikattsingen eller? Smaksak iof.
Jag spelar uteslutande på min ps5 nu och visst ett jätteutbud av nya titlar finns ju kanske inte men när jag väl går tillbaka och startar min ps4 pro så påminns jag direkt; precis ALLT känns väldigt gammalt, skruttigt och långsamt och lägger man då till bakåtkompen så är det en nobrainer iaf för mig.
Värd varenda krona<3.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Lilagröt:

Rätt billigt att lägga 6000kr på en konsol den är ju aktuell i typ 8 år.
Många Pc spelare är vana att lägga 3000-8000 på ett nytt grafikkort efter två till tre år. I alla fall de som vill ha bra grafik i 120fps.
Men jag har i stort sett bara spel som hobby nu för tiden så har inte mycket annat att slösa pengarna på.

Nu har jag jobb, bor ensam och har inga barn. Skulle jag ha barn eller vara arbetslös eller haft en sambo som haft synpunkter på var pengarna går, hade jag antagligen inte lagt 17000kr på xbox series x och grafikkort i vintras.

Jag spelar själv på både PlayStation och Xbox sedan PS360-generationen så visst lägger jag också de pengarna, även om jag har barn och bolån. Jag köpte 7 st konsoler 2019, varav två Xbox One X, plus butiksinredningsglashyllor för alldeles för mycket pengar. Men när det gäller next gen-konsoler väntar jag tills det finns ett tillräckligt antal intressanta spel som jag inte redan kan spela på mina nuvarande konsoler. Men det är naturligtvis upp till var och en vad de gör med sina pengar.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Har ingen series s men har läst att det är runt 360GB ledigt på en ny sådan. Lär dröja en bra stund innan spelen är större än det, och på series s kan de ju välja att inte skicka med ex 4k texturer. Det får helt enkelt bli så att de som köpt budget konsolen får köpa uppgraderingen av lagringen när spelen börjar kräva det lite som de som köpte xbox 360 core/arcade eller Ps3 12GB. Fick köpa till en hårddisk för att kunna spela gta v.

Jo, men det skulle inte förvåna mig ifall till exempel Microsoft har en gräns för hur stora spel får vara.
Det fanns väl en gräns för det på 360 och även hur mycket utrymme patchar fick ta, har jag för mig.
Över 300GB hinner vi nog inte se denna generation, men det skulle inte förvåna mig ifall det började närma sig 300 i vissa utstickande fall.
Att bara kunna ha ett stort och 1-2 mellanstora spel installerade kanske är något som man vill undvika, menar jag(från både utvecklare och Microsoft).
De kommer ju ju sälja mycket lagringsenheter då, men det kan nog bli en del gnäll över att man bara kommer kunna ha ett storspel installerat.
De kan ju i och för sig till exempel separera single player och multiplayer så att man kan avinstallera SP efter att man spelat igenom det, det kan ju spara in en del utrymme i alla fall.
Vet inte hur det ser ut i GTA dock, då kanske man vill ha tillgång till samma data i multiplayer.

Vi får hoppas att utvecklingen av lagringsenheter rullar på framöver.
En sak som talar för det är att PCI-E 5 snart finns ute och PCI-E 6 är pågång.
En sak som är lite negativ är att de vanligaste storlekarna även på nya lagringsenheter är 256GB, 512GB och 1TB, vilket går lite slött framåt.

Skrivet av Ruffles:

Jag är lite förvånad över hur bra de nya konsolerna säljer. Vad spelar folk ens? Det är alltid kul med nya konsoler, men både PS5 och Xbox Series X/S hade ju en betydligt sämre lanseringslineup än PS4, Xbox One, Wii U, Switch, you name it. Roligt med en flygande start för dem, dock.

Det är ingen brist på spel idag, men det är brist på exklusiva next-gen spel.
Nu vet jag inte hur det var när PS4/Xbox one släpptes men innan det så skulle jag nog påstå att det var mer brist på mjukvara i allmänhet.

För mig så är det en väldigt stor skillnad emellan PS4 Pro och PS5 samtidigt som jag vet att jag ändå skulle köpt konsolen längre fram annars och att prisutvecklingen på konsoler brukar vara långsam(tror att PS4 Pro låg väldigt länge emellan 3800-4300Kr).

Allt känns mycket bättre och smidigare på PS5,handkontrollen upplever jag också som ett ganska stort steg framåt.

Spel som jag spelat igenom än så länge är Days Gone, Control, SW:fallen order, Nier:automata, Uncharted: lost legacy och Thimbleweed park.
De tre första har fått PS5 uppdateringar, men alla förutom Thimbleweed flyter väl på bättre överlag.
Vill också understryka att jag alltså har hunnit bekanta mig med kontrollen och att min förra favorit var Xbox One, men nu så är det helt klart Dualsense.

Så jag ser helt enkelt väldigt lite anledning att vänta, priset lär inte sjunka så mycket och det brukar väl oftast ta ganska lång tid att lösa barnsjukdomar som förhoppningsvis ändå går på garantin.

Skrivet av r4v3nl0rd:

Mycket handlar nog om att man vill vara en early adopter, "först på bollen" i kombination av ett intresse för teknikprylar överlag.

Jag kan bara tala för mig själv men med min Series X kopplad till en LG CX med VRR aktiverat och med hjälp av funktioner så som Auto HDR och FPSBoost, supersnabb SSD som så gott som eliminerar laddningstider, kan jag idag sitta och spela till exempel Dishonored från 2012 och på så vis uppleva något som jag åtminstone inte kunnat göra innan. Nextgen på riktigt. Lägg därtill Game Pass och övrig bakåtkompatibilitet så finns det spel för en hel livstid.

Är nästan glad att det inte kommer mer nytt just nu då backloggen är oändlig redan, men mycket ligger ju i pipelinen, både från MS och Sonys sida. Spännande tider.

Men visst finns det hundratals spel att spela i nuläget, men det är bara min personliga åsikt.

Jag tycker inte att man behöver vara en early adopter för att vilja ha de nya konsolerna.
För mig så var det inte bara för att det var en ny produkt utan för att jag väldigt länge hade sett fram emot hårdvaran som finns i de nya konsolerna, jag bokade PS5 så fort det var bekräftat att det skulle vara en SSD i till exempel.
Jag menar alltså att det helt klart finns värde i att byta upp sig och jag skulle nog våga påstå att alla som uppdaterat skulle tycka att det var jobbigt att gåt tillbaka nu när man blivit lite bortskämd med det nya systemet.

Sen subjektivt så skulle jag inte säga att Next-gen har kommit på riktigt än, utan det blir nog när support för äldre konsoler fasas ut typ 2023 enligt mitt perspektiv.
Lagringen och resten av systemets prestanda har alltså en bit kvar innan det är optimerat för och får strecka på benen på riktigt.

Annars så håller jag med dig och upplever nog att det inte funnits en bättre tid för spelare samtidigt som framtiden för detta ser väldigt ljus ut.
Tjänsterna är bra, crossplay är vanligare, det blir antagligen en ny generation för VR snart, högre framerate verkar bli vanligare, laddningstiderna är korta och kanske till och med omärkbara snart och det finns tv apparater med bra fokus på spelande M.M.

Har börjat använda viloläge på PS5 med, vilket gör att det tar kanske 10 sekunder att gå ifrån vilande konsol till att vara inne i spelet.
Så tröskeln för att komma in i spel är riktigt låg.
Xbox Quick resume tar ju steget längre, men jag spelar nästan bara ett spel i taget och med de nya lagringsenheterna så går det rätt smidigt att starta spel från grunden ändå, så det är en bonus, men skulle inte göra någon större skillnad för mig personligen.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Fearnox:

Det är ingen brist på spel idag, men det är brist på exklusiva next-gen spel.
Nu vet jag inte hur det var när PS4/Xbox one släpptes men innan det så skulle jag nog påstå att det var mer brist på mjukvara i allmänhet.

I mina ögon har i princip alla tidigare generationer haft mer att erbjuda vad gäller exklusiva lanseringsspel. Jag tänker tillbaka på när den första Xbox lanserades. Den hade en hel drös med exklusiva spel till premiären, och detsamma gällde Dreamcast, Gamecube, Xbox 360, PS3, Wii U osv. Att se Series X/S lanseras utan ens ett nytt racingspel var ovant, minst sagt. Just nu hoppas jag att PS5 eller Xbox Series kommer få åtminstone en killer app innan jul så att jag kan motivera ett köp av någon av dem.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Fattar inte hur, är ett inbitet PS fan med alla konsoler men här väljer jag att vänta.. Stor som ett lägenhetskomplex och knappt några spel.

Dex
Medlem
Skrivet av Ruffles:

I mina ögon har i princip alla tidigare generationer haft mer att erbjuda vad gäller exklusiva lanseringsspel. Jag tänker tillbaka på när den första Xbox lanserades. Den hade en hel drös med exklusiva spel till premiären, och detsamma gällde Dreamcast, Gamecube, Xbox 360, PS3, Wii U osv. Att se Series X/S lanseras utan ens ett nytt racingspel var ovant, minst sagt. Just nu hoppas jag att PS5 eller Xbox Series kommer få åtminstone en killer app innan jul så att jag kan motivera ett köp av någon av dem.

https://i.imgur.com/ZaInh7H.png

Kommer inte ihåg riktigt lanserings titlar till tidigare konsoler, men t.ex. PS4 hade 3 exklusiva titlar för PS4.

DriveClub (Evolution Studios)
Killzone: Shadow Fall (Guerrilla Games)
Knack (SCE Japan Studio)

Dom andra kom även på PS3 så var inte direkt bättre lanseringsspel då heller iallafall.

Xbox One hade 5 titlar till lansering:

Dead Rising 3 (Capcom)
Forza Motorsport 5 (Turn 10)
LocoCycle (Twisted Pixel)
Killer Instinct (Double Helix)
Ryse: Son of Rome (Crytek)

Där kan jag hålla med om att det var bättre titlar eftersom Halo blev uppskjutet för denna generationen så blev ingen riktigt release titel denna gången för Xbox Series.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag tycker inte att man behöver vara en early adopter för att vilja ha de nya konsolerna.
För mig så var det inte bara för att det var en ny produkt utan för att jag väldigt länge hade sett fram emot hårdvaran som finns i de nya konsolerna, jag bokade PS5 så fort det var bekräftat att det skulle vara en SSD i till exempel.
Jag menar alltså att det helt klart finns värde i att byta upp sig och jag skulle nog våga påstå att alla som uppdaterat skulle tycka att det var jobbigt att gåt tillbaka nu när man blivit lite bortskämd med det nya systemet.

Sen subjektivt så skulle jag inte säga att Next-gen har kommit på riktigt än, utan det blir nog när support för äldre konsoler fasas ut typ 2023 enligt mitt perspektiv.
Lagringen och resten av systemets prestanda har alltså en bit kvar innan det är optimerat för och får strecka på benen på riktigt.

Annars så håller jag med dig och upplever nog att det inte funnits en bättre tid för spelare samtidigt som framtiden för detta ser väldigt ljus ut.
Tjänsterna är bra, crossplay är vanligare, det blir antagligen en ny generation för VR snart, högre framerate verkar bli vanligare, laddningstiderna är korta och kanske till och med omärkbara snart och det finns tv apparater med bra fokus på spelande M.M.

Har börjat använda viloläge på PS5 med, vilket gör att det tar kanske 10 sekunder att gå ifrån vilande konsol till att vara inne i spelet.
Så tröskeln för att komma in i spel är riktigt låg.
Xbox Quick resume tar ju steget längre, men jag spelar nästan bara ett spel i taget och med de nya lagringsenheterna så går det rätt smidigt att starta spel från grunden ändå, så det är en bonus, men skulle inte göra någon större skillnad för mig personligen.

Håller med dig i stort.

Sammanfattningsvis kan jag säga att jag inte alls tycker det är konstigt att man köper de nya konsolerna, även om "riktiga nextgen-spel" saknas. Finns hur många fördelar som helst med både Series S|X och PS5. Och som du säger, skulle aldrig vilja gå tillbaka till min gamla trötta One X. Är flera mil mellan den och Series X.

Spelen kommer, gäller väl bara att ha lite tålamod. Fram till dess betar jag av min backlog och tar del av en aldrig sinande ström spel på Game Pass.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

I mina ögon har i princip alla tidigare generationer haft mer att erbjuda vad gäller exklusiva lanseringsspel. Jag tänker tillbaka på när den första Xbox lanserades. Den hade en hel drös med exklusiva spel till premiären, och detsamma gällde Dreamcast, Gamecube, Xbox 360, PS3, Wii U osv. Att se Series X/S lanseras utan ens ett nytt racingspel var ovant, minst sagt. Just nu hoppas jag att PS5 eller Xbox Series kommer få åtminstone en killer app innan jul så att jag kan motivera ett köp av någon av dem.

https://i.imgur.com/ZaInh7H.png

Nu skiljer sig ju säkert smaken en hel del och men det som släpps nu är mycket mer intressant än det som släpptes till Xboxen, det var väl typ bara Halo och kanske Tony hawks som jag uppskatar på den listan.

Likadant med Gamecube och Wii som jag köpte på release, Gamecube hade Super monkey ball, sen tog det ett halvår innan super smash bros lanserades och Sunshine var en stor besvikelse 7 månader senare.
Wii hade Monkey ball banana blitz och Zelda Twilight princess, ingen av dessa levde upp till förväntningarna från tidigare spel. Sålde till och med min wii som jag köa 8 timmar för, typ 3 månader efter köpet, men köpte den igen efter några år igen.

Så visst det kanske var fler exklusiva spel, men enligt mig så finns det mycket roligare spel idag.
Så för mig så ger min PS5 mig mycket mer spelglädje än vad GC och Wii gjorde vid release.

Jag tror att du i alla fall får se Horizon Forbidden west och Halo innan jul.
Jag tycker också att Returnal och RE8 ser intressanta ut, sen så finns det väl möjlighet till överaskningar, men finns såklart inga garantier för det.
Ska bli lite intressant att se vad Rockstar gör med GTA5 uppdateringen för de nya konsolerna också, det kanske blir en rätt stor uppdatering med tanke på hur lång tid de tar på sig att släppa den, hade det bara varit lite högre fps, bättre laddningstider och upplösning så hade de väl kunnat porta PC versionen redan i höstas?

Jag tror att 2022 blir bättre och 2023 blir riktigt bra.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av D1versity:

Fattar inte hur, är ett inbitet PS fan med alla konsoler men här väljer jag att vänta.. Stor som ett lägenhetskomplex och knappt några spel.

Ja, designen gör mig verkligen inte mer sugen. Jag brukar gilla Sonys design, tycker att de historiskt varit duktiga (gäller allt från Walkmans till konsoler). Tycker också att lanseringskonsolen brukar vara den snyggaste. Jag gillade t.o.m. lanseringsmodellen av PS3.

I det här fallet har jag svårt att se hur den framtida slimmodellen/modellerna kan bli fulare.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Jo, jag förstår den grejen, och det är ju argumentet många Xbox Series X-köpare använder. Men det är rätt mycket pengar för lite bättre flyt.

Helt sant. men tror många ändå tänker att de även skaffar ps5/series x versioner på spel som släpps framöver också även om de även släpps till förra generationen. Ex ass cred valhalla så tänker jag inte spela ps4 versionen om jag har en ps5 osv.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

12
Skriv svar