Det blir inget Disco Elysium: The Final Cut i Australien - Anses vara för oppassande

Robot
Det blir inget Disco Elysium: The Final Cut i Australien - Anses vara för oppassande

"Det går mot moralen, anständligheten och den allmäna acceptansen hos rimliga vuxna".

#australien, #disco-elysium


Inaktiv

"Det syndades båd natt och dag, i ur som i skur
I Sodom och Gomorra fanns det ingen censur".

Tur att de har sin moralpolis där nere.

Medlem

Jag kokar


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

fan va censur suger.. låt vuxna själva bestämma vad dom vill spela.

Medlem

Det lilla man hör från Australien låter det som ett konservativt land i Europa från början av 1900-talet
Så många konservativa inlägg och regler/lagar, så man tror det är drottning Victoria med moralyxan i högsta hugg som fortfarande regerar!

Medlem

ett spel som blir censurerat.. humm kanske dags att ta sig en titt på vad för spel detta är då istället för att skippa förbi det nästa gång =D

Medlem

Vänta lite, varför funkar Steam-versionen? Vad är de "förklarliga skälen"? 🤔

Medlem

Läskigt, å andra sidan är ju inte Sverige bättre, vi har bara börjat i en annan ände än underhållning.

Medlem

Jag hade faktiskt ingen aning om att Australien var såhär trångsynta. Där ser man

Inaktiv

Australien har ju bannat många spel innan.
Här är andra spel som bannats i Australien: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_banned_video_games_in_A...

Det intressanta med Disco Elysium är ju att det typ är "text"(eller tal i The Final Cut) som är bannad eftersom i princip hela spelet är i textform. Förstår ändå grejen utifrån deras perspektiv då mycket av det som sägs i spelet skulle man inte skulle kunna diskutera i detalj på de flesta ställen inkluderat även här på FZ.

Medlem
Skrivet av RaXha:

Vänta lite, varför funkar Steam-versionen? Vad är de "förklarliga skälen"? 🤔

För på steam köper du spelet online så det går inte att förbjuda. I alla fall inte utan att dom skulle förbjuda hela steam vilket nog hade känts extremt.
Så det är alltså den fysiska handeln av spelet som påverkas, så antar det är därför det förstör för exempelvis de som vill spela på sin Switch!

Edit: efter att ha läst på wikin som någon länkade så vet jag inte längre, verkar visst gå att blockera enstaka spel på steam.

Såhär står det på wikin för Song of memories:
"Banned because of implied sexual violence. The game was available for purchase on Steam without classification until it was taken down on 12 October 2019."

Medlem
Skrivet av Zedzo:

För på steam köper du spelet online så det går inte att förbjuda. I alla fall inte utan att dom skulle förbjuda hela steam vilket nog hade känts extremt.
Så det är alltså den fysiska handeln av spelet som påverkas, så antar det är därför det förstör för exempelvis de som vill spela på sin Switch!

Edit: efter att ha läst på wikin som någon länkade så vet jag inte längre, verkar visst gå att blockera enstaka spel på steam.

Såhär står det på wikin för Song of memories:
"Banned because of implied sexual violence. The game was available for purchase on Steam without classification until it was taken down on 12 October 2019."

Att spel säljs online har inte stoppad dom från at förbjuda spel tidigare, så det har nog inget med saken att göra. Jag tänker att digitalt eller inte borde ju inte spela någon roll då man säljer till australiensiska konsumenter och därmed måste följa deras lokala lagar. Väldigt märkligt.

Edit: Originalversionen av spelet finns fortfarande på Steam i australien, kan det vara så att det endast är den nya förbättrade versionen som inte kommer få säljas? Jävligt märkligt det med med tanke på att man inte ändrat innehållet mer än att man slipper läsa lika mycket som i originalet. 🤔

Medlem
Skrivet av heady89:

Läskigt, å andra sidan är ju inte Sverige bättre, vi har bara börjat i en annan ände än underhållning.

Huh? Inte för att vara den men Sverige är fortfarande en av de mest liberala nationerna i världen när det kommer till underhållning generellt. Att Sverige inte skulle vara bättre än detta beslut är ju bara okunnigt att tro.

Medlem

Ser fram emot att kunna spela igenom spelet igen här i Sverige åtminståne.

Redaktör
Ponny

Vilken tur att jag inte är en "rimlig vuxen".


signatur

En Bamseponny av folket

Slutar ju bara med att folk laddar ner soeler olagligt eller kör det genom emulering


signatur

New life, New hope

Medlem
Skrivet av Dizzz:

Huh? Inte för att vara den men Sverige är fortfarande en av de mest liberala nationerna i världen när det kommer till underhållning generellt. Att Sverige inte skulle vara bättre än detta beslut är ju bara okunnigt att tro.

Du missförstod. Han skrev att vi börjat i annan ände ÄN underhållning. Dvs tex skilda badtider för män och kvinnor, etc, etc.


signatur

I drank what?

Medlem

Löjligt, censur borde censureras eller förbjudas. 🙂

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av RaXha:

Att spel säljs online har inte stoppad dom från at förbjuda spel tidigare, så det har nog inget med saken att göra. Jag tänker att digitalt eller inte borde ju inte spela någon roll då man säljer till australiensiska konsumenter och därmed måste följa deras lokala lagar. Väldigt märkligt.

Edit: Originalversionen av spelet finns fortfarande på Steam i australien, kan det vara så att det endast är den nya förbättrade versionen som inte kommer få säljas? Jävligt märkligt det med med tanke på att man inte ändrat innehållet mer än att man slipper läsa lika mycket som i originalet. 🤔

Den kan ju granskas i efterhand men eftersom den inte fick en fysisk release har den heller inte granskats av deras myndighet


signatur
Medlem
Skrivet av Mirage:

Du missförstod. Han skrev att vi börjat i annan ände ÄN underhållning. Dvs tex skilda badtider för män och kvinnor, etc, etc.

Hehe han verkar inte vara ensam om att inte förstå vad som skrevs, med tanke på "uppduttarna".


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Lite fånigt av dem att hålla på sådär. Innebär ju dock inte att folk i Australien inte kan spela spelet, måste bara kringgå det.

Skrivet av Mirage:

Du missförstod. Han skrev att vi börjat i annan ände ÄN underhållning. Dvs tex skilda badtider för män och kvinnor, etc, etc.

... vilket för övrigt är en toppenidé. Min tonårsdotter har utnyttjat detta friskt. Blir lite tröttsamt för barn att hela tiden bli utsatta för sexuella närmanden och opassande kommentarer från 20-40 åriga män, så att kunna bada i en avslappnad miljö där risken för sådant är minimalt är en lyx vi ska värna om.

ELF
Medlem
Skrivet av Mirage:

Du missförstod. Han skrev att vi börjat i annan ände ÄN underhållning. Dvs tex skilda badtider för män och kvinnor, etc, etc.

Jag tror han dessutom menade nutida.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

... vilket för övrigt är en toppenidé. Min tonårsdotter har utnyttjat detta friskt. Blir lite tröttsamt för barn att hela tiden bli utsatta för sexuella närmanden och opassande kommentarer från 20-40 åriga män, så att kunna bada i en avslappnad miljö där risken för sådant är minimalt är en lyx vi ska värna om.

Håller med. Fantastiskt bakåtsträvande idé. Inväntar glatt mer lyxsegregation i framtiden.

Medlem
Skrivet av Dizzz:

Huh? Inte för att vara den men Sverige är fortfarande en av de mest liberala nationerna i världen när det kommer till underhållning generellt. Att Sverige inte skulle vara bättre än detta beslut är ju bara okunnigt att tro.

Läs vad jag skrev igen.

Medlem
Skrivet av unavailable:

Håller med. Fantastiskt bakåtsträvande idé. Inväntar glatt mer lyxsegregation i framtiden.

Det finns så många andra platser att segregera, oroa dig inte!

Medlem
Skrivet av Fezk:

Hehe han verkar inte vara ensam om att inte förstå vad som skrevs, med tanke på "uppduttarna".

Eller så håller de inte med.

Medlem
Skrivet av jawik:

Eller så håller de inte med.

Fast det han skrev har inget med det han citerade att göra. Så, dom håller med om något som inte ens argumenteras emot. Dags att vakna nu hehe.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Tråkigt men bra. Det ökar min övertygelse om att jag har en fantastisk upplevelse framför mig.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Fast det han skrev har inget med det han citerade att göra. Så, dom håller med om något som inte ens argumenteras emot. Dags att vakna nu hehe.

Vakna? Vad syftar du på med det? Det jag syftade på var att de inte höll med om det som den han citerade skrev. Inte huruvida det han skrev stämde helt.

Medlem

Usch för förbudssamhällen. Men det blir väl som med Postal 2 när det förbjöds i flera länder och det blossade upp i media, det sålde som smör efter all "gratis marknadsföring".

12
Skriv svar