Microsoft: Game Pass får folk att spela och spendera mer

Robot
Microsoft: Game Pass får folk att spela och spendera mer

Stora skillnader mellan prenumeration på spel och film/musik.

#game-pass, #microsoft, #xbox


Medlem

Hos mig är det tvärtom. Har inte ens startat Game Pass på över en månad. 🙂

Medlem
Skrivet av A1200G:

Hos mig är det tvärtom. Har inte ens startat Game Pass på över en månad. 🙂

Tack för info.

Kul att se att konceptet går hem för MS. Hoppas de kan bygga vidare på denna fantastiska tjänst.

Medlem

Spelprenumerationer såsom Game pass har absolut sina fördelar. Jag prenumererar och det är kul att prova många nya spel men det känns som att man inte orkar lägga samma tid på dem, "Kanske borde prova det här andra istället..".

Dex
Medlem

Hade varit väldigt kul att höra hur mycket dom tjänar på Gamepass eller om dom går minus på det. Lär ju kosta väldigt mycket bara att drifta det ned serverkostnader och personal kan jag tänka mig. Ska man se räkna in uppköpen av T.ex. Zenimax också? Fast dom hade kanske köpt dom ändå även utan Gamepass.
Nog väldigt svårt att räkna ut, men hade varit kul och höra

Medlem

Det närmsta man kan jämföra med filmtjänster är väl när tex Disney Plus släpper "bio"film direkt på tjänsten till en extra kostnad.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av Dex:

Hade varit väldigt kul att höra hur mycket dom tjänar på Gamepass eller om dom går minus på det. Lär ju kosta väldigt mycket bara att drifta det ned serverkostnader och personal kan jag tänka mig. Ska man se räkna in uppköpen av T.ex. Zenimax också? Fast dom hade kanske köpt dom ändå även utan Gamepass.
Nog väldigt svårt att räkna ut, men hade varit kul och höra

Tror det är kraftigt minus. På samma sätt som Spotify och andra liknande tjänster. Microsoft vill nog mest knyta an så många kunder som möjligt till deras system så fler och fler använder Xbox/Windows. Längre fram kan dom säkert gå plus.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Redaktör
Skrivet av Miindz:

Spelprenumerationer såsom Game pass har absolut sina fördelar. Jag prenumererar och det är kul att prova många nya spel men det känns som att man inte orkar lägga samma tid på dem, "Kanske borde prova det här andra istället..".

Det är nog samma "problem" för alla tjänster med stor eller fri tillgång. Jag köpte rätt mycket musik en gång i tiden, då gav man varje köp mycket mer tid än i dag. Man konsumerar på ett annat sätt.


signatur
Medlem

Bonds fruga behöver jobba för Microsoft när hans film blir försenad hela tiden.

Även 007 har det svårt under pandemin.

Medlem

Inte så konstigt att de som har gamepass, och uppskattar det, också "spelar mer, lägger mer tid på spel, och lägger mer pengar på spel", tjänsten är ju gjord för folk med gott om tid och stort spelintresse. För gamern med begränsat med tid, finns inte samma incitament att skaffa tjänsten.

Medlem

Föredrar helt klart att välja ett spel...spela klart det och sedan kanske välja ett nytt... En tjänst med ett begränsat urval där en hel del titlar roterar känns inte lockande alls.

Film/TV-serier är verkligen inte samma sak som spel för mig...

Medlem
Skrivet av Dex:

Hade varit väldigt kul att höra hur mycket dom tjänar på Gamepass eller om dom går minus på det. Lär ju kosta väldigt mycket bara att drifta det ned serverkostnader och personal kan jag tänka mig. Ska man se räkna in uppköpen av T.ex. Zenimax också? Fast dom hade kanske köpt dom ändå även utan Gamepass.
Nog väldigt svårt att räkna ut, men hade varit kul och höra

Fördelen för MS är ju att dom äger all underliggande infrastruktur, så dom betalar ju på ett vis till sig själva. Om jag inte missminner mig så hyr Sony serverkapacitet av Microsoft för PS Now(?), där blir det ju lite annorlunda då driften blir mycket dyrare tex.

Dex
Medlem
Skrivet av Lepr:

Fördelen för MS är ju att dom äger all underliggande infrastruktur, så dom betalar ju på ett vis till sig själva. Om jag inte missminner mig så hyr Sony serverkapacitet av Microsoft för PS Now(?), där blir det ju lite annorlunda då driften blir mycket dyrare tex.

Ja precis det var det jag menar också. Blir ju vääääldigt svårt och räkna ut kostnaden för Gamepass då mycket av teknologin används redan av dom själva till annat också. Så blir säkert lite billigare för Microsoft med denna tjänsten jämfört med många andra.

Men har ändå svårt och se att en så här billig tjänst med så många utvecklare och spel går plus, men vem vet

Medlem
Skrivet av Dex:

Ja precis det var det jag menar också. Blir ju vääääldigt svårt och räkna ut kostnaden för Gamepass då mycket av teknologin används redan av dom själva till annat också. Så blir säkert lite billigare för Microsoft med denna tjänsten jämfört med många andra.

Men har ändå svårt och se att en så här billig tjänst med så många utvecklare och spel går plus, men vem vet

Jo, redan vid 100 spel så kändes det jäklar vad man får spel för pengarna men nu börjar det bli sjukt. Å andra sidan, vi vänder på det och ser Netflix. Hur många filmer är det inte där? Hur många låtar är det på Spotify? Om det även leder till merförsäljning så kanske det bär sig. Bara de får nog många som prenumererar.

Medlem

Skulle aldrig få för mig att köpa DLC till ett spel som jag inte "äger". Men i övrigt så tycker jag att gamepass är ganska bra!

Medlem

Jag älskar gamepass men känner också ibland att det blir lite "stressande" med så mycket att spela. llandsproblem delux. För mig blir det så att jag köper spel utanför gamepass på reor digitalt och spelar resten på GP. Skippar således köp på release nuförtiden och väntar ner priset, så får man spela på release om det kommer direkt till GP. Gillar man något på gamepass kan jag också köpa det senare, igen på rea.

Sugen på att köpa musik digitalt men vart gör man det nuförtiden? Någonstans med brett utbud?

NuZ
Testpilot
Skrivet av ExiGe:

Skulle aldrig få för mig att köpa DLC till ett spel som jag inte "äger". Men i övrigt så tycker jag att gamepass är ganska bra!

Ända jag köpt extra är expansionerna till Forza H4 och Stellaris på Gamepass. Men förstår att de går bra för tjänsten. Den är helt otrolig


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Spenderar 20% mer än de som inte har gamepass? Är det kostnaden för gamepass de räknar ?

Medlem

Vad betalar MS för att få lansera en annan utgivares spel på tjänsten? Det verkar vara lite halvluddigt med den infon när jag googlar.

eld
Medlem
Skrivet av Jozo:

Vad betalar MS för att få lansera en annan utgivares spel på tjänsten? Det verkar vara lite halvluddigt med den infon när jag googlar.

Det är nog väldigt olika beroende på vilka spel och företag det handlar om.

Medlem
Skrivet av Jozo:

Vad betalar MS för att få lansera en annan utgivares spel på tjänsten? Det verkar vara lite halvluddigt med den infon när jag googlar.

Det är nog rätt hemligt pga. konkurrens. Och beror säkert på vilket spel det är och hur stor det är också.

Medlem
Skrivet av Jozo:

Vad betalar MS för att få lansera en annan utgivares spel på tjänsten? Det verkar vara lite halvluddigt med den infon när jag googlar.

Vet inte om det är relevant, men google betalade tydligen 10 miljoner dollar för att få vissa spel till Stadia.
Det är inte så konstigt att det går tungt då, samtidigt som tjänsten presterar långt under vad Google hade hoppats på.

Skulle inte förvåna mig ifall Microsoft gick back nu, men att potentialet för antalet prenumeranter framöver kommer kunna ge dem stor vinst med stabil utveckling.

Hoppas bara inte att betalmodellen skär ner på långa omfattande single player spel.
15-60 timmars speltid är säkert inte lika lockande som onlinespel som man lägger flera hundra timmar på.
Men det är ju bara en farhåga och Microsoft förstår säkert att många som spelar SP inte har något intresse för MP spel.

Medlem

Har gett Microsoft mer pengar sen game pass lanserades än vad jag gjort på hela min livstid.

Medlem
Skrivet av A1200G:

Hos mig är det tvärtom. Har inte ens startat Game Pass på över en månad. 🙂

De tjänar nog lika mycket pengar på att du betalar för tjänsten och inte använder den

ELF
Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Inte så konstigt att de som har gamepass, och uppskattar det, också "spelar mer, lägger mer tid på spel, och lägger mer pengar på spel", tjänsten är ju gjord för folk med gott om tid och stort spelintresse. För gamern med begränsat med tid, finns inte samma incitament att skaffa tjänsten.

Nja, bara för att man väljer bort gamepass tjänster så betyder det inte att man har mindre tid och är mindre spelintresserad.
Förstår hur du tänker, men riktigt så enkelt är det inte.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Så man spelar mera och annorlunda spel med Game Pass. Japp. Hade aldrig spelat Yakuza Zero utan Game Pass.

Medlem

Har lite tid o därför är gamepass perfekt, jag kan testa spel jag aldrig någonsin skulle lagt en krona på.

Ser gamepass som ett alternativ, och vill man bara prenumerera för ett spel o se säga upp prenumerationen så kan man göra det.

Sagt upp och förnyat prenumerationen på ex netflix,hbo massa gånger när jag tyckt det varit nått intressant eller tvärtom inget intressant .


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

. För de senare ger ett abonnemang tillgång till allt på ett fat och det finns inga sätt för tjänsten att få dig att handla mer. Men för spel finns mängder med intäktsmöjligheter i form av dlc, expansioner och andra genrer, säger Bond

Vänta bara, Disney har redan börjat försöka med att ta extra betalt för nya filmer.

Medlem

Tror nog de tar igen pengarna med rejäl marginal med alla företagstjänster de lanserar och utvecklar. Är nog väldigt många företag som gått över till att köra Teams t ex.

Själv har man fått upp ögonen för lite fler spel via gamepass och det känns skönt att kunna spela spel man kanske var lite osäker på att köpa pga priser och tillgänglighet. Brukar faktiskt köpa en del utav spelen senare när de håller på att gå ur gamepass och hamnar på rea.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Jag ser bara fördelar med gamepass måste jag säga. Har haft tjänsten från början men också vart skeptisk till att spel roterar. Däremot så förvarnaa det alltid när spel är på väg bort och man kan alltid köpa spelet till rabatterat pris medan det ingår i gamepass. Sen så funkar ju sparfiler riktigt bra på xbox. Så sparfilen från ett spel försvinner inte även om spelet försvinner från tjänsten.


signatur

Ultrazine

12
Skriv svar