20+ timmar in i Last of Us 2

Skägg.
10 Chambers
20+ timmar in i Last of Us 2

Edit: Uppdaterade rubriken för att avspegla läget just nu.

Efter att ha medvetet väntat med att lira The Last of Us 2 blev jag sugen nu efter att jag först klarat AssCreed: Valhalla och sedan Controll. Kände att det var för mycket rabalder kring spelet vid release för att kunna njuta av det fullt ut. Tänkte försöka samla mina tankar i den här tråden under spelandets gång, så om du inte har lirat det kommer det förekomma detaljer kring storyn men kommer lägga specifika saker i spoiler-taggar.

Jag har lirat fem-sex timmar och precis kommit till Seattle. Ofta är det som jag bara flyttar runt karaktärerna inför nästa, sjukt välproducerade cutscene och jag börjar fundera på varför jag upplever det så. Det känns lite som med digitala människor - ju närmre de kommer verklighet desto mer känns uncanny valley. Det här vill ju vara film och då syns "spelet" än mer.

Att Joel skulle bli fimpad så pass tidigt var ändå väntat. Jag har stött på generala spoilers tidigare. Inget specifikt men i stora drag. Jag har så att säga fattat att det kommer gå åt skogen med huvudkaraktärerna, på något vis.

Seattle-delen är både trevlig och lite märklig. Gillar den öppna designen men när man kommer in i de olika husen blir det snabbt ganska mycket samma. Huka sig bakom något, stealth-döda en clicker, upprepa. Och hur kan vi inte bli upptäckta? Det kanske sker senare men just nu rider jag runt helt fritt.


signatur

Väntade också väldigt länge med att spela Last of Us II, avslutade för någon månad sen. Är himla svårt att undvika spoilers märkte jag, t.ex. dyker det alltid upp något på youtube previews som man inte vill veta.

Jag gillade Ellie ännu mer än vad jag gjorde i första spelen, hon är nog den coolaste spelbruden jag stött på i något spel någonsin, period.

Abby kände jag inte mycket för alls. Usch. Får se om du tycker annorlunda!

FM-guru
F.d. Sisyr

Kändes som de velade lite i nivådesignen när de utvecklade spelet ("öppen eller linjär?"), och att dag ett i Seattle är lite av ett experiment eller en överbliven rest från den tiden.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Sisyr:

Kändes som de velade lite i nivådesignen när de utvecklade spelet ("öppen eller linjär?"), och att dag ett i Seattle är lite av ett experiment eller en överbliven rest från den tiden.

Onekligen. Kändes lite malplacerat överlag.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

"Och hur kan vi inte bli upptäckta?"

Öka svårighetsgraden till Hard, mycket mer givande. Tacka mig sen. 🙂

Det roliga är att du har ca 30 timmar kvar med liknande upplägg. En av de största utmaningarna i spelet är att orka ta sig genom det. Sedan är storyn väldigt obalanserad. Men, man får bilda sin egen uppfattning.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Kändes som de velade lite i nivådesignen när de utvecklade spelet ("öppen eller linjär?"), och att dag ett i Seattle är lite av ett experiment eller en överbliven rest från den tiden.

Jag kan bara instämma. De första timmarna i Seattle kändes onekligen som att spela någon slags märklig beta. Inte direkt dålig, men spelet tappar helt klart fart där.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Skribent

Jag gillade faktiskt den mer öppna delen. Det blev en liten andningspaus där man kunde flumma runt som man ville och utforska i sin egen takt.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Jag gillade faktiskt den mer öppna delen. Det blev en liten andningspaus där man kunde flumma runt som man ville och utforska i sin egen takt.

Samma här. Fick mig o tänka på deras mer öppna delar i bla Uncharted 4 och Lost Legacy. Att Naughty Dog även slängt in ett sådant parti här i last of us 2 får mig o att tänka de borde göra ett helt open world spel ngn gång. Attans bananas vad grymt med den här detalj nivån på grafiken de har.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Jag tyckte det var trevligt att rida omkring lite i långsam takt och utforska Seattle tillsammans med Dina.

Överlag så uppskattar jag de långsamma delarna väldigt mycket. Jag har en tendens att inte kuta omkring hela tiden utan traskar gärna i långsam takt och kikar och super in atmosfären(som är fenomenal). Kan ju ha varit därför jag klockade in på 46 timmar när eftertexterna rullade

Medlem

Otroligt tråkigt spel, orkar man mer än 8-10h så har man bra tålamod.


signatur

En styck signatur.

Inaktiv

Jag håller med Myran och har faktiskt extremt lite att klaga på alls med det spelet. Helt enkelt en toppen upplevelse från början till slut för mig.

Medlem

Spelet verkar onekligen vara en vattendelare. Visst gör huvudkaraktärerna en del oväntade val vid ett par tillfällen men jag tycker ändå att upplevelsen blev väldigt djup och tredimensionell till skillnad mot det första spelet som hade en bra men ganska förutsägbar klassisk Hollywood-story. Uppföljaren leker med våra känslor och får oss att förstå att det finns två sidor av samma mynt.

Skribent
Skrivet av anon_119148:

Jag håller med Myran och har faktiskt extremt lite att klaga på alls med det spelet. Helt enkelt en toppen upplevelse från början till slut för mig.

Instämmer. Ett av årets spelmässiga höjdpunkter för min del. Det enda negativa är nog att det var lite väl långt, men det är knappt ett minus eftersom väldigt lite kändes som utfyllnad.

Edit: och jump scares! Fan vad jag hatar jump scares, och TLOU2 har på tok för många av dem. Ofta är det rätt uppenbart när de kommer komma, men det känns ändå jävligt billigt och helt onödigt.

Medlem
Skrivet av Espresso_Bengt:

Väntade också väldigt länge med att spela Last of Us II, avslutade för någon månad sen. Är himla svårt att undvika spoilers märkte jag, t.ex. dyker det alltid upp något på youtube previews som man inte vill veta.

Jag gillade Ellie ännu mer än vad jag gjorde i första spelen, hon är nog den coolaste spelbruden jag stött på i något spel någonsin, period.

Abby kände jag inte mycket för alls. Usch. Får se om du tycker annorlunda!

Abby växte genom spelet och jag gillar henne mer än Ellie...

Medlem
Skrivet av Gaara:

Abby växte genom spelet och jag gillar henne mer än Ellie...

Tyckte överlag att Abbys story va bättre men vissa delar med Ellie va riktigt starka.
Typ när hon får kassettband, det va i klass med giraff i ettan.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Neverwild:

Tyckte överlag att Abbys story va bättre men vissa delar med Ellie va riktigt starka.
Typ när hon får kassettband, det va i klass med giraff i ettan.

Ohh, spoiler territory!

Hur många timmar tog det för er att lira igenom det? 30 timmar låter mycket. Kör iof på steget under i svårighetsgrad än standard, pallar inte vara supernoga när jag smyger.


signatur
Medlem

50 timmar här. Som någon sa ovan, gillar att supa in atmosfären, ta massa bilder och kika in i vartenda vrå. 🙂

Medlem

Runt 40 timmar på hard och typ bara smygande så gott det gick.
Sammanlagt har jag typ 80 timmar i spelet.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Ohh, spoiler territory!

Hur många timmar tog det för er att lira igenom det? 30 timmar låter mycket. Kör iof på steget under i svårighetsgrad än standard, pallar inte vara supernoga när jag smyger.

Då är det inte konstigt att du inte blir upptäckt

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Tyckte överlag att Abbys story va bättre men vissa delar med Ellie va riktigt starka.
Typ när hon får kassettband, det va i klass med giraff i ettan.

Hela

musee-delen är magisk!

Jag kan återbesöka den då och då bara för att det är jävla mysigt! Älskar också hur de leker med våra förväntningar på slutet där

Medlem
Skrivet av bogani:

Hela

musee-delen är magisk!

Jag kan återbesöka den då och då bara för att det är jävla mysigt! Älskar också hur de leker med våra förväntningar på slutet där

När jag körde om för platinum och permadeath så va det enda stället jag inte skippade någon cutscene.

Medlem
Skrivet av Espresso_Bengt:

Väntade också väldigt länge med att spela Last of Us II, avslutade för någon månad sen. Är himla svårt att undvika spoilers märkte jag, t.ex. dyker det alltid upp något på youtube previews som man inte vill veta.

Jag gillade Ellie ännu mer än vad jag gjorde i första spelen, hon är nog den coolaste spelbruden jag stött på i något spel någonsin, period.

Abby kände jag inte mycket för alls. Usch. Får se om du tycker annorlunda!

Känns svårt att undvika spoliers generellt nuförtiden, som du säger så preview algorithmer i tuben för att inte tala om vissa streamers/tubers som mer än gärna lägger det mest centrala som händer i videon som thumb, ganska douchy.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av bogani:

Då är det inte konstigt att du inte blir upptäckt

Tänkte mer på att WLF borde ha patruller ute.

Men Tommy hade ju mördat alla! Kom precis till hotellet.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Tänkte mer på att WLF borde ha patruller ute.

Men Tommy hade ju mördat alla! Kom precis till hotellet.

Dom kanske har annat för sig. Vem vet?

Medlem

Lirade direkt vid release. No regrets. Är på radarn snart igen.
Finns vissa aspekter som är smaksak när det gäller hur vissa karaktärer beter sig (eller ej), men jag kan acceptera det som det är, det är Naughy Dogs Vision, inte min.

Ngt annat jag lägger märke till ju oftare jag spelar Naught Dog spel (har precist lirat igen Uncharted 3): ett upprepande mönster (inte alltid för det bättre) är att det finns många fina lungna delar men sen kommer det combat till en punkt där kan bli tvärstopp nästan. Känns nästan som ett krystat sätt att "förlänga" speltiden (om man inte är duktig på att sikta med kontrollern som jag.... vill påstå att på PC (om det fanns) skulle spelen vara mindre frustrerande på de höga svårighetsgraderna).

Medlem

en sak ingen kan ta ifrån last of us II är hur sjukt snyggt spelet är och stilen och färgstilen, den är helt enkelt onpoint.

Medlem
Skrivet av FuzioN:

en sak ingen kan ta ifrån last of us II är hur sjukt snyggt spelet är och stilen och färgstilen, den är helt enkelt onpoint.

Absolut, enormt hur snyggt det är med tanke på hårdvaran. Visar styrkan med utveckling mot en plattform helt klart.

Jag spelade vid release och som många andra är jag inte helt nöjd med storyn, men ändå ett jättebra spel enligt mig. Ger det 8/10, och då ger jag ettan 11/10. Spelade på normal svårighetsgrad och la ca 25 timmar på spelet, och mot slutet kändes det faktiskt lite utdraget.

Skägg.
10 Chambers

Lär kanske landa på 25 timmar då, känns rimligt. Ettan var alldeles för lång.


signatur
FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Lär kanske landa på 25 timmar då, känns rimligt. Ettan var alldeles för lång.

Var ettan längre?! Är väl mitt minne som spelar mig ett spratt, men jag var övertygad om att tvåan var betydligt längre än ettan.

Skriv svar