Index-skaparen Valve undersöker trådlös och fristående VR

Medlem

Jag är rätt säker på att modern WIFI klarar det du behöver för ett VR-headset. Släng in en några år gammal ARM i headsetet och det kommer gå galant i alla relativa upplösningar gällande transcoding. Problemet är kanske fördröjningen (latencyn) på själva WIFIt. Vet inte om den blir märkbart sämre med mer data som skickas, det funkar perfekt just nu idag iaf med Oculus Quest 2. Alla Windows VR spel rullar på utan problem i alla rum i huset. Det är bara sätta upp Guard Zone och köra.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Är du kabel ansluten med datorn.
Är Questen ensam på 5Ghz bandet.
Har du kollat att du är på en "ledig" kanal eller den som minst wifi nätverk i närheten använder?
Du har inte kluddat med inställningar i SteamVR?
Finns många saker som kan orsaka fel.
Vissa får krångla men för dom flesta är det bara plug and play stort sett.
Om du bockar i Performance overlay i virtual desktop borde några siffror visa gult och rött vad det är som orsakar problemen.
Om det är nätverket/router eller själva datorn eller tom Questen.

Tack för hjälpen, hyggligt.

Har testat det du skrev tidigare. Förstår jag det med kanaler rätt, så har jag test kört kanalerna 36, 40, 44, 48 på mitt 5ghz wifi för prestanda skillnad. Performance overlay, minns jag inte om jag pillat på. Det var några månader sedan jag höll på men ska testa det i dagarna. Tack skaru ha!

Medlem
Skrivet av Dajvan:

Tack för hjälpen, hyggligt.

Har testat det du skrev tidigare. Förstår jag det med kanaler rätt, så har jag test kört kanalerna 36, 40, 44, 48 på mitt 5ghz wifi för prestanda skillnad. Performance overlay, minns jag inte om jag pillat på. Det var några månader sedan jag höll på men ska testa det i dagarna. Tack skaru ha!

Performance overlay i VD är rätt nytt så det kan mycket väl inte ha funnits då du testa.
Man bockar i det under "Streaming" där man ställer in Hz och upplösningen bla.
Den ger iaf en fingervisning vart det "strular".
Skulle det bero på datorn kan det vara läge att kolla att man har installerat alla drivrutiner rätt osv.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Bucephalus:

Jag är rätt säker på att modern WIFI klarar det du behöver för ett VR-headset. Släng in en några år gammal ARM i headsetet och det kommer gå galant i alla relativa upplösningar gällande transcoding. Problemet är kanske fördröjningen (latencyn) på själva WIFIt. Vet inte om den blir märkbart sämre med mer data som skickas, det funkar perfekt just nu idag iaf med Oculus Quest 2. Alla Windows VR spel rullar på utan problem i alla rum i huset. Det är bara sätta upp Guard Zone och köra.

Det fungerar nog, men det kommer bli en betydligt sämre upplevelse än till och med första Index.
Den skulle väl kunna heta Index basic eller junior i och för sig och rikta sig till budget segmentet, men jag skulle bli besviken ifall de försökte sälja den som en uppföljare till index, då den tekniskt sätt skulle vara sämre på nästan alla sätt förutom att den blir trådlös.

Finns som sagt inte någon WIFI ute som klarar av samma hastigheter som display port eller HDMI2.1.
Det är ju också ett problem för PSVR2 ifall de tänkt att bara använda USB-C porten, den ligger på 10Gbit.

Hade inte Quest 2 antagligen problem att komma upp i 120HZ nu med?

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Det fungerar nog, men det kommer bli en betydligt sämre upplevelse än till och med första Index.
Den skulle väl kunna heta Index basic eller junior i och för sig och rikta sig till budget segmentet, men jag skulle bli besviken ifall de försökte sälja den som en uppföljare till index, då den tekniskt sätt skulle vara sämre på nästan alla sätt förutom att den blir trådlös.

Finns som sagt inte någon WIFI ute som klarar av samma hastigheter som display port eller HDMI2.1.
Det är ju också ett problem för PSVR2 ifall de tänkt att bara använda USB-C porten, den ligger på 10Gbit.

Hade inte Quest 2 antagligen problem att komma upp i 120HZ nu med?

Tänker du på tracking?
HTC har ju också trådlöst adapter kopplas mot dedikerad pcie kort 60Ghz som verkar fungera bra.

Sen enda spelet som inte går att spela trådlöst (med Quest) från Steam pga latency är Beat saber vad jag erfarar. Det går men man känner skillnad.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Tänker du på tracking?
HTC har ju också trådlöst adapter kopplas mot dedikerad pcie kort 60Ghz som verkar fungera bra.

Sen enda spelet som inte går att spela trådlöst (med Quest) från Steam pga latency är Beat saber vad jag erfarar. Det går men man känner skillnad.

Jag drar en lite hård linje här, men jag tror inte att WIFI 6 kan jämföras med det vi får ut utav dedikerade bildutgångar idag.

Vive verkar ha en väldigt bra latency, men bandbredden är nog fortfarande låg, 4.6Gbit enligt Intel, upp till 7Gbit enligt venture beats och upp til 28Gbit med komprimering enligt toms hardware.
Så det är lite spretigt med information.

Jag är inte så pigg på att Valve skulle släppa ett headset som är typ lika bra och kostar lika mycket som Quest, då skulle jag lika gärna köpt en Quest.
Jag ser hellre att de ligger ute med högre pris och erbjuder högre prestanda istället, eller kanske släpper ett headset med 90Hz och lägre upplösning tillsammans med en premium variant som skalar bra med varandra och att det dyrare i så fall inte skulle behöva göra en massa kompromisser för att mjukvara ska fungera på båda.

Sen så vill jag ha en tajtare upplevelse med så lite delay, komprimering och med så bra tracking som möjligt, även om man till och med måste sätta upp fyrar för att det ska fungera.

8-12k är jag villigt att betala ifall allt fungerar väldigt bra typ.
Då ska det helst vara på en nivå så att jag inte känner att jag behöver byta på typ 4 år med.

Nu vet jag inte hur 802.11ay är tänkt att användas, men den standarden verkar annars ha bandbredden för att orka med.

"802.11ay should not be confused with the similarly named 802.11ax that is also set to be released in 2019. The 802.11ay standard is designed to run at much higher frequencies. The lower frequency of 802.11ax enables it to penetrate walls, something that the 11ay standard struggles to do.[8] Although they boast similar speeds, thanks to much more spectrum, 802.11ay can achieve much higher speeds: 277 Gb/s vs. ~3.6Gbit/s (4 streams: 2x 160Mhz @ 1.2Gbit/s + 2x 80Mhz @ 0.6Gbit/s)."

Man kan väl drömma lite i alla fall antar jag, men i slutänden så får jag väl nöja mig med PSVR2 och vad som finns ute på marknaden(tror att jag kommer köpa PCVR någon gång nästa år).

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag drar en lite hård linje här, men jag tror inte att WIFI 6 kan jämföras med det vi får ut utav dedikerade bildutgångar idag.

Vive verkar ha en väldigt bra latency, men bandbredden är nog fortfarande låg, 4.6Gbit enligt Intel, upp till 7Gbit enligt venture beats och upp til 28Gbit med komprimering enligt toms hardware.
Så det är lite spretigt med information.

Jag är inte så pigg på att Valve skulle släppa ett headset som är typ lika bra och kostar lika mycket som Quest, då skulle jag lika gärna köpt en Quest.
Jag ser hellre att de ligger ute med högre pris och erbjuder högre prestanda istället, eller kanske släpper ett headset med 90Hz och lägre upplösning tillsammans med en premium variant som skalar bra med varandra och att det dyrare i så fall inte skulle behöva göra en massa kompromisser för att mjukvara ska fungera på båda.

Sen så vill jag ha en tajtare upplevelse med så lite delay, komprimering och med så bra tracking som möjligt, även om man till och med måste sätta upp fyrar för att det ska fungera.

8-12k är jag villigt att betala ifall allt fungerar väldigt bra typ.
Då ska det helst vara på en nivå så att jag inte känner att jag behöver byta på typ 4 år med.

Nu vet jag inte hur 802.11ay är tänkt att användas, men den standarden verkar annars ha bandbredden för att orka med.

"802.11ay should not be confused with the similarly named 802.11ax that is also set to be released in 2019. The 802.11ay standard is designed to run at much higher frequencies. The lower frequency of 802.11ax enables it to penetrate walls, something that the 11ay standard struggles to do.[8] Although they boast similar speeds, thanks to much more spectrum, 802.11ay can achieve much higher speeds: 277 Gb/s vs. ~3.6Gbit/s (4 streams: 2x 160Mhz @ 1.2Gbit/s + 2x 80Mhz @ 0.6Gbit/s)."

Man kan väl drömma lite i alla fall antar jag, men i slutänden så får jag väl nöja mig med PSVR2 och vad som finns ute på marknaden(tror att jag kommer köpa PCVR någon gång nästa år).

I siffror ser skillnaden stor ut, men i praktiken så vill jag påstå det är minimal.
Nu har jag inga erfarenheter av index men vad man hört är skillnaden mot Quest 2 högre fov + Hz men lite lägre upplösning.
Både med VD och Link så är den en ström som komprimeras och sen encodas i headsetet.
Kör du Quest med Link-kabel mot PC kan man köra upp till 500Mbps men 350-500 gör stort sett ingen skillnad.
VD kan du köra upp till 150Mbps med Wifi6.
När jag jämförde med ett Lenovo Explorer som kör via HDMI så ser jag en liten skillnad om jag jämför med Quest 1 medans Q2 ser bättre ut pga högre upplösning.
Trackingen tycker jag är så pass bra att man måste medvetet "förstöra" för att det inte ska tracka. Som tex hålla händerna bakom huvudet överdrivet länge. Dvs inget som stör spelandet.
Och som jag skrev tidigare, det enda som man märker skillnad när man spelar trådlöst ett SteamVR spel är typ Beat saber. Men det är förståeligt varför det kräver snabba rörelser till snabba frames och det är främst Expert+ nivå som "inte funkar"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv

Ja för guds skull snälla vi behöver mer trådlös VR. Om Valve släpper ett trådlöst headset så kommer jag pensionera mitt gamla HTC Vive direkt

12
Skriv svar