Valheim – botemedlet mot den gråtrista pandemin

Robot
Valheim – botemedlet mot den gråtrista pandemin

Samtidigt som kaos råder i världen, hittar Johan Olander lugnet bland troll och grådvärgar. Valheim är botemedlet vi längtat efter.

#iron-gate, #valheim


Medlem

Skulle vilja köpa men tanken på strider avskräcker mig då jag är formidabelt kass på sånt.

Kan man lira utan "stora" strider? Kan man sololira?


signatur

Tappat bort min gamla, troligen deletade inloggning.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Beginner:

Skulle vilja köpa men tanken på strider avskräcker mig då jag är formidabelt kass på sånt.

Kan man lira utan "stora" strider? Kan man sololira?

Sololira kan man absolut göra, men strider kommer du inte ifrån Hela poängen med spelet är att sticka till nya biomer och döda bossar för att låsa upp "nästa tier" av byggmaterial, utrustning och annat.

Man kan givetvis bara stå i början och bygga om man vill också, men då får man inte se mycket av spelet.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Beginner:

Skulle vilja köpa men tanken på strider avskräcker mig då jag är formidabelt kass på sånt.

Kan man lira utan "stora" strider? Kan man sololira?

Det är inte så svårt som många vill få det att låta tycker jag. Bara man ser till att hålla sin gear up to date. Kör själv solo och inte direkt haft några problem att ta bossarna hittills (sista kvar).
Fantastiskt bra spel dock!

Medlem
Skrivet av Beginner:

Skulle vilja köpa men tanken på strider avskräcker mig då jag är formidabelt kass på sånt.

Kan man lira utan "stora" strider? Kan man sololira?

Det finns konsolkommandon om du vill skippa de svåra striderna (eller alla strider om du vill), så det är inget hinder
Att spela själv går också utmärkt.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Riktigt mysigt spel! Håller på att bygga en mysig by vid havet med flickvännen och två kompisar! Nästa projekt blir en vikingakyrka. Kul att små planera i huvudet medan jobbar eller när man ska sova Ett tips till nya äventyrare är att hitta kamrater som spelar på samma villkor och takt som du! Började med ett gäng på 7 spelare där 2 spelade 24/7 och rev det man byggt eller utforskade och spoilade för oss andra så det slutade med 2 spelare i den servern...

Medlem

Hade velat testa det men har ingen att spela med.

Medlem
Skrivet av zevile:

Riktigt mysigt spel! Håller på att bygga en mysig by vid havet med flickvännen och två kompisar! Nästa projekt blir en vikingakyrka. Kul att små planera i huvudet medan jobbar eller när man ska sova Ett tips till nya äventyrare är att hitta kamrater som spelar på samma villkor och takt som du! Började med ett gäng på 7 spelare där 2 spelade 24/7 och rev det man byggt eller utforskade och spoilade för oss andra så det slutade med 2 spelare i den servern...

En kyrka i ett vikingaspel? Vet inte vad Oden hade tyckt om att du försöker förinta asatron även i Valheims rike..
Bygg ett blothus istället vettja! Eller ett mjödbryggeri kanske

Medlem

Herrejäklar, men det är ju så bra! Brorsan började tjata om det, men jag hade inte direkt tid, och vart väl inte jätteimponerad över vad jag såg på bilder eller någon enstaka film jag skummade förbi. Men visst, folk pratade om det, typ överallt, och det kostade bara 160 spänn, så jag la det iaf till listan över "kan tänka mig att testa...vid tillfälle". När sedan t.o.m. farsan började tjata om det (han är runt 70) och frugan sa att hon kunde prova så länga jag inte spelade utan henne bar det av.

Nu är vi helt trollbundna av spelets stämning och frihet. Upptäckarglädjen är större än...jag minns inte när...WoW-releasen? Känns som det inte ens går att jämföra. Bara att jag får njuta ett spel som verkligen blir mörkt på natten...på riktigt, det gör mig lyrisk
Bara det underbara i att inte vara ledd i handen av massa menlösa "döda 10 vildsvin, plocka 7 blommor" gör att jag gladligen gör precis samma sak, för att jag själv har nytta av maten och skinnet snarare än att någon NPC ska ge mig ett par halvkassa byxor för besväret.

6/5, inget snack!

Medlem
Skrivet av Beginner:

Skulle vilja köpa men tanken på strider avskräcker mig då jag är formidabelt kass på sånt.

Kan man lira utan "stora" strider? Kan man sololira?

Ett rungande JA på den. Jag och frugan började tillsammans, men det är ara vi två, inget multiplayer här inte, barra co-op
Startade en egen vikingatös idag...när frugan inte vill lika mycket som mig

Skrivet av zevile:

"Kul att små planera i huvudet medan jobbar eller när man ska sova :)"

This! Efter varje runda när man bara måste stänga av för att hinna få i sig lite sömn så avrundar jag med att detaljkonstruera nästa byggprojekt

Skrivet av zevile:

"Ett tips till nya äventyrare är att hitta kamrater som spelar på samma villkor och takt som du!"...

This igen! Första gången någonsin som jag njutit av att inte kolla upp minsta grej innan eller under spelandet. Fantastisk känsla att upptäcka allt i samma takt och ihop, från början utan hjälp.

Medlem
Skrivet av Hoobabalooba:

En kyrka i ett vikingaspel? Vet inte vad Oden hade tyckt om att du försöker förinta asatron även i Valheims rike..
Bygg ett blothus istället vettja! Eller ett mjödbryggeri kanske

Hahah.. Jag får skända gudarna men det är det värt! Känns som givet att försöka bygga stavkyrka i detta spel.

Medlem
Skrivet av Ender:

This igen! Första gången någonsin som jag njutit av att inte kolla upp minsta grej innan eller under spelandet. Fantastisk känsla att upptäcka allt i samma takt och ihop, från början utan hjälp.

Vad säger ni om att mods?
Jag gör precis som du, har inte kollat en enda grej - tillfredsställelsen blir otrolig när man lyckats "knäcka koden".
Har precis börjat tillverka "bronze-verktyg"... Nu går jag berserk i skogen. Snart dags för båtbygge, perfekt då min nuvarande plats har ett litet inlopp så jag kan göra en egen liten hamn.. Märker att jag spårar ur nu - men det är svårt att inte göra det med detta spel.

Men, mods - vågar ni på er sånt?


signatur

Niet.

Medlem

Man kanske skulle våga sig på att solospela lite.

Är dock orolig för att sugas in i ett stort svart tidshål och inte hitta ut igen

Medlem
Skrivet av zevile:

Hahah.. Jag får skända gudarna men det är det värt! Känns som givet att försöka bygga stavkyrka i detta spel.

Ja det får jag faktiskt hålla med om! Fantastiskt vackra byggnader

Medlem
Skrivet av Theade:

Vad säger ni om att mods?
Jag gör precis som du, har inte kollat en enda grej - tillfredsställelsen blir otrolig när man lyckats "knäcka koden".
Har precis börjat tillverka "bronze-verktyg"... Nu går jag berserk i skogen. Snart dags för båtbygge, perfekt då min nuvarande plats har ett litet inlopp så jag kan göra en egen liten hamn.. Märker att jag spårar ur nu - men det är svårt att inte göra det med detta spel.

Men, mods - vågar ni på er sånt?

Spårar ur?

Byggde en liten hamn invid vårt lilla samhälle...
Sen blev det en stor hamn istället för den lilla hamnen, vi la också till en liten flod igenom samhället så vi fick lättare att lasta av båten...
Nu har vi en hel jäkla suezkanal rakt igenom hela newbie-ön bara för att det var jobbigt att åka runt ön =D

Medlem

Underbart spel! Kör framförallt själv i min egna värld. Hur kul som helst ju!

Medlem

Var väldigt skeptisk till detta spel. En kompis tjatade om det i veckor. Till slut så skickade han den som Steamgåva. Kunde inte säga nej mer då. Men herre j*vlar vad skoj det är! Kan inte få nog av det och den tid man inte spelar så planerar man vad man ska göra här näst. En riktigt tidsätande best. Årets spel, lätt!

Medlem
Skrivet av HerrWass:

Spårar ur?

Byggde en liten hamn invid vårt lilla samhälle...
Sen blev det en stor hamn istället för den lilla hamnen, vi la också till en liten flod igenom samhället så vi fick lättare att lasta av båten...
Nu har vi en hel jäkla suezkanal rakt igenom hela newbie-ön bara för att det var jobbigt att åka runt ön =D

Haha såna projekt är halva grejen med spelet! Jag och en polare försökte dra en ny kanal genom ön för skapa en genväg in till huvudbasens hamn från havet. Vi märkte att det inte går att sänka marken hur mycket som helst. Vid en del av kanalen var "basmarken" så hög att vi inte nådde ner till vattnet, rätt som det var slutar marken att sjunka vid varje hack. Lite sur begränsning men det är inget att göra något åt just nu.

Ska ge mig på ett projekt att bygga ett båthus samt brygga vid hamnen istället. Där ska vi ha en vagn redo för alla metaller vi fraktar hem via båt

Skribent

Jag är väldigt glad att ni är glad. En som inte är glad, det är Johannes.


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Gött att man kan refunda på steam. Va ett riktigt skräp spel.

Medlem
Skrivet av TheJudge:

Gött att man kan refunda på steam. Va ett riktigt skräp spel.

5 miljoner sålda, 8/10 överallt, typ. Känns mest som att du försöker försöker trolla lite här.

Skribent
Skrivet av TheJudge:

Gött att man kan refunda på steam. Va ett riktigt skräp spel.

Vad var det du inte gillade med spelet?


signatur

I am the black wizards.

Medlem
Skrivet av Johan Olander:

Vad var det du inte gillade med spelet?

Tror det största problemet är grafiken för folk. Då dem tycker att det är "fult", bara för att det är annorlunda. Kan inte riktigt förstå varför spelet är "skräp" annars.

Flera vänner som inte spelar denna sorts spel alls vanligtvis, har blivit helt fast i Valheim, så man tycker ju att dem har gjort något rätt.

Inaktiv
Skrivet av Arkaith:

Tror det största problemet är grafiken för folk. Då dem tycker att det är "fult", bara för att det är annorlunda. Kan inte riktigt förstå varför spelet är "skräp" annars.

Flera vänner som inte spelar denna sorts spel alls vanligtvis, har blivit helt fast i Valheim, så man tycker ju att dem har gjort något rätt.

Nä alltså visst om man inte riktigt gillar genren men det känns svårt att "objektivt" kalla Valheim för skräp. Svårt att veta vad hen syftade på men sannolikt ett större fan av att trolla på forum än att spela survivalspel.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Nä alltså visst om man inte riktigt gillar genren men det känns svårt att "objektivt" kalla Valheim för skräp. Svårt att veta vad hen syftade på men sannolikt ett större fan av att trolla på forum än att spela survivalspel.

Pretty much.

1
Skriv svar