Hjälp oss göra våra kommersiella samarbeten bättre!

Robot
Hjälp oss göra våra kommersiella samarbeten bättre!

Svara på några snabba frågor, gör FZ bättre.

#FZ, #läsarundersökning, #sponsrat-innehåll


Medlem

Jag har aldrig sett att det står "sponsrat innehåll" någonstans förut. Men jag är heller inte jätteaktiv på FZ, så jag kan faktiskt ha missat alla sponsrade artiklar.
På framsidan så var det ganska osynligt tycker jag, men väl inne i artikeln så står det ju tydligt.

Medlem

Jag tycker också det är ganska otydligt på framsidan men syns sedan bra där inne.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av m4gnify:

Jag har aldrig sett att det står "sponsrat innehåll" någonstans förut. Men jag är heller inte jätteaktiv på FZ, så jag kan faktiskt ha missat alla sponsrade artiklar.
På framsidan så var det ganska osynligt tycker jag, men väl inne i artikeln så står det ju tydligt.
https://puu.sh/HrQ4s/d758416c15.png

Skrivet av Hipshot:

Jag tycker också det är ganska otydligt på framsidan men syns sedan bra där inne.

Bra feedback!


signatur
Medlem

Jag fick titta bra länge innan jag upptäckte vilken som va sponsrad. Det kan bli några hårstrån tydligare. Tjockstil på texten exempelvis

Edit:
Nu när jag sett vart man ska titta så hitta jag det genast. Kör på med en massa sponsrat, så länge ni gör det med finess, humor och kan uttrycka vad ni tycker.

Börjar ni bli falska och super-partiska så faller trovärdigheten. Så säg inte saker ni själva inte tycker, och ta upp det direkt isånnafall.

- Ha! Det där säger du ju för att du sponsras!
- Det kan hända.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Skrivet av Hanzo:

Jag fick titta bra länge innan jag upptäckte vilken som va sponsrad. Det kan bli några hårstrån tydligare. Tjockstil på texten exempelvis

Edit:
Nu när jag sett vart man ska titta så hitta jag det genast.

Som pilen i Fedex-loggan 👍🏽

Skägg.
10 Chambers

Superintressant att sponsorremsan filtreras bort ut synfältet. Vi hade en hel del diskussioner kring märkningen när vi började med den, gjorde justeringar och meckade.

Och jag vill vara supertydlig: det ska vara tydligt, utan att för den delen störa den övriga designen. Om ni förstår vad jag menar. Det är uppenbart att den kan behöva justeras.


signatur
Medlem

Allt handlar om er integritet, och det har ni gott om! Det skiner igenom direkt när sponsring påverkar vad någon säger. Men viktigt att ni internt jobbar med att säkerställa er integritet. Prata om värderingar och sånt där tjafs 😁

Medlem

Jag hoppar över allt sponsrat innehåll. Spelar liksom ingen roll hur bra eller välproducerat det är, jag kan ändå inte släppa tanken på att jag tar del av okritisk reklam vars syfte är att manipulera mig till att köpa en produkt. Jag har dock inga större problem med att den typen av innehåll dyker upp emellanåt på sidan. Jag scrollar bara förbi.

Megadelux
Skrivet av Rafner:

Jag hoppar över allt sponsrat innehåll. Spelar liksom ingen roll hur bra eller välproducerat det är, jag kan ändå inte släppa tanken på att jag tar del av okritisk reklam vars syfte är att manipulera mig till att köpa en produkt. Jag har dock inga större problem med att den typen av innehåll dyker upp emellanåt på sidan. Jag scrollar bara förbi.

Håller med, men ändå inte.

När Calle som jobbar med att recensera spel faktikst spelar och filmar det. Så är det väl en bra grejj att få se lite vad han tycker, men då kanske det kan bli någon form av eftertext / summering efteråt också.

Ontopic: Tog mig väldigt länge med att se vad som var sponsrat och icke-sponsrat. Trodde det var typ som en Figgehn-stream eller något.

Medlem

Hej. Skrev i undersökningen. Nu behöver göra tydligare vad som är sponsrat innan man öppnar innehåll. Jag tycker att innehållet fine och tycker ni sköter det helt ok. Men för att undvika fällning av eventuell anmäla så behöver det vara tydligare. Pinsamt skrev jag fel myndighet i undersökningen. Det är reklamombudsmannens hemsida man kan läsa om domar.
Mest så ni slipper problem. Känns onödigt med en sådan bra sida som det här är. Och eftersom ni ändå tog upp det själva.
https://www.reklamombudsmannen.org/


signatur

Ultrazine

Medlem

Jag förstår inte riktigt hur folk kan missa att det är sponsrat innehåll(eller tycker det är otydligt) ^^? Står ju utanför och innanför artikeln, klart och tydligt. Visst skulle texten kunna vara tjockare och större, men svårt att missa ändå enligt mig.

Kollade även på mobilen, ser tydligt där också.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Jag förstår inte riktigt hur folk kan missa att det är sponsrat innehåll(eller tycker det är otydligt) ^^? Står ju utanför och innanför artikeln, klart och tydligt. Visst skulle texten kunna vara tjockare och större, men svårt att missa ändå enligt mig.

Kollade även på mobilen, ser tydligt där också.

Väldigt lätt att missa. Jag brukar oftast bara kolla på bilden samt läsa rubriken.

Medlem

Har aldrig haft problem att skilja på vad som är sponsrat och inte. Har alltid tyckt det varit tydligt (läser med Chrome på OS X och Windows med uBlock origin avaktiverat för sajten). Skiljer det sig mellan webbläsare? Mobil? OS? Eller filtrerar folks hjärnor helt enkelt bort informationen?

Men vanligtvis bryr jag mig inte nämnvärt om sponsrade prylar, beror väl mest vad det handlar om förvisso. Finn fem fel är ju lite annorlunda och uppskattat ^^

Medlem
Skrivet av m4gnify:

Väldigt lätt att missa. Jag brukar oftast bara kolla på bilden samt läsa rubriken.

Fast kollar du på bilden står det ju alltid "sponsras av" eller "i samarbete med" på den hehe.

Hur som haver, detta är ju bara vad jag tycker.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Det ska framgå i titeln om det är sponsrat. Webben bygger inte bara på webbsidor. Tex jag läser mycket innehåll via RSS flöde och där syns det inte om sponsrat eller ej.

Men alltså, för att sponsrade inlägg ska ses som ok lagligt (och det kan man tycka vad man vill om) så behöver det vara övertydligt.


signatur

Ultrazine

Medlem

Gällande exemplet i quizen så tycker jag att det inte finns något att dölja att inlägget är sponsrat? Eller vill ni ha de inläggen tillräckligt osynliga för att det inte ska märkas, men ändå komma undan RO?

Sätt "Sponsrad artikel" som första text i rubriken (alternativt inför en ny kategori som heter Sponsrad artikel), gör texten "Sponsrat av företagsnamn" lika stor som huvudrubriken.

Tycker inte det finns något att dölja att artiklarna är sponsrade sålänge ni förklarar varför ni gör sponsrade artiklar, så gör det supertydligt

Ha en go onsdag!

Gnällkuk

Jag är här alldeles för mycket och ofta för att jag ska kunnat missa sponsrat innehåll Tycker det överlag har varit bra samarbeten och inget jag haft något negativt att anmärka på!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av normalniklas:

Det ska framgå i titeln om det är sponsrat. Webben bygger inte bara på webbsidor. Tex jag läser mycket innehåll via RSS flöde och där syns det inte om sponsrat eller ej.

Men alltså, för att sponsrade inlägg ska ses som ok lagligt (och det kan man tycka vad man vill om) så behöver det vara övertydligt.

Känns lite långsökt ändå att det ska behöva anpassa sina artiklar utifrån folk som inte läser dom på sajten.

Jag tycker inte det behöver framgå i titeln, tycker som det är idag på FZ är väldigt bra, känner att jag alltid har koll på om artikeln jag läser är sponsrad.

Jag har i övrigt inget emot sponsrade artiklar.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Pihraija:

Gällande exemplet i quizen så tycker jag att det inte finns något att dölja att inlägget är sponsrat? Eller vill ni ha de inläggen tillräckligt osynliga för att det inte ska märkas, men ändå komma undan RO?

Sätt "Sponsrad artikel" som första text i rubriken (alternativt inför en ny kategori som heter Sponsrad artikel), gör texten "Sponsrat av företagsnamn" lika stor som huvudrubriken.

Tycker inte det finns något att dölja att artiklarna är sponsrade sålänge ni förklarar varför ni gör sponsrade artiklar, så gör det supertydligt

Ha en go onsdag!

Det finns absolut inga ambitioner att dölja något, det vinner man ingenting i långa loppet. Den utformning vi har nu togs fram när vi började med den typen av innehåll, och vi tog emot och agerade på feedback då, men det var några år sedan. Det är uppenbart att detta var en välbehövlig ny runda feedback.

Från början hade vi en artikeltyp som hette "sponsrad artikel" men insåg ganska snabbt att det var svårt att då särskilja tävlingar, testpiloter, guider, etc. I alla fall så som vårt system är uppbyggt nu.


signatur
Medlem

Tycker det framgår ganska tydligt om det är sponsrat innehåll. Iaf när du klickar dig in i en sådan artikel.
De artiklarna sticker inte i ögat överhuvudtaget, så träskorna börjar flyga...

Sunt förnuft är att använda dig utav flertalet källor (kring t ex Slaskrensare 90) sedan känna inombords ett "och" eller "eller". Somliga/stor andel må tvärskita över Cyberpunk 2077, jag däremot har taxat ut lite över 110h nöje i det. Varav 80h ca tog det att avsluta main story. Helt nyktert.

Äh, färgpigment lik de som varnas för på Skittlespåsen... m.m. gör en intresserad av att klicka och läsa en artikel. Numera.
Samt ibland diskussionsvärdet.

Medlem

Jag tycker det funkar bra med sponsrat innehåll, fortsätt med det då det drar in kulor till er så ni kan fortsätta vara norra Europas bästaste spel-sajt!

För att göra det ÄNNU tydligare kanske ni kan ändra färg på kategori-nyckelordet Sponsrat innehåll, gärna röd, så det drar till sig ögonen. Det får då iofs samma färg som typ-nyckelordet som står först, men det gör kanske inte så mycket..

Inaktiv

Sponsrade artiklar är alltid en svår balansgång, och jag håller med om att det ska vara extra tydligt, gärna med en färg på texten som verkligen sticker ut, tänker närmast på giftgrön som färg för just "sponsrad artikel" och "I samarbete med".

Medlem

Överlag tycker jag att det är väldigt få artiklar som publiceras med tanke på hur många ni har tillgängliga att skriva artiklar. Om det krävs sponsrade artiklar för att öka den takten lite så kan i alla fall jag leva med det.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Arcadia:

Överlag tycker jag att det är väldigt få artiklar som publiceras med tanke på hur många ni har tillgängliga att skriva artiklar. Om det krävs sponsrade artiklar för att öka den takten lite så kan i alla fall jag leva med det.

Du menar vanliga, redaktionella artiklar?

Skrivet av anon_326443:

Sponsrade artiklar är alltid en svår balansgång, och jag håller med om att det ska vara extra tydligt, gärna med en färg på texten som verkligen sticker ut, tänker närmast på giftgrön som färg för just "sponsrad artikel" och "I samarbete med".

Haha, vi vill ju samtidigt att det sponsrade materialet vi gör ska vara relevant, och att sätta ett designelement som skriver gift, eller sticker ut för mycket från övrig design, känns inte så lyckat


signatur
Inaktiv
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Du menar vanliga, redaktionella artiklar?

Haha, vi vill ju samtidigt att det sponsrade materialet vi gör ska vara relevant, och att sätta ett designelement som skriver gift, eller sticker ut för mycket från övrig design, känns inte så lyckat

Jag förstår hur du tänker, men att ha samma färg på "introt/artikel-länken" som det andra, kan jag tycka är vilseledande.

Sen, eftersom jag är gammal och grinig, anser jag att sponsrade artiklar ÄR ett gift. Jag förstår verkligen anledningen, men tycker att det ska synas tydligare.

Medlem

Sponsrat innehåll får jag hoppas var journalist hos anrika FZ behandlar EXAKT som vilken annan egen artikel.

Generellt hos youtubers och verkligen i konsumentupplägget "få bonuspoäng om du recensera, betygsätter, tar en bild" så präglar ju ersättning vad som sägs. Allt positivt och neutralt blir förstärkt och det negativa filtreras bort eller ursäktas.

Med denna anledning blir min inställning när jag läser sponsrat innehåll mer temaläsning än vägledande i mina inköp och val.

Hur är det för er andra?

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Du menar vanliga, redaktionella artiklar?

Exakt.

Medlem
Skrivet av H_A_N_72:

För att göra det ÄNNU tydligare kanske ni kan ändra färg på kategori-nyckelordet Sponsrat innehåll, gärna röd, så det drar till sig ögonen. Det får då iofs samma färg som typ-nyckelordet som står först, men det gör kanske inte så mycket..

Jag som färgblind känner mig oerhört kränkt över ett sådant upplägg;)


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Medlem
Skrivet av GenitaliskaGardet:

Som pilen i Fedex-loggan 👍🏽

Var tvungen att googla upp loggan och sitta och titta på den som ett fån i några minuter innan jag såg. Nu kan jag inte o-se det.


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

12
Skriv svar