Dreamhack talar ut om det nekade pandemi-kulturstödet

Robot
Dreamhack talar ut om det nekade pandemi-kulturstödet

Sweclockers intervjuar Tomas Lyckedal – och han är frustrerad över att gaming förbises igen.

#dreamhack, #kulturstöd


Medlem

Det är många som har förbisetts. Tydligen så ska man heta Volvo o liknande så håvar politikerna ut miljoner till en.
Bedrövligt.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Tja, vet inte om jag drar spelande under kultur, snarare rekreation Vet inte om jag tycker skattepengar skall in där och stödja, de klarar sig nog ganska rejält iaf. Moms kan man däremot alltid diskutera, där ligger ju oftast staten lååångt med sina regler. Byråkrati när den är som Svenskast.

Skrivet av SunShine:

Det är många som har förbisetts. Tydligen så ska man heta Volvo o liknande så håvar politikerna ut miljoner till en.
Bedrövligt.

Tja, du kan ju kolla in hur många som jobbar på Volvo kontra Dreamhack? Blir lite annan inverkan på privatpersoner.

KoP
Medlem

Hade det varit frågan om ett demoparty där folk tävlar i demoskapande/musik/grafik hade jag gärna sett att kulturbidrag hade varit på sin plats.

Ett lan party där svettiga människor hinkar Jolt cola och bara spelar spel.. nej.

Medlem
Skrivet av KoP:

Hade det varit frågan om ett demoparty där folk tävlar i demoskapande/musik/grafik hade jag gärna sett att kulturbidrag hade varit på sin plats.

Ett lan party där svettiga människor hinkar Jolt cola och bara spelar spel.. nej.

Tänkte skriva det samma, en gång i tiden så var ju Dreamhack faktiskt det. Namnet känns bara så fel nu för tiden.

Medlem

tycker det är rätt dom inte får bidrag.. så viktiga är dom inte.

Medlem
Medlem
Skrivet av KoP:

Ett lan party där svettiga människor hinkar Jolt cola och bara spelar spel.. nej.

Ok boomer.

Medlem

Om Staten inte vill hjälpa organisationer som Dreamhack för att dom inte anser att det räknas som kultur, så tycker inte jag Dreamhack ska stötta staten heller. Sluta betala moms för biljetterna.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem

Ser det lite som en valfri samling människor som träffas och spelar ihop. Så här köper jag faktiskt beslutet kring det hela. Går spelare under kulturfacket (DIK?)?

Har de konstanta utgifter? Kanske löner men varför permitteras inte dessa då? Turneringarna kan de ju köra live.

En annan grej, vissa gånger så vill man klassas som sport sedan vill man klassas som kultur. Klassas man nu som sport så går alla klubbar på knäna och spelar matcher utan publik, dvs gör likadant på DH, kör turneringen online.

Medlem
Skrivet av delli:

Ser det lite som en valfri samling människor som träffas och spelar ihop. Så här köper jag faktiskt beslutet kring det hela. Går spelare under kulturfacket (DIK?)?

Har de konstanta utgifter? Kanske löner men varför permitteras inte dessa då? Turneringarna kan de ju köra live.

En annan grej, vissa gånger så vill man klassas som sport sedan vill man klassas som kultur. Klassas man nu som sport så går alla klubbar på knäna och spelar matcher utan publik, dvs gör likadant på DH, kör turneringen online.

Samtidigt så betalas corona stöd ut till idrottsföreningar, så jag tycker det är lite hyckleri faktiskt.

Medlem

MP i Karlstad skrev nyligen en debattartikel angående kultur och spel.

"Dags att levla upp kulturpolitiken"

Citat:

Spel i olika former har troligen funnits lika länge som det har funnits människor. Men trots det har spelkulturen inte alltid getts samma status som andra kulturformer.

https://www.nwt.se/2021/03/22/dags-att-levla-upp-kulturpoliti...

Medlem

Anser att Dreamhack kan ligga under kultur.

"Culture refers to the cumulative deposit of knowledge, experience, beliefs, values, attitudes, meanings, hierarchies, religion, notions of time, roles..."

http://people.tamu.edu/~i-choudhury/culture.html

Medlem

Nå... det får la väl förklara noggrannare vem och vad ni är... eller be de här besluthavarna lyssna på några unga änglar som gått på ert LAN.

DH finns nånstans inom inventariet på de allra flesta folkläpparna, som har en nätverksanslutning.

Lastpallar och Jolt o/

Frilansare
Skrivet av KoP:

Ett lan party där svettiga människor hinkar Jolt cola och bara spelar spel.. nej.

Alltså, jag vet inte var jag står i sakfrågan, men det du beskriver kunde ju vara valfri konsert på Debaser när det begav sig. Om du byter ut jolten mot bärs.

Skrivet av Pcmartinzzon:

Anser att Dreamhack kan ligga under kultur.

"Culture refers to the cumulative deposit of knowledge, experience, beliefs, values, attitudes, meanings, hierarchies, religion, notions of time, roles..."

http://people.tamu.edu/~i-choudhury/culture.html

Det är definitivt bättre att använda sig av definitioner fastställda av svensk stat och kommun än anonyma och därtill utrikiska definitioner. Bara ett tips, sådär.

För övrigt är kultur en fysisk manifestation i tid och rum. Det är åtminstone så vi arkeologer tenderar att definiera kultur.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Alltså, jag vet inte var jag står i sakfrågan, men det du beskriver kunde ju vara valfri konsert på Debaser när det begav sig. Om du byter ut jolten mot bärs.

För att få sitt bidrag, föreslår jag att du tillsammans med resten av FZ-gänget, genomför en erotisk tolkningsdans av Grodan Boll och Kalle Stropp på Dreamhack-scenen, iklädda trikåer och påfågelvingar.

Det är fan vad jag kallar finkultur.

*Tar ett intensiv sug från cigarettfimpen*

eld
Medlem
Skrivet av delli:

Ser det lite som en valfri samling människor som träffas och spelar ihop. Så här köper jag faktiskt beslutet kring det hela. Går spelare under kulturfacket (DIK?)?

Jag kan gå på teater eller museum utan att vara del av något slags kulturfack eller ens vara konstnär.

Så frågan är väl ifall spel är kultur och ifall dreamhack då är viktigt rent kulturellt.

Eller den stora detaljen: risken är ju att man kan förlora något viktigt rent kulturellt och stöden finns just för att se till att inte det händer.

Medlem
Skrivet av KoP:

Ett lan party där svettiga människor hinkar Jolt cola och bara spelar spel.. nej.

Fast just Dreamhack (som är dagens ämne), är mycket mer än "ett lan party". Tävlingar och demonstrationer från diverse företag, cosplay m.m.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem
Skrivet av Maysay:

MP i Karlstad skrev nyligen en debattartikel angående kultur och spel.

"Dags att levla upp kulturpolitiken"

https://www.nwt.se/2021/03/22/dags-att-levla-upp-kulturpoliti...

Förvånansvärt bra från MP för en gångs skull. Men det är väl så, lokala enheter verkar ofta för sundare saker än vad partierna gör på riksdagsnivå.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Förvånansvärt bra från MP för en gångs skull. Men det är väl så, lokala enheter verkar ofta för sundare saker än vad partierna gör på riksdagsnivå.

Om vi ändå är i politikträsk och klampar så ger jag replik: kan det ha o göra med att lokalpolitiken har mindre att förlora, och när man sitter på den högsta hästen (regeringen) så blir fallet så mycket högre?

Inaktiv
Skrivet av Meurik:

Fast just Dreamhack (som är dagens ämne), är mycket mer än "ett lan party". Tävlingar och demonstrationer från diverse företag, cosplay m.m.

Då kan väl deras sponsorer pröjsa dom?

Lägg ner dreamhack.

Jag har väldigt svårt att förstå varför privata företag ska få pengar av staten, för att dom planerar snett.
Svensson får minsann höra att man ska ha en buffert, men privata företag kan slarva bort pengar hur lätt som helst, och skrika på hjälp.

Skär ner på onödig personal på DH, jag "killgissar" att hälften som jobbar där, får lön bara för att dom känner någon i ledningen.

Medlem

Personligen ser jag inte Dreamhack vara ett sånt kultursentitet som måste bevaras och därmed ge stöd. Finns viktigare organisationer att ge stöd till under pandemin. Hela Dreamhack kan ju annordna ett Online-event som kräver att man köper en biljett för att vara delaktig.

Om Dreamhack skulle ha kulturstöd så skulle jag säga att musikband skulle ha lika stor anledning (om inte större) att få stöd, men det får ju dem inte heller, och därmed så har de fått vara kreativa och försöka komma på egna lösningar. Antalet virtuella koncerter har ökat markant, flera har valt att börja bygga upp en YouTube-kanal för att få lite intäkter m.m.

Alla vi vill ha stöd under pandemin, men det finns en begrensad mängd pengar att kunna erbjuda, och jag ser inte varför Dreamhack skulle ligga högt upp på den listan. (säger inte att alla företag/organisationer som har fått stöd borde ha fått det heller för den delen)

Medlem

Kulturstöd är en jävligt svår balansgång.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Det går bra att skicka 150 miljarder utomlands, i hopp om att vi skall få något tillbaka, dessutom lånade pengar, och vilka får betala kalaset tror ni ?

Medlem

Jag skulle nog påstå att det är fler som spelar spel än alla andra sporter tillsammans i Sverige. Mobil spel och PC och TV-spel alltså.
Det är kan så klart vara samma personer som också gör andra sporter men Gaming i olika sorter är definitivt en av världens största genrer.

edit: Dock så är ju just Dramhack endast en samling för några tusen personer så i jämförelse är det kanske ingen stor grej. Dock är pengen inte lika stor heller kan jag tänka mig.

Skrivet av karlstrom1981:

Det går bra att skicka 150 miljarder utomlands, i hopp om att vi skall få något tillbaka, dessutom lånade pengar, och vilka får betala kalaset tror ni ?

Att vi ska vara med och bistå EU:s Coronafond har ju faktiskt inget med Dreamhack att göra alls.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Spelutveckling involverar psykologi, matematik, konst i form av grafiska element, de innehåller sociala strukturer, moral och etik. Bara för att nämna några få komponenter som kan innefattas i spel. De är interaktiva konstverk och bör betraktas som kultur enligt definition på kultur.

Event som representerar och firar denna kulturen bör därför räknas in. Det är dags att sluta leva som vi levde 2000 år före kristus.

Medlem
Skrivet av Grymgreger:

Om vi ändå är i politikträsk och klampar så ger jag replik: kan det ha o göra med att lokalpolitiken har mindre att förlora, och när man sitter på den högsta hästen (regeringen) så blir fallet så mycket högre?

Så kan det mkt väl vara Var bra skrivet av dem där iaf tycker jag Gamer som man är hehe.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Skrivet av LinkXLank:

Spelutveckling involverar psykologi, matematik, konst i form av grafiska element, de innehåller sociala strukturer, moral och etik. Bara för att nämna några få komponenter som kan innefattas i spel. De är interaktiva konstverk och bör betraktas som kultur enligt definition på kultur.

Event som representerar och firar denna kulturen bör därför räknas in. Det är dags att sluta leva som vi levde 2000 år före kristus.

Men här har inte Dreamhack själva varit helt konsekventa heller, exempelvis i verksamhetsredogörelsen. De har trummat hårt om att de minsann ska ses som sport-evenemang. De har marknadsfört sig hårt mot esporten och jag skulle tro att det är detta som kommer tillbaka och biter dem när de bönar på sina bara knän om allmosor utifrån regelverk som är minst sagt fyrkantiga eftersom det är så pass många som behöver stöd i krisen. Det kan jämföras med exempelvis NärCon, som DH också jämför sig med, som lägger mer fokus på att de är ett kultur-evenemang med cosplay-fokus och inte ett esport-evenemang.

Sen är vi väl förstås medvetna om att vi hittills bara fått ta del av DH:s sida av saken?
Är det någon som ens lyckats läsa beslutet bakom avslaget?


signatur

Viam inveniam aut faciam

12
Skriv svar