Six Days in Fallujah - ett Call of Duty med Swat-inslag?

Skrivet av Chicobello:

Som vanligt i trådar som dessa kommer de politiskt korrekta sojapojkarna och tycker att allt som är moraliskt komplicerat ska censureras. När blev Sverige den politiskt korrekta censureringens högborg?

Själv är jag väldigt taggad på detta spel. En SWAT-kopia baserat på en verklig konflikt istället för de eviga påhittade krigen mellan USA och Ryssland i obskyra länder á la Battlefield och Call of Duty. Kan det bli bättre?

Ingen här har talat om censur. Jag och andra här har bara talat emot verket, inte dess rätt att publiceras. Alternativet till censur är att kultur får tåla lite kritik.

Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Ingen här har talat om censur. Jag och andra här har bara talat emot verket, inte dess rätt att publiceras. Alternativet till censur är att kultur får tåla lite kritik.

Jag antar att jag är en helt annan typ av människa än du helt enkelt. Om jag spelar som amerikansk soldat i ett spel VILL jag att det ska vara patriotiskt som fan (jag antar att soldaterna varken var politiskt korrekta eller USA-kritiska). Med det sagt skulle jag vilja se fler spel där man får ta rollen som en soldat på "den andra sidan", d.v.s. Irak i det här fallet, och uppleva kriget ur dennes synvinkel. Man kan snegla på The Last of Us part II för att förstå vad jag menar.

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Som vanligt i trådar som dessa kommer de politiskt korrekta sojapojkarna och tycker att allt som är moraliskt komplicerat ska censureras. När blev Sverige den politiskt korrekta censureringens högborg?

Själv är jag väldigt taggad på detta spel. En SWAT-kopia baserat på en verklig konflikt istället för de eviga påhittade krigen mellan USA och Ryssland i obskyra länder á la Battlefield och Call of Duty. Kan det bli bättre?

Nu är väl en stor del av problemet runt det här spelet att det faktiskt är censurerat för att göra den amerikanska militären en tjänst. Många av realiteterna från Falluja, som den amerikanska användningen av vit fosfor för att ta ett av många exempel, är inte med i spelet och det är oklart om det ens nämns. Om vi pratar politisk korrekthet skulle det väl snarare vara att inte prata om de fakta som finns för att det är politiskt obekvämt för oss i västvärlden? Eller är det bara när man påpekar att människor med annan hudfärg dödas som det kan kallas "politisk korrekthet"?

Medlem
Skrivet av johanAndersson:

"Menar de sönerna till amerikanska soldaterna? Dom sönerna är ju på andra sidan världen från var kriget utspelade sig"

Det är nog inte det som den meningen betyder. De sönerna som refereras till är ju soldaterna som dog i Fallujah och de som ska komma ihåg dem är familjen hemma i USA. Det är inte sönerna till soldaterna som dog eller stred där.

Det har du rätt i

Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Utvecklarna har gett intervjuer där de pratar om hur spelet ska vara opolitiskt, genom att enbart fokusera på soldaternas kamp mot de onda irakierna. De är helt rubbade i sin världsbild och jag rekommenderar verkligen att läsa både deras intervjuer och speciellt diskussionen som amerikanare på Reddit har kring deras beskrivningar av Irak. Detta kommer inte bli en trevligt spel, snarare ett radikaliseringsverktyg för amerikanare som försvarar folkmord och tortyrläger.

Edit: Det verkar som de flesta Reddit-trådar blivit rensade, även om det är mycket kvar.

https://www.polygon.com/2021/2/15/22279600/six-days-in-falluj...

“The reality is that most people are not aware of the battle for Fallujah,” Tamte continued. “And so, by talking about this battle in a game, we are helping people remember the sacrifice of some very specific people. So that’s number one. We share the same objective they have, which is, we don’t want their son’s sacrifice to be forgotten."

De pratar om ett "Sacrifice" som om soldaterna i Irak var några martyrer.

Det finns nog tusen anledningar till att någon väljer att frivilligt blir soldat men jag tror inte att viljan att bedriva folkmord är en av dem. Sen väl på plats ballar situationer ibland ut pga olika anledningar. Det är ju människor under extrem press.

Spelet tar verkar ta narrativet ur en amerikans fotsoldats ögon försöker åtminstone lyfta perspektivet än det vanliga "döda bad guys - få poäng". Är inte det bra tycker du? Jämför med Spec Ops: The Line t.ex...

Medlem

Saddam satt ju själv och lirade SWAT 3 i sin grotta när jänkarna fångade honom, så han hade nog lirat detta med glädje.

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:

Det finns nog tusen anledningar till att någon väljer att frivilligt blir soldat men jag tror inte att viljan att bedriva folkmord är en av dem. Sen väl på plats ballar situationer ibland ut pga olika anledningar. Det är ju människor under extrem press.

Spelet tar verkar ta narrativet ur en amerikans fotsoldats ögon försöker åtminstone lyfta perspektivet än det vanliga "döda bad guys - få poäng". Är inte det bra tycker du? Jämför med Spec Ops: The Line t.ex...

Fast han skriver precis att spelet ska handla om hur amerikanska soldater dödar ”bad guys”. Om det ska jämföras med Spec Ops (vilket känns konstigt då det är en påhittad story) borde ta upp tanken kring om det verkligen är ”bad guys”. Eller helt vanliga personer som försvarar sitt land mot invaderande amerikaner och man faktiskt spelar som en ”bad Guy”.

Medlem
Skrivet av Thane:

Fast han skriver precis att spelet ska handla om hur amerikanska soldater dödar ”bad guys”. Om det ska jämföras med Spec Ops (vilket känns konstigt då det är en påhittad story) borde ta upp tanken kring om det verkligen är ”bad guys”. Eller helt vanliga personer som försvarar sitt land mot invaderande amerikaner och man faktiskt spelar som en ”bad Guy”.

Det var ungefär så jag tolkade filmen att spelet skulle vara (se sista minuten i filmen).

Krigets förvirring och vansinne. Soldatens vilja att överleva.

Skribent
Skrivet av RiddarKatig:

Spelet tar verkar ta narrativet ur en amerikans fotsoldats ögon försöker åtminstone lyfta perspektivet än det vanliga "döda bad guys - få poäng". Är inte det bra tycker du? Jämför med Spec Ops: The Line t.ex...

Det här återstår ju och se om spelet verkligen gör det. Jag tänker att spel som detta kan verkligen göras bra och tänkvärda om det görs på rätt sätt. Om spelutvecklarna passar sig för att peka med pekpinnar och bara låter spelet tala för sig själv kan detta funka. Dock är det jättesvårt då alla på något vis är färgade. Även om spelet är från amerikanska soldaters synvinkel går det att lägga på ett sätt som får en att tänka efter. Spec Ops är ju ett spel som verkligen gör detta bra, men det är också ett spel som sticker ut idag på den fronten. Att detta handlar om en verklig konflikt gör också saker mer känsligt kan jag tänka mig. Spec Ops lyfte ju ut soldatens psyke och perspektiv från verkliga krig och satte det i en fiktiv konflikt.

Vi får se hur spelet handskas med detta, oavsett ska det bli intressant och se vart allt landar.


signatur

"Writer and Fighter"

Frilansare
Skrivet av Gregerory:

Jag vet....men det är en stor elefant i rummet.
Det ser ganska kul ut....men vad det skaver och kliar. Det är ett konststycke att undvika frågan alls, när det heter som det heter och är vad det är.

Som sagt, klart man får kritisera! Men det svävar lätt ut i, som jag sa, OT-geopolitiska diskussioner som bara slutar i community-elände!

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:

Det finns nog tusen anledningar till att någon väljer att frivilligt blir soldat men jag tror inte att viljan att bedriva folkmord är en av dem. Sen väl på plats ballar situationer ibland ut pga olika anledningar. Det är ju människor under extrem press.

Spelet tar verkar ta narrativet ur en amerikans fotsoldats ögon försöker åtminstone lyfta perspektivet än det vanliga "döda bad guys - få poäng". Är inte det bra tycker du? Jämför med Spec Ops: The Line t.ex...

Jag tror inte riktigt på att Six Days in Fallujah kommer ta samma linje som Spec Ops i och med att det har faktiska soldater i intervjusätet. Kommer vi verkligen se soldater som pratar om hur de dödade civila, eller hur de använde vit fosfor på fiendesoldater och hur det faktiskt kändes ur ett moraliskt perspektiv? Jag tvivlar på det, då känns det mer troligt att de kommer prata om hur läskigt det var att slå in dörren till ett flerfamiljhus – vilket också är vad de gör i trailern.

Det som blir problematiskt är att perspektiv ofta är ett verktyg för humanisering. Att berätta ur soldaternas perspektiv, eller de som amerikanarna ser som "bra irakier", ger en risk att i kontrast göra människorna på andra sidan till ansiktslösa måltavlor. Det är inte de amerikanska soldaterna som var offren i Fallujah, trots allt. De var invasionsstyrkan. Så när en stor del av trailern visar hur taktisk man kan vara och hur bra man kan skjuta fiender, när de stolt pratar om slumpgeneratorn för husen och människorna i dem (på tal om dehumanisering), när de skuldbelägger civila för att de inte har flytt (när USA i andra slaget om Fallujah stoppade alla män från att lämna staden för att förhindra fiender från att fly)... Det känns sådär, tycker jag.

Medlem

Spelet verkar rätt lovande utifrån det som visats upp och faktumet att det är så kontroversiellt bland lättkränkta snöflingor gör mig bara ännu mer sugen på att ge utvecklarna mina pengar

Medlem

Ser fram emot spelet. Tyckte att versionen som skulle komma ut 06 hade potential.
Tyvärr verkar som att varande joppe inom kulturkriget kommer att angripa spelet. Har redan sett på twitter spelutveckalare från bland annat WB games, Ubisoft och mer, försöker att stoppa spelet från att bli gjort. Det är oförsvarbart att de angriper deras kollegor och försöker ta ifrån de deras levandsbröd.
https://archive.vn/bK2Tx


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

12
Skriv svar